Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hoi...

Hopelijk plaats ik mijn vraag in de juiste rubriek. :D

Wat ik me nou afvraag is hoe jullie de coördinaten van opgeloste mysteries in GSAK zetten. Het is volgens mij niet zo handig om alles standaard in te laden, uit te printen en dan handmatig in de beschrijving de gevonden coördinaten te vermelden, dat is nog een heel gepuzzel onderweg. Veranderen jullie de coördinaten of is er nog een andere handige manier om de gevonden coördinaten in GSAK te zetten?

Zaterdag ga ik naar Lopik en het leek mij wel handig als ik de gevonden coördinaten dan alvast in GSAK heb staan, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het handigst is. Hopelijk heeft 1 of meerderen van jullie een handige methode.

Groetjes...

Sunny...

bewerkt door sunnydyke
Geplaatst

Volgens mij moet je het volgende doen.

Selecteer de cache waarvan je het waypoint wilt aanpassen (editten).

Klik met rechtermuisknop of die cache en kies "edit". Je ziet nu het wp staan, deze kun je aanpässen.

Dit kun je ook doen vanuit de bovenste menubalk Waypoint > Edit.

Suc6

Geplaatst
Hoi...

Hopelijk plaats ik mijn vraag in de juiste rubriek. :D

Wat ik me nou afvraag is hoe jullie de coördinaten van opgeloste mysteries in GSAK zetten. Het is volgens mij niet zo handig om alles standaard in te laden, uit te printen en dan handmatig in de beschrijving de gevonden coördinaten te vermelden, dat is nog een heel gepuzzel onderweg. Veranderen jullie de coördinaten of is er nog een andere handige manier om de gevonden coördinaten in GSAK te zetten?

Zaterdag ga ik naar Lopik en het leek mij wel handig als ik de gevonden coördinaten dan alvast in GSAK heb staan, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het handigst is. Hopelijk heeft 1 of meerderen van jullie een handige methode.

Groetjes...

Sunny...

Wat wij doen is het volgende:

- de berekende eindcoördinaten noteren we als "Corrected coordinates";

- als een puzzel tot meerdere coords leidt (bijvoorbeeld omdat er ook nog een projectie uitgevoerd moet worden), dan nemen we deze als child waypoint(s) op in GSAK

- aan de view in GSAK hebben we de kolom "Corrected coordinate indicator" toegevoegd, zodat je direct kunt zien dat het hier om gewijzigde coords gaat.

- met de macro orig_waypoint.txt voegen we de originele coördinaten van mystery caches toe in de rubriek "Notes". Ook plaatsen we daar soms extra aantekeningen om duidelijk aan te geven waarvan de coordinaten in GSAK nu precies zijn.

Of je dit handig vindt moet je natuurlijk zelf bepalen, voor ons werkt het prima.

Geplaatst

Ik heb een apart bestand aangemaakt in GSAK en dat noem ik: "opgelost"

Als ik een mysterie heb opgelost, kopieer ik die cache naar "opgelost"

Aldaar verander ik via edit de coords.

"opgelost" gebruik ik alleen om poi's aan te maken in TomTom met een apart ikoontje.

Zo kan ik er naar toe rijden.

Als ik een mysterie heb gevonden, delete ik die cache uit "opgelost"

"opgelost" telt op dit moment 19 caches.

Geplaatst

Ik wijzig ook gewoon de coordinaten in het edit scherm maar vink dan het vakje "lock" aan.

Daarmee worden er geen nieuwe versies meer overschreven en kan het dus gebeuren dat een opgeloste cache al lang in het archief zit. Dat moet dus altijd nog wel eventjes gecheckt worden.

Maar als ik het bovenstaande goed begrijp, heb je daar bij die gecorrigeerde WP's geen last van? Dan lijkt me dat de handigste manier.....denk ik :D .

Spirit

Geplaatst

Voor opgeloste puzzels gebruik ik in GSAK ook de gecorrigeerde waypoints. Middels een apart filter exporteer ik deze naar TomTom met een eigen icon (in feite doe ik dat voor alle cache-types). Voordeel is dat ze zo op een map ook weergegeven worden op de plaats waar ze (zouden moeten) liggen. Wel zo handig met het voorbereiden van de route voor een dagje cachen ... :D

Geplaatst
Ik heb een apart bestand aangemaakt in GSAK en dat noem ik: "opgelost"

Als ik een mysterie heb opgelost, kopieer ik die cache naar "opgelost"

Aldaar verander ik via edit de coords.

"opgelost" gebruik ik alleen om poi's aan te maken in TomTom met een apart ikoontje.

Zo kan ik er naar toe rijden.

Als ik een mysterie heb gevonden, delete ik die cache uit "opgelost"

"opgelost" telt op dit moment 19 caches.

Andere methode met vergelijkbare uitwerking is de volgende:

Als we een mystery hebben opgelost, zetten we in de rubriek "User Data" de waarde "Opgelost" en de berekende coördinaten nemen we als "Corrected coordinates" op (deze worden door een PQ niet overschreven!). Een filter op "Not Found" en User data contains "Opgelost" levert dan volgens mij hetzelfde resultaat op. "Opgelost" telt bij ons op dit moment 71 caches.

Geplaatst

Hoi...

Hopelijk plaats ik mijn vraag in de juiste rubriek. :thumbup:

Groetjes...

Sunny...

Wat wij doen is het volgende:

- de berekende eindcoördinaten noteren we als "Corrected coordinates";

- als een puzzel tot meerdere coords leidt (bijvoorbeeld omdat er ook nog een projectie uitgevoerd moet worden), dan nemen we deze als child waypoint(s) op in GSAK

- aan de view in GSAK hebben we de kolom "Corrected coordinate indicator" toegevoegd, zodat je direct kunt zien dat het hier om gewijzigde coords gaat.

- met de macro orig_waypoint.txt voegen we de originele coördinaten van mystery caches toe in de rubriek "Notes". Ook plaatsen we daar soms extra aantekeningen om duidelijk aan te geven waarvan de coordinaten in GSAK nu precies zijn.

Of je dit handig vindt moet je natuurlijk zelf bepalen, voor ons werkt het prima.

Wat ik begrijp uit dit verhaal is dat de originele coördinaten bij het invoeren van "corrected coordinates" niet behouden blijven?

En, als je "corrected coördinates" naar de GPS stuurt, dan komt de puzzel dus op de gecorrigeerde coördinaten op de kaart te staan?

Geplaatst (bewerkt)
Wat ik begrijp uit dit verhaal is dat de originele coördinaten bij het invoeren van "corrected coordinates" niet behouden blijven?

Jawel, de originele coordinaten worden automatisch door GSAK in een ander veld weggeschreven, en zijn altijd weer terug te halen als je in het corrected coordinates scherm op delete drukt.

Anyway, waarom zou ik dit allemaal intypen als Clyde dat al heeft gedaan :thumbup:

http://www.gsak.net/help/hs8800.htm

als je "corrected coördinates" naar de GPS stuurt, dan komt de puzzel dus op de gecorrigeerde coördinaten op de kaart te staan?

Klopt

bewerkt door Mr.Chaos
Geplaatst

Thanks!!! :thumbup:

Inmiddels heb ik mijn opgeloste mysteries voorzien van gecorigeerde coördinaten en bij User Notes heb ik "Opgelost" vermeld. Nu nog een leuk icoontje daar aan toevoegen. Is er ergens een overzicht van die icoontjes toevallig? Nu is het een beetje gokken of dat icoontje ook handig en leuk is. Het lijkt mij dat het ook wel mogelijk moet zijn aan de diverse soorten caches de "standaard" icoontjes toe te voegen. Dat heb ik alleen helaas nog niet gevonden.

Ik gebruik GSAK pas sinds een week, maar dat wordt toch netjes centjes overmaken voor een geregistreerde versie. Ondanks dat mijn engels echt niet je van het is, kom ik er toch best mee uit de voeten. En naar Macro's kijk ik op een later tijdstip wel. Want dat ziet er nog net even te ingewikkeld uit. Eerst maar eens flink spelen met het programma.

Groetjes...

Sunny...

Geplaatst

Jawel, de originele coordinaten worden automatisch door GSAK in een ander veld weggeschreven, en zijn altijd weer terug te halen als je in het corrected coordinates scherm op delete drukt.

Anyway, waarom zou ik dit allemaal intypen als Clyde dat al heeft gedaan :no:

http://www.gsak.net/help/hs8800.htm

als je "corrected coördinates" naar de GPS stuurt, dan komt de puzzel dus op de gecorrigeerde coördinaten op de kaart te staan?

Klopt

Ah... Nou, dan ga ik eens kijken of dat bij mij ook werkt... :thumbup:

Geplaatst

De corrected coordinates optie die hierboven wordt beschreven kende ik nog niet. Ik doe het dus met een child waypoint. Die maak ik altijd aan met naam "Cache" en type "Final Location". Verder schrijf ik soms een note over de oplossing. Ik gebruik de kolom "user data2" met codes: P (printje gemaakt), O (opgelost), OK (opgelost en gevalideerd bij maker of via automatische geochecker link).

Dan heb ik vervolgens de geocaching icoontjes in mijn Garmin GPS geladen (met dank aan de beschrijving van Xaa). De export naar GPS is zo geconfigureerd dat de originele mysterie waypoint als ? verschijnt op de GPS en de berekende cache locatie als schatkistje. Ook eindigt de waypoint naam van de cache altijd met Ca door de constructie

%smart %children %smart%c_Prefix

in het "Send Waypoints to GPS" scherm en door de smart name lengte in te stellen op max lengte GPS - 2.

Ik krijg dus altijd beide waypoints in mijn GPS hoewel ik eerlijk gezegd het parent waypoint ? nog niet nodig heb gehad.

Geplaatst

Ik werk persoonlijk met child-waypoints, omdat voor sommige mysteries de originele coordinaten parkeercoordinaten zijn en die raak je "kwijt" als je corrected coordinates gebruikt.

Die tip van userdata om opgeloste caches te markeren was ik zelf echter nog niet opgekomen. Die moet ik maar eens gaan gebruiken. :blink:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...