The Scorpios Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 (bewerkt) Ook ik heb goede contacten met Staatsbisbeheer Kootwijk en Ugchelen/Hoenderloo. Maar daar komt nu een prijskaartje aan te hangen Voor elke cache die er ligt, krijg ik vanaf nu jaarlijks toestemming a raison van 25 euro. Op mijn argument dat ik dat dus uit eigen beurs moet betalen omdat het geen commerciële activiteit is (zoals campings die route uitdelen, evenementen van wandelsportvereningingen enz. en dat voor de huidige caches dat neerkomt op 4 plus de nieuwe dus 125 euro per jaar. Maar helaas pindakaas, de nota is onderweg. Geen betaling is geen toestemming. Das niet leuk meer In het kader van geocachen memberlid van gc.com, donateur gc.nl, natuurmonumenten, gelders landschap en daar ben ik samen minder voor kwijt dan alleen nu dus Staatsbosbeheer. Is dit landelijk beleid???? Hebben anderen al ervaring hiermee. Kunnen we gezamenlijk tegenactie voeren? Of misschien een cito-event? (maar daar heb ik geen ervaring mee) 5 juli 2007 bewerkt door The Scorpios
Team Professor X Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Nee, dat is geen landelijk beleid, dat is ontmoedigingsbeleid! Ik zou de cache niet op hun grondgebied leggen, maar er vlak buiten. Maar er zijn al zoveel draadjes hierover geweest. Ik zou afwachten waar de nota vandaan komt, hoofdkantoor of districtskantoor. Daarna zou ik de huisregels opvragen over recreatief medegebruik van SBB eigendommen. Maar betalen voor een spelletje waar je zelf geen inkomsten uit genereerd en bovendien niets anders is dan een wandeling, met toevallig een doosje aan het eind. Nee, dat is je reinste geldklopperij Als er leges kosten zijn omdat er een boswachter 10 minuten over na moet denken, dan kunnen we beter geen toestemming vragen. Scheelt een hoop werk en een hoop geld . Oeps, mag je alleen denken, niet zeggen . Mumzle is gestopt, maar hier geloof ik geen snars van dat dit zo is afgesproken! Suc6 ermee.
Team 16 Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Ook ik heb goede contacten met Staatsbisbeheer Kootwijk en Ugchelen/Hoenderloo. Maar daar komt nu een prijskaartje aan te hangen Voor elke cache die er ligt, krijg ik vanaf nu jaarlijks toestemming a raison van 25 euro. Op mijn argument dat ik dat dus uit eigen beurs moet betalen omdat het geen commerciële activiteit is (zoals campings die route uitdelen, evenementen van wandelsportvereningingen enz. en dat voor de huidige caches dat neerkomt op 4 plus de nieuwe dus 125 euro per jaar. Maar helaas pindakaas, de nota is onderweg. Geen betaling is geen toestemming. Das niet leuk meer In het kader van geocachen memberlid van gc.com, donateur gc.nl, natuurmonumenten, gelders landschap en daar ben ik samen minder voor kwijt dan alleen nu dus Staatsbosbeheer. Is dit landelijk beleid???? Hebben anderen al ervaring hiermee. Kunnen we gezamenlijk tegenactie voeren? Of misschien een cito-event? (maar daar heb ik geen ervaring mee) In dit draadje van Masterchef is er wat meer over te lezen: SBB
jojonl Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 koop de ondertekenaar van de brief/rekening om door een kop koffie en een goed gesprek waarin je uitlegt dat jij eigenlijk betaald zou moeten worden, omdat je reclame maakt voor sbb!
Kapitein Haak Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Ik begrijp uit je verhaal dat je nu bij de vergunning van de 5e cache ineens ook een rekening krijgt voor de eerste 4 gelegde caches. En ik neem aan dat je al vergunning hebt voor de eerste 4. Heb ik dat correct? Nou dan wil ik de eerste SBB'r tegenkomen die ik de eerste 4 ook betaal, denk dat ik even aan zou geven dat er voor de eerste vier een vergunning is afgegeven en dat ze toch even buiten het boekje gaan om inmiddels geruime tijd afgegeven vergunningen ineens te gaan belasten. Het lijkt me toe dat men bij SBB ineens in de gaten krijgt hoe er geld verdiend kan worden. Kortom als het landelijk beleid gaat worden dan komen er ineens een stuk minder caches in ons land, maar het is wel triest dat het over de rug van de recreant gaat. Groeten Haak.
@rend Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Ook bij het contact bij bedevaart 2 kwam ter sprake dat er betaald moest gaan worden. Ik heb dit duidelijk van de hand gewezen, maar ik ben er wel achter gekomen dat SBB geld vraagt voor activiteiten waar men geld mee verdient. Bijvoorbeeld men organiseert een fietstocht en men vraagt als organisatie 5 euro inschrijfgeld dan komt SBB ook met een rekening en dan heb ik begrepen dat 25 tot 50 euro normaal is. Ik heb aan mijn contact persoon duidelijk gemaakt dat wij geen geld vragen en dat het onderhoud van de cache ook voor onze rekening is. Ik zou nog eens in contact treden met de contactpersoon en hem nog eens duidelijk maken dat wij en in dit geval jij er geen geld mee verdient. En in laatste instantie als dit niet helpt, contact zoeken met de overkoepelende organisatie. Veel sterkte en houd ons a.u.b. op de hoogte, ik vind deze ontwikkeling als die doorzet erg bedreigend voor onze hobby.
Team Aragorn Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Dit heb ik wel eens meegemaakt bij een gemeente (inderdaad, 25 euro voor 1 jaar) maar niet bij SBB. Omdat ik het leggen van de 'betaalde' cache kort daarvoor had afgeblazen, heb ik de eerste keer dat ik bij de boswachter langs ging meteen gevraagd hoe het bij SBB met de kosten zat. Gratis, dus. Maar ik heb de indruk dat iedere beheerseenheid hierover zelf kan beslissen. Veel succes! Groetjes, Fangorn.
The Scorpios Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Ik begrijp uit je verhaal dat je nu bij de vergunning van de 5e cache ineens ook een rekening krijgt voor de eerste 4 gelegde caches. En ik neem aan dat je al vergunning hebt voor de eerste 4. Heb ik dat correct? Groeten Haak. Nog geen nota voor bestaande caches maar volgens betreffende boswachter komt dat dus in januari. Ze zijn alle tochten aan het inventariseren...... De uitleg heb ik al mondeling gegeven en ook eens schriftelijk toegelicht. Heb nu een brief gestuurd naar landelijk orgaan. Betalen doe ik nog even niet, ben toch nog niet klaar met knutselen aan waypoints Ik hou jullie op de hoogte. Trouwens, buiten hun gebied leggen is lastig als je ziet hoe groot hun gebied is, nagenoeg aansluiten van dorp Kootwijk tot dorp Ugchelen en Hoenderloo. koop de ondertekenaar van de brief/rekening om door een kop koffie en een goed gesprek waarin je uitlegt dat jij eigenlijk betaald zou moeten worden, omdat je reclame maakt voor sbb! Heb zelfs een banner aangeboden op de cachesite........
De Oliva's Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Zijn er cachers die toevallig bij SBB werken of anderszins actief zijn? Misschien kunnen die iets vertellen over het beleid. Zelf hebben wij voor onze cache contact met de provincie Zuid-Holland en "groenzorg Zuid-Holland"(wist niet eens dat het bestond). Bijzonder goede ervaringen, geen administratiekosten (zelfs niet toen we er naar vroegen) en duidelijk een aantal afspraken op papier. Men weet waar men over praat en termen als WGS84 en RD kennen ze ook.
The Scorpios Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Vandaag email reactie gehad van SBB: Wie o wie helpt me??? Glastra, Theo schreef: Van: Glastra, Theo Verzonden: vrijdag 6 juli 2007 11:51 Aan: 'sbb-fm-info@staatsbosbeheer.nl' CC: Linders, Laetitia; Laake, Hans van; Heikens, Jan Onderwerp: RE: Geocaching Geachte Mevrouw- en Mijnheer xxx Ik kan mij uw vraag goed voorstellen. De uitleg: Elke vorm van georganiseerd grondgebruik moet bij Staatsbosbeheer worden aangevraagd. Zo ook bij de gemeentes zoals vastgelegd in de APV. Bij aanvraag van een vergunning betreffende grondgebruik moet altijd een kaart worden meegestuurd waarop de route of de plaats ingetekend. Deze route of plaats wordt beoordeeld zowel op kantoor als in het veld en indien noodzakelijk in overleg gewijzigd. Deze handelingen kosten tijd en geld. Veel meer geld dan de kosten die worden doorberekend. Een vergunning betreffende grondgebruik is landelijk bij Staatsbosbeheer verplicht. De bijbehorende administratiekosten ook. Ik hoop uw vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord. Hoogachtend, T.F. Glastra Boswachter Voorlichting Veluwe. Van: Nelleke en Henk [mailto:scorpios@wanadoo.nl] Verzonden: donderdag 5 juli 2007 20:07 Aan: SBB-FM-Info@staatsbosbeheer.nl CC: Heikens, Jan Onderwerp: Geocaching t.a.v. publieke voorlichting, vergunningen e.d. Geachte mevrouw, mijnheer, Waarschijnlijk bent u wel op de hoogte van de sport voor buitenmensen: geocaching. Dit spel, het schatzoeken voor volwassenen, maakt gebruik van de gps om deelnemers mooie stukjes natuur te laten zien. Hierover is meermalen contact geweest tussen geocaching.nl en Staatsbosbeheer. Zie hiervoor op de site van geocaching.nl deze link. Als donateur van geocaching.nl en actieve geocachers hebben wij in gebieden van Staatsbosbeheer een aantal caches liggen. Uiteraard is daarover vooraf contact geweest en hebben we voor iedere tocht toestemming. Nu zijn we weer bezig met een tocht in het gebied bij Hoenderloo en werden geconfronteerd met een nieuwe regel dat elke toch waar wij toestemming voor krijgen, een bijdrage in de kosten ad 25 euro verschuldigd is. En de toestemming geldt dan voor één jaar. Onze tochten kunnen wel 2 tot 3 jaar mee. Wij hebben momenteel 4 tochten actief en eentje in de maak. Dat gaat dus betekenen dat dat ons 125 euro per jaar kost! Deze kosten zullen we zelf moeten opbrengen want dan is niet declareerbaar. Een verzoek aan SBB Hoenderloo om ontheffing hiervan is afgewezen. Wij betreuren het ten zeerste dat SBB tot dit besluit is gekomen en geen verschil maakt tussen commerciële instellingen en betalende deelnemers aan evenementen en amateurs, wandelaars die aangesloten zijn bij geocaching.nl. Zeker gezien de contacten die geweest zijn tussen staatsbosbeheer en geocaching.nl.Het aantal bezoekers ligt de eerste dagen na publicatie tocht wat hoger, maar daarna loopt dat snel af. Om u een indruk te geven, sommen wij de caches op met publicatiedatum en aantal gelogde teams. Hoog Buurlo 14 april 206 142 Kootwijkerveen 20 maart 2007 35 Het Leesten 7 april 2007 23 fietstocht Hoog Soeren, Assel 19 nov, 2006 31 Wij verzoeken u in overweging te nemen deze regel te schrappen voor geocaching.nl of een aangepast tarief toe te passen. Met vriendelijke groet, The Scorpios Nelleke en Henk
Kapitein Haak Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Er is duidelijk niet naar tevredenheid beantwoord omdat de vergunning voor die eerste vier al in het verleden is afgegeven en ik neem niet aan dat jij elk jaar opnieuw een vergunning moet aanvragen dus de redenen waarom die kosten gemaakt worden is onzin, dat is misschien één keer het geval maar zeker niet vaker. Groeten Haak.
Peetee Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Ik heb net even gesproken met een opzichter van SBB, en die wist niets van een gewijzigd SBB beleid. Ook een medewerkster van SBB Noord kon me niet verder helpen. Er is nog een mailtje onderweg naar "mijn" boswachter. Misschien dat die meer weet?
De Roode Loper Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Hier lag een moie taak voor Mumzle, maar ja .........
Kruimeldief Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 ik denk dat het probleem zit bij het idee dat er een "georganiseerd grondgebruik" is. Ook mede de man zijn andere antwoorden, lijkt het erop alsof hij denkt dat het een georganiseerd evenement is. Misschien was het beter geweest om niet over tochten te schrijven.beter geweest niet over donateur en geocaching.nl te schrijven en duidelijker te maken dat er geen ene cent voor ontvangen wordt. Je uitleg van het aantal bezoekers per cache zou ook wel eens uitgelegd kunnen worden als zoveel malen is er een al dan niet grote groep georganiseerde bezoekers bij je cache geweest. Jij bedoelt individuen, hij zou het kunnen lezen als zo vaak is je tocht al als georganiseerde toch gedan.... allereerst hoeft het SBB alleen maar toestemming te geven voor de eindplek en niet voor de route, dus tocht had je niet hoeven te benoemen. Niets meer en niets minder dan schrijven dat je aan geocachen doet in nederland en dat dit een vrije tijdsbesteding is en dat je als particulier daarvoor een doosje wilt verstoppen in het bos, natuurlijk volgens alle voorwaarden die het SBB er voor heeft, en dat je dan die coördinaten van dat doosje op het internet zet en dat dan zo'n doosje zo nu en dan door een geocacher wordt opgezocht met behulp van een GPS. dat het gewoon een leuke hobby is en dat er geen geld of andere vergoeding tegeonver staat. Je hebt nu eenmaal boswachters die nog nooit van geocaching gehoord hebben en een GPS niet kunnen onderschijden van een gsm je had kunnen schrijven dat je het SBB, volgens afspraken eerder gemaakt. geen problemen heeft met deze hobby en dat ze alleen de plek waar het doosje verstopt moet worden, samen met jullie willen bekijken en goedkeuren en eventueel een alternatief zoeken. Dat er door heel Nederland al 1000den op SBB terrein liggen met toestemming van het SBB is ook altijd aardig te vermelden en dan vooral dat je weet dat al de eigenaren daarvan eigenlijk niets hoeven te betalen en soms zelfs alleen maar een telefoontje naar het SBB voldoende is om toestemming te krijgen. (alhoewel dat laatse een feit is, weet ik niet of dat handig is om te vermelden). Zo'n joker die van niets weet, wil ook niet voor l*l staan. Hij weigert immers de cache niet, hij wil volgens ene politieverordening dat ergens vastgelegd is voor georganiseerde tochten de poen zien die daar voor staat. Duidelijk maken dat het geen georganiseerde tocht is, er is geen organisatie, immers gc.nl en/of gc.com organiseren geen tochten. dan nog kan het gebeurend at je gewoon gen toestemming krijgt, maar het antwoord is overduidelijk van iemand die bij god niet weet waar je het over hebt. Heeft die vent geen baas? heeft hij geen collega? Wanneer gaat hij met vakantie? Ik ben bang dat je iets te officieel bent overgekomen, dat het in zijn ogen mer lijkt dan dat het is.
De Oliva's Geplaatst 6 juli 2007 Geplaatst 6 juli 2007 Ik lees uit de brief "een vergunning....landelijk.... verplicht" .... dat is dus niet zo gezien er cachers genoeg zijn die hun cache "gratis" hebben liggen bij SBB. Overigens is het misschien geen goed plan ze daarop te wijzen voor het geval ze bij iedereen centjes gaan vragen. Typisch want, wat is "georganiseerd gebruik"? Ik zou denken gebruik in verenigingsverband, wel dat is in dit geval niet zo. Als er iets ongeorganiseerd is dan zijn het wel geocachers.... Mijn tip, en dat is serieus bedoeld, wijs ze er op dat het geen "georganiseerd gebruik" betreft maar een vrije tijds besteding zonder verenigingsgebondenheid en/of finaciele bedoelingen. Daarmee omzeil je keurig de door hen bedoelde (al dan niet verzonnen) richtlijnen. Een brief terug zou dan gaan langs de lijnen: "geachte heer, mevrouw Glastra, bedankt voor uw reactie. Graag wil ik u er op wijzen dat de door ons voorgestelde activiteit in uw gebied geen door u beschreven georganiseerd gebruik betreft, doch een incidenteel bezoek door geinteresseerden in onze cache. Dit is niet erg verschillend van , bijvoorbeeld, een geinteresseerde natuurliefhebber die het gebied bezoekt...." Nou ja, langs die lijnen dus. Kunnen jullie hier wat mee?
Aanbevolen berichten