Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Ik ben bezig met Google maps, en daar gebruiken ze volgens mij de Decimal notatie.

Ik heb de WGS84 notatie, en hoe kan je dat omrekenen naar die notatie van Google maps?

:no::P

Geplaatst (bewerkt)

Eigelijk is de vraag niet juist, GoogleEarth en Geocaching gebruiken altijd het WGS84 datum. Dat is een model van de aarde dat continu is en zo goed mogelijk bij de echte aardbol aansluit.

Iets anders is dat je wel met verschillende notaties te maken kunt hebben.

Dus bijvoorbeeld hdd.ddddd of hddmm.mmm, waarin h voor halfrond staat, d voor graden en m voor minuten.

Verander die notaties zo dat ze in beide gelijk zijn. GE is instelbaar in hdd.ddddd en hddmmss.s

Terrein GPSsen zijn hier ook op in te stellen.

Als je wilt omrekenen: 60 s('') = 1 m('), 60 m = 1 d(°)

Dus vanuit graden:

52.12345° = 52° 07.407' = 52° 07' 24.4'' (achter de decimale punt met 60 vermenigvuldigen en achter het gedeelte voor de punt zetten).

Andersom:

52°12'34.5'' = 52°12.575' = 52.20958° (de kleinste eenheid door 60 delen en bij de rest optellen).

bewerkt door lex
Geplaatst

Volgens mij kan je ook gewoon naar Http://maps.google.nl gaan, en dan in de zoekbalk het coord in WGS84 intypen op enter drukken en dan zie je de coord in notatie van google maps. :)

suc6

Geplaatst

Voor GoogleEarth gebruik ik het programma kml2gpx, waarna ik het GPX open in Mapsource of GSAK.

WP's inladen met GoogleEarth gebruik ik het programma Tyre voor.

Zoek met Google op "kml2gpx" en "Tyre"

Geplaatst
Volgens mij kan je ook gewoon naar Http://maps.google.nl gaan, en dan in de zoekbalk het coord in WGS84 intypen op enter drukken en dan zie je de coord in notatie van google maps. :)

suc6

Op de coin race site doen we het ook zo en werkt prima!!

Geplaatst

suc6

Op de coin race site doen we het ook zo en werkt prima!!

Daar heb ik het ook van :)

Geplaatst
Hallo,

Ik ben bezig met Google maps, en daar gebruiken ze volgens mij de Decimal notatie.

Ik heb de WGS84 notatie, en hoe kan je dat omrekenen naar die notatie van Google maps?

Misschien dat ik je vraag verkeerd begrijp maar bij mij kunnen zowel google maps en -earth met alle notaties overweg.

nachtbraker

Geplaatst

In google earth en trouwens ook google maps kan je gewoon de coördinaten invullen zoals je ze ook op je gps invult.

Alleen in plaats van het graden teken, gebruik je een spatie.

Dus zoiets als

N52 44.444

E004 44.444

Werkt perfect.

Geplaatst

Allemaal leuk en aardig, maar als ik de coords ingeef als Waypoint in google maps, dan zit ik ineens heel ergens anders in WGS84..

En bij mij heeft Google earth Zo'n notatie:

N 51°40'50,02"

E 5°10'30.20

Kan ik dat ergens wijzigen naar WGS84?? :):)

Geplaatst (bewerkt)
Allemaal leuk en aardig, maar als ik de coords ingeef als Waypoint in google maps, dan zit ik ineens heel ergens anders in WGS84..

En bij mij heeft Google earth Zo'n notatie:

N 51°40'50,02"

E 5°10'30.20

Kan ik dat ergens wijzigen naar WGS84?? :):)

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Er is niet zoiets als een WGS84 notatie. WGS84 is de mapdatum, N 51°40'50,02" E 5°10'30.20" is een notatie.

Het zijn dus twee verschillende zaken: bij het geocachen worden de coördinaten weergegeven in de notatie ddºmm.mmm' notatie en als mapdatum wordt WGS84 aangehouden. Je moet dus beide instellen op je gps.

bewerkt door Peetee
Geplaatst
Ok, en hoe moet ik ze dan gebruiken in Google maps? :P

Ik begrijp het probleem niet zo heel erg.

Tik nu gewoon eens een coordinaat in op de manier zoals je gewend bent.

N 52° 35.354 E 006° 05.462

of

N 52 35.354 E 006 05.462

en in Google Earth zelfs met comma's

N 52° 35,354 E 006° 05,462

of

N 52 35,354 E 006 05,462

Geplaatst

Dit is het stukje code dat een Marker moet creeren:

// Een icoontje maken

icon = new GIcon();

icon.image = "http://www.pslover.com/thumbs/7119.jpg"; // De URL van de afbeelding die je wilt gebruiken

icon.iconSize = new GSize(30, 30); // De grootte van het icoontje

icon.iconAnchor = new GPoint(23, 45); // Anker van het icoontje, dus de plek op de afbeelding die precies op het coördinaat moet staan

icon.infoWindowAnchor = new GPoint(5, 1); // De plek tov het icoontje waar infoballonnetjes moeten verschijnen

marker=new GMarker(new GLatLng( LATCOORD, LONGCOORD), icon); // De marker maken

map.addOverlay(marker); // De marker plaatsen

Dus is mijn vraag, welke notatie wordt er gebruikt? standaard staat er:

37.4419, -122.1419

Geplaatst (bewerkt)
Dus is mijn vraag, welke notatie wordt er gebruikt? standaard staat er:

37.4419, -122.1419

Dit is de notatie dd.ddddº. Ofwel: graden met 4 decimalen achter de komma.

Een ander voorbeeld van een coördinaat in deze notatie is bv. N 52.5000º E 5.7500º

Dat is gelijk aan N 52º30.000' E 5º45.000' in de notatie ddºmm.mmm' (graden + minuten)

En het is ook gelijk aan N 52º30'00" E 5º45'00" in de notatie ddºmm'ss" (graden minuten en seconden)

Je kunt namelijk graden verdelen in 60 minuten, en minuten verdelen in 60 seconden. Maar al deze 3 notaties geven dezelfde plek aan, maar elk op een andere manier. Het is maar wat je afspreekt.

bewerkt door Peetee
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...