Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hoe kun je een nauwkeurige projectie maken vanaf een bepaald waypoint? Het gaat om een afstand van enkele duizenden meters . Deze afstand moet een nauwkeurigheid hebben van een (1) meter, de hoek een nauwkeurigheid van een tiende graad.

Mijn eTrex Legend heeft resoluties van 10 meter, resp. 1 graad en is dus te onnauwkeurig. GCTool (van gpsgek geloof ik) heeft wel een resolutie van 1 meter, maar ook van 1 graad. Dit kan dus ook niet gebruikt worden.

Wie weet hier iets op?

bewerkt door De Armadillo's
Geplaatst

Met OZIE, kan je tot tiende van een graad projecten. Zoek maar eens op het forum naar OZIE.

Geplaatst (bewerkt)
Hoe kun je een nauwkeurige projectie maken vanaf een bepaald waypoint? Het gaat om een afstand van enkele duizenden meters . Deze afstand moet een nauwkeurigheid hebben van een (1) meter, de hoek een nauwkeurigheid van een tiende graad.

Mijn eTrex Legend heeft resoluties van 10 meter, resp. 1 graad en is dus te onnauwkeurig. GCTool (van gpsgek geloof ik) heeft wel een resolutie van 1 meter, maar ook van 1 graad. Dit kan dus ook niet gebruikt worden.

Wie weet hier iets op?

De methode die wordt gebruikt om de projectie uit te rekenen in GCTool is niet helemaal 100% nauwkeurig. De nauwkeurigheid hangt sterk af van de afstand waarover geprojecteerd wordt.

Overigens is GCTool nauwkeurig genoeg om te gebruiken voor een projectie van een waypoint naar een waypoint of cache. Op de meeste GPSr's is trouwens ook geen tiende graad in te vullen, dus is een hele graad voldoende.

Enfin, het hangt dus een beetje af van de toepassing en afstand af of je nauwkeuriger dan een graad nodig hebt. ;) Als het over een korte afstand gaat kan ik je denk ik met een aangepaste versie van GCTool wel te hulp schieten.

Ps: @ smeule: ik zou zoeken naar "OZI" of "OZI explorer". Op "OZIE" vind je volgens mij niets :P

bewerkt door gpsgek
Geplaatst
Op de meeste GPSr's is trouwens ook geen tiende graad in te vullen, dus is een hele graad voldoende.

Op "de meeste" Magellans, zeker de nieuwere, kun je projecties invullen op de centimeter en graden op 1 honderdste!

(bij projecties op centimeters rondt de GPS overigens wel af naar hele meters)

:P;):thumbup:

Geplaatst

Een eTrex Legend kan behalve op graden ook op mils worden ingesteld.

1 mil = 360/6400 = 0,056 graad, dus aanzienlijk minder dan 0,1°

Je moet dus eerst de graden in mils omrekenen (met x160/9, of als je dat niet onthouden kunt x6400/360). Dan heb je voldoende resolutie.

Je kunt ook eerst twee punten uitzetten met 1° verschil, en dan tussen deze punten interpoleren. Dan kun je graden blijven gebruiken.

Geplaatst

Hoe zit dat met een nauwkeurige projectie op een Garmin CSX vanaf een waypoint waar je niet op staat?

Dus: Ik sta op wp 3 en wil een projectie maken van 315° 25,4 meter vanaf wp 6.

Geplaatst (bewerkt)
Hoe zit dat met een nauwkeurige projectie op een Garmin CSX vanaf een waypoint waar je niet op staat?

Ik weet niet of dat met een Garmin ook zo is, maar op de Magellan kan ik elk willekeurig waypoint in de database selecteren om een projectie vanaf te doen.

In het projectie- invulscherm moet je dan op het vakje "van positie" gaan staan en als je dan een "enter" geeft kom je in je WPT en POI enz. keuzescherm.

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Ik weet niet of dat met een Garmin ook zo is, maar op de Magellan kan ik elk willekeurig waypoint in de database selecteren om een projectie vanaf te doen.

Kan met een Garmin ook. :P Gewoon een willekeurig waypoint kiezen (bewerkscherm) en dan via de menu-toets voor projectie kiezen. ;)

Geplaatst
De methode die wordt gebruikt om de projectie uit te rekenen in GCTool is niet helemaal 100% nauwkeurig. De nauwkeurigheid hangt sterk af van de afstand waarover geprojecteerd wordt.

Een kleine nuance: De nauwkeurigheid wordt niet door de afstand beinvloed. Als de nauwkeurigheid 99,8 % is, dan zal die dat blijven. Wel wordt de afwijking in absolute zin groter over een grotere afstand. (Relatief blijft ie echter gelijk)

Niet heel belangrijk, maar toch.....

Geplaatst

Dom he, wij dachten dat onze magellan 210 ook slechts tot 10m nauwkeurig kon. Als je echter 0,01 km invoert, springt hij vervolgensnaar meters en kan je tot op de cm projecteren.

graden gaan tot in hoderdsten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...