Spring naar bijdragen

De combinatie GPS en kompas; Hoe werkt dat?


teambami

Aanbevolen berichten

Een echte newbie-vraag. Graag zou ik eens willen weten hoe het gebruik van een GPS gekombineerd kan worden met een traditioneel kompas. Bv bij slechte of geen ontvangst, zodat je vanaf het punt dat er nog wél ontvangst is toch in de buurt van het gewenste waypoint kan komen. Waarschijnlijk zitten er nu diverse mensen te schateren ;) achter de PC, maar goed, ik waag het er toch maar op ;)

Ik heb al wat berichtjes geplaatst over de soms (zeer) slechte ontvangst van onze GPS60, en omdat we nog niet bereid zijn dit apparaat in te ruilen voor een veel duurder model zoeken we nu naar wegen om met dit handicap om te gaan.

Sta open voor alle mogelijke tips !

Bedankt alvast .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Da's niet zo moeilijk. Zet je GPS op de pijl ("kompas"). Doe dat op een plek waar je ontvangst nog redelijk is en dat toch niet te ver van de doelplek is. Leg nu je gewone kompas erlangs en zorg dat N-Z op je GPAS hetzelfde is als de kompaspijl. Je weet nu richting en afstand. Volg die richting over de aangegeven afstand en je staat dicht bij de cache. De laatste meters hoef je eigenlijk niet met je GPS te zoeken. Dat doet bijna elke cacher op het oog. Op zoek naar de brandstapel of een ander opvallend iets in de omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het moment dat je wel ontvangst hebt kun je ook de "peiling" aflezen van je gps.Dit is bv 180 graden, wanneer je deze waarde insteld op je kompas kun je dus een richting "schieten" in het terrein.in dit geval zuid Als je echter ook een goede kaart hebt van het terrein kun je ook een koerslijn op je kaart intekenen, vervolgens kun je ook de afstand van je gps aflezen en intekenen op de kaart als je dit alles nauwkeurig doet kun je tot op een paar meter van de cache komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een echte newbie-vraag. Graag zou ik eens willen weten hoe het gebruik van een GPS gekombineerd kan worden met een traditioneel kompas. Bv bij slechte of geen ontvangst, zodat je vanaf het punt dat er nog wél ontvangst is toch in de buurt van het gewenste waypoint kan komen. Waarschijnlijk zitten er nu diverse mensen te schateren :crybaby: achter de PC, maar goed, ik waag het er toch maar op :)

Ik heb al wat berichtjes geplaatst over de soms (zeer) slechte ontvangst van onze GPS60, en omdat we nog niet bereid zijn dit apparaat in te ruilen voor een veel duurder model zoeken we nu naar wegen om met dit handicap om te gaan.

Sta open voor alle mogelijke tips !

Bedankt alvast .....

 

Zo'n domme vraag is dat heus niet hoor...

Je wordt in de praktijk (afhankelijk van de GPS die je hebt) met enige regelmaat geconfronteerd met slechte ontvangst.

 

Ik heb dus altijd een eenvoudig plaatkompas bij me.

Als ik de ontvangst verlies, loop ik terug naar het punt waar ik nog goede ontvangst had en peil daar de richting en de afstand naar het volgende WPT. Dan loop ik vrolijk met behulp van het kompas naar het volgende punt.

 

Een topo bijdehand van het betreffende gebied is ook altijd handig.

Vogelbescherming Nederland heeft hele mooie TOPO atlasjes te koop van heel Nederland (169 pag op A4)

voor een schappelijke prijs. Altijd mee in de rugzak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben vorige week dierenpark amersfoort gelopen waarbij pijlingen moest worden uitzetten. Met de GPS Garmin 60csx word je daar niet vrolijk van. Tegen de tijd dat hij eindelijk kan pijlen had ik het ouderwets compas al en de richting uitgezet. Wij hebben verder niet op de gps gewacht en het met voor ons (traditionele) "nood"compas gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een echte newbie-vraag. Graag zou ik eens willen weten hoe het gebruik van een GPS gekombineerd kan worden met een traditioneel kompas. Bv bij slechte of geen ontvangst, zodat je vanaf het punt dat er nog wél ontvangst is toch in de buurt van het gewenste waypoint kan komen. Waarschijnlijk zitten er nu diverse mensen te schateren :beerchug: achter de PC, maar goed, ik waag het er toch maar op :thumbup:

Ik heb al wat berichtjes geplaatst over de soms (zeer) slechte ontvangst van onze GPS60, en omdat we nog niet bereid zijn dit apparaat in te ruilen voor een veel duurder model zoeken we nu naar wegen om met dit handicap om te gaan.

Sta open voor alle mogelijke tips !

Bedankt alvast .....

 

Zo'n domme vraag is dat heus niet hoor...

Je wordt in de praktijk (afhankelijk van de GPS die je hebt) met enige regelmaat geconfronteerd met slechte ontvangst.

 

Ik heb dus altijd een eenvoudig plaatkompas bij me.

Als ik de ontvangst verlies, loop ik terug naar het punt waar ik nog goede ontvangst had en peil daar de richting en de afstand naar het volgende WPT. Dan loop ik vrolijk met behulp van het kompas naar het volgende punt.

 

Een topo bijdehand van het betreffende gebied is ook altijd handig.

Vogelbescherming Nederland heeft hele mooie TOPO atlasjes te koop van heel Nederland (169 pag op A4)

voor een schappelijke prijs. Altijd mee in de rugzak.

 

He dat is een goeie tip!

Maar wat is een schappelijke prijs?

Is dat bij de vogelbescherming in Zeist te koop?

Ik gebruik nu voor thuis de topo atlas van de anwb(mooi ding trouwens)

maar in je rugzak een beetje lastig en zwaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Een topo bijdehand van het betreffende gebied is ook altijd handig.

Vogelbescherming Nederland heeft hele mooie TOPO atlasjes te koop van heel Nederland (169 pag op A4)

voor een schappelijke prijs. Altijd mee in de rugzak.

 

He dat is een goeie tip!

Maar wat is een schappelijke prijs?

Is dat bij de vogelbescherming in Zeist te koop?

Ik gebruik nu voor thuis de topo atlas van de anwb(mooi ding trouwens)

maar in je rugzak een beetje lastig en zwaar.

 

ik meen dat ie 24,95 was

 

besteld via hun Internetshop (korting voor leden)

 

maar natuurlijk ook in hun winkel in Zeist (scheelt een paar euro verzendkosten)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben vorige week dierenpark amersfoort gelopen waarbij pijlingen moest worden uitzetten. Met de GPS Garmin 60csx word je daar niet vrolijk van. Tegen de tijd dat hij eindelijk kan pijlen had ik het ouderwets compas al en de richting uitgezet. Wij hebben verder niet op de gps gewacht en het met voor ons (traditionele) "nood"compas gedaan.

Dan lijkt me dat je iets niet in orde hebt met de "S" van je CSX.

 

Bij mijn oude trouwe 76S doet de compas het sneller dan dat ik een conventioneel compas erbij moet pakken. Juist de S(ensor) moet de compas sneller laten werken en ook laten werken bij geen GPSontvangst.

Toen ik jaren terug overging van een normale GPSr naar een GPSr met de sensor functie, was ik er al snel achter dat, juist dankzij de goed werkende compas, ik nooit meer een andere GPSr hebben wil, of er moet een "S" als toevoeging op staan. Dat is voor mij het belangrijkste, dan mogen de kleurtjes, geheugen en kaartmogelijkheden voor mij gestolen worden :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor alle tips ! We gaan het zeker proberen, maar doen nu voorlopig toch maar even de 'open' caches, tot de meeste blaadjes gevallen zijn. Maar een keertje oefenen met gewoon kompas gaan we zeker ook een keertje doen ;-) In Moordrecht in de winkel langs geweest, slechte ontvangst schijnt bij de tijd van het jaar te horen, maar manlief is al lekker gemaakt voor de CSX, omdat hij die dan ook op de motor kan gebruiken. Ben bang, dat het toch op redelijk korte termijn wel weer geld gaat kosten ...... :-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...