Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Na eerdere leenacties en onlangs nogmaals een week of twee van mijn werkgever een Etrex Summit geleend te hebben heeft het GC-virus mij te pakken en heb ik een Etrex Vista gekocht. Mijn collega waarschuwde me geen oplaadbare batterijen te gebruiken omdat die vaak niet zouden passen tenzij je ze er met geweld induwt. En inderdaad, ook de Vista (zwartwit versie, dus géén Vista C of CX !) accepteert niet alle batterijen. :D

Dus wat doe je dan, diverse fora afspeuren naar meer info over de lengte van batterijen, om te kijken of anderen soortgelijke problemen ondervonden hebben. Helaas, ik tref vrijwel uitsluitend berichten aan van mensen die een GPS hebben waarbij het contact af en toe uitvalt en die wordt aangeraden een stukje folie in de batterijhouder aan te brengen zodat de batterij vaster komt te zitten en geen los contact meer kan maken. Precies het omgedraaide dus van mijn ervaringen.

Daarop de schuifmaat ter hand genomen (precisie 0,05 mm) en alles meten wat in huis rondslingert aan AA (penlites) batterijen. Volgens de IEC 60086/1 standaardnormen zou een AA batterij 50 mm lang moeten zijn.

Mijn schuifmaat gaf bij kamertemperatuur voor de niet herlaadbare Duracel Plus (Alkaline, niet heroplaadbaar) als lengte 50,15 mm. Deze batterij past perfect in zowel de Etrex Summit als de Etrex Vista. Wellicht dat de schuifmaat een afwijking heeft, vandaar dat ik deze Duracel dan maar als een soort standaardmaat beschouw en de rest van de batterijlengtes heb afgezet tegen deze Duracel.

De andere lengtes van de herlaadbare NiMH batterijen in huize Bloodwoosj ten opzichte van de Duracel Plus:

Compit 2200 mAh: + 0 mm

Sanyo 2100 mAh: + 0,1 mm

Compit 2500 mAh: + 0,1 mm

Trust 2100 mAh: + 0,2 mm

Ansmann 2600 mAh: + 0,25 mm

Duracel 2300 mAh: + 0,25 mm

Toevallig kwam ik nog een paar antieke NiCd batterijen tegen:

Philips 700 mAh: - 0,4 mm

Alecto 700 mAh: + 0,15 mm

Omdat ik het meest tevreden ben over het gemak waarmee de Compit 2200 mAh past en alles wat meer dan 0,1 mm te lang is er moeilijk in gaat en er nog moeilijker uit te peuteren is, ben ik erg benieuwd naar welke, tegenwoordig nog in de winkel verkrijgbare, oplaadbare batterijen door mede Vista, Summit en wellicht ook Legend gebruikers goed bevallen.

Groeten en alvast een prettig uiteinde, Bloodwoosj.

Geplaatst

Voor de kerst heb ik oplaadbare batterijen gekregen met lader van GP.

Het betreft de gp2700 en zijn voor mijn explorist 210

Geen enkel probleem past goed en werken prima

Geplaatst
Er is wel degelijk lengteverschil in de GP batterijen. De zwaardere zijn langer en passen daardoor slecht in sommige GPSr's

waaronder in iedergeval de garmin vista, vista C en 60csx :D

Geplaatst

Ik gebruik al jaren oplaadbare batterijen Ni-MH van FAMEART, HEMA en ANWB zonder problemen. Gewone batterijen worden een kostbare hobby als je aardig wat cached.

Succes

Geplaatst

Dit onderwerp is al eens eerder ter sprake gekomen en wel hier.

Bedenk dus even dat het niet aan de batterij ligt maar aan het batterij vak.

Deze is duidelijk niet van goede afmeting bij Garmin.

Een gemiddeld Koreaans radiootje slikt alle merken batterijen, en dat terwijl die batterijen vaak achter elkaar zijn geplaatst en het lengte verschil x aantal batterijen nog sterker varieert.

Het batterijvak van Garmin voldoet dus duidelijk niet aan het door de industrie gestelde formaat (+tolerantie) van een AA (LR6) batterij.

Maar goed, daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. :D

Geplaatst (bewerkt)

Omdat ik nooit met mijzelf kan afspreken of de oplaadbare reserve-batterijen wel zijn opgeladen, en dus meerdere malen voor verrassingen heb gestaan, stop ik tegenwoordig van die goedkope alkalines van de Lidl in mijn Etrex Vista. Hij vindt het heerlijk!

bewerkt door cve.gps
Geplaatst
Dit onderwerp is al eens eerder ter sprake gekomen en wel hier.

Bedenk dus even dat het niet aan de batterij ligt maar aan het batterij vak.

Deze is duidelijk niet van goede afmeting bij Garmin.

...

Het batterijvak van Garmin voldoet dus duidelijk niet aan het door de industrie gestelde formaat (+tolerantie) van een AA (LR6) batterij.

Dat dit onderwerp al eerder ter sprake was gekomen was mij bekend, zoals ik ook al in mijn openingspost aangaf. Ook bij genoemde link gaat het echter wederom om batterijen die los komen te zitten omdat ze te kort zijn in plaats van te lang. De post waarnaar verwezen wordt meldt ook ergens dat oplaadbare batterijen korter zouden zijn dan gewone en daarom lostrillen.

Wat ik meet lijkt echter op het omgekeerde te duiden. Alle NiMH batterijen die ik gemeten heb zijn namelijk langer dan de gewone Duracel Plus.

Over lostrillen hoef ik me dus niet druk te maken, het gaat me er eerder om dat ik bang ben de batterijen bij het plaatsen en verwijderen te beschadigen of dat de batterijhouder uit zijn voegen barst onder de druk van de batterijen.

En inderdaad Roode Lataarn, het heeft er veel van weg dat bij de Vista ( en andere eTrexen) de houder op zijn minst tegen de rand van, zo niet over de tolerantiegrens ligt.

Ik begrijp uit de reacties van warboel en team simpson dat die van het merk GP probleemloos passen, dus dan ga ik die ook maar eens proberen.

Hartelijk dank voor alle reacties, Bloodwoosj

Geplaatst

GP batterijen zijn in iedergeval goede batterijen.

Persoonlijk ook goede ervaring met Panasonic. Passen in iedergeval goed in een EtrexEuro en Magellan SportrakMap.

Succes met de keuze.

Geplaatst (bewerkt)
Omdat ik nooit met mijzelf kan afspreken of de oplaadbare reserve-batterijen wel zijn opgeladen, en dus meerdere malen voor verrassingen heb gestaan, stop ik tegenwoordig van die goedkope alkalines van de Lidl in mijn Etrex Vista. Hij vindt het heerlijk!
Ik herken de situatie, gaan geocachen met 6 reserve accuus die naar mijn idee opgeladen zijn.

Dat valt dus vet tegen.

Voor de Geko laad ik voortijd nooit geen accuus meer op.

Ik neem gewoon 4 accuus mee, steek ze direkt in de autolader en als de accuus van de Geko leeg zijn, dan zijn de accuus in de autolader vast wel vol.

De Geko is niet kieskeurig met accu lengtes.

Maar eh, hoe meet je de accu lengte eigenlijk op?

Als je dat met eem metelen schuifmaat doet dan heb je kortsluiting tussen de polen, ook al is de accu helemaal leeg (denk je dan).

Zo'n accu heeft een lage inwendige weerstand en dan gaat gaat er best wel een vette stroom lopen.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst (bewerkt)

Ik gebruik normaal de akaline batterijen, heb wel een speciale oplader gekocht, deze laad ook de normale akaline batterijen. Deze zijn in de lader ongeveer 100x op te laden. Hierdoor valt het batterij verbruik niet tegen.

bewerkt door Remunj
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...