Gast bennys Geplaatst 19 september 2005 Geplaatst 19 september 2005 Hallo allemaal, Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij. Link naar het kaartje Groeten, Ben De witte metalen schijf. Het uitzicht richting zuid-west.
LTeunis Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Verboden aan te raken! Misschien een landmijn? lteunis
Myth Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Hallo allemaal,Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij. Link naar het kaartje Groeten, Ben Op onderstaande link vind je meer informatie over dit soort punten. Kan je ook uitzoeken of hij al geregistreerd is. Meetpunten jacht Wel apart dat je ze niet mag aanraken... Niet bedekken OK, maar niet aanraken...?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Deze schijven zijn voor de luchtkaartering zoals er ook op staat. Maakt men luchtfoto's dan wil men later deze plaatjes gaan voorzien van coördinaten. De foto's moeten geijkt worden. Dan moeten er bekende punten op staan. Bij bebouwing valt dat wel mee maar in een beetje open veld is het handig om punten op de foto te zien waarvan de positie bekend is. Vandaar dat je op fietspaden e.d. wel eens ronde witte stippen met een zwarte rand tegenkomt. In de duinen (die elk jaar gefotografeerd worden vanwege natuurbeheer) moeten dus herkenbare punten gemaakt worden. Met zet een paaltje en daarbovenop een schijf. Dan kan die niet onder het zand verdwijnen. Om te voorkomen dat mensen (die van geen toeten en blazen weten) ze als 'raar grappig ding' meenemen staat er die tekst op. Anders dan in de USA waar bij hun officieele meetpunten vaak staat aangegeven hoeveel gevangenisstraf je kunt krijgen als je er niet van afblijft, komt dit in ons land niet voor. Men kiest hier voor onopvallendheid. Deze opvallende schijfjes in de duinen zijn de enige met een wettelijke tekst voor zover mij bekend.
Gast bennys Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Bedankt voor de duidelijke informatie!
Team Professor X Geplaatst 20 september 2005 Geplaatst 20 september 2005 Waar heb ik zo'n plaatje eerder gezien? Aha, indit draadje komt de schijf ook voor .
Rienk Mebius Geplaatst 19 november 2005 Geplaatst 19 november 2005 Hallo allemaal,Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij. Link naar het kaartje Groeten, Ben De witte metalen schijf. Het uitzicht richting zuid-west. <{POST_SNAPBACK}> Is een paspunt van Rijkswaterstaat voor de fotogrammetrische opname van het duingebied. Waarschijnlijk in het voorjaar gevlogen, want de schijf is al een beetje overgroeid.
kipchen Geplaatst 20 november 2005 Geplaatst 20 november 2005 (bewerkt) Wat een rare naam trouwens. Luchtkaartering! luchtkaart - ering? luchtkaar - tering? lucht - kaartering? 20 november 2005 bewerkt door kipchen
TDM900 Geplaatst 5 april 2007 Geplaatst 5 april 2007 Het laatste natuurlijk. Kaartering (maken van kaarten) vanuit de Lucht (met behulp van luchtfoto's). En nee een luchtfoto is geen foto van de lucht.
MCMAL Geplaatst 5 april 2007 Geplaatst 5 april 2007 Hallo allemaal,Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij. Link naar het kaartje Groeten, Ben <knip> Is een paspunt van Rijkswaterstaat voor de fotogrammetrische opname van het duingebied. Waarschijnlijk in het voorjaar gevlogen, want de schijf is al een beetje overgroeid. Maar niet alleen het duingebied. Op de dijk langs de Dordtse Kil tussen Strijensas en 's-Gravendeel kwamen we er ook zo eentje tegen.
Ketelbinkje Geplaatst 5 april 2007 Geplaatst 5 april 2007 Het laatste natuurlijk. Kaartering (maken van kaarten) vanuit de Lucht (met behulp van luchtfoto's). En nee een luchtfoto is geen foto van de lucht. carthografie...is dat misschien een idee? Dus luchtcarthografie....Wie gaat eens bij Van Dale te rade...OOPS weer een Van Dale
TuuronTour Geplaatst 5 april 2007 Geplaatst 5 april 2007 carthografie...is dat misschien een idee? Dus luchtcarthografie....Wie gaat eens bij Van Dale te rade...OOPS weer een Van Dale De juiste spelling is cartografie zonder h. En het is luchtkartering met 1 a. Zo heb ik het tijdens mijn opleiding Kartografie (ja ja met K) geleerd . Google geeft ook 1250 hits voor deze spelling tegenover slechts 61 voor de versie met aa.
Aanbevolen berichten