Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Is dit een probleem voor de regio??

We hebben ooit een cache op grond van de gemeente Valkenswaard willen leggen. Toestemming geen probleem, over leges werd niet gepraat... tot de toestemmingsbrief binnenkwam met een acceptgiro voor 25 euro!! Cranendonck is dus nog goedkoop. Overigens hebben we toen niet betaald en de cache ook niet gelegd.

Geplaatst

M.i. heeft de gemeente je een dienst verleend zonder daarbij vooraf de kosten te vermelden. Je bent in dit geval geen klant, maar gewoon iemand die een vraag heeft gesteld. Er is pas sprake van een (te betalen) dienst wanneer de klant en de dienstverlener overeenstemming hebben bereikt over de prijs (of het uitblijven daarvan).

Deze overeenstemming kan voortvloeien uit het verschijnen van de klant aan een loket waarbij de prijs van de te verlenen diensten of producten staan vermeld, uit het verschijnen aan een kassa met een product dat zichtbaar een prijs draagt of uit een prijsonderhandeling. Jij hebt geen overeenstemming bereikt. Je hebt een vraag gesteld. En daarop antwoord gekregen. Een rekening daarvoor is onrechtmatig. Wat de gemeente had moeten doen is zeggen dat ze wel antwoord of toestemming wilden geven als jij 8 euro zou betalen, vervolgens had jij moeten zeggen dat je dat ok vond.

Het feit dat een prijs ergens op een website staat kan niet gelden als prijsafspraak. Prijzen moeten voor klanten zichtbaar zijn voordat ze een product of dienst afnemen. Het beschikken over een internetverbinding mag geen voorwaarde daarvoor zijn.

Wat kun je hieraan doen? Bezwaar indienen, boze brief erbij en daarin melding maken van je (al dan niet fictieve) rechtsbijstandverzekering die je om deze schertsvertoning zeker in zal schakelen wanneer je bezwaar niet gehonoreerd wordt. Ook een riedeltje neerzetten zoals ik hierboven heb beschreven.

Of het vragen van 8 euro nu wel of niet rechtmatig is, dit recept werkt meestal. De ambtenaar die jou leges vraagt, weet zelf ook niet hoe het werkt, machtsvertoon is daartegen het beste wapen. Daar wordt de toehoorder onzeker van en geeft je gelijk.

Overigens... Vergeet niet om het geld te betalen voor de termijn verstrijkt. Het is beter om het achteraf terug te krijgen dan om incassokosten te betalen voor een carambalige 8 euro... Daarnaast... Ik ben geen jurist, dus bovenstaand stukje kan helemaal onjuist zijn. Ik ben redelijk zeker van de waarheid ervan, maar dat is mijn boerenverstand.

Geplaatst

Wij zijn onlangs bezig geweest met de gemeente Heeze-Leende. Geweldig goed contact overigens! De uitleg daar was dat de gemeente als prive eigenaar het stuk land ter beschikking stelde zeg maar, en dat er dus geen officiele toestemming voor nodig was in de vorm van een vergunning oid. We hebben netjes een toestemmingsbrief gekregen voor een jaar, en tot op heden nog geen rekening.

Vooraf had ik wel nog even kortgesloten dat het niet de bedoeling zou worden om er iets van kosten o.i.d. in te gaan betrekken. En dat het meer mijn idee was dat de gemeente hier als 'sponsorend vrijwilliger' mee zou helpen aan het 'promoten' van een geweldig stukje natuur.

Geplaatst (bewerkt)

Alle grapjes die ooit over gemeenten gemaakt zijn, zijn gewoon waar.

Je betaalt al zodra de deur open gaat ...

Heb naar aanleiding van het hele gebeuren gewoon eens een mailtje naar de rechtsbijstand gestuurt en een topic op het Radar forum geopend maar vooralsnog blijken daar dezelfde conclusies.

bewerkt door madman
Geplaatst

Gemeenten mogen leges heffen, maar hoeven dat niet. Voor administratieve handelingen om iets te formaliseren kan het dus gebeuren dat een gemeente leges heft. Het 'formele bewijs' van de afspraak kost dan dus geld. Je hebt dan wel meer poten om op te staan dan dat je een afspraak maakt met een ambtenaar, die de volgende maand met pensioen gaat of op een andere plek zit. Je hebt geen zaken gedaan met die ambtenaar, maar met de overheid.

Het jaarlijks weerkerende is vervelend, maar een fraaie melkkoe voor gemeenten. Maar ook daar springen gemeenten verschillend mee om. Dat hangt dan weer af van de afspraken die aan het verlenen van de vergunning hangen. Daarin kunnen looptijden e.d. afgesproken zijn. Redelijk (lees: fatsoenlijk!) is, dat een gemeente bij het verstrekken van een vergunning ook inzage geeft in de voorwaarden: dus ook in looptijd, verversingfrequentie en dergelijke. Een jaarlijks weerkerende leges mag geen verassing zijn.

Geplaatst

Niets persoonlijks hoor Madman, maar wat is nu € 8,00? Als je dit afzet tegen de benzine die je verbruikt om 261 caches en een aantal waymarks te doen, dan is die € 8,00 toch niet veel? Een dagje de auto (Opel?) laten staan en de fiets pakken en je hebt dat bedrag al weer dik terug verdient. Zo maak je met het cachen wel meer onkosten zoals, ammoboxen, curverbakjes, logboekjes, goodies etc. Elke hobby kost geld.

Ik zou me niet zo druk maken om dat bedrag.

Geplaatst (bewerkt)
Niets persoonlijks hoor Madman, maar wat is nu € 8,00? Als je dit afzet tegen de benzine die je verbruikt om 261 caches en een aantal waymarks te doen, dan is die € 8,00 toch niet veel? Een dagje de auto (Opel?) laten staan en de fiets pakken en je hebt dat bedrag al weer dik terug verdient. Zo maak je met het cachen wel meer onkosten zoals, ammoboxen, curverbakjes, logboekjes, goodies etc. Elke hobby kost geld.

Ik zou me niet zo druk maken om dat bedrag.

Het geld is zeker het probleem niet. Zondag komen mijn eigen 100 munten en dat was ook zeker geen goedkoop projectje. Een hobby mag (in maten) geld kosten.

Probleem is gewoon dat ik van eerlijkheid houdt. En blijkbaar zijn gemeenten niet echt eerlijk. Er staat bij de ingang niet dat elke handeling geld kost. Het is een stiekem en achterbaks systeem. Ik dacht altijd dat cabaretiers overdreven maar niets blijkt minder waar ...

Gemeenten kunnen zomaar zeggen "ik heb lief gedaan tegen jou, dus mag ik euros aan leges vragen". Het bedrag is namelijk niet duidelijk en de reden waarvoor ze aanslagen sturen ook niet!

Kortom: principekwestie

bewerkt door madman
Geplaatst

Eeerlijk? Stiekem? Achterbaks?

Kijk eens op de site van de gemeente.

Daar staat dit

Hoe lang moet ik op mijn document wachten? Wat moet ik allemaal meenemen? Wat zijn de eventuele kosten? Op deze pagina’s krijgt u antwoord op zulke vragen. U kunt in sommige gevallen zelfs een formulier uitprinten dat u ingevuld mee kunt nemen naar het gemeentehuis. Dat scheelt u veel tijd.

Hier beroepen ze zich, denk ik, op. Dus even vragen in het vervolg voorkomst teleurstelling en frustraties. Dat je de eerste keer niet hoefde te betalen is mazzel.

Op deze site kun je niets terugvinden over geocachen, m.i. moet je dus zelf vragen of er kosten aan verbonden zijn. Als de gemeenteamtenaar dat is vergeten is dat menselijk, want een vergising maken is menselijk en zo zijn ambtenaren dus gewoon mensen :beerchug: (ik ben er ook één :beerchug: )

p.s. mooie munt, kan haast niet wachten :thumbup:

Geplaatst

Ik vind het een principekwestie om niet te betalen. Het gaat niet om het bedrag, het gaat om het idee. Moet je als burger inderdaad gaan betalen zodra je de drempel van het gemeentehuis over stapt? En dat terwijl je via de belasting al gewoon aan dat gemeentehuis en de salarissen voor de ambtenaren die er werken hebt meebetaald?

Deze hobby hoeft niet gratis te zijn, we zorgen bijv. bij onze caches altijd voor een goede doos met leuke goodies, vullen die zelfs regelmatig aan. Maar de simpele handeling van goedkeuring rechtvaardigt volgens mij niet het bedrag dat men daarvoor vraagt. Papiertje?? Een mondelinge toezegging is ook prima hoor. Het gaat hier niet om commercie, dus daar moet het ook niet op gaan lijken!!

En er zijn genoeg gemeenten waarin het anders kan. In Waalre (een gemeente die overigens geen toestemming wil geven voor caches op gemeentegrond...) maakte een ambtenaar bijv. wel (GRATIS) een half uurtje tijd vrij om in het kadastraal systeem van de gemeente voor mij uit te zoeken wie de particuliere grondeigenaren waren in de buurt van de beoogde cachelocatie. Onder het genot van een, eveneens gratis, kopje koffie.

Geplaatst

Hier in Roermond hebben wij tot nu toe ook niet hoeven betalen. En de gemeente steekt er behoorlijk wat tijd in.. Hun teamvergaderingen zijn met 50% gestegen sinds wij aan het leggen zijn :beerchug: Als ik kijk naar de uren die ze vrij hebben gemaakt, om persoonlijke gesprekken met ons te hebben, de tijd aan de telefoon en het beantwoorden van de e-mail.. ben ik blij dat we geen uurtarief hoeven te betalen hehehe.

Geplaatst (bewerkt)
een half uurtje tijd vrij om in het kadastraal systeem van de gemeente voor mij uit te zoeken wie de particuliere grondeigenaren waren in de buurt van de beoogde cachelocatie

Gemeente Cranendonck: "Voor informatie over de eigenaar van een stukje grond verwijzen we door naar het Kadaster, wij weten ook niet precies van wie welk stukje grond is. Je zult dat echt bij het Kadaster moeten opvragen."

MADpalace: "Ja, maar ik hoef niet een heel uitreksel van het Kadaster, ik wil gewoon weten of een stukje grond van Staatsbosbeheer is of van de Gemeente. En wat zal zo'n uitreksel wel niet kosten?".

Gemeente Cranendonck: "Ja, wij weten dat ook niet. Zul je toch echt bij hun moeten vragen".

Kastje ....

Eeerlijk? Stiekem? Achterbaks?

Kijk eens op de site van de gemeente.

Daar staat dit

Hoe lang moet ik op mijn document wachten? Wat moet ik allemaal meenemen? Wat zijn de eventuele kosten? Op deze pagina’s krijgt u antwoord op zulke vragen. U kunt in sommige gevallen zelfs een formulier uitprinten dat u ingevuld mee kunt nemen naar het gemeentehuis. Dat scheelt u veel tijd.

Hier beroepen ze zich, denk ik, op. Dus even vragen in het vervolg voorkomst teleurstelling en frustraties. Dat je de eerste keer niet hoefde te betalen is mazzel.

Dit gedeelte van de site zou antwoorden moeten geven hierop. Maar nergens zijn de Leges voor "overige" zaken te vinden. Wel heb ik er kosten voor Leges van bouwvergunningen etc. kunnen vinden.

Ik snap dat ze geld vragen en eerlijk gezegd heb ik er ook 8 euro voor over om in het erg mooie gebied een cache te leggen. MAAR als mij een koelkast wordt verkocht en bij het afleveren komen er nog 50 euro afleverkosten bij die niet op de bon staan, dan reken maar dat ik die niet betaal!! Ook niet als op de website van de winkel staat dat er normaal 50 euro bezorgkosten gehanteerd worden. Hoe vaak wordt er geen korting gegeven in een winkel ...

Maar meer to-the-point: ik zie nog steeds niet in hoe ik het had kunnen weten dat het geld zou kunnen gaan kosten. Ik ben 30 jaar en heb nog nooit echt iets van de gemeente nodig gehad anders dan een uitreksel geboorteregister, rijbewijs of id-kaart. Hiervan snap ik dat het geld kost omdat het officieele documenten zijn. Maar een bevestigingsbrief ...

Uiteraard zijn ambtenaren mensen ... en dat jij er een bent kan ik goed merken aan je eerlijke en open antwoorden ... maar de dame die ik gesproken heeft gaf een erg duf antwoord in de trand van "ja maar dat is normaal" zonder enige vorm van discussiemogelijkheid of informatieve onderbouwing. Echt zo'n antwoord van "ik doe het altijd zo dus jij moet het ook maar zo doen". Extra vragen stellen leverde helaas ook geen nieuwe of aanvullende informatie op. Het enige wat mij nog restte was de conclusie te trekken dat ik dan maar gewoon moest betalen (beetje medelijden wekkend) maar daar werd heel koel "okee" op gereageerd.

bewerkt door madman
Geplaatst (bewerkt)

Als je bij ons wat nodig hebt voor een nieuwe cache, komt de burgemeester persoonlijk een dvd-tje brengen zodat ik het audiogedeelte kan rippen. Geheel gratis :beerchug::beerchug:

Zo heeft elke gemeente zijn voor- of nadeel.

bewerkt door De Roode Loper
Geplaatst
...

Ik ben 30 jaar en heb nog nooit echt iets van de gemeente nodig gehad anders dan een uitreksel geboorteregister, rijbewijs of id-kaart...

Hier twijfel ik sterk aan:

Openbare basisschool, Riolen, Stoeptegels, Groenvoorziening, Sociale bijstand, Straatverlichting, KabelTV, Sinterklaasintocht, Afvalophaaldienst, Brandweer, de Markt, enz.

Je hebt elke dag iets nodig van de gemeente. En dan een keertje €8 betalen voor iets waarvan de kostprijs vele malen hoger is, vind ik nogal meevallen.

tot cache,

team Wij Drie :)

Geplaatst
MAAR als mij een koelkast wordt verkocht en bij het afleveren komen er nog 50 euro afleverkosten bij die niet op de bon staan, dan reken maar dat ik die niet betaal!! Ook niet als op de website van de winkel staat dat er normaal 50 euro bezorgkosten gehanteerd worden. Hoe vaak wordt er geen korting gegeven in een winkel ...

Ik vind dit wel een leuk voorbeeld. Als het op de site staat dan wordt er vanuit gegaan dat je het HAD kunnen weten. Zou je dit voor de rechter "gooien", heb je geen poot om op te staan.

Ik heb dit laatst met een cursus gehad over ambtenarenrecht, waarbij een ambtenaar een terugvordering aanvocht met de reden: dat wist ik niet. De rechter zei toen: het arbeidsreglement staat op intranet en u had dus kunnen weten dat u te veel heeft ontvangen.

Dus "juridisch" gezien moet je wel de bezorgkosten betalen :) .

Geplaatst
Het lijkt er gewoon op dat Leges iets offcieels is voor bepaalde officieele handelingen bij de Gemeente. Ik heb wat dat betreft ook een mooie officieele brief gekregen. Dat is het geld op zich wel waard ... maar mag dat achteraf zomaar in rekening gebracht worden? Eerst wordt het niet in rekening gebracht en dan denk je "ik doe het nog een keer" en dan kost het ineens wel geld. Dat vind ik oneerlijk.

Leges worden in rekening gebracht als iets officieel wordt geregistreerd. Kennelijk heeft men de positie van de cache dus vast gelegd, zodat die ook te zien is op de gemeentelijke basiskaart. Grappig, maar dat heeft als voordeel dat oom agent bij verdacht geschar_rel niet een arrestatie team in klederdracht jouw kant op stuurt, dat je daar niet mag gaan graven enzovoorts.

Is niet veel geld voor zo'n registratie, maar willen we dit? :)

Geen idee...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...