Spring naar bijdragen

GPSMAP 60 CSX -geen ontvangst-


eigenheimer

Aanbevolen berichten

Eindelijk heb ik 'm dan: een GPSMAP 60 CSX. M'n eerste caches ook al mogen vinden met dit mooie apparaat. Maar er treedt een irritant probleem op. Als ik door een lange tunnel rijd (drechttunnel) of uit een parkeergarage kom, dan geeft de GPS aan dat er geen ontvangst is. Nu is mijn ervaring met de Sportrak Color dat uitzetten en weer aanzetten wel eens wil helpen en inderdaad, het werkt ook bij deze GPS. Maar raar is het eigenlijk wel. In theorie heb je verbinding maar de GPS reageert er niet op. Zijn er meer mensen met het probleem of is er een oplossing voor?

bewerkt door eigenheimer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De melding dat er geen ontvangst is verdwijnt bij mijn 60CS vanzelf na enige tijd, ik neem aan dat dat bij de 60CSX niet anders is. Maar als je niet kan wachten druk dan eens op enter, de melding moet dan direct verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De melding dat er geen ontvangst is verdwijnt bij mijn 60CS vanzelf na enige tijd, ik neem aan dat dat bij de 60CSX niet anders is. Maar als je niet kan wachten druk dan eens op enter, de melding moet dan direct verdwijnen.

 

Het rare is dat die melding dus niet verdwijnt maar minutenlang blijft doorknipperen, ook als ik op enter druk. Vraagteken-pijl-vraagteken-pijl...enz. Als ik kijk naar de satelliet-ontvangst in het betreffende scherm dan zijn er ook geen satellieten actief. Zet ik de GPS uit en meteen weer aan dan heb ik wel 8 sats tot mijn beschikking en prima ontvangst.

bewerkt door eigenheimer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit probleem is al vaker hier besproken en ook op het forum van gps.nl. De oplossing bestaat uit twee delen.

De nieuwste Firmware erop zetten is er één van. ik dacht op dit moment 2.71 beta.

Het tweede zeker niet onbelangrijke detail is het uitzetten van Waas/Egnos. Deze namelijk veroorzaakt het na de tunnel weer opnieuw gaan zoeken van Waas/Egnos satelietten.

 

Groeten kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waas Egnos is in ons land slechts héél beperkt beschikbaar dus je zult geen last hebben van slechtere plaatsbepaling. Het verschil tussen 4 á 5 meter exact en 2 á 3 meter exact is voor mij als geocacher verwaarloosbaar, zeker als je ook al hebt gecached met de voor csx Gps'n.

En GR dat rommelen doe je niet na het passeren van een tunnel maar gewoon standaard en daardoor dus eenmalig.

 

Groeten Kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch raar dat je na het passeren van een tunnel aan je instellingen moet rommelen. Zo'n peperdure gps zou eigenlijk automatisch weer ontvangst moeten krijgen.

 

Ik weet da de GPSmap 60C(S)x soms geen allemans vriend is, maar dat ik na het verlaten van een tunnel geen ontvangst meer zou hebben is mij niet bekend. Deze tunnel is een goede test lokatie om de ontvangs van GPSsen te testen. En mijn 2 GPSsen hebben na het verlaten van deze 100 meter lange tunnel meteen weer ontvangst!

 

kerkrade02.jpg

bewerkt door Spider
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit probleem is al vaker hier besproken en ook op het forum van gps.nl. De oplossing bestaat uit twee delen.

De nieuwste Firmware erop zetten is er één van. ik dacht op dit moment 2.71 beta.

Het tweede zeker niet onbelangrijke detail is het uitzetten van Waas/Egnos. Deze namelijk veroorzaakt het na de tunnel weer opnieuw gaan zoeken van Waas/Egnos satelietten.

 

Groeten kapitein Haak.

 

Firmware 2.70 of 2.71 beta doet helaas niets aan dit "probleem" even volgens omder beschreven methode, uit een ander draadje, de Sirff firmware updaten dan zou het als WAAS/EGNOS uitgeschakeld is, grotendeels opgelost moeten zijn.

 

 

quote

 

De nieuwe gps software 2.50 (Sirff Firmware) zou het "tunnel probleem" moeten oplossen maar volgens dit draadje op gc.com http://forums.groundspeak.com/GC/index.php...=tunnel+problem is het toch nog verre van perfect.

 

Voor de mensen die toch deze nieuwe Sirff firmware (baat het niet, schaad het niet) in hun apparaat willen hebben, eerst updaten met webupdater naar 2.70 of 2.71 beta dan webupdater nog een keer draaien ,- deze zegt dan dat er geen nieuwe firmware is- en komt dan ineens met de optie gps software vernieuwen even aanvinken en updaten maar.

 

end off quote

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het "tunnelsysndroom" heeft inderdaad met WAAS/ EGNOS te maken. Kennelijk met de chipset van SIRF want een normale CS heeft er geen last van. De CSx is dus niet WAAS/ EGNOS compatible!!! (tot firmware versie 2.7(1)?)

 

Nu weet ik ook wel dat je dat gewoon uit kunt zetten en dan wellicht geen problemen hebt, maar de leverancier blijft gewoon in gebreke, hij prijst zijn apparatuur aan terwijl het niet werkt (en hij dat weet). Het zou moeten werken en dan wil ik dat gewoon gebruiken en daarmee basta! Bij andere GPSsen werkt het immers ook gewoon. Maak de optie dan onklaar in je firmware als je spullen er niet klaar voor zijn!

Of WAAS/ EGNOS wat toevoegt? Ik weet het niet en wil dat door het gebruik graag testen. Het zal onvoldoende toevoegen als ik de problemen van de CSx bekijk.

 

Hoe dan ook, mijn toestel ligt op dit moment nog steeds bij Sailtron op de intensive care vanwege dit gebeuren B):huh: ... De dag na het inleveren bij de verkoper kwam de bevrijdende firmwareupdeet. Te laat dus voor mij, mijn toestel was al weg. Dat is nu al bijna 3 weken geleden.

 

Het verhaal van de hoogtemeter (miljoenen kilometers hoogte) schijnt er overigens ook mee te maken te hebben (en is meteen bij de firmware updeet opgelost). Eigenlijk wel zielig dat zo'n grote speler op GPS gebied er zo lang (x-serie is bijna 5 maanden op de markt!) over doet om dat probleem onder de knie te krijgen :yes: . Nog zieliger is dat de sukkels van de importeur er zo vreselijk lang (3 weken) over doen om de firmware te laden... Maak je eens gebruik van de service, lijken ze meteen door de mand vallen. Tenzij de firmwareupdeet nog steeds niet perfect is natuurlijk... Er zijn immers nog meer onverklaarbare bugs.

 

De updeet van de SIRF chipset zit overigens donders goed verscholen en is normaal zelf zonder webupdeet niet te maken. Ook wel erg handig van de leverancier.. Ik kan me zomaar voorstellen dat er nu oneindig veel gps-sen semi-overbodig naar Utrecht worden gestuurd. Een geluk bij een ongeluk, ik heb mijn "gouwe ouwe" nog die geen last heeft van WAAS/EGNOS en het normaal kan gebruiken. Nu de tijd nog vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waas Egnos is in ons land slechts héél beperkt beschikbaar dus je zult geen last hebben van slechtere plaatsbepaling. Het verschil tussen 4 á 5 meter exact en 2 á 3 meter exact is voor mij als geocacher verwaarloosbaar, zeker als je ook al hebt gecached met de voor csx Gps'n.

En GR dat rommelen doe je niet na het passeren van een tunnel maar gewoon standaard en daardoor dus eenmalig.

 

Groeten Kapitein Haak.

 

 

Toch zijn wij blij dat wij met onze simpele 76S gewoon probleemloos door een tunnel kunnen rijden, mét WAAS. WAAS uitschakelen is voor het Cairnteam geen optie, gezien onze nauwkeurige werkwijze bij het cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het "tunnelsysndroom" heeft inderdaad met WAAS/ EGNOS te maken.

Nu weet ik ook wel dat je dat gewoon uit kunt zetten en dan wellicht geen problemen hebt, maar de leverancier blijft gewoon in gebreke, hij prijst zijn apparatuur aan terwijl het niet werkt (en hij dat weet).

Het zal onvoldoende toevoegen als ik de problemen van de CSx bekijk.

 

Het verhaal van de hoogtemeter (miljoenen kilometers hoogte) schijnt er overigens ook mee te maken te hebben (en is meteen bij de firmware updeet opgelost). Eigenlijk wel zielig dat zo'n grote speler op GPS gebied er zo lang (x-serie is bijna 5 maanden op de markt!) over doet om dat probleem onder de knie te krijgen.

Er zijn immers nog meer onverklaarbare bugs.

 

De updeet van de SIRF chipset zit overigens donders goed verscholen en is normaal zelf zonder webupdeet niet te maken.

Een geluk bij een ongeluk, ik heb mijn "gouwe ouwe"  nog die geen last heeft van WAAS/EGNOS en het normaal kan gebruiken. Nu de tijd nog vinden.

 

Nu zit ik bijna op de fiets om een nieuwe GPS aan te schaffen en lees ik de afgelopen weken de berichten rond de 76csx/60csx met veel belangstelling.

Maar er zijn toch wel een aantal berichten die me toch wat terughoudend doen zijn en de koop te overwegen. B)

Volgens mij heeft nu zowat half geocaching nederland een apparaat als de 76/60 (csx).

Heeft het merendeel ook "problemen" met zijn 60/76 (csx), of is er toch ontevreden over ?

 

De twijfels nemen de overhand.......overigens....de 60 csx en de 76 csx zijn op de "verpakking" identiek aan elkaar...met toch een groot prijsverschil, zijn er eigenlijk wel cachers die de laatste tijd een 76csx aangeschaft hebben ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zit ik bijna op de fiets om een nieuwe GPS aan te schaffen en lees ik de afgelopen weken de berichten rond de 76csx/60csx met veel belangstelling.

Maar er zijn toch wel een aantal berichten die me toch wat terughoudend doen zijn en de koop te overwegen. :huh:

Volgens mij heeft nu zowat half geocaching nederland een apparaat als de 76/60 (csx).

Heeft het merendeel ook "problemen" met zijn 60/76 (csx), of is er toch ontevreden over ?

 

De twijfels nemen de overhand.......overigens....de 60 csx en de 76 csx zijn op de "verpakking" identiek aan elkaar...met toch een groot prijsverschil, zijn er eigenlijk wel cachers die de laatste tijd een 76csx aangeschaft hebben ?

 

Hawkeyes?! Maar die zit ook al bijna aan de bron. Volgens mij is zijn argument met name het blijven drijven van de 76-serie. Just in case je aan lager wal geraakt... Kapitein Haak heeft er trouwens geen (76 serie), die moet het doen met de 60 serie. Zou die niet varen of nooit onder gaan?

 

De 60 serie is kleiner en blijft zeker niet drijven. Als je hem ook op zee of super natte plekken wilt gebruiken kan de 76 serie inderdaad handiger zijn. In de bediening is ie niet echt "handig".

 

Los daarvan blijven de bugs en onvolkomenheden in de x serie een probleem. Het extra aan ontvangst is echter een duidelijk pluspunt evenals de geheugenkaart :) , maar dat bekoop je met wat vreemde foutjes :clown: (hoogtemeter, tunnel, zwaberend kompas, vreemde onnauwkeurigheden etc). Het duurt mij eigenlijk te lang voordat ze dat soort problemen oplossen. Garmin was en is duidelijk nog niet klaar met en voor de sirf chipset. Dat zal best wel goed komen, maar je bent wel een hele lange tijd verder en zit wel met een aantal beperkingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hawkeyes?! Maar die zit ook al bijna aan de bron.

 

:) Volgens mij heb ik geen namen gebruikt. :clown:

Maar goed.......zijn bevindingen heb ik inderdaad ook me laten wegen.

 

In de bediening is ie niet echt "handig".

 

Aha...daar heb ik meer aan.

Voor mijn gevoel zou dat geen probleem zijn...maar dat blijkt dus toch anders dan ik gedacht had.

bewerkt door Happy Rabbit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...