Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vorig jaar heb ik toestemming gevraagt bij de Gemeente Cranendonck. Na overleg met de vriendelijke dame zet ik e.e.a. op papier en stuur dat op. Een maand later krijg ik netjes een officieele brief van de Gemeente met toestemming. Niks aan de hand.

Dit jaar doe ik precies hetzelfde. Dit keer krijg ik na een kleine 2 weken al een mooie brief van de Gemeente met toestemming voor het nieuwe gebied. Weer niks aan de hand... totdat ik nu (een maand later) een aanslag krijg vanwege Leges.

Ik heb natuurlijk meteen met de Gemeente gebelt en de vriendelijke dame vertelt mij dat het gewoon standaard is dat bij een (ongedefinieerde) handeling het standaard Leges tarief in rekening wordt gebracht. In dit geval 8 euro! Ik heb dus geluk dat ik vorig jaar geen aanslag heb gehad! Op mijn vraag of ik nu voor het telefoongesprek ook een aanslag van 8 euro zou krijgen werd gelachen ... natuurlijk niet want ik vraag nu niet om een bepaalde handeling/toestemming/papier of iets dergelijks.

Ik kan nog 5 dagen bezwaar maken. Is er iemand met verstand van zaken die weet of ik enige kans maak en zo ja hoe ik dat dan het best aanpak?

Alvast bedankt,

Jan

Geplaatst

Ik kan je niet helpen want ik heb er geen verstand van. Ik kan je alleen zeggen dat ik in Nijmegen en in Roermond niets heb hoeven betalen. Misschien dat het handig is om sowieso de ervaringen van anderen te verzamelen. Daarmee kan je dan naar Cranendonk en laten zien dat zij toch echt de enige zijn die er geld voor vraagt.

Geplaatst

Als je wil bewijzen dat gemeente Cranendonk de enige is die leges vraagt dan heb je toch buiten mijn gemeente gerekend. Want gemeente Someren vraag ook om leges voor een vergunning, en wel 4,95. Wil je de vergunningen vernieuwen (na een jaar), dan kost dat ook 4,95. Gelukkig niet per cache maar voor alles samen.

Geplaatst

Het lijkt er gewoon op dat Leges iets offcieels is voor bepaalde officieele handelingen bij de Gemeente. Ik heb wat dat betreft ook een mooie officieele brief gekregen. Dat is het geld op zich wel waard ... maar mag dat achteraf zomaar in rekening gebracht worden? Eerst wordt het niet in rekening gebracht en dan denk je "ik doe het nog een keer" en dan kost het ineens wel geld. Dat vind ik oneerlijk.

Geplaatst

Misschien is het gemeentelijk beleid veranderd.. de enige die je daar opheldering over kan geven is de gemeente zelf. Misschijen zijn ze het gewoon vergeten, maar het is niet netjes dat je nu moet betalen, zonder dat ze jou er vooraf over hebben geinformeert.

Je hebt nu een mooi officieel papiertje.. en als je daar ook nog kosten voor in rekening gebracht krijgt.. kan de gemeente in elk geval achteraf niet gaan zeuren :)

Geplaatst

tsja, heb ik gelukkig (nog) niet bij de hand gehad.

Blijft de vraag hoe lang de vergunning geldig is, maar dat staat vast op het mooie papier dat je voor 8 euris gekregen hebt :)

Jan

Geplaatst
Vorig jaar heb ik toestemming gevraagt bij de Gemeente Cranendonck. Na overleg met de vriendelijke dame zet ik e.e.a. op papier en stuur dat op. Een maand later krijg ik netjes een officieele brief van de Gemeente met toestemming. Niks aan de hand.

Dit jaar doe ik precies hetzelfde. Dit keer krijg ik na een kleine 2 weken al een mooie brief van de Gemeente met toestemming voor het nieuwe gebied. Weer niks aan de hand... totdat ik nu (een maand later) een aanslag krijg vanwege Leges.

Ik heb natuurlijk meteen met de Gemeente gebelt en de vriendelijke dame vertelt mij dat het gewoon standaard is dat bij een (ongedefinieerde) handeling het standaard Leges tarief in rekening wordt gebracht. In dit geval 8 euro! Ik heb dus geluk dat ik vorig jaar geen aanslag heb gehad! Op mijn vraag of ik nu voor het telefoongesprek ook een aanslag van 8 euro zou krijgen werd gelachen ... natuurlijk niet want ik vraag nu niet om een bepaalde handeling/toestemming/papier of iets dergelijks.

Ik kan nog 5 dagen bezwaar maken. Is er iemand met verstand van zaken die weet of ik enige kans maak en zo ja hoe ik dat dan het best aanpak?

Alvast bedankt,

Jan

Ik kan me er wat bij voorstellen, dat je moet betalen voor een geleverde dienst (al is het maar een a4tje met wat tekst). Het is wel l*llig dat ze dat niet bij de 1e keer gedaan hebben. Wees blij dat ze die niet alsnog van je vorderen :) . Ik denk dat je weinig kans maakt met een bezwaarschrift. Er worden volgens mij gewoon regels en procedures gevolgd door een gemeenteambtenaar (zei de rijksambtenaar :) ).

Als je waar voor je geld wilt hebben, zou je de vergunning kunnen scannen en er een TB van maken B) .

Geplaatst

Er zal vast wel ergens vermeld staan dat je leges moet betalen, op internet bijvoorbeeld. Staat het nergens vermeld, dan kon je het niet weten, dus kun je bezwaar maken. Maar heb je dit wel over voor die 8,-?

Als het ergens, waar dan ook terug te vinden is heb je geen poot om op te staan en kun je bezwaar vergeten.

Men is tegenwoordig zelf verantwoordelijk voor het lezen van de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld betaling van leges.

groetjes Geovlinder

Succes ermee!

Geplaatst

Volgens mij is het betalen van leges per gemeente verschillend. Kijk maar eens naar de verschillen in prijzen voor een rijbewijs of paspoort. De gemeente kan de leges/prijzen zelf vast stellen.

Geplaatst (bewerkt)
Er zal vast wel ergens vermeld staan dat je leges moet betalen, op internet bijvoorbeeld. Staat het nergens vermeld, dan kon je het niet weten, dus kun je bezwaar maken. Maar heb je dit wel over voor die 8,-?

Als het ergens, waar dan ook terug te vinden is heb je geen poot om op te staan en kun je bezwaar vergeten.

Men is tegenwoordig zelf verantwoordelijk voor het lezen van de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld betaling van leges.

groetjes Geovlinder

Succes ermee!

Exact. Men vertelde mij dat dit gewoon de bekende kosten zijn voor handelingen die onder "overigen" vallen. Voor de rest (bepaalde vergunningen, etc) staan weer andere bedragen. Toen ik dus ook zei dat ik het niet kon weten dat het geld kostte ging het gesprek ook een beetje in de richting van "ja maar dat is algemeen bekend" omdat het vast wel ergens op te vragen is. Het is dus eigenlijk mijn eigen fout dat ik niet zelf heb opgevraagd hoe duur zo'n toestemmings-papiertje kost?

Volgens mij is het betalen van leges per gemeente verschillend. Kijk maar eens naar de verschillen in prijzen voor een rijbewijs of paspoort. De gemeente kan de leges/prijzen zelf vast stellen.

Ja want een persoon uit Someren betaalde voor Leges iets van 4,95 (staat hierboven). En Someren is een buurgemeente van Cranendonck (8 euro).

Misschien is het gemeentelijk beleid veranderd.. de enige die je daar opheldering over kan geven is de gemeente zelf. Misschijen zijn ze het gewoon vergeten, maar het is niet netjes dat je nu moet betalen, zonder dat ze jou er vooraf over hebben geinformeert.

De vorige keer was ze het vergeten ... dus ik heb geluk. En het is inderdaad niet netjes ... dat is ook mijn punt en daarom zou ik bezwaar willen maken. Maar als ik blijkbaar ergens had kunnen informeren naar de kosten, dan kunnen ze zomaar zeggen dat het mijn eigen schuld is. Had ik maar effe moeten kijken. Je mag er niet vanuit gaan dat iets bij de Gemeente gratis is blijkbaar.

bewerkt door madman
Geplaatst

Dat heb ik jaren geleden al opgegeven... idee dat gemeente iets gratis doet :D

Geplaatst

Een ding wat in ieder geval wel duidelijk is mijns inziens, is dat het geen vergunning betreft. Maar dat zegt de gemeente ook, het valt onder overig. Ik heb vorig jaar van de gemeente Vught geen rekening gehad voor een officiele brief met toestemming.

Geplaatst

Met de gemeente Boxtel de volgende afspraak gemaakt.

Na onderling overleg wordt een cache geplaatst. (Overleg met de dienst gemeentewerken)

Hieraan zijn geen kosten verbonden.

:D

Geplaatst

De Dikke Van Dale zegt hierover:

leges

le·ges

meerv.

(1545) Lat., mv. van lex (wet)

eerste editie 1864

1 · rechten geheven door een administratie wegens beschikkingen, afschriften van stukken, contracten enz., in feite een vorm van (gemeentelijke of provinciale) belasting

1 · leges heffen voor vergunningen

Geplaatst
Met de gemeente Boxtel de volgende afspraak gemaakt.

Na onderling overleg wordt een cache geplaatst. (Overleg met de dienst gemeentewerken)

Hieraan zijn geen kosten verbonden.

:D

Ook nooit problemen/kosten gehad.

Beetje overleg en gezond verstand.

Geopatra.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...