Spring naar bijdragen

Tiengemeten


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik had het vanmorgen ook gelezen, de TVtip van de Volkskrant. Uit de tekst: In 1997 werd het eiland met zes boerenbedrijven aan Natuurmonumenten verkocht. Ontpachting volgde [hoewel ik het idee kreeg dat dat nog niet is afgerond].

Er wordt getoond hoe "het landschap langzaam verandert". Maar: "Van een plan voor natuurontwikkeling laat de uitvoering op zich wachten".

 

Mooier kan je een stuk natuur niet hebben, het klinkt als wildernis. Dus aantrekkelijk om te gaan cachen!!

 

Mijn aandacht is getrokken!

 

Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Willii voor de TV-tip. Ik zal zeker kijken. De oude cache zal gearchiveerd gaan worden. De route is niet meer te doen. Er is veel veranderd op het eiland. Binnekort zal de dijk worden doorbroken zodat met hoogtij water naar binnenstroomt. Het gebied moet veel vogels gaan trekken.

 

 

 

Ik ga binnenkort een nieuwe route uitzetten zodat als het weer wat beter is een (vernieuwd) bezoek aan Tiengemeten zeer de moeite waard zal worden.

 

 

 

Tot ziens op dit bijzondere eiland.

 

 

 

delta123

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Willii voor de TV-tip. Ik zal zeker kijken. De oude cache zal gearchiveerd gaan worden. De route is niet meer te doen. Er is veel veranderd op het eiland. Binnekort zal de dijk worden doorbroken zodat met hoogtij water naar binnenstroomt. Het gebied moet veel vogels gaan trekken.

 

 

 

Ik ga binnenkort een nieuwe route uitzetten zodat als het weer wat beter is een (vernieuwd) bezoek aan Tiengemeten zeer de moeite waard zal worden.

 

 

 

Tot ziens op dit bijzondere eiland.

 

 

 

delta123

 

We wachten met spanning af!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om dit mooie eiland te bereiken moet je over mijn geboortegrond.. De Hoeksche waard.

Als je er bent moet je ook even een rondje Binnenmaas rijden, de korendijkse slikken bezoeken, Boaventura verkennen en de rest.. dus als je die nog niet gedaan hebt alle hoeksche waard cashes (kil serie, bomenroute) even doen..

 

 

Bedankt Willii voor de TV-tip. Ik zal zeker kijken. De oude cache zal gearchiveerd gaan worden. De route is niet meer te doen. Er is veel veranderd op het eiland. Binnekort zal de dijk worden doorbroken zodat met hoogtij water naar binnenstroomt. Het gebied moet veel vogels gaan trekken.

 

 

 

Ik ga binnenkort een nieuwe route uitzetten zodat als het weer wat beter is een (vernieuwd) bezoek aan Tiengemeten zeer de moeite waard zal worden.

 

 

 

Tot ziens op dit bijzondere eiland.

 

 

 

delta123

 

We wachten met spanning af!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om dit mooie eiland te bereiken moet je over mijn geboortegrond.. De Hoeksche waard.

Als je er bent moet je ook even een rondje Binnenmaas rijden, de korendijkse slikken bezoeken, Boaventura verkennen en de rest.. dus als je die nog niet gedaan hebt alle hoeksche waard cashes (kil serie, bomenroute) even doen..

 

Bonaventura is gearchiveerd, en de Kil-serie staat op inactief. Maar je kan wel De Staart, Gorzenbosch, Watersnood 1953 en Borrekeen doen voor een goede indruk van het gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik wacht in spanning af.

Kon destijds wegens andere verplichtingen niet meedoen met de wandelafspraak.

Ik betreur dat nog steeds, temeer daar de cache nu weg is.

 

Ik vertrouw erop dat delta 123 weer een prachtige route neerlegt op Tiengemeten, die de moeite van een beetje planning i.v.m. overtocht-tijden enz. meer dan waard maakt.

 

Een route van bv een km of 10 a 15 die je de mooiste plekjes van dit eiland laat zien en waarmee je dus lekker op je gemak, genietend van al dat moois, het grootste deel van een dag bezig kunt zijn.

 

Of je dan daarnaast ook nog al die andere Hoekse Waardse caches kunt / wilt doen?

Daar zou ik dan lekker weer een ander dagje voor plannen.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vertrouw erop dat delta 123 weer een prachtige route neerlegt op Tiengemeten, die de moeite van een beetje planning i.v.m. overtocht-tijden enz. meer dan waard maakt.

 

Ik zal zorgen dat het de moeite waard wordt, zeker voor de eerste bezoekers :blush:

 

Een route van bv een km of 10 a 15 die je de mooiste plekjes van dit eiland laat zien en waarmee je dus lekker op je gemak, genietend van al dat moois, het grootste deel van een dag bezig kunt zijn.

 

Dat is mijn bedoeling. Geen moeilijke route maar wel een langere om al het moois te laten zien.

 

Kon het niet laten een sfeerplaatje te plaatsen

3f7fdc01-e0f1-4136-9525-734151c47935.jpg

Een van de eerste bezoekers Pirri en Terrier

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk hier om het eerste deel van de film te zien(vanavond deel 2). Hier zie je hoe het eiland reageert op het bericht dat de boeren moeten vertrekken. Historische beelden want het eiland is al enorm veranderd.

 

EDIT: Documantaire gezien. Het trage verhaal wordt begeleid door beelden van het eiland in alle jaargetijden. De film eindigd met het vertrek van de laatste boer en het begin van de rigoureuze werkzaamheden die de nieuwe structuur aan het eiland moeten geven. Hoe het verder gaat verlopen volgt in deel drie.

 

Natuurlijk kan je discussieren naar de zin van dit alles om goede landbouwgrond om te zetten in natuur. Ik vind dat het open landschap net zoveel waarde heeft als een stuk bos. Laat boeren werken aan de instandhouding van het polderlandschap. Ook daar hechten mensen heel erg aan.

 

Neemt niet weg dat het heel interressant is om te volgen hoe de ontwikkeling van polder naar natuur gaat verlopen. Er zijn grote en kleine kreken gegraven. Straks wordt de dijk doorboord en zal het water in en uit het gebied stromen. Veel vogels zullen daardoor worden aangetrokken. Er komen meer wandelpaden en er is een bezoekerscentrum. Volop reden om het eiland eens een keer te bezoeken. Zeker als er ook nog wat te scoren is. :blush:

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

fraai plaatje van me...kijk er graag naar want sfeer was het hoor.... maar je weet hoe het afliep paul.... :lol1: maar de derde poging was toch raak he? ik kijk uit naar de nieuwe cache en jouw kennende wordt het iets moois. oh ja, marcel, mag ik mee proeflopen? (ben je afgekikt na die zondag dat je dan je FTF opgeeft?!....) :lol1:

tot op het eiland dan maar...moet de docu nog bekijken, die heb ik opgenomen.tot ziens, tot cache... :cry::lol1:

bewerkt door de terriër
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vandaag weer eens op Tiengemeten geweest. Er is heel veel veranderd. Aanstaande donderdag wordt officieel een ceremonie gehouden om het einde te markeren van de (grote) werkzaamheden. Van een polder is het eiland nu veranderd in een zoetwater getijde gebied waar (straks) het water vrij in en eruit kan stromen. Zo is er een compleet nieuw natuurgebied ontstaan.

 

 

 

Vorig jaar is mijn oude cache weggehaald toen de werkzaamheden het onmogelijk maakten om de route te lopen. Mede geocacher PA7FL heeft toen mijn kist gered.

 

 

 

Binnenkort zal er weer gecached kunnen worden op Tiengemeten. Nieuwe, oude en veranderde plekjes liggen klaar om ontdekt te worden. Nog enkele weekjes geduld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...