Spring naar bijdragen

Teken verwijderen


De Roode Loper

Aanbevolen berichten

Onderzoek wat loopt/liep: Tekenonderzoek, dynamiek en besmetting met pathogenen

 

Resultaten: Ziekte van Lyme neemt toe, met hierbij ook eens op het kaartje met de geografische verspreiding van de ziekte van Lyme.

 

En voor meer informatie een ouder draadje op dit forum:

Teken, ook met dit weer?

 

Of loop de Tickbite cache

 

Al met al is het een serieuze zaak om jezelf en je dierbaren, na een wandeling tussen de bomen/struiken, voordat je de auto instapt, goed te controleren. Ze schijnen mij ook erg lekker te vinden en ze zitten bijna overal. Zelfs bij een carpoulecache, waarbij ik hooguit 2 meter van en naar de auto heb gelopen, had er eens een dikke mijn enkels gevonden.

 

 

Zilvervloot.

 

- Ik krijg in eens overal jeuk -

 

 

Hhmmm, van dat kaartje van het RIVM word je ook niet veel vrolijker.... :P En de opwarming van de aarde helpt hier ook al lekker aan mee...Trouwens malaria rukt ook al lekker op. Nederland straks tropenland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

 

Lekkere beestjes die teken! :angry:

 

Gosh, geen idee. maar voor een beetje recept moet je er toch wel een boel hebben vrees ik. Aan het spit zal denk ik niet lukken. In de wok dan maar. (sorry, kon het niet laten)

 

 

 

mmm, vooral die dikke. In de wok, kort bakken anders spat de boel uit elkaar en dan wordt je keuken zo smerig. Knetterd trouwens wel leuk :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Lekkere beestjes die teken! :angry:

 

Gosh, geen idee. maar voor een beetje recept moet je er toch wel een boel hebben vrees ik. Aan het spit zal denk ik niet lukken. In de wok dan maar. (sorry, kon het niet laten)

 

 

 

mmm, vooral die dikke. In de wok, kort bakken anders spat de boel uit elkaar en dan wordt je keuken zo smerig. Knetterd trouwens wel leuk :P

 

Die Dikke? Voor of nadat ze zich vol met bloed hebben gezogen? :angry: Zout en pepper bij? Of sambal (Chinese teek)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas gaat het nu een beetje :P . Het gaat erom of iemand al ervaring heeft met de Tickner.

 

Ik hoef geen recepten voor roerbakteek!

 

mmm... Ik dacht dat iemand een teken BBQ ging organiseren....

 

Die tickner lijkt me een mooi apparaat! Zelf ervaring met tekenpincet, en dat gaat wel. Je moet er wel handig in zijn. Ik zou dit apparaat wel willen uitproberen, maar tja nu effe geen teek (hehehe) :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken zelf de o'tom teken twister. Even wat informatie:

 

Met de O'Tom® haken (in Amerika bekend onder de geregistreerde naam "TICK-TWISTER®" ) kunt u teken uit de huid van zowel dieren als mensen verwijderen.

 

De voordelen van het O'Tom haakje zijn

- er hoeft geen ether gebruikt te worden

- er hoeven geen teek-dodende middelen te worden gebruikt

- de teek wordt in zijn geheel verwijderd zonder de kop achter te laten

- het verwijderen is pijnloos

- drukt het achterlijf van de teek niet in hetgeen het risico op besmettelijke ziektes minimaliseert (bv pyroplasmose voor hond en paard, ziekte van Lyme voor de mens)

 

De haakjes zijn volledig uit één stuk gemaakt van poly-acetaal, dit materiaal is sterk, elastisch, etherbestendig en recyclebaar. Het instrument bestaat uit een vork met twee 'tanden', in de vorm van een open V-tand, zodat het voor teken van alle grootten gebruikt kan worden. Het zwanenhalsheft eindigt in een ronding die tussen duim en wijsvinger wordt vastgehouden. Dankzij de vorm van het heft, bevindt de kop van het heft zich altijd in de draai as van het instrument, onafhankelijk van hoever de teek in de V-tand steekt.

 

Hoe werkt de teken twister

Kies de juiste haak naar aanleiding van de grote van de teek

Benader de teek van opzij met de V-opening (het lijf van de teek is vlak), totdat u weerstand voelt.

Hef de haak licht op en draai tegen de klok in (afschroeven)

De teek komt vanzelf los na 2 à 3 keer ronddraaien

 

Historie

De O'Tom haken zijn ontwikkeld en ontworpen door een Franse dierenarts. De grote haak is op de markt sinds oktober 1995. De kleine haak is in het voorjaar van 1999 tot stand gekomen om een complete set te ontwikkelen; door de smalle opening kan men zeer kleine teken (vanaf 0,3 mm dikte) verwijderen, terwijl de grote haak wordt gebruikt voor grote teken

 

De twister is al een paar keer gebruikt op zowel de mens als onze hond en hij werkt PERFECT! Via www.hondenshop.nl kun je een setje bestellen welke uit een kleine en een grote bestaat.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken verwijderen doe je best zonder deze te doden/bevriezen. Wanneer een teek gedood of verdoofd wordt dan laat deze zijn gifklieren los. Wanneer het lichaam dan verwijdert wordt blijven de gifklieren achter op het lichaam. En deze klieren (onzichtbaar voor het blote oog) worden dan door wrijving en druk van je kleren of handen leeggeduwd in het lichaam, waardoor de kans op besmetting groter wordt! dus: Steeds het beestje levend van het lichaam verwijderen... daarna kan je ermee doen wat je wil: doorprikken, doorboren, verbranden, bevriezen, en alle andere sadistische techniekjes die je vroeger op je poppen uitprobeerde :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... daarna kan je ermee doen wat je wil: doorprikken, doorboren, verbranden, bevriezen, en alle andere sadistische techniekjes die je vroeger op je poppen uitprobeerde :dribble:

 

Je hebt je als kind wel aardig op je poppen uit zitten leven hè? :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik ga na bovenstaande martelpraktijken gewoon on-topic verder.

 

Wij gebruiken zelf de o'tom teken twister. Even wat informatie:

 

Gebruiken wij ook sinds kort, en het bevalt beter dan het gemartel met zo'n tekentang.

 

Achterop onze doodnormale tekentang zit ook zo'n V dus dat werkt volgens hetzelfde principe.

 

Ik zou niet aan bevriezen beginnen; ik kan me voorstellen als het niet meteen 'raak' is, de teek niet meteen dood is dus, hij verdoofd wordt en alsnog zijn maaginhoud in de wond braakt, waardoor je een grote kans op besmetting hebt.

 

Als EHBO'er weet ik dat bij een tekenbeet waarbij de teek correct en tijdig verwijderd wordt, de kans op besmetting bijzonder klein is.

Dus een tekentang oid gebruiken, voorzichtig draaien tegen de klok in en het wondje en de tang ontsmetten.

bewerkt door TinkerTeam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte Dames,

Aangezien we al een topic hebben over de teek in zijn algemeenheid, en zeker 80% van deze topic helemaal niet gaat over posting van de starter (teken verwijderen dmv bevriezing), maar over teken in kleding, teken in auto's, teken in hondenmanden, 2150 caches gevonden, sambalteken en roerbakteken, sluit ik deze topic vanwege overvloed aan offtopic.

 

Topic closed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...