Spring naar bijdragen

Geocachen zonder GPS-systeem


Tinuzzz

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Een aantal caches, met name op duidelijke plekken en met de cachebeschrijving en de hint kan het wel. Maar dan kun je maar een heeeeel beperkt aantal caches vinden.

 

Met een goede stafkaart en kennis van coordinaten (scouting?) kom je een heel eind, maar een GPS aparaat is vaak onnontbeerlijk.

 

Huur dus een GPS bij bv Bever of bij Staatsbosbeheer en dan kun je zien hoe makkelijk dat is.

 

Wat ook kan is in het forum "geodating" alhier een oproep te plaatsen of er iemand bij je in de buurt woont of daar gaat cachen en dan vragen of je een keertje mee mag.

Dan leer je vaak wat meer dan even twee minuutjes bij kopspijkers.

 

Succes met cachen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je ook Geocachen zonder GPS-systeem?

Dus dat je van tevoren de coordinaten invult op een site, en dat je dan dat blad meeneemt?

Moet je zowiezo wel een goede kaart hebben. Als je bijvoorbeeld op de kaart op .nl kijkt dan ligt een cache bijvoorbeeld aan de ene kant van de snelweg, maar in werkelijkheid aan de andere kant. Maar dat maakt niet uit, daar is de kaart van Nederland ook niet voor bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Tinuzzz,

 

Alle Caches die ik heb gevonden doe ik zonder GPS ik heb ook geen en zonder is het niet eens zo moeilijk, wel moet je zoals al eerder is gemeld een goede kaart bezitten en de Coordinaten WGS84 om rekenen naar RD zodat je het juiste punt op de kaart kan projecteren, zoek gewoon op de geocahing site een blauwe stip reken dit om naar RD met de diverse programmatjes die er op het internet zijn te vinden. projecteer dit op je stafkaart en ga naar de betreffende locatie "neem voor de zekerheid de hint mee aangezien het in het begin altijd een beetje lastig is om de juiste plaats te bepalen.

 

ik ben ondertussen zover dat ik op 50 CM nauwkeurig de positie kan bepalen daarna is het vinden van de schat gewoon logisch nadenken.

 

veel succes :huh:

 

El Kliko

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Door zonder GPS te cachen wordt het wel stuk moeilijker om multi's te lopen.. een oppikkertje is nog wel eens te doen zonder GPS.

 

Wil je dus ook langere tochten lopen, is het toch wel handig om iets bij je te hebben om de gevraagde coördinaten in te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan inderdaad gewoon cachen zonder GPSr. Dan moet je de coördinaten omrekenen naar RD, want dan kan je de punten op een stafkaart zetten.

 

Soms heb je zelfs helemaal niks nodig. Neem bijvoorbeeld de cache Benthutten. Druk op het kaartje en als je de omgeving kent weet je dat daar een fietspad is. Hint erbij en je weet vanachter je pc al waar je zijn moet.

 

Ook bijvoorbeeld NSR #1 - Up yours is makkelijk zonder GPSr te vinden. Druk op het kaartje en je weet op welk pleintje moet zijn.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar veel caches zijn echt makkelijk te vinden met slechts een topo kaart en veel gepiel, want een GPSr is toch wel er makkelijk hoor. :D

 

Q :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar toch... De charme van de sport is natuurlijk het vinden een cache na het lopen van een onwijs ingewikkelde route mbv een GPSr :huh: Dat is mijn mening, maar inderdaad, sommige caches kun je ook goed vinden door alleen logisch nadenken!

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lukt zelfs om caches te vinden zonder GPS of RD, maar ja die zijn dan ook niet goed verstopt :huh: . Grappig dat er mensen zijn die traditionals opsporen middels RD. Een multi zal lastiger worden of heb je een formule om snel LAT/LONG om te zetten naar RD (zakjapanner). Want ook al hebben we een/twee gps'en, het kijken op een lokale TOPkaart blijf ik ook het mooiste vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er was toendertijd, er werd hier op het forum over gesprolen, een goecacher zonder gpsr.

Ik heb begrepen dat hij met stafkaarten en een kompas werkte.

Traditionele cache beslist te doen moeten zijn zonder gpsr, multies worden veel moeilijker of bijna onmogelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor multi's zou je WGS lijnen kunnen tekenen op een stafkaart. Dan kan je de tijdens de multi verkregen waypoints intekenen op de kaart.

Omrekenen van WGS84 naar RD gaat in het veld nogal slechts zonder PDA. En indien je een PDA (Met GPS antenne) hebt heb je ook een GPS. :D

 

Q :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omrekenen van WGS84 naar RD gaat in het veld nogal slechts zonder PDA.

Je haalt het coordinaatsysteem en de kaartdatum door elkaar.

 

Al zal je zelf wel weten wat je doet vermoed ik.

maar toch, om verwarring te voorkomen! :blush:

 

Zie ook onderaan eerste pagina van dit draadje

bewerkt door Erben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...