Spring naar bijdragen

GSAK Wat is het nut van dit programma?


Ketelbinkje

Aanbevolen berichten

Het is tijd om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Ik heb al meerdere malen het alom geprezen GSAK bekeken en geprobeert te achterhalen wat zo handig is aan dit programma. Tot op heden is mijn conclusie zeer negatief.

 

Stel dat ik een lijstje met caches aanleg die me leuk lijken. Dan zou ik verwachten dat je ze van de website kunnen importeren. Tja en deze functie werkt niet of is niet aanwezig in het pakket. :beerchug:

 

Nu heb ik een lijstje met de hand ingevoerd en je zou dan de actuele van caches in dit lijstje willen bijwerken. Tja en deze functie werkt niet of is niet aanwezig in het pakket. :lol1:

 

Dan wil je vastleggen welke caches van je lijstje inmiddels hebt gedaan. Ok dat werkt maar het blijft prutsen.

 

Tot slot je wilt een cache van het lijstje doen. Dus je wilt de beschrijving ophalen. Tja deze functie werkt zo ongeveer.

 

Tot slot waarom gebruiken jullie dit programma ubderhaupt? O, ja ik ben ook zo stom geweest om een licentie van dit programma te nemen, omdat ik dacht dat één en ander dan misschien wel zou werken. Helaas.

 

Zo ik benieuwd waard jullie dit programma voor gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je Premium Member bent kun je pocket queries downloaden en in GSAK laden.

Daarna kun je er werkelijk van alles mee doen! Wat je maar wilt.

 

Dat wordt niet verteld als je de licentie bij ene Clyde regelt. Met andere woorden:

Regel het dan ook zo dat je koper dit weet en dat bij aanschaf hij automatisch premium member wordt. Anders lever je de gebruiker de bekende kat in de zak.

 

Maar dan nog blijft de vraag wat is het nut?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej,

 

Hier een aantal voordelen van GSAK;

 

- POI's naar tomtom sturen, zodat TT ook naar caches kan navigeren of er dichtbij.

- Ofline caches bekijken (als .com er weer eens uit ligt)

- Alles gelijk naar je GPSr sturen.

- Notes schrijven bij caches.

- Cache beschrijvingen naar je PDA sturen zodat je paperless kan gaan cachen.

- Als je PQ's via .com aan maakt kun je die in diverse databases zetten, zodat je BV een serie in een database hebt staan.

- Er wordt weer gegeven welke caches je al gedaan hebt dmv van een kleurtje door de gc.code.

 

Dit zijn voor mij een aantal voordelen, moet er wel bij vertellen dat ik premium member ben!

 

Greetz Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Dat wordt niet verteld als je de licentie bij ene Clyde regelt. Met andere woorden:

Regel het dan ook zo dat je koper dit weet en dat bij aanschaf hij automatisch premium member wordt. Anders lever je de gebruiker de bekende kat in de zak.

 

Maar dan nog blijft de vraag wat is het nut?

Het is niet per definitie zo dat je het programma alleen kunt gebruiken als Premium Member. Het is meer zo dat Clyde er voor zorgt dat je de Queries handig in het programma kunt inlezen. Maar dat geldt evt. ook voor andere imports.

 

Hieronder een aantal mogelijkheden van het programma (weliswaar in het Engels):

 

General Features

 

Multiple waypoint databases

Import individual GPX/LOC files or a whole folder

Display waypoint offline in browser or split screen view (live Internet connection not required)

Display waypoint online (uses a link to www.geocaching.com by default, but the URL is user configurable)

Custom URL's for each waypoint, and waypoints as a group.

Automation of tasks (macros or batch processing)

Set centre points by post code, location, or waypoint.

Comprehensive filters to search/select a subset of your data (subsets can be saved and restored)

Export to the following formats: MapSend WPT, OziExplorer WPT, www.geocaching.com GPX and LOC format, MapSource, Fugawi, Street Atlas, Pocket Streets, Microsoft Streets and Trips, Magellan Protocol (SD card), Magellan eXplorist, Lowrance USR, TomTom POI files, Maptech eXchange format, CacheMate, and National Geographic TOPO!.

GPSBabel Custom Export. This enables generation of other lesser known formats such as Tiger, GPSUtil, Delorme XMap, Delorme XMapWpt, PsiTrex, PCX, CETUS, Quovadis, GPSPilot, MagNav, Microsoft PocketStreets PSP, NaviTrak DNA, Holux, TopoMapPro Place files, GpsDrive, Geocaching DB, CoPilot, EasyGPS, GPilotS, GeocachingDB, NIMA, MapConverter, NaviCache and PsiTrex.

Generation of "Spinner" type HTML for download to your PDA

Direct upload of waypoints to GPS receiver

Add "corrected coordinates" to a waypoint description

customize waypoint description for offline HTML pages

User Notes (Watcher compatible). You can also import and export notes in text format

Ascending/descending sorting of columns in the offline database

Instant counts (colour coded) for found, not found, placed, and archived waypoints in the displayed database

Ability to set centre point for calculation of distance and bearing

Change column size of all browse view headings

Change column order of all browse view headings (just drag heading)

Select individual columns to display in the grid

Repair and delete the database

Backup and restore of databases and settings

Drag and drop support (including zipped files from www.geocaching.com)

File association support

PDA support: generate HTML files and indexes like GPX Spinner

UTM coordinates show in HTML view

Convert State names to abbreviations (Australian, US, Canada, State names and abbreviations provided by default)

Unicode conversion

LOC file support (from www.geocaching.com and from other sources)

Unlimited log history

Instant iconic views for Travel Bugs, waypoint type, user notes, and last four logs

Split screen view with four formats: full waypoint display, description only, logs only, or log summary

Quick Search: instant waypoint search on partial waypoint name

User flag for individual waypoint selection

Delete a waypoint: with an option to prevent next GPX load from re-adding it

Delete multiple waypoints, based on a filter

Identify your "Placed by" (hidden) waypoints using exact match, wild cards, or www.geocaching.com Owner ID

Identify and flag archived waypoints

Special WebCam cache support

Add and edit your own waypoints

Special "smart name" calculation for meaningful unique waypoints.

Macro language

Semi automatic cache logging

Terracaching.com GPX file support

Customizable tool bar

Coordinate Grabber from free floating text

Before and after image change log

 

OziExplorer-Specific Features

 

View full waypoint information (right click on waypoint, choose "Open file attachment")

View full waypoint description (including waypoint type, terrain, and difficulty: just hover your mouse over the waypoint)

Ability to set colour for found, not found, placed, and archived waypoints

Ability to choose between cache code and cache name for the waypoint name

"Smart Name" generation for meaningful unique cache names to upload to your GPS receiver

Ability to set the length of the waypoint name

Ability to set different waypoint symbols in your GPS receiver for found, not found, placed, and archived waypoints

"Ozi Automation": GSAK can automatically start OziExplorer, and load the waypoints just converted

Generate OziExplorer waypoint files from offline view (only requires one file from www.geocaching.com then "slice and dice" using GSAK)

Position OziExplorer to position on map from browse view

Configure required option for "Open File Attachment" in OziExplorer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet premium lid zijn bij www.geocaching.com. Een van de functionaliteiten daar is dat je queries kunt downloaden van wat je maar wil (je founds, je not-founds, een to-do lijstje,...). Deze queries kan je dan importeren in gsak.

 

In gsak kan je dan allerlei functies doen: exporteren naar je GPS of waar ik het heel vaak voor gebruik: exporteren naar mijn PDA om paperless cachen te kunnen doen. Ik heb hierover twee artikels geschreven op mijn blog (paperless cachen met foto's en paperless cachen (deel 2)). Daarnaast heb ik er ook een artikel geschreven over hoe je in gsak een googlemaps kaartje kan maken met al je founds. Vooral het converteren van het ene formaat naar het andere is een sterke eigenschap van de tool.

 

Clyde is de ontwikkelaar van gsak, die bijgevolg dus ook de licenties en dergelijke regelt. Je moet zeker eens de features pagina bekijken van het programma. Het is verbazingwekkend uitgebreid. Hij heeft echter niets te maken met het premium membership van gc.com.

 

Groetjes,

Hans

 

ps: hou je vooral niet tegen om mijn blog te lezen en commentaar te geven. Dat stimuleert in het schrijven van leuke stukjes en anecdotes. Bedankt alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wordt niet verteld als je de licentie bij ene Clyde regelt. Met andere woorden:

Regel het dan ook zo dat je koper dit weet en dat bij aanschaf hij automatisch premium member wordt. Anders lever je de gebruiker de bekende kat in de zak.

 

RTFM :beerchug:

 

Om maar met het laagste instap niveau te beginnen. Uit de Nederlandstalige stap-voor-stap handleiding Hoe gebruik ik GSAK?:

 

Om maximaal van GSAK te kunnen profiteren zul je GPX (géén LOC) bestanden van Geocaching.com moeten downloaden. GPX bestanden bevatten vrijwel alle informatie van de online cache pagina en stellen je in staat om al deze informatie in GSAK op te nemen. LOC bestanden bevatten alleen de cache naam en de coördinaten (latitude en longitude). Hoewel GSAK met LOC bestanden kan werken zul je dan niet de gedetailleerde informatie ter beschikking hebben die je maximaal van GSAK’s features laat profiteren.

 

Als je GPX-bestanden wilt downloaden dan moet je “Premium Member” worden bij Geocaching.com. Dat kost je $3 per maand of $30 per jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK, gewoon fantastisch !!!

 

Een paar simpele toepassingen waar ik het voor gebruik.

 

1. cacheritjes uitzetten en zorgen dat ze in de goede volgorde in mijn Nokia smartfoontje komen

2. Eindcoordinaten van Mystery's vastleggen. Bij het laden van je GPS gaan ze vanzelf mee

3. Semi automatisch loggen met koppelingen van vorige cache naar volgende cachelog.

4. In het veld een mark geven is genoeg, dus geen papieren administratie meer

5. TommyNavigator voorzien van een POIdataabase met netjes de juiste icoontjes erbij.

6. Automatisch inlezen en gestructureerd uploaden van alle caches van Nederland in foontje en PDA.

 

En nog een heleboel meer....

 

 

'Team Kleijn'

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK, gewoon fantastisch !!!

 

Een paar simpele toepassingen waar ik het voor gebruik.

 

1. cacheritjes uitzetten en zorgen dat ze in de goede volgorde in mijn Nokia smartfoontje komen

2. Eindcoordinaten van Mystery's vastleggen. Bij het laden van je GPS gaan ze vanzelf mee

3. Semi automatisch loggen met koppelingen van vorige cache naar volgende cachelog.

4. In het veld een mark geven is genoeg, dus geen papieren administratie meer

5. TommyNavigator voorzien van een POIdataabase met netjes de juiste icoontjes erbij.

6. Automatisch inlezen en gestructureerd uploaden van alle caches van Nederland in foontje en PDA.

 

En nog een heleboel meer....

 

 

'Team Kleijn'

Rob

Kijk dat zou ik ook willen, maar zo is de wereld niet. Ik heb begrepen dat je premium member moet zijn, maar dat wordt niet (ik heb die informatie nog niet kunnen vinden!) op de website van GSAK vermeld.

 

Een ander punt:

Import individual GPX/LOC files or a whole folder

 

Het programma kan dus bestanden in het formaat CPX of LOC inlezen. Wat wordt bedoeld met een complete folder mag Joost weten. Ja dat werkt en wat heb ik daar aan? Moet ik zo mijn lijstje opbouwen en actueel houden?

 

Het is leuk dat het zoveel kan, maar ik denk dat een geocacher een lijstje heeft van de caches die hij wil doen en het lijstje als een trofeeënkast gebruikt met alle aantekeningen en ervaringen. Nu de praktijk. Misschien gebruiken mijn confraters het wel met een ander oogmerk. Uit de eerste reacties krijg ik de indruk dat mijn confraters ook lijstjes bouwen, die opbouwen en onderhouden met Pocket Queries.

 

Weet je wat dan zo vreemd is?

Niemand deelt macro's met elkaar.

Nergens op dit forum is een rubriek tips en truuks met GSAK.

 

Dus mijn intiële waarvoor en vooral waarom gebruikt men GSAK? Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching zonder GSAK vind ik te vergelijken met hardlopen op klompen. Je kunt het wel doen maar het kan gemakkelijker/leuker. :lol1:

 

Ik gebruik GSAK voor het bijhouden van found, placed en to-do caches. Vooral superhandig Off-line.

En het bewaren van alle eindcoordinaten en sturen van coords naar mijn GPS.

Bovendien gebruik ik het ook in combinatie met Ozi, even snel waar de punten liggen.

 

De laatste tijd heeft de .nl site wel erg veel nieuwe bruikbare features gekregen die mijn Ozi gebruik iets hebben doen afenemen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

 

Maar als je tijd en kennis van zaken hebt kun je iets als GSAK ook zelf maken natuurlijk. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet premium lid zijn bij www.geocaching.com. Een van de functionaliteiten daar is dat je queries kunt downloaden van wat je maar wil (je founds, je not-founds, een to-do lijstje,...). Deze queries kan je dan importeren in gsak.

 

In gsak kan je dan allerlei functies doen: exporteren naar je GPS of waar ik het heel vaak voor gebruik: exporteren naar mijn PDA om paperless cachen te kunnen doen. Ik heb hierover twee artikels geschreven op mijn blog (paperless cachen met foto's en paperless cachen (deel 2)). Daarnaast heb ik er ook een artikel geschreven over hoe je in gsak een googlemaps kaartje kan maken met al je founds. Vooral het converteren van het ene formaat naar het andere is een sterke eigenschap van de tool.

 

Clyde is de ontwikkelaar van gsak, die bijgevolg dus ook de licenties en dergelijke regelt. Je moet zeker eens de features pagina bekijken van het programma. Het is verbazingwekkend uitgebreid. Hij heeft echter niets te maken met het premium membership van gc.com.

 

Groetjes,

Hans

 

ps: hou je vooral niet tegen om mijn blog te lezen en commentaar te geven. Dat stimuleert in het schrijven van leuke stukjes en anecdotes. Bedankt alvast!

De eerste cacher die uit de doeken doet waarvoor hij GSAK gebruikt. Mijn complimenten voor de uitleg en het delen van deze informatie. Zonder papier cachen. OK. Mijn boodschappenlijstje is nu:

PDA aanschaffen

Premium member worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching zonder GSAK vind ik te vergelijken met hardlopen op klompen. Je kunt het wel doen maar het kan gemakkelijker/leuker. :beerchug:

 

Dat is een gevoel en geen feit.

 

Zelf heb ik GSAK diverse malen geprobeerd, er mee gestoeid en getopt. Ja zelfs RTFM :lol1: .

 

Het grote voordeel van de cacheomschrijving op papier mee :

-aantekeningen snel gemaakt

- gelijk een kladblok voor rekenwerk

- log gegevens kunnen opschrijven.

 

Ook ik was in het begin druk met mijn PDA maar eer dat je dan iets gedaan hebt ben je met papier alweer onderweg.

Het offline kunnen zien van caches heeft voor mijn gevoel geen nut. Als wij gaan cachen kijk je eerst waar je gaat cachen of welke cache je wilt doen. Afhankelijk van de tijd die je hebt zoek je vreemd genoeg altijd te veel extra caches die je dan ook kan lopen. Maar allemaal voordat we gaan lopen.

 

Dus iedereen doet het op zijn eigen manier. Niet een manier is de manier. De een vind paperless makkelijk en de ander met papier. Ik heb een PDA met internet bij me maar gebruik die alleen nog tijdens het cachen om foto's te maken en bereikbaar te zijn.

bewerkt door zaanhoeve
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand deelt macro's met elkaar.

Nergens op dit forum is een rubriek tips en truuks met GSAK.

 

Misschien moet je op dit forum eens beginnen te zoeken in de rubriek "Navigatie software --> G.S.A.K." in plaats van in het Geodating onderdeel, dan zal je een stuk meer vinden...

 

Een schat aan macro's vind je op het GSAK-forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK is makkelijk om offline caches mee te nemen op je laptop voor buitenland tripjes. Om de caches in GSAK te krijgen is het handig prem member te worden van de com afdeling. Opdrachten aan de com database kunnen bijvoorbeeld zijn:

 

Stuur mij een zip file met alle traditional caches binnen een straal van 50 kilometer van punt xxxxxxxxxxx inclusief 5 de laatste logs.

 

Deze kun je dan importeren in GSAK en weer op diverse manieren sorteren en offline bekijken,

 

Voor de functionaliteit is het overigens niet nodig om GSAK te registreren. Je krijgt dan even een nag screen. Wat ik zelf mis zijn de mogelijkheden om meer logs te importeren en logfoto's. Maar dat ligt weer aan de com service.

 

edit: ik vergeet iets, je kunt de caches vast loggen in GSAK en dit thuis weer laten synchroniseren met de founds op de com server....

bewerkt door TeamTobi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching zonder GSAK vind ik te vergelijken met hardlopen op klompen. Je kunt het wel doen maar het kan gemakkelijker/leuker. :beerchug:

 

Tja, dat hangt er natuurlijk vanaf WAAROM je geocached. Als je het doet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk founds te scoren denk ik zeker dat GSAK iets kan toevoegen.

 

Als je geocached om lekker buiten te zijn en daarbij steeds een nieuwe leuke plek wilt bezoeken heb je werkelijk geen f*ck aan GSAK.

 

Ik kan me wel enigszins vinden in Ketelbinkje's stellingname. Ik ben Premiummember geworden om (beter) gebruik van GSAK te kunnen maken, maar heb tot op heden geen voordeel maar slechts irritatie van GSAK gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...