Kruimeldief Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 En dan zijn er nog de wereld (volgens mij 100den) hotspots, waar je legaal mag inloggen als je een account hebt. Bij vele tankstations, McDonalds en dergelijke zitten deze Hotspots. De al eerder genoemde 9,95 per maand voor een volledig internet via GPRS bij Tmobile geeft je ook het recht om al deze hotspots te mogen gebruiken, mits je je er even voor aanmeldt. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij mag je dan ook van de hotspots van KPN gebruik maken. Gewoon WiFi inschakelen bij zo'n Hotspot, je inlognaam en passsword invoeren en smurfen maar. Verder kun je bij Tmobile tegenwoordig ook een Internetaccount krijgen die sneller is dan GPRS (Edge, UMTS). Maar die zijn wel en tikkie duurder Als je dus ff doorrijdt naar een parkeerplaats met een hotspot, ben je van het probleem af of je wel of niet legaal bij iemand aanklopt.
Ketelbinkje Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 (bewerkt) Tsja daar heb je een punt. Weet je toevallig ook of er al wetgeving is over laptops die vanzelf connecten of gebruikers die verbinden met een netwerk zonder een wachtwoord in te hoeven voeren? Er zijn overigens ook mensen die hun wifi met opzet open zetten om de laptops die erop verbinden te kunnen hacken, dus kijk wel uit wat je doet op wifi. Tja, volgens mijn handige vriendje: Zolang je bij wijze van spreken geen koevoet gebruikt om de deur te open is er vaak niets aan de hand Dat wil zeggen, dat als de verbinding open staat, je deze niet zonder meer mag gebruiken. Men moet dus redelijkerwijs kunnen vast stellen dat dit geen private verbinding is en dat hij openbaar is. Met het symbool )( geef je duidelijk aan dat deze verbinding is opengesteld voor wie maar wilt. Dan kan niemand daar moeilijk over doen. Wat je nooit mag is het netwerkverkeer actief scannen en de packetjes bekijken! Nu komt de maar: Stel dat één of andere onverlaat met een nogal ziekelijk afwijkende smaak gebruikt deze verbiding voor pedofiele actieviteiten? Dan heb je als gebruiker toch even een probleem als opeens van die blauwe bussies in de straat staan en je zonder pardon voor een indringend gesprekje wordt uitgenodigd. Einde van zijn mijmeringen die even mocht citeren. mbt de maar, er zal altijd nog moeten worden aangetoond dat JIJ degene bent die deze handelingen heeft verricht op het netwerk... Correct! Maar jij bent wel degene die dat dan ook moet bewijzen. En dat kan wel even lastig worden, want hoe doe je dat? Ik ben allang blij dat mijn internet verbinding werkt. De aanklager of politie moet bewijzen dat je schuldig bent. Jij hoeft niet te bewijzen dat je onschuldig bent. Reactie van mijn handige vriendje: Dat is in strafzaken inderdaad gebruikelijk. Helaas heeft de wetgever in deze de bewijslijst omgedraait. Het is zoiets als je jouw auto aan een goede kennis mee geeft en die rijd door na een aanrijding. Je zal dan moeten bewijzen of aannemelijk kunnen maken dat jij op dat moment het voertuig niet bestuurde! Stel dat op jouw PC bij een huiszoeking, omdat je verdacht wordt van een strafbaar feit, zoals het verspreiden van een 'worm', het belastende materiaal ook daadwerkelijk wordt aangetroffen. Je moet dan aannemelijk kunnen maken dat jij niet de boze genius was de werledwijd het internet verlamde en voor miljarden euro's aan schade heeft veroorzaakt. In deze heb je mazzel als je als koekenbakker werkzaam bent en ook niet in het bezit bent van programmeerhulpmiddelen en daar ook geen kennis van hebt. Dat helpt, maar vele cachers hebben iets met techniek Denk ook aan wetgeving om terroristen al op te pakken en vast te zetten zonder proces op het moment dat er vermoedens ontstaan bij de autoriteiten. Stel nu eens dat jouw verbinding is gebruikt om de cel te activeren? Wat dan? Kortom je bent dus kwetsbaar.... Einde opmerking 15 maart 2007 bewerkt door Ketelbinkje
Ketelbinkje Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 (bewerkt) Tsja daar heb je een punt. Weet je toevallig ook of er al wetgeving is over laptops die vanzelf connecten of gebruikers die verbinden met een netwerk zonder een wachtwoord in te hoeven voeren? Er zijn overigens ook mensen die hun wifi met opzet open zetten om de laptops die erop verbinden te kunnen hacken, dus kijk wel uit wat je doet op wifi. Tja, volgens mijn handige vriendje: Zolang je bij wijze van spreken geen koevoet gebruikt om de deur te open is er vaak niets aan de hand Dat wil zeggen, dat als de verbinding open staat, je deze niet zonder meer mag gebruiken. Men moet dus redelijkerwijs kunnen vast stellen dat dit geen private verbinding is en dat hij openbaar is. Met het symbool )( geef je duidelijk aan dat deze verbinding is opengesteld voor wie maar wilt. Dan kan niemand daar moeilijk over doen. Wat je nooit mag is het netwerkverkeer actief scannen en de packetjes bekijken! Nou ja.. 'duidelijk'. Maar goed, ok, stel dat we dat even duidelijk noemen... dan ben ik het met de 2e paragraaf wel eens. Dat is namelijk duidelijk opengesteld. De eerste paragraaf "als je geen koevoet gebruikt" is volgens mij wat verouderd sinds de nieuwe wetgeving. Ook als je geen beveiliging omzeilt, kan je nog wel strafbaar zijn, en volgens mij in het algemene geval zelfs "tenzij het duidelijk publiek bedoeld is, is het niet publiek". En los van het legale aspect, blijft natuurlijk nog steeds het 'als het van een ander is, is het wel zo netjes het te vragen'. Dat wordt ook duidelijk gesteld in zijn mijmering. Lees het nog maar eens... En dan zijn er nog de wereld (volgens mij 100den) hotspots, waar je legaal mag inloggen als je een account hebt. Bij vele tankstations, McDonalds en dergelijke zitten deze Hotspots. De al eerder genoemde 9,95 per maand voor een volledig internet via GPRS bij Tmobile geeft je ook het recht om al deze hotspots te mogen gebruiken, mits je je er even voor aanmeldt. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij mag je dan ook van de hotspots van KPN gebruik maken. Gewoon WiFi inschakelen bij zo'n Hotspot, je inlognaam en passsword invoeren en smurfen maar. Verder kun je bij Tmobile tegenwoordig ook een Internetaccount krijgen die sneller is dan GPRS (Edge, UMTS). Maar die zijn wel en tikkie duurder Als je dus ff doorrijdt naar een parkeerplaats met een hotspot, ben je van het probleem af of je wel of niet legaal bij iemand aanklopt. Opmerking van mijn handige vriendje: Inloggen wil zeggen dat je geautoriseerd bent door de eigenaar. Ik leen van Ketelbinkje zijn auto dan ben ik door Ketelbinkje geautoriseerd om die te gebruiken. Maar als je de afspraken niet nakomt en stoute dingen uitvreet dan weet de Hermandad wie ze met een bezoekje moeten vereren. De provider kan immers bewijzen dat hij het niet was, maar dat jij degene was, omdat het jouw gebruikersaccount is. Stel dat je een beperkt account met WiFi beschikbaar stelt en het wachtwoord openbaar maakt. Dan heb je gedonder met OPTA, omdat je een openbare telecom netwerk beschikbaar stelt. Die willen dan centjes zien en je moet jezelf aan een heleboel regeltjes conformeren. En als het misgaat en de Hermandad staat op eens in jouw slaapkamer om je hoogst persoonlijk uit te nodigen voor een gesprekje dan nog is het maar de vraag of je hier zonder kleerscheuren van af komt. 15 maart 2007 bewerkt door Ketelbinkje
Kruimeldief Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 Vandaar ook mijn "aanvulling" op de hotspots Maar ik snap niet helemaal wat de hermandad in mijn slaapkamer moet. Want dan zijn ze bij de KralenFee. Ze lichten je toch niet altijd van bed? Volgens mij werkt ook de hermandad het liefst overdag. Mijn batterij computers staan in de kamer. Natuurlijk is het openstellen voor publiek leuk met de goedkope FON. Maar ik denk niet dat je provider er happy mee is. Immers iedereen die meelift op mijn account, betaalt niet mee (extra) aan de provider. Ik ken er genoeg die hun eigen internet delen met diverse buren. De een heeft de duurste account genomen en verdeeld, via een router/switch het signaal over de buren en zichzelf. Kabels liggen begraven door de tuinen van de een naar de ander. Hetzelfde principe en ook niet toegestaan. Ik heb een tijd terug mijn open WiFi verbinding gesloten vanwege het leegslurpen van mijn eigen bandbreedte. Het moet niet zo zijn dat ik 70 euro per maand betaal voor 15 Mbit en overal een time out error krijg terwijl er iemand, gratis, als een gek de hele dag aan het downloaden is. Nu kan ik het wel als met Fon via een password doen, maar ik heb het ff gehad. Ik denk dat er iemand in de buurt heel sneu naar zijn dalende download heeft zitten te kijken.
Team Krabbegat Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 (bewerkt) Heej hoe kan jij in de toekomst posten Tis nu 18.19 en jij post nu al om 19.15 EDIT: Ow dat doe ik ook...zal aan het forum liggen denk.... 15 maart 2007 bewerkt door Team Krabbegat
barny Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 tja de laatste woorden zijn hier nog niet over geschreven maar er zal echt welweer eens een proefproces (maar niet met mij) van komen en dan zal er wel weer uitkomen dat al die sukkels die te beroerd zijn om de gebruiksaanwijzing te lezen en hun router in de fabrieksmode laten staan ( die fabrikanten kiezen er speciaal voor om alles open te staan omdat anders al die suffe sukkels die de gebruiksaanwijzing niet lezen meteen de klantenservice plat bellen omdat ze niet meteen op het internet kunnen komen) eerst klagen en dan zeuren is het devies van die g*&^%$ sukkels. Dan zou er wel een wetgeving kunnen ontstaan dat wederom de “Zwakste” in de samenleving beschermt moet worden en zodoende het zowiezo verboden word. Zwakste, amehoela die het hardst schreeuwt leest het minst Barny
De Wolvjes Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 Heej hoe kan jij in de toekomst posten Tis nu 18.19 en jij post nu al om 19.15 EDIT: Ow dat doe ik ook...zal aan het forum liggen denk.... Waarschijnlijk zomertijd perikelen. In de US hebben ze dit jaar de overgang voor bepaalde timezone's vervroegd. Mogelijk hier ook een probleem.
Onwaarschijnlijk Geplaatst 15 maart 2007 Geplaatst 15 maart 2007 Het laatste woord is hier idd nog niet over gezegd. Een paar jaar geleden gingen we nog rustig wardriven om te kijken wat we konden vinden en wat we ermee konden. Inmiddels valt dat vele te vele op en zijn er bovendien te veel nodes dus is de grap er af. Omdat ik weet wat mogelijk is ben ik in ieder geval aardig para geworden. Mijn wifi thuis staat open ook voor mijn eigen gemak maar ik heb continu software draaien die kijkt of ik alleen ben. (Airsnare). Op mijn buren heb ik weleens tooltjes getest om te kijken of ik de encryptie van hun wifi kon breken. Nadat dat gelukt was ben ik er verder maar vanuit gegaan dat ik net zo goed niet kan beveiligen maar in plaats daar van een beetje opletten wat er in mijn netwerk gebeurt. Als ik zie dat iemand op mijn wifi zit dan check ik mijn email niet zomaar. Soms gaat er zelfs een encrypted proxy op met TOR. Echte prive dingen gaan over SSL en niet draadloos. Ik kijk welke MAC adressen op mijn netwerk komen en wanneer iemand misbruik maakt dan kan echt wel iemand zien dat het niet mijn MAC was, tenzij er gespooft wordt. Je bent idd kwetsbaar maar een samenleving zonder risico is ook niet leuk. Internet onderweg heb ik al een tijdje niet meer nodig dus ik zie wel hoe ik dat voortaan ga doen, maar in ieder geval niet meer zonder op te letten wie er aan komt lopen of op me staat te letten. Wordt nog leuk met die nieuwe Nokia 95 die eraan komt. GPS-WIFI-GSM-SKYPE in 1 apparaat. Kunnen we gearresteerd worden wegens warwalken.
TeamTobi Geplaatst 15 maart 2007 Auteur Geplaatst 15 maart 2007 (bewerkt) Het laatste woord is hier idd nog niet over gezegd.Een paar jaar geleden gingen we nog rustig wardriven om te kijken wat we konden vinden en wat we ermee konden. Inmiddels valt dat vele te vele op en zijn er bovendien te veel nodes dus is de grap er af. Omdat ik weet wat mogelijk is ben ik in ieder geval aardig para geworden. Mijn wifi thuis staat open ook voor mijn eigen gemak maar ik heb continu software draaien die kijkt of ik alleen ben. (Airsnare). Op mijn buren heb ik weleens tooltjes getest om te kijken of ik de encryptie van hun wifi kon breken. Nadat dat gelukt was ben ik er verder maar vanuit gegaan dat ik net zo goed niet kan beveiligen maar in plaats daar van een beetje opletten wat er in mijn netwerk gebeurt. Als ik zie dat iemand op mijn wifi zit dan check ik mijn email niet zomaar. Soms gaat er zelfs een encrypted proxy op met TOR. Echte prive dingen gaan over SSL en niet draadloos. Ik kijk welke MAC adressen op mijn netwerk komen en wanneer iemand misbruik maakt dan kan echt wel iemand zien dat het niet mijn MAC was, tenzij er gespooft wordt. Je bent idd kwetsbaar maar een samenleving zonder risico is ook niet leuk. Internet onderweg heb ik al een tijdje niet meer nodig dus ik zie wel hoe ik dat voortaan ga doen, maar in ieder geval niet meer zonder op te letten wie er aan komt lopen of op me staat te letten. Wordt nog leuk met die nieuwe Nokia 95 die eraan komt. GPS-WIFI-GSM-SKYPE in 1 apparaat. Kunnen we gearresteerd worden wegens warwalken. Tja hoe ver wil je gaan, na eerst ook enorm paranoia te zijn geweest heb ik hier ooit eens besloten om het om te keren... alle netwerkdevices hier staan volledig open en zijn vrij toegankelijk voor eenieder. Ook wlan ed, al draait het hier op een wat exotischer OS. Dit eigenlijk ook met het idee dat er op deze machines geen dingen draaien die echt prive zijn. Wat dat betreft geen geheimen waarvan ik het idee heb dat het een ramp zou zijn als derden die in konden zien, hooguit vervelend. Het is dus eigenlijk de omgekeerde wereld. En dit gaat dus ook op voor bewijslast ed, enige achtergrondkennis is wellicht wel handig mochten er vreemde ongewenste dingen op het netwerk gebeuren. Puur voor de leergierigheid draait er nu 1 systeem onder een OS waarin weer een virtueel OS draait, en dit alles in een trueucrypt omgeving zonder password maar met passfile op een usb stick. Kortom zonder usb stick geen OS. Uhhhh paranoia nee maar nieuwsgierigheid.... Als aanvulling hierop, we wonen hier aan een "doodlopende" weg met 4 huizen/boerderijen. Iedere wardriver valt op en staat op de webcam edit: Die foon lijkt me wel wat, ff google... 15 maart 2007 bewerkt door TeamTobi
Ketelbinkje Geplaatst 16 maart 2007 Geplaatst 16 maart 2007 (bewerkt) Het laatste woord is hier idd nog niet over gezegd. Een paar jaar geleden gingen we nog rustig wardriven om te kijken wat we konden vinden en wat we ermee konden. Inmiddels valt dat vele te vele op en zijn er bovendien te veel nodes dus is de grap er af. Omdat ik weet wat mogelijk is ben ik in ieder geval aardig para geworden. Mijn wifi thuis staat open ook voor mijn eigen gemak maar ik heb continu software draaien die kijkt of ik alleen ben. (Airsnare). Op mijn buren heb ik weleens tooltjes getest om te kijken of ik de encryptie van hun wifi kon breken. Nadat dat gelukt was ben ik er verder maar vanuit gegaan dat ik net zo goed niet kan beveiligen maar in plaats daar van een beetje opletten wat er in mijn netwerk gebeurt. Als ik zie dat iemand op mijn wifi zit dan check ik mijn email niet zomaar. Soms gaat er zelfs een encrypted proxy op met TOR. Echte prive dingen gaan over SSL en niet draadloos. Ik kijk welke MAC adressen op mijn netwerk komen en wanneer iemand misbruik maakt dan kan echt wel iemand zien dat het niet mijn MAC was, tenzij er gespooft wordt. Je bent idd kwetsbaar maar een samenleving zonder risico is ook niet leuk. Internet onderweg heb ik al een tijdje niet meer nodig dus ik zie wel hoe ik dat voortaan ga doen, maar in ieder geval niet meer zonder op te letten wie er aan komt lopen of op me staat te letten. Wordt nog leuk met die nieuwe Nokia 95 die eraan komt. GPS-WIFI-GSM-SKYPE in 1 apparaat. Kunnen we gearresteerd worden wegens warwalken. Tja hoe ver wil je gaan, na eerst ook enorm paranoia te zijn geweest heb ik hier ooit eens besloten om het om te keren... alle netwerkdevices hier staan volledig open en zijn vrij toegankelijk voor eenieder. Ook wlan ed, al draait het hier op een wat exotischer OS. Dit eigenlijk ook met het idee dat er op deze machines geen dingen draaien die echt prive zijn. Wat dat betreft geen geheimen waarvan ik het idee heb dat het een ramp zou zijn als derden die in konden zien, hooguit vervelend. Het is dus eigenlijk de omgekeerde wereld. En dit gaat dus ook op voor bewijslast ed, enige achtergrondkennis is wellicht wel handig mochten er vreemde ongewenste dingen op het netwerk gebeuren. Puur voor de leergierigheid draait er nu 1 systeem onder een OS waarin weer een virtueel OS draait, en dit alles in een trueucrypt omgeving zonder password maar met passfile op een usb stick. Kortom zonder usb stick geen OS. Uhhhh paranoia nee maar nieuwsgierigheid.... Als aanvulling hierop, we wonen hier aan een "doodlopende" weg met 4 huizen/boerderijen. Iedere wardriver valt op en staat op de webcam edit: Die foon lijkt me wel wat, ff google... Was het niet zo dat er projecten zijn waar je een gedeelte van de bandbreedte afstaat aan het publiek en dat je alleen 'openbare' gebruiker alleen maar een account moet hebben bij Fone? Ik heb me er nog niet echt goed in verdiept. Brengt me op een idee...Het WiFi Geocaching Netwerk. Met je eigen account inloggen. Is dit mogelijk? Misschien is dat een idee voor de ICT Nerds, Geeks en Freak (wat is zijn voor mensen??) binnen de Geocaching gemeenschap om de haalbaarheid daarvan gaan bestuderen. 16 maart 2007 bewerkt door Ketelbinkje
Onwaarschijnlijk Geplaatst 17 maart 2007 Geplaatst 17 maart 2007 Was het niet zo dat er projecten zijn waar je een gedeelte van de bandbreedte afstaat aan het publiek en dat je alleen 'openbare' gebruiker alleen maar een account moet hebben bij Fone? Ik heb me er nog niet echt goed in verdiept. Brengt me op een idee...Het WiFi Geocaching Netwerk. Met je eigen account inloggen. Is dit mogelijk? Misschien is dat een idee voor de ICT Nerds, Geeks en Freak (wat is zijn voor mensen??) binnen de Geocaching gemeenschap om de haalbaarheid daarvan gaan bestuderen. Ik ga de komende weken in ieder geval heel erg mijn best doen om een FON router te pakken te krijgen en dan de boel voor geocachers open te zetten. Als nou alle cachers zich bij FON aanmelden en zelf ook een Fonero worden dan kun je op steeds meer plaatsen online. Op dit moment ben ik nog een alien http://www.fon.com/en/
Team Gelaen Geplaatst 17 maart 2007 Geplaatst 17 maart 2007 Hier is ook een Fon onderweg. Ben benieuwd. Wellicht inderdaad de geocaching.com site openzetten. Kan er in Geleen op een extra plaats gelogd worden in ieder geval..... Jan
hesselannema Geplaatst 17 maart 2007 Geplaatst 17 maart 2007 Hier is ook een Fon onderweg. Ben benieuwd. Wellicht inderdaad de geocaching.com site openzetten. Kan er in Geleen op een extra plaats gelogd worden in ieder geval..... Jan FF ter info. Op de fon access points, Is het mogelijk op de "Personalize your Access Portal" pagina. En site op tegeven waar iederen die maar langs komt toegang tot heeft. Hier voor is geen gebruikersnaam wachtwoord nodig (op fon access point). Door wel een gebruikersnaam en wachtwoord op tegeven op "Configure your FON Social Router" is het mogelijk gericht toegang te verlenen. Zelf heb ik hier voor de gebruiker "geocaching" toe gevoegd. Met als wachtwoord de gc-naam/nummer vande dichtst bij zijnde cache. zo dat een cacher ook op www.geocaching.nl kan komen en nl de rest van internet.
Onwaarschijnlijk Geplaatst 17 maart 2007 Geplaatst 17 maart 2007 Ik heb een FON router te pakken gekregen via de Debitel actie. Hij staat hier nu te snorren en op een schandalige manier de 12Mbit ADHDSL van Tele2 te verkwanselen aan de buitenwereld. Ik betwijfel of iemand in deze uithoek ooit mijn FON gaat gebruiken maar ik mag nu zelf ook overal Fonnen. Scheelt weer een wet overtreden.
Aanbevolen berichten