Spring naar bijdragen

Vista Cx / GPSMAP 60CSx


Pu1sar

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar het leek me een mooie plaats om mijn keuzeprobleem voor te leggen. Ik gebruik namelijk al een aantal jaren een PDA met GPS, maar wil nu toch wel een 'echte' gaan kopen, vooral vanwege de robuustheid, betrouwbaarheid en het uithoudingsvermogen.

 

Het probleem is alleen dat ik niet echt kan kiezen tussen de Vista Cx en de GPSMAP 60CSx...

Er zit nogal een prijsverschil in, maar het enige echte voordeel wat ik bij de 60CSx zie is die nieuwe SiRFstar III chip. Wat voor mij erg belangrijk is, is het gebruik tijdens het wandelen en geocachen, en dan vooral niet te zwaar en een lang gebruik op een setje batterijen.

 

Een probleem waar ik eigenlijk nog een beetje mee zit, is dat mijn voorgaande ervaringen met SiRFstar chipsets het volgende probleem opleverden: Tracklog van een Rikaline 6020 (rood) en een 6021 (Paars)

Iets wat ik totaal onacceptabel vind voor een apparaat wat je positie moet aangeven, en niet moet gokken waar je ongeveer zit!

 

Heeft één van jullie hier misschien nog wat ideeën over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb zelf de Etrex Vista gehad en wat ik erg vervelend vond, is dat hij geen ontvangst had onder een licht bladerendek.

 

Ik heb toen de GPSMap60Csx aangeschaft vanuit Amerika en die bevalt uitstekend! Altijd ontvangst en een lange batterijduur met oplaadbare batterijen van de Hema.

 

Ook het uitbereidbare geheugen en de USB aansluiting zijn perfect.

 

Ik merk ook niet dat mijn tracklogs raar lopen. Ze zitten altijd goed op de weg.

 

De Etrex is wel wat compacter en lichter dan de GPSMap, maar qua robuustheid denk ik dat de GPSmap wat sterker is. Ook omdat ik gehoord heb dat het "joystickje" van de Etrex nog wel eens wat kuren kan gaan geven.

 

voor het prijsverschil zou ik gaan voor de GPSmap, omdat je dan op dit moment het nieuwste van het nieuwste hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, welkom op het forum.

 

Na begin dit jaar te zijn begonnen met een PDA ben ikl al snel overgestapt op een Garmin GPS60. Na enige tijd had ik twee probleempjes:

1. Het gemis van een kaart, waardoor ik regelmatig aan de verkeerde kant van het water stond.

2. Ontvangst problemen in bos en ander "overkapt gebied".

 

Begin van de zomer heb ik mijn GPS60 ingeruild voor een GPS60Cx en ben hier uitermate tevreden over.

 

De ontvangst is subliem en de positie wordt ook vastgehouden als je eens een gebouwtje inloopt.

Ik heb TOPO NL erop en dat is enorm gedetailleerd.

 

Batterij duur: ik heb van die oplaadbare van 2500mAh en die gaan zo'n 20-25 uur mee. Een reserve setje zit altijd in de tas.

 

Ik heb niet de versie met het kompas, dus als ik eens een peiling moet doen, dan zorg ik dat ik blijf bewegen en dan gaat dat uitstekend.

 

Succes bij je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik kan me schar_en sinds een half jaar bij de cachers die een 60 CSx hebben :crybaby:

en het bevalt me tot nu toe prima. Ik heb er ook TOPO nl op staan en die heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten, inderdaad ook onder bladerdak en tot in gebouwen.

Levensduur batterijen is OK (2200 of 1750 mAh), ook altijd extra setjes met batterijen bij me.

Hiervoor had ik de legend, met mapsource kaarten en daar was de ontvangst toch minder van

Geheugen 64 Mb is genoeg voor mapsource echter voor TOPO heb je denk ik minimaal 128 nodig (moet ik nog uitproberen).

Voor mij was het een prima koop :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vista is wat fragiler en heeft bij mijn weten geen SirfIII chip. Ontvangts is door de platte interen antenne beduidend slechter dan een MAP 60CS (goed lezen nu) doro de dubbele helix antenne. Rechtophouden geeft dan ook beter ontvangst. De MAP 60CSx is robuuster, duurder en heeft een SIRFIII. Ik heb laatst met iemand gelopen die ook een MAP 60CSx heeft: en het verschil in ontvangst stabiliteit was fenominaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf in het bezit van de Vista; een prima apparaat, maar twee nadelen:

 

- het ontvangst is bij tijd en wijle matig (dik bladerdek) ;) ;

- heeft maar 24 mb extra geheugen en bij het gebruik van TOPO is dit weinig geheugen;

 

Ander punt:

 

- bij het gebruik van TOPO is een kleurendisplay makkelijker.

 

Ik heb zelf niet de C versie dus met een z/w scherm werkt m.i. TOPO iets lastiger...

 

Ik zou persoonlijk dus voor de 60 gaan. Maar de Vista is geen slecht apparaat en een stuk goedkoper dan de 60!

 

Succes met de keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vista is wat fragiler en heeft bij mijn weten geen SirfIII chip. Ontvangts is door de platte interen antenne beduidend slechter dan een MAP 60CS (goed lezen nu) doro de dubbele helix antenne. Rechtophouden geeft dan ook beter ontvangst. De MAP 60CSx is robuuster, duurder en heeft een SIRFIII. Ik heb laatst met iemand gelopen die ook een MAP 60CSx heeft: en het verschil in ontvangst stabiliteit was fenominaal.

 

 

Vista moet je plathouden en 60 serie rechtop voor de beste ontvangst...

 

Het verschil tussen de "oude" en de x versie is bij de 60 de chipset die meer met hetzelfde signaal kan. De vista heeft overigens geen sirf III set en is er als x bij mijn weten er niet beter op geworden.

 

Ik kan niet onderschrijven dat de 60 serie robuster is. De uitstekende (!?!) antenne is namelijk een potentieel zwak punt voor afbreken/ beschadigen. Bij de Vista: wat er niet bij aan zit kan er niet vanaf breken. Die antenne is overigens een stuk lastiger bij het opbergen. Het maakt de 60 een stuk onhandiger dan de Vista.

De "joystick" van de 60 is overigens wel wat beter dan die van de vista. Evenals de knop achterop waarmee je de 60 vast kunt maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De antenne kwetsbaar ? echt niet, deze is zo stevig dat je zelfs je puppy erop kunt laten kluiven en de GPS daarna nog gewoon werkt ;)

 

Ik ben de bezitter van een 60 CSx, altijd perfecte ontvangst, zelfs onder nat en dicht bladerendek.

Met de geheugen kaartjes erin en de Topo NL + CN 8 is het voor mij echt de duizend poot.

Robuust, waterdicht, slag en stootvast en je bent hem niet zo snel kwijt en toch "klein" genoeg om in iedere jaszak te passen.

Neej voor die paar centen meer zou ik zeggen: ga voor het top model van Garmin, ik heb nog geen betere gevonden.

bewerkt door Crow & Éowyn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen hartelijk bedankt voor de reacties, je wordt uiteindelijk toch nog het meest wijs van reacties van gebruikers!

vanmorgen nog even de 60CSx van een collega mogen bewonderen en ik moet zeggen dat het gewicht en de afmetingen me eigenlijk nog wel meevallen ;)

Ik zat alleen nog tegen de prijs van 600 euro aan te hikken (incl geheugenkaart that is)... maargoed, ik ga 'm toch voornamelijk voor geocachen en wandelen gebruiken, dus dan gaat die sirf-chip wel belangrijk worden...

Goed, morgen even kijken bij verschillende webshops en misschien ben ik dan ook wel een trotse bezitter van de 60CSx, ik hou jullie op de hoogte :yucky:

bewerkt door Pu1sar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen hartelijk bedankt voor de reacties, je wordt uiteindelijk toch nog het meest wijs van reacties van gebruikers!

vanmorgen nog even de 60CSx van een collega mogen bewonderen en ik moet zeggen dat het gewicht en de afmetingen me eigenlijk nog wel meevallen :thumbup:

Ik zat alleen nog tegen de prijs van 600 euro aan te hikken (incl geheugenkaart that is)... maargoed, ik ga 'm toch voornamelijk voor geocachen en wandelen gebruiken, dus dan gaat die sirf-chip wel belangrijk worden...

Goed, morgen even kijken bij verschillende webshops en misschien ben ik dan ook wel een trotse bezitter van de 60CSx, ik hou jullie op de hoogte :P

 

 

Laat even weten waar je het goedkoopste uit bent heb namelijk ook intresse om er 1 aan te schaffen

 

knifemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, gisteren een ritje naar Moordrecht gemaakt, en ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 60CSx! Een Vista Cx voldoet toch eigenlijk niet aan wat ik er mee wil gaan doen, en thnx to Waypoint heb ik er ook meteen een 512MB kaartje in zitten :lol1:

 

Iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren: hartstikke bedankt! en ik ga 'm komende week eens uittesten bij een paar geocaches...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...