Kruimeldief Geplaatst 10 juni 2006 Geplaatst 10 juni 2006 De praktische uitwerking van mijn voorstel is dan ook dat het reviewen een ruimere marge voor herstelwerkzaamheden hanteert. Hiermee komt de lat minder hoog te liggen voor het onderhoud van een cache. Bijvoorbeeld, mensen met meerdere caches kunnen dan hun onderhoudswerkzaamheden clusteren waardoor ze minder vaak de deur uit hoeven. Een reviewer heeft zich ook gewoon aan de regeltjes te houden . Een cache dat op disabled staat is een cache waar iets aan mankeert. Disabelen betekent dat de cache niet te doen is totdat de cache, het doosje of de route is aangepast en de cache weer door de eigenaar enabled wordt. Als je aan het verstoppen van caches begint, dan wordt onderhoud van de cache ook van je verwacht en wel binnen een bepaalde "korte" tijd. Als je dat niet kunt waarmaken dan moet je geen caches gaan verstoppen of minder verstoppen. Natuurlijk valt er iets te regelen als er onvoorziene omstandigheden zijn. Dan gaat waarschijnlijk de cache tijdelijk het archief in. Wellicht niet duidelijk door mij geformuleerd, nagenoeg elke cacher die wij tegenkomen heeft de actuele cache-informatie bij zich. Ik vraag me af of dat voor iedereen geldt. Daarom heb ik het tussen haakjes én met een vraagteken gezet. Dat geldt dus niet voor iedereen. Wat ik wel raar vind is dat men gewoon aan een disabeld cache begint. Dat zou niet moeten kunnen en niet moeten mogen.Disabled betekent gewoon dat de cache niet te doen is voor de tijd van disabled zijn. Kruimeldief, wil je toelichten waarom het niet zou kunnen? De cache-pagina is toch gewoon beschikbaar? Het zou niet moeten kunnen. Zoals ik als schreef, een cache dat disabled is, is voor de cacher die de cache wil zoeken, een mededeling dat de cache niet te doen is, niet beschikbaar, onklaar. Dat de cachepagina beschikbaar is, is een tweede. Ook de cachepagina van een gearchiveerde cache is zichtbaar. De cachepagina is ook zichtbaar om juist de mededeling van de cacher, het disabelen, te kunnen zien. Disabled is uit de running, out of order, buiten bedrijf. In het oosten van het land heeft iemand al zijn/haar caches gedisabled omd er even geen tijd is voor 'gezeur' van cachers. Ik denk dat ik op de hoogte ben van dat "probleem". Ik vind het geen gezeur als een cacher een mailtje (geen note op de cachepagina) stuurt naar de eigenaar van de cache met de vraag waarom hij de cache niet op disabled heeft gezet als hij wel weet dat de cache er niet ligt. Als dan de eigenaar, van die ene cache, alleen al daarom 9 caches disabled, dan vraag ik me af of het wel een kwestie is van geen tijd hebben voor gezeur Zelf heb ik afgelopen weekden een cache gedaan waar een zwaan zou broeden. Geen zwaan gezien (wel een verlaten nest) en de cache gewoon gelogd. Als ik het risico neem voor nix te rijden is dat mijn probleem. En wat nu als de zwaan wel op het nest had zitten broeden? Was je dan weggegaan? Of had je de cache dan toch maar gelogd? Je hebt niet alleen de risico genomen niets te vinden, je hebt voor de eigenaar van de cache gelijk het risico genomen zijn cache kwijt te raken. Dat de cache-eigenaar deze cache op disabled heeft gezet omdat er een zwaan zit te broeden is perfect. Ik vind het dan vreemd dat je dan toch het risico loopt om toch bij een broedende zwaan uit te komen. Wat als de beheerder van het gebied de eigenaar van de cache gevraagd heeft om tijdens broedperiode de cache te disabelen? Jij lapt dat aan je laars en daarmee heb je geen respect voor de cache, de eigenaar, de zwaan en het hele spelletje. Wat zal er met de cache gebeuren als de beheerder erachter komt dat men een waarschuwing op de cachepagina dat de cache disabled is omdat er een broedende zwaan in de buurt is, gewoon negeert? Juist, cache mag dan geruimd worden door de eigenaar. Als ik de eigenaar van deze cache zou zijn, zou ik je foud it log gewoon deleten. Cache is disabled en dat is niet voor niets. In het algemeen denk ik dat je niet moet zeiken als je iets niet kunt vinden. Iedereen doet zijn/haar best en dat moet je waarderen. Aan de andere kant is het ook niet prettig om bij een cache in een note van de owner te lezen dat de cache weg is zonder dat het gearchiveerd is. Een cache hoeft niet gearchiveerd te worden als het kistje verdwenen is. Daar is nu ook de disble functie voor. Cacheonderhoud dus. Een cache archiveren omdat het doosje verdwenen is, gebeurt alleen maar als de eigenaar het zat is en de cache kwijt wil. Een cache-eigenaar kan zijn gearchiveerde cache niet zelf terughalen uit het archief. bjorri, de reis is het doel. Als je dat werkelijk meent, zou je geen caches loggen als ze disabled staan. Als de reis het doel is dan kun je ook reizen nar een cache dat enabled is. @THEX: Hartstikke fijn dat je ze weer repareert Ach, verdwenen waypoints? Een van de gemakkelijkste caches van Nederland, een regelrechte opraper, is voor sommige nog niet gemakkelijk genoeg. Foto's met pijlen naar de cacheplek is niet voldoende. Ik weet toevallig dat de eigenaar van deze misschien wel gemakkelijkste cache van Nederland, nu bezig is een bord te maken aan een paal en deze, als hij toestemming heeft, bij de cache in de grond wil slaan, met daarop iets als: "Hieronder aan de voet van de paal ligt cache GCxxxx". Zul je zien dat ze alleen ervoor krabbelen en niet er naast of erachter. De tekst zal waarschijnlijk van fluoriserend verf zijn. En als dat nog moeilijkheden oplevert dan zal er hoogstwaarschijnlijk een op zonne-energie gevoede zwaailamp boven komen te hangen. Als dan blijkt dat de aanwijzingen te gemakkelijk te vinden zijn door vandalen, wordt de cache gearchiveerd en komt dan ook nooit meer terug. Het stenen tijdperk is niet gestopt omdat de stenen op waren.
gammo_team Geplaatst 10 juni 2006 Geplaatst 10 juni 2006 Da's nou precies wat ik de afgelopen maanden ook ervaar. Multi-verdwenen caches. Ik heb het idee dat er een paar figuren op pad zijn om gewoon onze hobby zoveel mogelijk te verstoren. 3 x dezelfde canister weg in een maand. Sommige micro's gewoon niet meer te handhaven. Het gekke is dat andere caches onaangetast lijken. M.n. de multi's vergen bij mij weinig onderhoud. Is dat omdat het teveel moeite is om deze te 'snaaien'? Greetz Gammo_Team
4puppies Geplaatst 10 juni 2006 Geplaatst 10 juni 2006 Wij begrijpen de frustratie van Thex maar al te goed en vinden het bijzonder jammer als perfect uitgezette caches gaan verdwijnen. Er wordt zelfs gesproken van THEX-KWALITEIT en dat is dus een synoniem voor zeer goede kwaliteit. Wij begrijpen echt niets van het vandalisme dat steeds meer optreed bij meerdere caches. Natuurlijk worden mensen nieuwsgierig als ze mensen zien zoeken, maar bij nachtcaches lijkt het mij bijna onmogelijk om zonder materiaal de nodige aanwijzingen te vinden. Wij hebben zelfs bij daglicht menig keer met juiste coördinaten een micro niet kunnen vinden, laat staan als je niet eens weet wat je moet zoeken. De indruk dat medecachers de caches van andere saboteren kan natuurlijk nooit worden hard gemaakt maar ook wij hebben onze bedenkingen, zonder maar ook een emand te beschuldigen. De sabotage is soms toch wel erg subtiel! De indruk die wordt gewekt dat er compititie is in de hoogste regionen is volgens ons absoluut overtrokken. Oke er mag wat uitdaging zijn maar daar wordt met zekerheid niet deze strategie gevolgd! Wij hebben al enorm veel plezier beleeft aan de de caches van Thex en hopen ook nog de openstaande nachtcaches te kunnen gaan volbrengen. Ook bieden we onze hulp aan bij het onderhoud van de caches want we gunnen ook anderen de mooie ervarigingen die wij hebben doorgemaakt! Nachtcachen is een vrij nieuw fenomeen in Nederland en vraagt een hele andere aanpak omdat echt alles er anders uitziet en er heel veel andere geluiden om je heen spelen, het is een hele bijzondere ervaring. Ga dus nooit goed voorbereid op pad en overtuig jezelf dat je het juiste materiaal bij je hebt. Als beginnende cacher moet je deze even naast je neer leggen. Zelfs ervaren cacher moeten zorgen dat er mogelijke hulplijntjes zijn, maar zelfs dan is het een hele uitdaging. Wij begrijpen dat ook bij de lopers van caches de frustratie hoog op kan lopen als de nodige zaken niet worden gevonden, maar verwijt dat dan aub niet de uitzetter. Door de menige uitzeter van caches kunnen we onze hobby goed en langdurig uitoefenen en het is zeker niet de bedoeling om mensen te frustreren, de kast op te jagen, beledigen etc etc. We moeten deze mensen juist bewonderen en toejuichen!. Thex : Wij hebben genoten van je caches en willen graag een bijdrage leveren bij het in stand houden van je schitterende caches en willen natuurlijk ook de caches lopen die we nog noet hebben gedaan. De cachers die reeds enthousiast zijn geworden voor het nachtcachen zijn volgens mij allen bereidt om daar waar hulp nodig is deze te bieden.
hrng Geplaatst 10 juni 2006 Geplaatst 10 juni 2006 4pup wat dacht je van nog een keurmerk naast de *****/***** rating 0+: geschikt voor beginners (voorbeeld: Happy Canoe Trip) 100+: enkel voor ervaren geocachers (voorbeeld Hunting by numbers) 300+: enkel voor zeer ervaren geocachers (voorbeeld: Rekenmeesters ) HCT: enkel voor die geocachers die aan een nieuwe uitdaging toe zijn (voorbeeld: Otz Chiim Nachtcache) HCT/IC:voor de geocacher die alles gezien heeft en nog eens verrast wil worden (voorbeeld: Flagajokull ~ Wedge Glacier)
Quaerens Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 (bewerkt) Van alle caches die ik ooit gedaan heb in het vlakke Nederlandse land zijn de nachtcaches (Niet alleen van Thex, maar ook van Hrng ), klimcaches en vaarcaches de enige caches met enig 'avontuur' in Nederland. Daarom vind ik het erg jammer dat Thex deze "bakens" minder toegankelijk aan het maken is. Natuurlijk snap ik het dat het onderhoud zoals beschreven nogal teveel wordt, maar misschien is het een idee om ze tijdelijk te disabelen en ze tegen de winter weer te enabelen, dan zijn de nachten immers langer en de bezoekers talrijker... Archiveren zou in ieder geval zeer zonde zijn. Ik mag denk ik wel namens de hele HCT spreken als ik zeg dat de nachtcaches zeer uniek en bijzonder zijn. Q Lees ik nu ergens een niet zo stille hint? 11 juni 2006 bewerkt door Quaerens
Kruimeldief Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 misschien is het een idee om ze tijdelijk te disabelen en ze tegen de winter weer te enabelen, dan zijn de nachten immers langer en de bezoekers talrijker...Archiveren zou in ieder geval zeer zonde zijn. Ik mag denk ik wel namens de hele HCT spreken als ik zeg dat de nachtcaches zeer uniek en bijzonder zijn. Tijdelijk disabelen van juni tot de winter. Dat is een half jaar. Dat noemt hij tijdelijk disabelen. Vraag me af wat je dan onder wat langer disabelen verstaat. Hoe lang tijdelijk disabelen is weet ik eigenlijk niet. Ik denk dan aan een paar uur. Men verwacht dat cacheonderhoud, want daar is disabelen met name voor bedoeld, niet langer dan 14 dagen duurt.
Goonies Oosterhout Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 "wij hebben ook kort na de Goonies geprobeerd de cache te lichten. Tot WP 6 alles prima (eens in de fout gegaan bij WP5 - niet goed genoeg na alle cijfers gekeken!), maar bij WP6 wel de micror gevonden, het bankje (en de grond omheen) an alle kanten uitgezoekt, de boomstam, wortel... Wij zouden op prijs stellen als je kan controleren of de micro er wel nog is of niet." Weten jullie over welke cache het gaat, en wat er precies bedoeld wordt. Na enig nadenken ik wel ! Is de micro op wp6 hij nou wel of niet gevonden. De vragensteller per direct gevraagd om duidelijkheid - geen response. Ik denk dat de micro bij wp6 weg is. En dat betekent, dat ik NIET voor de 6e keer deze cache ga oplappen, en voor de 5e keer deze week een cache ga nalopen, maar gewoon de stekker eruit trek. Blijkbaar kan en wil men niet iets terugleggen op de plek waar iets gevonden is. <{POST_SNAPBACK}> Ehm, zouden wij met "goonies" bedoelt worden? Ik zou niet weten over welke cache het gaat... Als deze tekst uit een log komt, ben ik erg benieuwd. Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik (wij) de schuld krijg van het verdwijnen van een wp of cache? Overigens, ik kan mij niet herinneren dat ik een cache van thex heb gedaan.... @thex: Laat het me even horen als je weet over welke cache het gaat, weet ik meteen of ik/ wij de goonies zijn waarover het hier gaat. Groeten, Rolf.
Cache in het handje Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 Ik vind dit een beetje een rare discussie. En Thex, ik kan me goed voorstellen dat het ergerlijk is als je vaak moet gaan repareren aan je mooie caches en hoop dan ook dat je dat toch blijft doen . Maar . . . . vraag me wel af of bij de overweging om maar te stoppen ook is overwogen hoe het zou zijn als iedereen die één of meer caches heeft gelegd tot hetzelfde besluit zou komen ? ( In navolging van de grote leider , lijder in deze) Geocachen is toch ook een sport die bestaat bij de gratie van het gegeven dat anderen bereid zijn een cache te leggen en te onderhouden . . . En sommigen komen dankzij al die cache-leggers en onderhouders tot welhaast onvoorstelbare aantallen "gevonden" caches !!! Toch Thex ? Groeten, Cache in het handje
thex Geplaatst 11 juni 2006 Auteur Geplaatst 11 juni 2006 (bewerkt) hm, zouden wij met "goonies" bedoelt worden? Ik zou niet weten over welke cache het gaat... Als deze tekst uit een log komt, ben ik erg benieuwd. Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik (wij) de schuld krijg van het verdwijnen van een wp of cache? Overigens, ik kan mij niet herinneren dat ik een cache van thex heb gedaan.... @thex: Laat het me even horen als je weet over welke cache het gaat, weet ik meteen of ik/ wij de goonies zijn waarover het hier gaat. Groeten, Rolf. Consider it done 11 juni 2006 bewerkt door thex
Kapitein Haak Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 (bewerkt) Nachtcachen is een vrij nieuw fenomeen in Nederland en vraagt een hele andere aanpak omdat echt alles er anders uitziet en er heel veel andere geluiden om je heen spelen, het is een hele bijzondere ervaring. Ga dus nooit goed voorbereid op pad en overtuig jezelf dat je het juiste materiaal bij je hebt. <{POST_SNAPBACK}> Hmmm ik neem aan dat het woordje nooit in de tweede zin een foutje is, anders snap ik niet erg veel van dit stukje hoor. Groeten Haak. 11 juni 2006 bewerkt door Kapitein Haak
bjorri Geplaatst 11 juni 2006 Geplaatst 11 juni 2006 Zelf heb ik afgelopen weekden een cache gedaan waar een zwaan zou broeden. Geen zwaan gezien (wel een verlaten nest) en de cache gewoon gelogd. Als ik het risico neem voor nix te rijden is dat mijn probleem. En wat nu als de zwaan wel op het nest had zitten broeden? Was je dan weggegaan? Of had je de cache dan toch maar gelogd? Je hebt niet alleen de risico genomen niets te vinden, je hebt voor de eigenaar van de cache gelijk het risico genomen zijn cache kwijt te raken. <{POST_SNAPBACK}> Een broedende zwaan is van honderden meters afstand te zien, dit exemplaar zat een tiental meters naast de weg en ongeveer even ver van de cache. Waar zie je me voor aan? Als dat beest er nog zat dat ik dan moeite zou doen om een handtekening in een boekje te zetten op het gevaar af aangevallen te worden of andersinds het nest te verstoren. Het is maar een spelletje en ik heb geen gaatje in mn hoofd! Aangezien ik al weken dagelijks overal jonge zwanen in de sloten zie zie zwemmen en de cache al wat langer niet bezocht was zie ik er geen probleem in die twee kilometer om te rijden om te zien of het beest er nog zat. Zo ja: dan doorrijden; zo nee: loggen Had ik dan eerst de cache owner moeten mailen om het ding weer aktief te maken en vervolgens de honderd kilometer nog eens moeten rijden om te loggen? Als ik iets niet kan vinden om wat voor reden dan ook dan ga ik ook niet loggen. Mijn spelletje is de cache loggen als je het hebt gevonden en niet als je het gevonden zou moeten hebben. bjorri, de reis is het doel.
De Gadgeteers Geplaatst 12 juni 2006 Geplaatst 12 juni 2006 De mening dat disabled caches niet gelogd zouden moeten kunnen worden, kan ik wel delen. Maar het is mij onlangs ook overkomen, in de GSAK files van minder dan een week oud op de PPC thema-microcaches (4x!) opgezocht en gevonden. Blijkt als ik thuis ben om ze als found it te loggen, dat ze 3 dagen ervoor op disabled gezet zijn. Toe eerst maar ff met de plaatser gemaild en overlegd, en slechts met zijn instemming alsnog gelogd. Als je, zoals ik, eens per week je cache informatie middels Pocket Queries in GSAK update, dan loop je altijd zo'n risico. Niet aan gedacht, maar zo toch bewust van geworden.
Aanbevolen berichten