Spring naar bijdragen

slang!!


volksdansje

Aanbevolen berichten

Gisteren tijdens het cachen in het Amsterdamse bos, (cache Rising sun), kwamen we in de bossen een SLANG tegen. :eek: Wij schrokken ons wild, :D want wie verwacht dat nou in Nederland. In het buitenland hebben we altijd zo'n setje bij ons tegen allerlei beten van beesten, maar in Nederland laat je dat eigenlijk altijd thuis.

 

We hebben een foto weten te maken van de slang, wie weet wat voor een soort het is en of die gevaarlijk is of niet?? Zijn benieuwd en kijken nu toch wel even uit voordat we gaan graven en zoeken onder bladeren en boomstammetjes. :D

 

Kijk op de foto bij de cache "Rising sun" GCAC6D in de buurt van Amsterdam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ja, Dat is een ringlang.

 

Komt veel voor in Nederland. Naast de adder en de gladde slang is de ringslang de meest voorkomende soort.

Meestal zie je ze in moerassen, natte graslanden, laagveengebieden en broekbossen. De slang is overdag vaak actief in de buurt van water. Het zijn goede zwemmers.

 

Je kunt ze herkennen aan:

Weerskanten van het lichaam verticale strepen, een gele of witte buik en keel. OP de nek zie je vaak twee gele of oranje vlekken. Daar heeft hij dan ook zijn naam aan te danken.

 

Voor de mens is deze slang totaal ongevaarlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Volksdansje,

Ja, het was inderdaad de Ringslang.

In Princiepe komen er maar drie soorten slangen voor in Nederland tw;

De Ringslang, is ongevaarlijk enkomt voor bij Amsterdam en het Gooi. Ook in de IJsselmeerpolders komen ringslangen voor. Verder op de Veluwe, en in de Friese en Drentse natuurgebieden.

De Adder, die is wel gevaarlijk. De beten zijn meestal niet dodelijk maar wel ernstig en zeer pijnlijk. Zijn leefgebied is vooral de Drentse en Friese hoogveengebieden. Maar de kans dat je er tegenkomt is klein.

Als laatste de Gladde slang, deze is ongevaarlijk. De kans dat je die tegenkomt is bijzonder klein. Leefgebied is wel wat uitgestrekter nl. Brabant, noord limburg, gelderland en de veluwe.

 

Dus wees blij met de leuke en niet veel voorkomende ontmoeting. :D:D:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren tijdens het cachen in het Amsterdamse bos, (cache Rising sun), kwamen we in de bossen een SLANG tegen. :eek: Wij schrokken ons wild, :D want wie verwacht dat nou in Nederland. In het buitenland hebben we altijd zo'n setje bij ons tegen allerlei beten van beesten, maar in Nederland laat je dat eigenlijk altijd thuis.

 

We hebben een foto weten te maken van de slang, wie weet wat voor een soort het is en of die gevaarlijk is of niet?? Zijn benieuwd en kijken nu toch wel even uit voordat we gaan graven en zoeken onder bladeren en boomstammetjes. :D

 

Kijk op de foto bij de cache "Rising sun" GCAC6D in de buurt van Amsterdam.

 

Off topic: Heb het setje altijd bij mij, o.a. wespenbeten werkt het setje ook perfect bij, tekentang enz. Lijkt mij in Nederland toch handig om bij je te hebben. Ik heb er al vaker gebruik van gemaakt ook bij kinderen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben een foto weten te maken van de slang, wie weet wat voor een soort het is en of die gevaarlijk is of niet?? Zijn benieuwd en kijken nu toch wel even uit voordat we gaan graven en zoeken onder bladeren en boomstammetjes. :D

 

Kijk op de foto bij de cache "Rising sun" GCAC6D in de buurt van Amsterdam.

 

 

Dit is een ringslang, niet giftig :eek: , beet: pijnlijk :D

 

Groet Hans (team HKTBHKB)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het is inderdaad een ringslang. Wat een prachtige foto zeg! Ik heb zelf in dat gebied ook al eens een ringslang gezien, die kunnen best groot worden he!

 

En ze zijn ook nog eens heel snel. Maar wel ongevaarlijk gelukkig. Een prachtige verassing bij het geocachen, gefeliciteerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als jullie denken dat dat de enige plek in Amsterdam is waar je ze kunt tegenkomen...? :D

Bijgaand heb ik een stukje opgezocht over dieren (o.a.)ringslangen in Amsterdam. De volgende info komt uit het boekje: Haring in het IJ.

De stippen op het bijgaande kaartje geven aan waar je nog meer ringslangen kunt tegenkomen als je door Amsterdam struint. :D

Ringslang Info

 

Groet,

Jeannette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een ringslang, niet giftig :D , beet: pijnlijk :thumbup:

Er is mij verteld dat Lieveheersbeestjes ook venijnig kunnen bijten :lol1:

Tja, het zijn ook roofdieren he! Overigens heb ik de ervaring dat lieveheersbeestjes zelf wel meevallen, maar dat het vooral de larven zijn. Daar ben ik wel eens door gebeten en dat voel je wel even. Maar verder geen blijvend letsel!

Ach, uiteindelijk kan elk beest met een bek bijten, daar is vast wel een leuk oud-hollands tegelwijsheidje voor te verzinnen :lol1: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...