Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Weet iemand in hoeverre de tripteller van de eXplorist betrouwbaar is??

Gisteren hebben we een wandeling gemaakt van Spoordonk naar Den Bosch. De eXplorist 210 hadden we alleen maar meegenomen om na afloop te weten hoever we gelopen hadden. Dat viel tegen... In bijna zeven uur tijd liepen we volgens de tripteller maar 22.46 km, en dat terwijl we naar mijn idee aardig doorstapten!!

Geplaatst

Gisteren hebben we een wandeling gemaakt van Spoordonk naar Den Bosch. De eXplorist 210 hadden we alleen maar meegenomen om na afloop te weten hoever we gelopen hadden. Dat viel tegen... In bijna zeven uur tijd liepen we volgens de tripteller maar 22.46 km, en dat terwijl we naar mijn idee aardig doorstapten!!

22 KM / 7 = ruim 3 km p/u dat is om te wandelen niet verkeerd hoor.

Er zijn er natuurlijk die harder gaan. Maar vind 3 km p/u een mooie snelheid om te wandelen.

NW halen met stokken ongeveer 6 km/u

Een hardloper kan ongeveer 12 km p/u

Dus kan aardig kloppen hoor

Geplaatst
22 KM / 7 = ruim 3 km p/u dat is om te wandelen niet verkeerd hoor.

Er zijn er natuurlijk die harder gaan. Maar vind 3 km p/u een mooie snelheid om te wandelen.

NW halen met stokken ongeveer 6 km/u

Een hardloper kan ongeveer 12 km p/u

Dus kan aardig kloppen hoor

Sympathieke reactie Buzzardseye (dankjewel!) maar we lopen normaal een gemiddelde van bijna 5 kilometer per uur. Op deze tocht toch een aanzienlijk verschil...

Geplaatst

Met onze explorist 100 is het ons nog nooit opgevallen dat de afstand lager is dan verwacht.

Wel kwamen we een keer op een enorme afstand uit toen hij een paar minuten in mijn jaszak had gezeten. Toen was hij het ontvangst kwijtgeraakt en hadden we ineens zo'n 1000 km gelopen :D

Geplaatst

Het is mij in het verleden wel eens opgevallen dat mijn Magellan Sportrak altijd een lagere afstand aangaf als de Garmin's van mede-cachers. Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop de dagafstand wordt bepaald.

Geplaatst

Als je de track nog op je eXplorist heb zitten laad het dat is in Mapsend Lite van Magellan. Dan kan je hele wandeling bekijken. Mijn ervaring is dat de waardes in dan beter kloppen.

Geplaatst
Als je de track nog op je eXplorist heb zitten laad het dat is in Mapsend Lite van Magellan. Dan kan je hele wandeling bekijken. Mijn ervaring is dat de waardes in dan beter kloppen.

Je kan het inderdaad even in mapsource zetten, en dan na rekenen. Je moet dat wel rekening houden met:

stilstaan op waypoints, je loopt niet de hele tijd aan de zelfde kant van de weg ect.

Geplaatst

Ik ben in bezit van een Magellan eXplorist XL.

Als ik in onbekend gebied train (hardlopen) zoals laatst in Kootwijkerzand, neem ik de GPS mee.

Die hangt dan aan de schouderband van mijn dagtourzakje.

Ook thuis op bekend parcours een aantal malen uitgeprobeerd.

Als ik daarna de track naar Mapsend (Direct Route) upload of naar de TOPO kaarten in Ozi, volgt de Track keurig de afgelegde weg.

Bij het nameten van de afstand op de kaart en vergelijking met de Tripteller op de GPS viel mij juist op hoe (redelijk) nauwkeurig of de GPS was. (0.3 km. minder op de GPS op ca 20,5 km op de kaart)

Voor een goede telling, moet je volgens mij wel ononderbroken ontvangst hebben gehad.

Geplaatst

5 kilometer loopsnelheid is als je doorloopt vrij normaal. Maar er zijn meer gegevens van belang: de tijd dat je bewogen hebt (dus wandelde) envooral de tijd dat je stilstond (lunch, waypoint zoeken...) met de bijbehorende totalen. In GPS termen: tijd bewogen en tijd stilstand (ofzo...). Je gemiddelde loopsnelheid is van belang en de verhouding tussen 'bewogen' en stilstand'.. Je hoeft -net als in de auto- niet erg lang stil te staan om je gemiddelde snelheid onderuit te halen. Met wat oponthoud is een loopsnelheid van 3-3,5 km/u niet erg vreemd. Je GPS kan aldeze getallen ophoesten.

Erik

Geplaatst

Misschien is het goed even stil te staan bij de verschillen tussen tripteller en tracklog.

De tracklog is een verbindingslijn van punten waar je geweest bent, of beter, waar het toestel denkt te zijn geweest.

Als je een bocht maakt zal de tracklog altijd enigszins afsnijden doordat de punten op enige afstand van elkaar staan. Door het loggen op een hogere resolutie in te stellen kun je dit effect verkleinen.

Door meetfouten zal een beweging worden waargenomen die er in werkelijkheid niet was.

Dit effect wordt juist groter bij een hogere resolutie.

Ook als je stilstaat kan zo een beweging worden geregistreerd. Dit effect is vooral groot bij slechte ontvangst. Bijvoorbeeld bij een 60Cx in een café, of bij een 60C op een terrasje onder bomen.

Een tripteller telt in principe elke seconde de afgelegde afstand op. In zijn gedrag lijkt hij dus op een tracklog met hoge resolutie. Maar er is een drempelwaarde. Als de gevonden snelheid onder een bepaalde grens ligt veronderstelt het toestel dat er een meetfout is, en dat er in werkelijkheid geen beweging is. Dan wordt er geen afstand opgeteld.

Deze grens is op sommige toestellen instelbaar (snelheidsfilter).

Bij onderbreking van de ontvangst zal de triplogteller stilstaan, maar als de ontvangst terugkeert wordt de afstand tussen de punten waar wel ontvangst was opgeteld, althans bij een Garmin. Van andere toestellen weet ik het niet.

Bij korte onderbrekingen loopt de track door, maar na lange wordt een nieuwe gestart, zodat er een gat tussen de twee ontstaat. Als je de actieve tracklog opslaat zullen de stukken echter aan elkaar worden geknoopt, zodat in de opgeslagen track geen gat zit.

De onderbrekingen worden in alle gevallen vervangen door een rechte lijn, zodat dit een bron van onderschatting van de afstand is. Ook het afsnijden van bochten geeft een onderschatting.

Meetfouten geven juist een overschatting.

De instellingen bepalen wat de effecten zijn. Er bestaat helaas geen instelling die altijd de beste resultaten geeft. Je zult dus altijd verschillen tussen toestellen zien, maar ook twee keer hetzelfde parcours afleggen met hetzelfde toestel zal verschillen opleveren, zelfs als de instellingen niet gewijzigd zijn.

Alleen als de ontvangst zeer goed is kun je hetzelfde cijfer verwachten, al hoeft dat nog niet juist te zijn wegens bochtafnijding.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...