blazez Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Volgens mij verdwijnen biljetten pas als ze echt kapot zijn (gescheurd oid). een paar krabbels? denk niet dat ze daarom meteen een biljet uit de roulatie halen. Misschien een tip om meer biljetten uit te zetten? Iedere maand 1 ofzo. Dan voorkom je dat al jouw biljetten uit de roulatie gaan en maak je ook nog kans dat er iemand werkelijk met gevonden coordinaten de cache gaat vinden.
Ruud4d Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Ik heb wat opgezocht: Elk biljet keert gemiddeld 1 tot 3 keer per jaar terug naar de loketten van de Nationale Bank. Per jaar verwerken die dus ongeveer 900 miljoen biljetten! De biljetten worden iedere keer elektronisch gecontroleerd en, naar gelang van hun toestand, vernietigd of opnieuw in omloop gebracht. Een biljet heeft een levensduur van 2 tot 5 jaar, afhankelijk van de coupure. Valse biljetten worden opgespoord, geanalyseerd, geïnventariseerd en overgemaakt aan de politie. Vuile of versleten biljetten worden vernietigd en door nieuwe vervangen. Sterk beschadigde biljetten en oude biljetten in Belgische frank kunnen onder bepaalde voorwaarden worden omgeruild, net als sommige muntstukken. Dit is van de Belgische Nationale Bank.
Team Professor X Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Nou, die bankbiljetten in handen krijgen is dus vrijwel een utopie. Maar ik begrijp dat deze cache ook zonder de biljetten gedaan kan worden, tenminste dat lees ik in enkele logjes. Hmmm, we zullen eens op onderzoek uitgaan
Twin Peaks Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Ik ben gauw mijn oude matras gaan leegschudden en heb tot nu toe 6372 biljetten nagekeken. Daar zat geeneen bedrukte bij. Ik werd zelf wel steeds bedrukter , heb de moed maar opgegeven, de andere helft niet eens meer nagekeken en alles weer teruggestopt. Die codes staan zeker allemaal op 200 euro biljetten, want die spaar ik niet. Stel je voor dat ze m'n matras jatten Maar ja, ik ben net als die prinses he.... nu ik het weet voel ik dat blauwe puntje door m'n matras heen. Slapeloze nachten krijg ik ervan, dat weet ik nu al.......
Lex Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Normaal gesproken maakt Lex niet snel een rekenfoutje. Maar ik denk dat hij hier toch een misrekening heeft gemaakt.Als er 100 biljetten zijn gemarkeerd en er zijn 1000 Nederlanders en 1 geocacher, klopt het wel. Maar er zijn iets meer Nederlanders (en cachers) maar waarschijnlijk niet hetzelfde veelvoud van die 100 biljetten. De kans dat je als cacher zo'n biljet in handen krijgt is dus aanzienlijk kleiner. Bedankt dat je mijn rekenkunst in het algemeen hoog inschat. Ik ben het met je eens dat ik hier te optimistisch inschat. Ik wilde niet door inschattingen te laag uitkomen, en dan kom je vanzelf te hoog uit. Maar ik geloof niet dat het juist is dat de kans kleiner wordt doordat er meer dan 1 geocacher is en meer dan 1000 Nederlanders. Ik heb het niet over de kans van een willekeurige geocacher op een biljet, maar over de kans dat er een geocacher is die een biljet ontvangt. Stel alle 16.000.000 Nederlanders op een rij op, met op elke duizendste plaats een geocacher. Als je een biljet aan een willekeurige persoon geeft is de kans een op duizend dat de ontvanger een geocacher is, want een op de duizend is geocacher. Als je er 100 uitdeelt is de kans 1 op 10 dat er onder de ontvangers een geocacher is.
de Roode Lantaarn Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Gut, laat ik laatst nou zo'n ding zijn tegengekomen. En ik maar denken dat hier een vestiging zat van de Nederlandse Bank. Normaal gesproken maakt Lex niet snel een rekenfoutje. Maar ik denk dat hij hier toch een misrekening heeft gemaakt.Als er 100 biljetten zijn gemarkeerd en er zijn 1000 Nederlanders en 1 geocacher, klopt het wel. Maar er zijn iets meer Nederlanders (en cachers) maar waarschijnlijk niet hetzelfde veelvoud van die 100 biljetten. De kans dat je als cacher zo'n biljet in handen krijgt is dus aanzienlijk kleiner. Bedankt dat je mijn rekenkunst in het algemeen hoog inschat. Ik ben het met je eens dat ik hier te optimistisch inschat. Ik wilde niet door inschattingen te laag uitkomen, en dan kom je vanzelf te hoog uit. Maar ik geloof niet dat het juist is dat de kans kleiner wordt doordat er meer dan 1 geocacher is en meer dan 1000 Nederlanders. Ik heb het niet over de kans van een willekeurige geocacher op een biljet, maar over de kans dat er een geocacher is die een biljet ontvangt. Stel alle 16.000.000 Nederlanders op een rij op, met op elke duizendste plaats een geocacher. Als je een biljet aan een willekeurige persoon geeft is de kans een op duizend dat de ontvanger een geocacher is, want een op de duizend is geocacher. Als je er 100 uitdeelt is de kans 1 op 10 dat er onder de ontvangers een geocacher is. Sterker nog. Er is een kans van 50% dat je morgen bij de benzinepomp of supermarkt zo'n biljet in handen krijgt. 50%? Ja, je krijgt hem of je krijgt hem niet.
pa3fus Geplaatst 21 mei 2007 Geplaatst 21 mei 2007 Uit eigen ervaring weet ik dat het geld waarmee automaten gevuld worden grotendeels bestaat uit nieuwe bundels. Maar een klein percentage is geld wat al eerder in omloop is geweest. Mocht je bij een bank komen waar je ook geld kunt storten dan is er vaak sprake van recycling. M.a.w. het geld wat gestort wordt en voldoet aan voldoende echtheidskenmerken zal door de automaat ook weer uitgegeven worden. Dit systeem werkt met rollen of cassette's. De kans dat een biljet wat door jezelf gestort is later weer door iemand anders opgenomen zal worden kan ik moeilijk inschatten. Indien je markering teveel van het biljet weglaat en de herkenning hierdoor mislukt of niet geschikt maakt voor recycling zal er voor zorgen dat het in de "dump" bak komt en zal dus niet meer uitgegeven worden. Ik stel voor om het zelf eens uit te proberen. Bewerk een biljet, ga het storten en doe direct daarna weer een opname. Indien je dan hetzelfde biljet terug krijgt weet je dus dat er een kans is dat iemand anders het in handen krijgt indien je het nogmaals stort. Over de kans dat die persoon ook nog geocacher is lijkt me al weer een stuk kleiner. Ik zal de cache ook eens op de watchlist zetten, wie weet kom ik er tijdens mijn werk wel eentje tegen. Groeten Jan-Willem.
barny Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Volgens mij verdwijnen biljetten pas als ze echt kapot zijn (gescheurd oid). een paar krabbels? denk niet dat ze daarom meteen een biljet uit de roulatie halen. Misschien een tip om meer biljetten uit te zetten? Iedere maand 1 ofzo. Dan voorkom je dat al jouw biljetten uit de roulatie gaan en maak je ook nog kans dat er iemand werkelijk met gevonden coordinaten de cache gaat vinden. het is wel zo, elke beschadiging (dus ook "een paar krabbels") worden er door de bank uitgezeeft. dus de kans is minimaal dat zo een biljet het lang uithoud Barny tevens voormalig eurobiltracker Laatst geregistreerde biljet op 2005-10-07 18:30:03 (592 dagen geleden) 21 hits op 6851 biljetten
blazez Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Nou, zo zie je maar weer. Van geocaching leer je zelfs nog eens wat over het gebruik van bankbiljetten De enige optie om cachers deze cache op de manier te laten vinden die de maker bedoeld heeft zal dus zijn om regelmatig andere bankbiljetten te voorzien van de coördinaten. Of de Nederlandse bank daar erg blij mee zal zijn is dan weer een andere vraag. Valt dit dan onder vernieling van eigendom?
flatfisher Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Hier is een GROOT probleem gecreeerd . Tot een kwartier geleden wist ik van deze cache niets af. Helaas is dat voorbij en ik moet zeggen dat het een zeer intrigrerende cache is. Maar hoe kom ik nou aan zo'n biljet? Het lijkt mij een goed idee om aan te geven welke biljetten er gebruikt worden, alhoewel ik aanneem dat het niet direct om de grote bedragen gaat, dus biljetten van €5 en €10, mogelijk nog €20? Enne, waar geven jullie die biljetten uit? Omgeving Raalte of tamelijk verspreid over Nederland? Helaas komt daar nog bij dat ik zelden in bezit ben van biljetten, ik pin vrijwel altijd alles, dat is zoveel makkelijker. Ik denk dat nog veel meer geocachers dat zo zullen doen en daar zit misschien nog wel het grootste probleem. Nou ja, afwachten maar. Hoewel, inmiddels heb ik wel een beetje een idee waar ik deze cache zou kunnen vinden. Wie weet gaat het me nog wel lukken om ook zonder biljetten deze cache te loggen...
no-name Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Kan het misschien ook op euromuntjes? Ik ben namelijk niet zo vermogend, zodat ik niet zo vaak biljetten in mijn hand heb.
smeule Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Kan het misschien ook op euromuntjes? Ik zou zeggen, ontwerp een aantal verschillende coins met daarop een stukje van een coordinaat, heb je alle coins in handen gehad kan je de cache vinden. Heb je 2 vliegen in 1 klap, een cache en een coin.
blazez Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 Dat is dan niet echt helamaal niet. Wij kwamen vorige week een tb tegen die bleek bij de ixi's saga 4 te horen. daar moet je 3 tb gevonden hebben voordat je de startcoordinaat bij elkaar hebt. Voor ons puur toeval dat we die tegen kwamen.
De Roode Loper Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 donderdag, 3 mei 2007 Twee gemaskerde mannen hebben gisterochtend rond tien voor negen de ABN - Amrobank aan de Dorpsweg in Hattem overvallen. Ze drongen via een raam aan de zijkant van het pand de bank binnen bedreigden de aanwezige medewerkers. Daarbij gebruikten de daders geen vuurwapen, maar een forse hamer. Met diezelfde hamer vernielden ze de kassaruimte. Het tweetal, dat donkere kleren droeg, is er met een onbekend geldbedrag vandoor gegaan op een grijze scooter. Ze hadden geen GPSr bij hun .
Team-Eppie Geplaatst 22 mei 2007 Geplaatst 22 mei 2007 (bewerkt) Kan het misschien ook op euromuntjes? Ik zou zeggen, ontwerp een aantal verschillende coins met daarop een stukje van een coordinaat, heb je alle coins in handen gehad kan je de cache vinden. Heb je 2 vliegen in 1 klap, een cache en een coin. Ik ben bang dat er dan nog meer coins verdwijnen Zien de biljetten er bedrukt precies zo uit als op de scan van de Roode Lantaarn? Dan kan ik me niet voorstellen dat je daar als cacher overheen kijkt. Misschien kan de Getzie family een voorbeeldje posten (met een gefingeerd coordinaat uiteraard) Of is de scan van de Roode Lantaarn een pracht van een spoiler voor cachend Nederland? Qua lokatie kan ik het me prima voorstellen, de situatie ter plekke uit mijn geheugen oproepend. (Ik heb daar overigens een aantal jaar gewoond, en toen wij daar vorig jaar op vakantie waren hebben we deze cache maar laten schieten vanwege de schier onmogelijkheid hem op te lossen....) 22 mei 2007 bewerkt door Team-Eppie
Aanbevolen berichten