Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Zo op dit pointhunting forum lezende kwam een oude vraag bij mij op:

Waar ligt het middelpunt van Nederland?

Nu ben ik natuurlijk niet helemaal digibeet en heb ik ook wel even gegoogeld. Dat levert onder andere een aantal verschillende visies op: erg interessant.

Toch ben ik, gezien het grote aantal deskundigen (?) :( op dit gebied alhier plus natuurlijk het grote enthousiasme voor dit soort dingen :P op dit forum, benieuwd of er nieuwe gezichtspunten komen.

Misschien liggen er wel caches??? :(

Als er al een draadje hierover is dan heb ik dat, ondanks zoeken, niet kunnen vinden.

En als het onderwerp hier niet thuishoort: sorry. Maar het leek me dat geinteresseerde in dit onderwerp vooral op dit deel van het forum te zien zijn... ;)

Edit: inmiddels heb ik deze cache gevonden... (nou ja, niet gevónden, maar op geocaching.nl gezien dus)

bewerkt door Erben
Geplaatst (bewerkt)

Het nieuwste middel/zwartepunt ligt bij Zeewolde.

Radio uitzending (Windows Media Audio)

http://www.debruineberen.nl/Nieuw%20Zwaart...derland/NZR.wma

TV uitzending hoge kwaliteit (Windows Media Video)

http://www.debruineberen.nl/Nieuw%20Zwaart...derland/NZH.wmv

TV uitzending lage kwaliteit (Windows Media Video)

http://www.debruineberen.nl/Nieuw%20Zwaart...derland/NZL.wmv

En er ligt geen cache omdat SBB niet mee wil werken :(

bewerkt door deBruineBeren
Geplaatst
Het middelpunt (zwaartepunt) van Nederland is in principe zelf uit te rekenen.

Het werkt ook voor je achtertuin of Australie.

Lees maar eens dit draadje.

De plek van het middelpunt van Nederland hangt af van wat je daar mee bedoeld.

In het voorbeeld dat "de Roode Lantaarn" aanhaalt ging het oorspronkelijk om een veelhoek. Daarbij is het gemakkelijk. Voor andere zaken is het wat ingewikkelder, vandaar mijn visie:

Het middelpunt van iets zou je kunnen definiëren als dat punt waarvan de gemiddelde afstand tot alle punten van dat iets minimaal is. In geval van een veelhoek is dus de gemiddelde afstand naar alle punten dus minimaal.

Je kunt ook stellen dat het midden van Nederland dat punt is dat als oost coördinaat gemiddelde heeft van het meest oostelijke en westelijke punt en als noord coördinaat het gemiddelde van het meest noordelijke en zuidelijke punt in Nederland.

Het is echter ook mogelijk om niet de punten, maar de gehele omtrek van het iets te nemen. Of nog erger, de gehele oppervlakte. In dat laatste geval ben je dus een oppervlakte integraal aan het minimaliseren.

Als je het gemiddelde van de uiterste neemt zal het middelpunt zuidelijker uitkomen dan bij gebruik van de oppervlakte, omdat Limburg dan harder meetelt.

Bij het gebruik van de oppervlakte methode moet je wel afspreken wat je dan als iets gebruikt. Is Nederland al het land plus het grondgebied in zee? Of is het alleen land. In dat laatste geval telt het IJselmeer bijvoorbeeld niet mee.

Het kan nog ingewikkelder. Want bij hoog water is er minder land dan bij laag water. Als je alleen land meeneemt, zal het middelpunt bij laag water dus westelijker liggen dan bij hoog water. Doordat in Zeeland nogal wat kustlijn ligt durf ik geen voorspelling te doen van de verplaatsing over de noord-zuid as.

Volgens mijn gegevens zijn de “geleerden” het er wel over eens dat het middelpunt van Nederland ergens in de buurt van Amersfoort ligt. Volgens sommigen is het bij Soest, anderen claimen bij Putten. Zeewolde is nieuw voor mij, maar zou ook kunnen. En Lunteren wordt ook geclaimd.

Doe Het middelpunt van Nederland eens. (Moet wel met de auto)

Geplaatst

Wat mij betreft moet men het middelpunt van ons land zien als waar de oorsprong van ons Nationale Kadasterale positioneringssstelsel is. En dat is RD waarvan de oorsprong (het oorspronkelijke 0,0 punt) die kerktorenpunt in Amersfoort is.

• 5 months later...
Geplaatst
Wat mij betreft moet men het middelpunt van ons land zien als waar de oorsprong van ons Nationale Kadasterale positioneringssstelsel is. En dat is RD waarvan de oorsprong (het oorspronkelijke 0,0 punt) die kerktorenpunt in Amersfoort is.

Hmm...ik heb dit jaar een plaatje geschoten van een plek die op de topo kaarten het middelpunt van Nederland wordt genoemd. Dat was bereikbaar vanuit het speulderbos. Ik zal de plaatjes posten, maar hoe groot mogen die zijn? :

• 2 years later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...