Spring naar bijdragen

Waarin onderscheidt een nachtcache zich van een normale cache..


olivetomato

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Misschien een rare vraag. Ik kon het antwoord in ieder geval uit eerdere threads halen. Of misschien heb ik niet goed gelezen......Dat doe ik wel vaker..niet.

 

Maar...wat is nu precies het verschil tussen een nachtcache en een reguliere cache (vraagteken werkt niet op mijn toetsenbord...hmmmm)

 

Ik bedoel....Je kunt toch ook ´s nachts op zoek naar een reguliere cache=

 

Alvast bedankt voor de toelichting!

 

Groeten,

Olivetomato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Olivetomato

 

Een nacht cache zit zo in elkaar dat je deze alleen 's nachts kan lopen. Overdag zie je hints over het hoofd, omdat je bijvoorbeeld reflectortjes niet kunt zien.

 

Daarnaast mag je in Nederland na zonsondergang niet meer in de bossen komen. Tenzij er toestemming is verleend. Bij een nachtcache is dit geregeld. bij de andere caches niet.

 

Vandaar dat je een normale cache niet in het donker mag lopen. En een nacht cache wel.

bewerkt door Vinnie1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich heb je gelijk, maar:

-Niet alle dagcache terreinen zijn 's nachts toegankelijk,

-Niet overal is het verstandig aandacht te trekken met een zaklamp :crybaby:

-Vaak zijn er speciale aanwijzingen die alleen 's nacht te "zien" zijn :) ,

-Veel gewone caches zijn erg lastig te vinden omdat je zicht ernstig minder is (wel weer de uitdaging natuurlijk).

 

Wie weet nog meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe stel je nu twee verschillende vragen.....

Maar...wat is nu precies het verschil tussen een nachtcache en een reguliere cache

 

Bij een nachtcache zitten de aanwijzingen zodanig verstopt dat deze alleen in het donker te zien zijn, bijvoorbeeld met gebruikmaking van reflectoren, "glow in the dark" verf, spiegeltjes en laserlicht, blacklight enz.

 

Ik bedoel....Je kunt toch ook ´s nachts op zoek naar een reguliere cache=

 

Ja hoor, dat is vaak een grotere uitdaging en een heel aparte ervaring.

 

Je moet er hierbij wel rekening mee houden dat niet elke cache 's nachts bereikbaar c.q. toegankelijk is.

Er liggen een aantal caches in gebieden die tussen zonsonder-en opgang niet toegankelijk zijn.

 

Toch is het zo, dat er nog altijd meer caches in vrij toegankelijke gebieden liggen.

 

Wijzelf, en met ons nog een aantal andere teams, cachen regelmatig 's nachts. Heerlijk rustig.

Daarbij houden we natuurlijk altijd rekening met de rust van anderen. (zowel mensen als dieren)

Ook in vrij toegankelijke gebieden :crybaby:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Olivetomato,

 

De belangrijkste punten zijn al gezegt lijkt me, misschien toch nog een toevoeging,

 

Wij hebben zelf nog maar 1 nachtcache gedaan te weten "The night of the Trolls - NACHTCACHE !! ", in de omgeving van Veendam, beetje ver weg?

Nu kan het zijn omdat het voor ons ook nog nieuw is maar persoonlijk vind ik een nachtcache veel spannender dan een overdagcach,

 

Vooral als je midden in het bos je lamp uit doet! :)

Tip:koop een hoofdlampje, hiermee heb je je handen vrij om te loggen!

Eventueel een dynamolamp, zaklamp die je kunt opwinden, je hebt dan geen accu's meer nodig!

 

Grtx

 

Btw: Als je s'nacht met een zonnebril op loopt zie je niet veel? :crybaby:

 

 

 

Hallo,

 

Misschien een rare vraag. Ik kon het antwoord in ieder geval uit eerdere threads halen. Of misschien heb ik niet goed gelezen......Dat doe ik wel vaker..niet.

 

Maar...wat is nu precies het verschil tussen een nachtcache en een reguliere cache (vraagteken werkt niet op mijn toetsenbord...hmmmm)

 

Ik bedoel....Je kunt toch ook ´s nachts op zoek naar een reguliere cache=

 

Alvast bedankt voor de toelichting!

 

Groeten,

Olivetomato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast mag je in Nederland na zonsondergang niet meer in de bossen komen. Tenzij er toestemming is verleend.

 

Vandaar dat je een normale cache niet in het donker mag lopen.

 

Bij mijn weten is deze stelling niet correct.

 

Volgens mij mag je overal in Nederland gewoon na zonsondergang in de bossen komen, tenzij door borden is aangegeven, dat dat NIET mag.

Een significant verschil,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Aangezien tegenwoordig vrijwel elk stukje met bomen beheert wordt door iemand, is het wel knap lastig zoeken naar een gebied waar dat bordje toevallig niet staat.. althans hier in de omgeving :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twin,

 

Lood om oud ijzer. of er nu een bordje staat of niet: De kern is dat de cache legger toestemming moet regelen voor een cache. Bij een nacht cache is geregeld dat je die 's nachts mag lopen. Bij andere caches niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kern is dat de cache legger toestemming moet regelen voor een cache.

 

Correct.

 

Bij een nacht cache is geregeld dat je die 's nachts mag lopen. Bij andere caches niet.

 

Niet helemaal juist, zoals Twin al aangaf. Je mag in de openbare ruimte in principe overal komen, overdag of 's nachts. Als de cacheroute over openbaar terrein gaat heb je daar dus geen toestemming voor nodig (zolang je je aan alle wetten houdt natuurlijk).

De cachelegger hoeft voor de route dan niets te regelen.

 

Dit kan plaatselijk anders geregeld zijn, door middel van een plaatselijke verordening of regeling. Die moet dan zijn aangekondigd door een bordje.

Zo'n bordje heb ik, behalve bij 'officiële' natuurgebieden zoals van SBB nog nooit zien staan. Dat kan natuurlijk per regio verschillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Big,

 

Dan verschilt het per regio. In Brabant is het niet slim om 's avonds de bossen in te gaan. Dan loop je kans op een boete. Kost jouw geld en Geocaching een slechte naam.

 

Dat het per regio verschilt moet je dus weten en een newby weet dat niet. Hek.. ik wist het niet eens.

 

Dus daarom het advies (ik zal het zo maar omschrijven) aan een newby om caches bij dag te lopen tenzij anders is aangegeven. En bij nacht caches is dat zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Brabant is het niet slim om 's avonds de bossen in te gaan. Dan loop je kans op een boete.

 

Niet slim.... dat is iets anders als verboden.

 

Kans op een boete heb je alleen als je de wet overtreedt.

 

Ook Brabant valt gewoon onder Nederlandse wetgeving.

Dat dit soort zaken regionaal of zelfs provinciaal geregeld worden in plaatselijke verordeningen (of regelementen van de beheerder/eigenaar), klopt helemaal.

Maar in dat geval MOET ten alle tijden " deze informatie duidelijk en voor iedereen toegankelijk zijn aangegeven"

In de praktijk betekent dit dat bij elke normale toegang tot het terrein (bos) een bord moet staan met daarop aangegeven wat er wel en wat er niet mag.

Alle bossen waar deze borden niet staan zijn dag en nacht toegankelijk.

 

Als ik als "niet Brabander" 's nachts in een Brabants bos wordt aangetroffen en ik kan aantonen dat ik daar binnen ben gekomen ( natuurlijk wel via de gangbare paden) zonder daarbij een "verbodsbord" te zijn gepasseerd, kunnen ze me onmogelijk beboeten.

 

Maar volgens mij dwalen we af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter :D

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mischien dat het woordje "reguliere cache" wat breder word bedoelt dan een cacheroute door de bossen..?

ondergetekende is ook graag snacht's op zoek naar cache's want inderdaad dit geeft toch wel weer net een andere sfeer en extra spanning aan een simpele traditional.....zelfs de zogenaamde oppikkertjes worden in mijn belevenis leuker......

 

en aangezien er genoeg van die rapers NIET in bosgebied liggen geeft het geen problemen lijkt mij.

 

het is maar wat je dus verstaat onder reguliere cache... :D

 

johanvc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...