gr2 Geplaatst 21 maart 2008 Geplaatst 21 maart 2008 Ja zet op straat je laptop aan en ziet de signalen van een modem binnenkomen. Wie dringt er nu binnen bij wie?
Biertjuh Geplaatst 21 maart 2008 Geplaatst 21 maart 2008 Het luisteren lijkt me ook niet het strafbare stuk. Maar de meeste mensen zenden niet alleen als ze een open netwerk gebruiken, ze zenden ook. Ze zenden niet alleen maar ze zenden ook??? Dit moet je me even uit leggen.
Team Professor X Geplaatst 21 maart 2008 Geplaatst 21 maart 2008 Mogen agenten wel zomaar op je laptop kijken als je gewoon in je auto of op een bankje zit? Lijkt me niet! Zou ook wat zijn als je alle PDA's, notebooks en mobieltjes moet gaan controleren op straat! Zolang er niemand klaagt dat er op zijn internet signaal wordt gelift is er niets aan de hand. Bovendien weten diegenen die een onbeschermd draadloos netwerk hebben dat niet. Dus schaadt het ook niet. Ik vind ook niet dat ik inbreek, ik maak gebruik van het aanbod! Kom nou toch, laten we niet heiliger dan de draadloze Paus zijn. Bescherm je netwerk en zeur niet. Zolang er geen bordjes staan mag je ook 's nachts het bos in.
Team Professor X Geplaatst 21 maart 2008 Geplaatst 21 maart 2008 Draadloos internetten Het zonder toestemming gebruik maken van andermans draadloos netwerk is strafbaar. Ook als dat netwerk niet beveiligd is. Het beveiligen van een draadloos netwerk blijft natuurlijk belangrijk om misbruik te voorkomen. Door IT-jurist Arnoud Engelfriet (blog, contact). Wireless of draadloze netwerken worden in steeds meer huizen gebruikt. Het kunnen aanleggen en uitbreiden van een netwerk zonder kabels is een groot voordeel. Een nadeel is dat zo'n draadloos netwerk niet beperkt is tot het huis: iedereen binnen het bereik van het wireless access point kan inloggen op het netwerk, tenzij het afdoende is beveiligd. Het gebruik maken van andermans draadloos netwerk is strafbaar wanneer het opzettelijk en wederrechtelijk gebeurt. Ook als daarbij geen beveiliging wordt omzeild of misleid. Wel moet het voor de 'meesurfer' kenbaar zijn dat hij op verboden terrein zit, bijvoorbeeld doordat een netwerknaam met daarin 'verboden toegang' wordt gebruikt. Daarnaast is de eigenaar aansprakelijk voor wat gebruikers van zijn netwerk doen. Een goede beveiliging kan dus erg belangrijk zijn. Kijk, zolang je dus geen digitaal "verboden toegang" ziet staan is er niets aan de hand.
TeamTobi Geplaatst 21 maart 2008 Geplaatst 21 maart 2008 Feit blijft in dit voorbeeld dat de wifiboef internet gebruikt vanuit zijn woning. Het gele bussie voldoet in dit geval aan het begrip "woning". Hetgeen inhoud dat het boefje eenieder mag weigeren aldaar binnen te komen. Dit natuurlijk tenzij men aan de regels met betrekking tot binnentreden woning voldoet (AWBI). Doorgaans is daar vrijwel altijd een machtiging voor nodig die ook getoond MOET worden als je niet vrijwillig toestemming verleend. Daarnaast mag men na legaal binnentreden (met machtiging of toestemming bewoner) zoekend rondkijken. Een laptop die dus in de kast staat mag men niet openen en eruit halen. Deze bevoegdheid komt alleen de RC toe, die terplaatse moet komen danwel op afstand toestemming verleend. Wat er in tussentijd gebeurd..tja. Ik kan me voorstellen dat de harddisk crashed ed. Kortom van inbeslagname ed kan in dit geval niet zomaar sprake zijn zoals eerder werd omschreven. Als er simpelweg word binnengetreden en de laptop inbeslag genomen zal worden spreekt men over onrechtmatig verkregen bewijs
Team Professor X Geplaatst 22 maart 2008 Geplaatst 22 maart 2008 En ik blijf erbij dat het wel zo fatsoenlijk is om eerst toestemming te vragen voor je andermans spullen gebruikt. Kom je het mij vragen als je in de buurt bent, be my guest. Vraag je het niet: rot op. Levert ook een stuk vriendelijkere maatschappij op, als je van die stelling uitgaat met zijn allen Klopt helemaal, maar de wet gaat er voornamelijk vanuit dat je schadelijke of illegale dingen doet via dat netwerk. Als je alleen maar je mail bekijkt, een cachebeschrijving controleert, of een logje leest zal er niet veel aan de hand zijn. Pas bij het verzenden van bv SPAM of verkeerde plaatjes ben je bewust bezig illegale acties te plegen op iemand anders zijn naam/netwerk. Ook het uploaden van je log kan je beter thuis doen. Natuurlijk kan je het vragen, maar dan zal je in een straal van 500 meter moeten nagaan van wie het signaal is. Praktisch en handig? Nee dus. Maar het blijft grijs natuurlijk, en ja het signaal is van een ander. Alleen persoonlijk heb ik er geen moeite mee zolang er niemand last van heeft. En dus zal ook ik me soms op het illegale pad begeven . Geeft wel een kick hoor als je ergens in Denemarken op een parkeerplaats kunt inloggen op .nl om even het forum te bekijken .
delta123 Geplaatst 22 maart 2008 Geplaatst 22 maart 2008 Er is toch ook een netwerk van mensen die juist wel hun netwerk openstellen? Stel je zit in je wagen hiermee te werken en een overijverige buurman/agent "denkt" dat je een wifiboef bent? Moet je eerst zelf gaan proberen te verklaren dat je legaal bezig bent of gaat de agent de hele buurt af om te kijken of er iemand "schade" heeft. Stel je laptop wordt meegenomen naar het buro, bewijs dan nog maar eens dat je aan een legaal netwerk hing. Er blijft denk ik geen 'bewijs" achter op de laptop als deze de straat uit is.
Vasc0 Geplaatst 22 maart 2008 Geplaatst 22 maart 2008 Eigenlijk moet men een heel simpel onderscheid maken. Verbinding maken met een open niet beveiligd WIFI netwerk moet niet strafbaar gesteld worden. En jezelf op welke manier dan ook toegang verschaffen tot een netwerk wat beveiligd is waarvoor je geen toestemming heb wel strafbaar stellen.
tejoos Geplaatst 22 maart 2008 Geplaatst 22 maart 2008 Eigenlijk moet men een heel simpel onderscheid maken. Verbinding maken met een open niet beveiligd WIFI netwerk moet niet strafbaar gesteld worden. En jezelf op welke manier dan ook toegang verschaffen tot een netwerk wat beveiligd is waarvoor je geen toestemming heb wel strafbaar stellen. Zo simpel kan het zijn... Tejoos
delta123 Geplaatst 22 maart 2008 Geplaatst 22 maart 2008 (bewerkt) Eigenlijk moet men een heel simpel onderscheid maken. Verbinding maken met een open niet beveiligd WIFI netwerk moet niet strafbaar gesteld worden. En jezelf op welke manier dan ook toegang verschaffen tot een netwerk wat beveiligd is waarvoor je geen toestemming heb wel strafbaar stellen. Dat is zoals het zou moeten zijn, maar hoe gaat het nu in de praktijk? Stel een agent ziet jou in je auto met je laptop op schoot. Moet toch een aardige techneut zijn wil ie terplaatse zien dat je illegaal bezig bent. Als je zegt dat je op een open netwerk zit moet hij eerst maar eens het tegendeel bewijzen, mag hij dan zomaar je laptop in beslag nemen/onderzoeken? Als hij af komt op een klacht van iemand die daar woont is dat wat anders. Maar is de laptop dan eenmaal in beslag genomen is er dan daarna nog bewijs te vinden dat je idd op een gesloten netwerk hebt gezeten op de laptop aanwezig? 22 maart 2008 bewerkt door delta123
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden