Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

dank voor alle reacties!

Ik maak uit jullie verhalen op dat dit gewoon part of the deal is. Maakt me op zich ook helemaal niet uit maar ben wel blij dat mijn aanpak dus niet overbodig is en dat dit de manier is om je voor te bereiden.

Geplaatst

Wij gebruiken:

GPS60 met alle caches in een regio en een PDA (via GSAk geselecteerd en in GPS geplaatst) met cachemate geinstalleerd. Alles bij de hand op 2 devices. Volledig paperless excl. de foto's. Spoilersync moet ik nog uitzoeken.

Heb ik tijd over na een extern bezoekje.....cachen!

Geplaatst

Waar je mee omgaat, raak je mee besmet... Ik hanteer dus ongeveer dezelfde methode als Goonies Oosterhout.

Het begint met een gebied te bepalen waar ik wil gaan cachen... Ga ik in de buurt cachen of maar één cache doen, dan vallen de volgende stappen af natuurlijk.

Vervolgens kijken wat voor mystry's er opgelost moeten worden en kijken of zo opgelost kunnen worden, voor ik aan mijn cacherondje begin.

Zoeken naar een parkeerterrein dat makkelijk ligt ten opzichte van de caches die ik wil gaan doen...

Screenshot maken van de Google Maps-kaart van gc.nl. Hierop caches nummeren en parkeerterrein noteren.

Van de caches een beknopte uitdraai maken in Word. Alleen de belangrijke gegevens (coördinaat, titel en hints, voor traditionals en opgeloste mystry's) of samenvatting van multi's.

Eventueel routebeschrijving naar parkeerterrein maken.

Achterbank van de auto plat gooien, fiets achterin schuiven en op pad gaan!

Geplaatst

paperless: via gpx en gsak alle caches naar cachemate, ter plekke bepalen aan de hand van de coordinaten wat de nearest caches zijn. soms kom je dan tot de ontdekking dat je bepaalde caches niet kunt doen (vanwege foto's of omdat de teksten te lang zijn), maar ok dat hoort er dan maar bij. hier in nederland is keus zat.

ook handig en paperless: alle caches via gsak en poiconverter naar tomtom, dan nearest poi en de beschrijving vervolgens opzoeken in cachemate

met papier omdat je geen pda hebt: googlemaps erg handig als je ongeveer weet waar je gaat zitten (en er geen honderen zijn om uit te kiezen zoals in nederland) en al heel wat zaken uitprinten (liefst met 2 pagina's op 1 a4-tje, anders krijg je zo'n dikke map). Zo'n map is trouwens standaardvoorbereiding voor de vakantie geworden (ondanks pda toch ook altijd papier mee als reserve). Ik zie het meer als een andere manier van de reisgidsen doornemen.

en ook bij ons geldt: het uitzoeken is deel van de pret.

Wat we ook wel eens doen als we geen tijd hebben om voor te bereiden (want dat komt ook voor): google earth, kijken waar we willen beginnen (meestal is dat dan op max een x aantal kilometers) en dan gewoon voor de voet weg een aantal pakken. Onvoorbereid kan soms meer creativiteit vragen tijdens het lopen van de tocht. t Geeft in ieder geval vaker een andere dimensie.

bookmarks: ooit voornemens geweest als het een hele dag regent, gewoon een aantal caches opzoeken en alvast in je eigen bookmarks zetten waarbij je zelf al een soort categorieën hebt gemaakt (lang / kort / alleen te doen / met meer / om nog eens te doen / in de buurt / ver weg / etc)

Als je dan weggaat hoef je alleen maar een willekeurige in je bookmarks te kiezen.

standaardvoorbereiding: batterijen altijd opgeladen; cachetas met goodies, regenkleding, wandelstok etc altijd klaar voor actie, wandelschoenen na afloop direct weer klaarzetten voor een volgende keer èn ogen en oren altijd open voor potentiële caches voor de to do list.

Geplaatst

Voorbereiding:

-Routes uitprinten, soms al ver van tevoren (soms volstaat een kladje met overschrijven bij een regular-cache). We hebben vaak al groepjes caches uitgeprint klaar liggen.

-De LOC-bestandjes overzetten op de PocketPC. En (soms wel / soms niet) met MapCalibrator even een kaart eronder zetten voor extra duidelijkheid.

-Prikstok (namaak nordic-walking stok) ligt standaard in de auto, evenals de laarzen.

De Geocache-groene-rugzak-met-logo staat altijd klaar, hierin zitten o.a.

- reservebatterijen voor de (noodoplader van de) PocketPC

- ruilmateriaal (Cash in/ Trash out ;) ) en de TB's/Munten

- goede zaklamp

- waterdicht zakje voor de PocketPC

- handschoenen etc.

- kompas

- pen en blocknote (de watervaste groene van de X...s :angry: )

- Regenponcho's

- klein schepje (enkel keertje handig als de cache weer opnieuw iets ingegraven moet worden omdat de modder in de loop der tijd het gat aan het vullen is waardoor het kistje 5 cm omhoog is gekomen)

- fototoestel, niet alleen om foto's te maken, maar als je naast het pad moet... accepteren mensen dat als ze denken dat je vlindertjes en bloemetjes op de foto zet ;o) :lol:

*Uiteraard is de standaard outfit GROEN om niet op te vallen als je in de bossen bent. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik aan het loggen was en mensen mij passeerden zonder dat ze het door hadden dankzij de groene outdoor outfit. :huh:

Dan op pad:

*TomTom in de PocketPC de weg laten wijzen... aangekomen op de parkeerplek switchen naar GPStuner.

*En HEB ik dan de cache gevonden en ik stop er een Trackable Item in dan log ik hem op locatie meteen even, zodat een volgende hem niet Grabt maar Retrieved als ie eerder thuis is. Later thuis werk ik het logje verder uit d.m.v. EDIT-LOG. (Ditzelfde doe ik dus ook bij een FTF, STF of TTF.)

*Na het loggen de kist weer goed verstoppen, niet te veel van die rechte stokkies erop ;) ...!!!

Na afloop:

-Alle administratie bijwerken thuis.

-Altijd dezelfde avond nog alles loggen als dat kan!!!

En dan nagenieten en bijkomen van weer zo'n belachelijk lange dag kistjes zoeken in het bos

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb ook een stapeltje caches uitgeprint. Handig bij elkaar op regios gesorteerd. Bij het kiezen van een richting om te gaan cachen, kan er dus zo een stapeltje voor die omgeving bij worden gepakt.

Ook ik heb mn rugzak standaard klaar staan. Daarin:

- ruil items

- dik bloknote waarin ik die dag dan de caches met nodige gegevens noteer (ook handig om s'avonds alles rustig thuis te loggen)

- eigen log-stickers

- zitmatje (altijd erg veel profijt van. Vooral bij loggen)

- zaklantaarn/cap-light

- pleister's

- handgel

- schaartje

- regenponcho (meer als nood)

- werkhandschoenen (om caches weer te kunnen bedekken zonder met de blote handen in doorns en brandnetels te grijpen ;) )

- foto toestel met extra accu en extra geheugen chip

- en uiteraard de routes

Misschien nog een tipje:

ik heb een handig klein pennetje bij Acti@n gekocht. Die kun je zo "in-rollen" en zit aan een oprolbaar koordje met een clip. Ik heb m standaard aan mn rugzak bungelen en heb zo dus handig altijd de pen bij de hand zonder er verder last van te hebben :angry:

Verder gaan de rubber laarzen en "nordic walking stok". Stok ook practisch voor mij met wandelen en uiteraard handig bij de cache zelf.

Als het echt een cache-dag gaat worden, gaat de picknic tas met termoskan; brood etc ook mee.

bewerkt door walking spirit
Geplaatst (bewerkt)

voor de mega hunts van het KGB Team hebben we een Kleijn hulpje die alles voor ons doet en soms wel 5 keer teveel en met de meest onmogelijke zogenaamde "smart" codes, en voor het betere ren en loopwerk is er een gele renvogel aangesteld.

h

voor de andere "prive" hunts Heb ik tegenwoordig een eveneens Kleijn iets wat grijzige mormel en compleet met Kleijne guitige kraaloogjes die speciaal en alleen maar is aangesteld om met zijn zwarte tijdmachine van het type II een cache ten lande uit te zoeken die ik dan slaafs met een bezoek gaat vereren

daarbij heb ik het GZAK voormij klaarstaan, waarbij de levenslange update garantie maar een jaar lang is

Barny

bewerkt door barny
Geplaatst
voor de mega hunts van het KGB Team hebben we een Kleijn hulpje die alles voor ons doet en soms wel 5 keer teveel en met de meest onmogelijke zogenaamde "smart" codes, en voor het betere ren en loopwerk is er een gele renvogel aangesteld.

h

voor de andere "prive" hunts Heb ik tegenwoordig een eveneens Kleijn iets wat grijzige mormel en compleet met Kleijne guitige kraaloogjes die speciaal en alleen maar is aangesteld om met zijn zwarte tijdmachine van het type II een cache ten lande uit te zoeken die ik dan slaafs met een bezoek gaat vereren

daarbij heb ik het GZAK voormij klaarstaan, waarbij de levenslange update garantie maar een jaar lang is

Barny

Routeren is een vak. Bestaande uit logisch nadenken en GSAK naar jouw pijpen laten dansen. Ondanks het feit dat leden van het KGB team waarbij 'B' de boventoon voert, regelmatig spetteren laten ze het toch telkens door mij doen. Dus ik kom tot 2 conclusies :

1. Mijn routeringstechnieken zijn echt proffesioneel (Voorkeur)

2. 'BG' van 'KGB' zijn dusdanig lui ingesteld dat ze alle fouten op de koop toenemen.

Voor mensen die echt serieus een cursus 'Efficient Caches Voorbereiden (ECV)' willen zal ik bij voldoende animo iets op poten zetten. Gebruiksartikelen zijn, een goede GPS, Tommynavigator en een device waar cachebeschrijvingen op kunnen worden opgeslagen....

'Team Kleijn'

Rob

Geplaatst

Routeren is een vak. Bestaande uit logisch nadenken en GSAK naar jouw pijpen laten dansen. Ondanks het feit dat leden van het KGB team waarbij 'B' de boventoon voert, regelmatig spetteren laten ze het toch telkens door mij doen. Dus ik kom tot 2 conclusies :

2. 'BG' van 'KGB' zijn dusdanig lui ingesteld dat ze alle fouten op de koop toenemen.

Voor mensen die echt serieus een cursus 'Efficient Caches Voorbereiden (ECV)' willen zal ik bij voldoende animo iets op poten zetten. Gebruiksartikelen zijn, een goede GPS, Tommynavigator en een device waar cachebeschrijvingen op kunnen worden opgeslagen....

'Team Kleijn'

Rob

Helemaal mee eens. Zelf heb ik mijn eigen manier maar ik leer ook graag van anderen hoe zij het e.e.a. voorbereiden. Als er een datum geprikt wordt waarbij ik aanwezig kan zijn zal ik er zijn.

:thumbup:

Geplaatst

Ik sellecteer een aantal caches bij elkaar in de buurt.

Print deze uit.

Pak mijn GPS, camera , 2 reserve penlites, potlood en evt TB's.

De kinderen pakken wat goodies.

Stap in de auto, stel TomTom in en wij zijn weg.

Jos van Zetten

Geplaatst

Erg leuk al die geavanceerde methoden om caches voor te bereiden, maar de truc is juist hoe je er uit komt zonder al dat dure speelgoed.

Dus geen PDA's om caches op te slaan, met een beetje pech zelfs geen tomtom of GPS met navigatie.

Dan moet je dus goed gaan plannen, alles van te voren op kaart uitzetten en een route bepalen.

Maar dat kost dan ook flink wat tijd en papier (o.a. cachebeschrijvingen en uitgeprinte kaarten met waypoints), volgens mij wilde de topicstarter dat juist vermijden.

Toch is dat volgens mij de enige goede manier om het te doen zonder gadgets.

Het kan ook zonder goede voorbereiding, gewoon caches selecteren, printen, en gaan. Dan rijd je in het veld enorm om, dan krijg je het zogenaamde "vrije cachen" of "relaxt cachen" waarbij je vaak ongewild toch de mooiste routes te zien krijgt tijdens het omrijden. Heeft ook z'n charme, maar dat kost wel flink geld aan benzine.

Geplaatst

Prachtige methodes allemaal.

Voor ons geldt inderdaad de voorpret en een gedegen voorbereiding op papier.

Geen software of hardware, behalve de GPS natuurlijk. Dit is nog een oude vertrouwde GPS12 uit de prehistorie, maar ook die doet zijn werk voortreffelijk in het veld.

Vooral van belang is de routeplanning omdat ik er ook wel eens alleen op uittrek en dat dan met de fiets doe. Tijdens tochten van 100-150 km pak ik dan meestal 4 tot 6 caches op een dag, weliswaar tradionals en opgeloste mysteries. Dit geeft een dubbel plezier in het fietsen en het cachen!

Als gezin pakken we meestal de multi's aan en dan doen we er (maar) 1 per dag soms gecombineerd met een makkelijke opraper. Ook dan is de beloning zoet, meestal op het eind een ijsje of een patatje.

Helaas blijkt dat er toch vaak flink veel tijd kwijt is met het daadwerkelijk zoeken naar de cache. Soms kijken we met onze neus of is de hint onduidelijk, maar ook dat schijnt erbij te horen en geeft soms extra voldoening (na wat frustatie) bij het vinden.

Kortom, lezen, printen (zo zuinig mogelijk), aantekeningen maken en routeplanning meestal 1 uur tot 1,5 uur voorbereiding voor een dagje uit.

Geplaatst

'Team Kleijn'

Rob

@1 tis maar wat er p®offensioneel genoemd word :crybaby:

@2 ALLE vouten??????? :sleep1:

Helemaal mee eens. Zelf heb ik mijn eigen manier maar ik leer ook graag van anderen hoe zij het e.e.a. voorbereiden. Als er een datum geprikt wordt waarbij ik aanwezig kan zijn zal ik er zijn.

:beerchug:

Gaarne een datum prikken, dan wil ik ook wel eens zien hoe je het onmogelijke normalieter voor el-kaar krijgt, diegene die regelmatig met je meerijden weten presies wat ik bedoel

Barny

Geplaatst
Erg leuk al die geavanceerde methoden om caches voor te bereiden, maar de truc is juist hoe je er uit komt zonder al dat dure speelgoed.

Dus geen PDA's om caches op te slaan, met een beetje pech zelfs geen tomtom of GPS met navigatie.

Dan moet je dus goed gaan plannen, alles van te voren op kaart uitzetten en een route bepalen.

Maar dat kost dan ook flink wat tijd en papier (o.a. cachebeschrijvingen en uitgeprinte kaarten met waypoints), volgens mij wilde de topicstarter dat juist vermijden.

Toch is dat volgens mij de enige goede manier om het te doen zonder gadgets.

Het kan ook zonder goede voorbereiding, gewoon caches selecteren, printen, en gaan. Dan rijd je in het veld enorm om, dan krijg je het zogenaamde "vrije cachen" of "relaxt cachen" waarbij je vaak ongewild toch de mooiste routes te zien krijgt tijdens het omrijden. Heeft ook z'n charme, maar dat kost wel flink geld aan benzine.

Ook dat kan, maar dan adviseer ik een andere aanpak. Alle GPSsen van goedkoop tot duur hebben een routefunctie. Meestal kun je wel wat routes in een GPS kwijt. wat je doet is de aanrijroute bepalen door punten te prikken op oziKaarten en deze middels een route aan elkaar te knopen. GPS de auto in en gewoon de route op het pijltje rijden (vanaf snelweg tot startpunt cache). Zo deed ik dat met de Etrex Vista.

'Team Kleijn'

Rob

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...