Chi Sung Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Ik ben bezig om in friesland een cach te plaatsen en ben alles aandachtig aan het bestuderen wat wel en niet mag. En dan kom ik deze regel in de voorwaarden tegen. "Caches die zijn begraven. Als er een schep of ander puntig voorwerp nodig is (geweest) om de Cache te vinden of verstoppen." Ik ben wel caches tegen gekomen waar een mooi kistje in de grond is gemaakt waar de cach in ligt en afgedekt is met een deksel. Maar mag dat nu wel of niet. Want dat kistje komt er niet zo maar en er zal dus een gat voor gemaakt moeten worden. Omdat ik ze wel eens tegen ben gekomen ben ik er niet zeker van of het wel of niet mag. Of is dit een nieuwe regel.
GeoVlinder Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Vroeger mocht je ze wel begraven, nu niet meer. Je komt er nog tegen in de grond, die waarschijnlijk begraven zijn, voor die regel inging. succes met het leggen van je cache! groetjes geovlinder
Knight of Ni Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Met begraven wordt volgens mij bedoeld dat je de cache diep onder de bodem stopt, zodat mensen echt schoppen en spades nodig hebben om je cache weer boven water te toveren. Dus ergens in het bos een put graven van 3 meter diep vervolgens een cache er in donderen en er weer 3 meter zand over heen storten mag niet. Plaats je je cache net onder het maaiveld, zo dat hij gewoon met blote hand vrijgemaakt kan worden, dat mag wel (mits de terreineigenaar dat ook vind) en dan kan je inderdaad gebruik maken van een mooi houten kistje! Succes met je cache!
Chi Sung Geplaatst 18 september 2006 Auteur Geplaatst 18 september 2006 Dat wilde ik idd aak doen. Want op de plaats zijn niet veel verstop plekken en ik ben dan ook bang dat iemand anders hem vind. Het is ook een flinke kist en het zou natuurlijk zonde zijn dat hij geript word. Maar het net onder het maaiveld zou düs mogen?
bjorri Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Hou er dan aub rekening mee dat de zoeker niet gaat graven, een net onder het maaiveld geplaatste kist met een laag blad erover is niet met het blote oog te vinden en zal dus veel prik en graafwerk in de omgeving uitlokken. Met alle schade van dien. Mijn persoonlijke mening is dat een cache herkenbaar moet zijn verstopt, dus op een 'logische plek' zoals onder een boomstronk of bij een opvallend punt in de buurt.
Chi Sung Geplaatst 18 september 2006 Auteur Geplaatst 18 september 2006 Een opvallend punt heb ik al uitgezocht. Alleen de kist is dusdanig groot dat ik hem daar niet zomaar neer kan leggen. Ook onder het punt kan ik hem niet kwijt. daarom wilde ik hem er naast leggen, in de grond. Dus het punt valt zeker wel op.
Goedweerloper Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Heel officieel mag je letterlijk geen schop of iets anders in de grond steken, maar niet begraven kan je lezen als niet onder de grond, dwz de bovenkant van de cache mag niet beneden het grondniveau liggen. Wel tot aan grondniveau, of daarboven en afgedekt met natuurlijk materiaal. Dit is mijn interpretatie van het geheel, na een stukje discussie met een reviewer vorig jaar en wat ik meestal tegenkom aan recente 'regular size' caches.
Kruimeldief Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Caches die begraven zijn worden niet goedgekeurd. Met uitzondering van die caches waar de beheerder of eigenaar van het gebied waar de cache verstopt wordt, je bijna "verplicht" om de cache te begraven in een speciale box. Gewoon een gat graven en de cache daarin verstoppen is niet toegestaan en ook nog nooit toegetsaan geweest. Dat is geen nieuwe regel. @Chi Sung: voordat je een sneue neus krijgt en je cache afgekeurd wordt, ik zou het maar eens overleggen met de eigenaar van het gebied waar je de cache met toestemming van hem mag verstoppen. Maar.... ook al zegt de eigenaar dat je een gat mag graven, dan nog zal de reviewer het niet goedkeuren. Staat mijns inziens zeer duidelijk in de guidelines op geocaching.com.
GeoVlinder Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 Gewoon een gat graven en de cache daarin verstoppen is niet toegestaan en ook nog nooit toegetsaan geweest. Dat is geen nieuwe regel. Sorry, omdat er enkele wel begraven zijn, ging ik er vanuit dat het ooit wel mocht. Blijkbaar naief om te denken dat mensen zich aan de regles (hebben ge-) houden. groetjes Geovlinder
TheFalcon Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 ...niet begraven kan je lezen als niet onder de grond, dwz de bovenkant van de cache mag niet beneden het grondniveau liggen. Wel tot aan grondniveau, of daarboven en afgedekt met natuurlijk materiaal. Dit is mijn interpretatie van het geheel, na een stukje discussie met een reviewer vorig jaar en wat ik meestal tegenkom aan recente 'regular size' caches. Daar kan ik me helemaal in vinden . En een paar strategisch neergelegde takjes of duidelijke hint voorkomen dat iemand het halve bos om moet woelen.
Chi Sung Geplaatst 18 september 2006 Auteur Geplaatst 18 september 2006 ...Staat mijns inziens zeer duidelijk in de guidelines op geocaching.com. Dat staat er ook. Maar omdat ik het wel eens tegen gekomen ben dacht ik dat het misschien wel mocht mits... Maar daarom vraag ik het hier ook zodat ik niet van de koude kermis thuiskom. Ik verzin wel iets zodat ik hem niet hoef te begraven
Tornado Bram Geplaatst 19 september 2006 Geplaatst 19 september 2006 ... Staat mijns inziens zeer duidelijk in de guidelines op geocaching.com. Dat staat er ook. Maar omdat ik het wel eens tegen gekomen ben dacht ik dat het misschien wel mocht mits... Maar daarom vraag ik het hier ook zodat ik niet van de koude kermis thuiskom. Ik verzin wel iets zodat ik hem niet hoef te begraven Veel succes als fries wacht ik de cache vol spanning af. (Offtopic) Ben net de nieuwe van Hessel misgelopen want ik heb deze week geen mail gehad met de nieuwe caches. Schijnt wel eens vaker voor te komen.
Aanbevolen berichten