Spring naar bijdragen

Waarin onderscheidt een nachtcache zich van een normale cache..


olivetomato

Aanbevolen berichten

Als ik als "niet Brabander" 's nachts in een Brabants bos wordt aangetroffen en ik kan aantonen dat ik daar binnen ben gekomen ( natuurlijk wel via de gangbare paden) zonder daarbij een "verbodsbord" te zijn gepasseerd, kunnen ze me onmogelijk beboeten.

 

Maar volgens mij dwalen we af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter :D

 

Een klein beetje verder dwalen dan toch nog... Ik weet uit ervaring (weliswaar tweedehands) dat jouw logica, die ook de mijne is trouwens, in praktijk niet altijd opgaat. Als je met met cachen 's nachts gedonder kan krijgen in het bos, met mountainbiken lukt dat overdag al. Hier in de buurt ken ik een paar percelen waar je niet mag fietsen. De verbodstekst staat op de kleine groene bordjes bij alle ingangen vanaf de verharde weg. Maar kom je via bospaden vanaf aangrenzende stukken bos (waar je wel mag fietsen, volgens andere groene bordjes) zo'n verboden terrein op, dan staat er geen enkel bord, je ziet zelfs de grens tussen de gebieden niet als je het niet weet. Maar het kan de bekeurboswachters niets schelen, het mag niet, ergens staat een bord, dus klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als ik als "niet Brabander" 's nachts in een Brabants bos wordt aangetroffen en ik kan aantonen dat ik daar binnen ben gekomen ( natuurlijk wel via de gangbare paden) zonder daarbij een "verbodsbord" te zijn gepasseerd, kunnen ze me onmogelijk beboeten.

 

Maar volgens mij dwalen we af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter ;)

 

Een klein beetje verder dwalen dan toch nog... Ik weet uit ervaring (weliswaar tweedehands) dat jouw logica, die ook de mijne is trouwens, in praktijk niet altijd opgaat. Als je met met cachen 's nachts gedonder kan krijgen in het bos, met mountainbiken lukt dat overdag al. Hier in de buurt ken ik een paar percelen waar je niet mag fietsen. De verbodstekst staat op de kleine groene bordjes bij alle ingangen vanaf de verharde weg. Maar kom je via bospaden vanaf aangrenzende stukken bos (waar je wel mag fietsen, volgens andere groene bordjes) zo'n verboden terrein op, dan staat er geen enkel bord, je ziet zelfs de grens tussen de gebieden niet als je het niet weet. Maar het kan de bekeurboswachters niets schelen, het mag niet, ergens staat een bord, dus klaar.

 

:D

 

Mensen lig toch niet zo dwars:

iedereen kan weten dat je in Nederland niet 's nachts in het bos mag komen. Dit staat op alle bordjes bij alle natuurgebieden.

Probeer dan toch niet de "slimmerik" uit te hangen door te gaan zoeken naar een obscuur paadje waar geen bordje staat. Terwijl dat 100 m. verderop wel staat.

Het enige dat je bereikt is een slechte naam voor geocachers want je gaat tegen de regels van de natuur in , ergo je bent in overtreding. je verstoord de rust van de dieren etc.. Je schijnt wel een spannender tocht te hebben kwa cachebelevenis als kwa wordt ik gepakt of niet. Fijn hoor.

 

Er zijn een aantal nachtcaches in Nederland, naar ik aanneem met toestemming => dit zie je meestal in de naam terug overigens.

Je moet toestemming hebben om een route uit te zetten in de natuur - sowieso . Is die niet specifiek aangevraagd voor nachtcachen, dan betekent toestemming natuurlijk niet dat je er 's nachts mag komen.

Als je het toch doet en je wordt bekeurd dan geeft het geen pas om af te geven op de boswachter die zijn werk doet. Je moet bij jezelf te rade gaan!( Is net zo dom als boos worden op een agent wegens een bekeuring voor te hard rijden: je weet dat het niet mag, doet het toch zelf met je re-voet => je kunt alleen boos zijn op jezelf.)

 

Laten we het netjes houden! :blush::D

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar kom je via bospaden vanaf aangrenzende stukken bos (waar je wel mag fietsen, volgens andere groene bordjes) zo'n verboden terrein op, dan staat er geen enkel bord, je ziet zelfs de grens tussen de gebieden niet als je het niet weet. Maar het kan de bekeurboswachters niets schelen, het mag niet, ergens staat een bord, dus klaar.

 

Tja, die mensen doen ook maar gewoon hun werk (denken ze)

 

Je zal misschien de moeite niet willen nemen, maar als je een dergelijke bekeuring voor de rechter aanvecht, wordt hij gegarandeerd tenietgedaan. (ervan uitgaande dat op bestaande bospaden werd gefietst natuurlijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een klein beetje verder dwalen dan toch nog... Ik weet uit ervaring (weliswaar tweedehands) dat jouw logica, die ook de mijne is trouwens, in praktijk niet altijd opgaat. Als je met met cachen 's nachts gedonder kan krijgen in het bos, met mountainbiken lukt dat overdag al. Hier in de buurt ken ik een paar percelen waar je niet mag fietsen. De verbodstekst staat op de kleine groene bordjes bij alle ingangen vanaf de verharde weg. Maar kom je via bospaden vanaf aangrenzende stukken bos (waar je wel mag fietsen, volgens andere groene bordjes) zo'n verboden terrein op, dan staat er geen enkel bord, je ziet zelfs de grens tussen de gebieden niet als je het niet weet. Maar het kan de bekeurboswachters niets schelen, het mag niet, ergens staat een bord, dus klaar.

Dan zul je daar bezwaar tegen moeten maken. Een rechtszaak laten worden desnoods.

Wees er dan wel van overtuigd dat je gelijk hebt en dat het idd het geval is zoals jij het beschrijft.

Hier is overigens een mooi overzicht te vinden over wat wel en niet mag op paden en wegen.

 

En om maar weer on topic te gaan: de nachtcaches zijn herkenbaar aan night-yes.gif en als je dit available-yes.gif ziet, betekent het dat hij zowel 's nachts als ook overdag gedaan mag worden.

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen lig toch niet zo dwars:

iedereen kan weten dat je in Nederland niet 's nachts in het bos mag komen. Dit staat op alle bordjes bij alle natuurgebieden.

Geopatra.

 

Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf (wellicht even teruglezen vanaf postje 4? :D ) is deze informatie niet juist.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Mensen lig toch niet zo dwars:

iedereen kan weten dat je in Nederland niet 's nachts in het bos mag komen. Dit staat op alle bordjes bij alle natuurgebieden.

Geopatra.

 

Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf (wellicht even teruglezen vanaf postje 7? :blush: ) is deze informatie niet juist.

 

Ik kan goed lezen, hoor, maar ik betwijfel of je ermee weg komt als je op zoek gaat naar een paadje waar geen bordje staat terwijl ze verder overal wel staan.

Ik denk niet dat je kunt hard maken dat je "het dus niet kon weten".

Er staan tegenwoordig ook niet overal snelheidsborden meer langs de weg, maar je wordt toch echt geacht te weten dat je in de bebouwde kom niet harder mag dan 50 km/u. Etc.

 

Verder houd ik niet van mensen die op een dergelijke zgn. slimme manier menen te moeten omgaan met de regeltjes die we hebben: die maken het kapot voor anderen om zelf aan hun "gerief" te komen. :D Voedt je kinderen op in deze gedachtengang ( als iets je niet aanstaat gewoon doen: "alles moet kunnen" of "vrijheid blijheid") en over 1-2 generaties geldt de wet van de jungle overal.

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Mensen lig toch niet zo dwars:

iedereen kan weten dat je in Nederland niet 's nachts in het bos mag komen. Dit staat op alle bordjes bij alle natuurgebieden.

Geopatra.

 

Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf (wellicht even teruglezen vanaf postje 7? :blush: ) is deze informatie niet juist.

 

Ik kan goed lezen, hoor, maar ik betwijfel of je ermee weg komt als je op zoek gaat naar een paadje waar geen bordje staat terwijl ze verder overal wel staan.

Ik denk niet dat je kunt hard maken dat je "het dus niet kon weten".

Er staan tegenwoordig ook niet overal snelheidsborden meer langs de weg, maar je wordt toch echt geacht te weten dat je in de bebouwde kom niet harder mag dan 50 km/u. Etc.

 

Verder houd ik niet van mensen die op een dergelijke zgn. slimme manier menen te moeten omgaan met de regeltjes die we hebben: die maken het kapot voor anderen om zelf aan hun "gerief" te komen. :D Voedt je kinderen op in deze gedachtengang ( als iets je niet aanstaat gewoon doen: "alles moet kunnen" of "vrijheid blijheid") en over 1-2 generaties geldt de wet van de jungle overal.

 

Geopatra.

 

He, waarom toch altijd gelijk zo'n negatieve draai?

De bedoeling van dit topic is zuiver informatief.

 

Natuurlijk kun je goed lezen, daar twijfel ik niet aan. Ik vroeg me alleen af OF je het had gelezen.

 

Het is geen kwestie van op zoek gaan naar paadjes om de regels te kunnen ontduiken.

Het verhaal ging in beginsel over bossen waar die borden helemaal niet staan. Die zijn vrij toegankelijk. Dag en nacht. (die bossen zijn er nog hoor, vraag maar aan Ruud4d: o.a. Stevig Stappen is deels vrij toegankelijk)

 

De vergelijking met de 50km regel gaat niet op. Dat is wettelijk geregeld en "iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen" daar heb je volkomen gelijk in.

 

Plaatselijke regels vallen daar niet onder. (zie ook het zeer nuttige linkje van Ruud4d) Die moeten "plaatselijk" duidelijk worden aangegeven omdat niet iedere Nederlander geacht wordt de plaatselijke regels te kennen.

 

Op je volgende opmerking zal ik niet ingaan. Dat is in dit topic volgens mij niet aan de orde. (ik vind het overgens wel grappig om te zien, hoe je direct weer "in het harnas" springt.:D )

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet nog wel een paar toevoegingen. Ten eerste, als je een blauw plaatsnaambord passeert, ben je in de bebouwde kom. Zelfs al rijd je op een N-nogwat, mag je niet harder dan 50. Of dat bord met 50 er niet staat of wel.

 

Eerlijk weet ik niet of iets dergelijks geld voor bossen. Volgens mij MOET daar staan dat je er 's nachts niet in mag, als dat zo is (leuke zin he?). Wat moeilijker is, is om in het donker in een bos een bord te zien of je er wel of niet in mag. Natuurlijk, je kunt er naar zoeken en de gemiddelde geocacher kan heus zo'n bord wel vinden. Ik zou zeggen, ga 's nachts niet het bos in als je niet zeker weet of dat WEL mag.

 

Er zijn genoeg caches die je 's nachts heel goed kunt doen. Inderdaad zoals Ruud4D zegt, dan staat er "24/7" bij de cache vermeld. Ik weet van minstens 1 cache dat er zelfs geadviseerd wordt om deze 's nachts te doen (GC509B, Jagersveld), maar er zijn er vast wel meer.

 

Verder vind IK cachen in het donker vaak makkelijker. Ik heb dat al eens eerder gepost in een draadje van mensen die blij waren dat de dagen weer langer duren. Doordat je met je lamp steeds maar een klein stukje belicht, valt het je veel sneller op of iets scheef staat, iets andere kleur heeft of om wat voor reden afwijkt van zijn directe omgeving. En niet onbelangrijk, het is vaak veel rustiger. Zo heb ik laatst de cache [GME2006] De Ontbrekende Hut (GCV019) 's nachts gedaan en dat was echt een fantastische wandeling (overigens ook hier "24/7"!)

 

Hou er verder rekening mee dat je erg opvalt als je in het donker je zaklamp aan doet. Wellicht is het beter om je lamp met een rood venster af te dekken. Dat valt veel minder op én is beter voor behoud van je nachtzicht! Overigens zijn er ook veel gebieden waar je 's nachts wel mag komen maar waar het niet verstandig is om als MAN alleen in het donker met een rood lampje te gaan lopen :D . Laat staan dat je nog moet bukken om een kistje te pakken...

 

En ook geluid, dat draagt 's nachts veel verder dan overdag. Al met al valt het nog niet mee om je niet verdacht te gedragen als je 's nachts een cache zoekt.

 

Nou ja, al met al hou ik er echt van om 's nachts te cachen!

 

Groet Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik als "niet Brabander" 's nachts in een Brabants bos wordt aangetroffen en ik kan aantonen dat ik daar binnen ben gekomen ( natuurlijk wel via de gangbare paden) zonder daarbij een "verbodsbord" te zijn gepasseerd, kunnen ze me onmogelijk beboeten.

 

Maar volgens mij dwalen we af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter :D

 

Een klein beetje verder dwalen dan toch nog... Ik weet uit ervaring (weliswaar tweedehands) dat jouw logica, die ook de mijne is trouwens, in praktijk niet altijd opgaat. Als je met met cachen 's nachts gedonder kan krijgen in het bos, met mountainbiken lukt dat overdag al. Hier in de buurt ken ik een paar percelen waar je niet mag fietsen. De verbodstekst staat op de kleine groene bordjes bij alle ingangen vanaf de verharde weg. Maar kom je via bospaden vanaf aangrenzende stukken bos (waar je wel mag fietsen, volgens andere groene bordjes) zo'n verboden terrein op, dan staat er geen enkel bord, je ziet zelfs de grens tussen de gebieden niet als je het niet weet. Maar het kan de bekeurboswachters niets schelen, het mag niet, ergens staat een bord, dus klaar.

 

:D

 

Mensen lig toch niet zo dwars:

iedereen kan weten dat je in Nederland niet 's nachts in het bos mag komen. Dit staat op alle bordjes bij alle natuurgebieden.

Probeer dan toch niet de "slimmerik" uit te hangen door te gaan zoeken naar een obscuur paadje waar geen bordje staat. Terwijl dat 100 m. verderop wel staat.

 

@Geopatra: Ik illustreerde dat er stukken bos zijn waar de huisregels niet bij alle ingangen aangegeven staan. En dat dat bekeuring-gedoe kan opleveren. Ook als je je netjes aan alle regels probeert te houden door alle bordjes te lezen die je tegenkomt tijdens een wandeling (fietstocht in dit geval) over normale paden. Nergens promootte ik het zoeken naar obscure paadjes om een gaatje te vinden om toch te doen waar je zin in hebt en daar dan mee weg te komen. Wel gaf ik commentaar over het feit dat je een bekeuring kan krijgen voor iets wat niet mag, maar wat niet duidelijk vermeld staat. (En nee, ik vind een bordje bij een ander pad dan waar ik sta niet duidelijk, en nee, dit is niet te vergelijken met de 50km maximumsnelheid uit de verkeerswet.) Als jij mij hiervoor thumbsdown wilt geven is dat je goed recht, maar ik weet werkelijk niet waar dat op slaat.

 

@Twinpeaks & Ruud4d: zelf ben ik daar nooit bekeurd, toen ik eenmaal gewaarschuwd door mn fietsmaatjes precies had uitgedokterd wat wel en niet mocht, me door allerlei reguleringen, wetten en niet bindende convenanten had doorgeworsteld en me en passant had verbaasd over paden waar je wel vanaf het oosten maar niet vanaf het westen op mocht ed, heb ik eieren voor mn geld gekozen en heb een andere mtb-stek uitgezocht. Geen gezeur & geen probleem :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we het vanaf hier dan ook maar gewoon weer over nachtcaches hebben en niet over wat wel en niet toegestaan is en of iemand weer een plannetje heeft om e.o.a. te ontduiken. Feit is dat een eigenaar toestemming heeft voor zijn cache en laten we dit niet verpesten door toch regeltjes die er gelden te overtreden, want de kans dat een cache eigenaar verplicht wordt zijn cache weg te halen wordt alleen maar groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we het vanaf hier dan ook maar gewoon weer over nachtcaches hebben en niet over wat wel of niet toegestaan is.......

 

helamaal mee eens :D

 

 

.....en of iemand weer een plannetje heeft om e.o.a. te ontduiken.

 

Dat was ook absoluut NIET de strekking van onze reacties.

Het is alleen jammer dat dit blijkbaar verkeerd wordt uitgelegd.

Mijn excuus. Ik heb het wellicht niet duidelijk genoeg verwoord. :blush:

 

Feit is dat een eigenaar toestemming heeft voor zijn cache en laten we dit niet verpesten door toch regeltjes die er gelden te overtreden, want de kans dat een cache eigenaar verplicht wordt zijn cache weg te halen wordt alleen maar groter.

 

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het nog maar even duidelijk te maken:

 

In principe stel je nu twee verschillende vragen.....

 

Maar...wat is nu precies het verschil tussen een nachtcache en een reguliere cache

 

Bij een nachtcache zitten de aanwijzingen zodanig verstopt dat deze alleen in het donker te zien zijn, bijvoorbeeld met gebruikmaking van reflectoren, "glow in the dark" verf, spiegeltjes en laserlicht, blacklight enz.

 

Ik bedoel....Je kunt toch ook ´s nachts op zoek naar een reguliere cache=

 

Ja hoor, dat is vaak een grotere uitdaging en een heel aparte ervaring.

 

Je moet er hierbij wel rekening mee houden dat niet elke cache 's nachts bereikbaar c.q. toegankelijk is.

Er liggen een aantal caches in gebieden die tussen zonsonder-en opgang niet toegankelijk zijn.

 

Toch is het zo, dat er nog altijd meer caches in vrij toegankelijke gebieden liggen.

 

Wijzelf, en met ons nog een aantal andere teams, cachen regelmatig 's nachts. Heerlijk rustig.

Daarbij houden we natuurlijk altijd rekening met de rust van anderen. (zowel mensen als dieren)

Ook in vrij toegankelijke gebieden :D

 

Met de term "gebieden" bedoel ik dus per definitie niet alleen bossen.

Er is ook nog zoiets als openbaar groen. Er zijn legio (stads)parken 's nachts gewoon toegankelijk.

Bijv. alle parken in Zoetermeer waar al een aantal nachtcaches liggen, Het Zuiderpark, het Hoge en Lage Bergse Bos en het Kralingse Bos in Rotterdam en ik denk dat iedereen in en rond zijn/haar woonplaats er zo wel een paar weet. Ook alle openbare wegen, pleinen etc.

 

En daar liggen een heleboel caches! en die kun je dus ook gewoon 's nachts doen. (zonder welke regel dan ook te overtreden....)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

.....en of iemand weer een plannetje heeft om e.o.a. te ontduiken.

 

Dat was ook absoluut NIET de strekking van onze reacties.

Het is alleen jammer dat dit blijkbaar verkeerd wordt uitgelegd.

Mijn excuus. Ik heb het wellicht niet duidelijk genoeg verwoord. :blush:

 

Ik heb het niet zo uitgelegd en ik doel dan ook niet op jou of een ander, maar in het algemeen 'back on-topic'. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in het algemeen 'back on-topic'.

 

Precies wat ik in gedachten had in mijn vorige post. Er zijn heel veel caches 's nachts te doen, je moet wel een paar dingen in de gaten houden (het niet overtreden van regels, nog stiller dan anders, zo min mogelijk licht gebruiken). Maar dan gaat dat prima.

 

En dan zijn er ook nog wel echte, specifieke nachtcaches naar het schijnt. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Simpelweg omdat ik vooral bezig ben met caches in mijn regio (Uithoorn, dus inmiddels van Haarlem tot Baarn en Amsterdam tot Woerden).

 

Groet Flatfisher

 

Ps: Industriegebieden zijn ook vaak geschikt, ik denk hierbij aan de serie Industrie # 1 t/m 5 die ik ook onlangs eens 's nachts gedaan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...