Spring naar bijdragen

Externe antenne


lufjoe.nl

Aanbevolen berichten

Tja, wat is wijsheid? Ik gebruik een Garmin GPSMap 60CS en gisteren in het bos viel, uiteraard, mijn verbinding af en toe weg. Is ons allemaal bekend dat dit gebeurd wanneer je bijvoorbeeld in het bos loopt. Nu lees ik op enkele forums het gebruik van een externe antenne bij de GPSMap 60CS. De één raadt het aan en de ander juist niet! Nu wil ik weleens van jullie weten wat jullie ervaring hiermee is. En dan het liefst ook met een GPSMap 60CS. Moet ik nu wel een externe antenne aanschaffen of niet?!

 

Zoja, welke antenne dan? Ik heb veel gelezen over de externe antenne die bij WayPoint in Notter verkocht wordt (http://www.gps.nl/body_antenne_s.html)

 

Het is natuurlijk heel geinig dat je boven op je rugzak de externe antenne plaatst en op die manier meer probeert te halen uit je GPS. Toch vraag ik mij af of de quad-helix antenne nu wel of niet aan blijft staan bij het aansluiten van een externe antenne.

 

Wacht jullie reacties graag af :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een externe (retransmission) antenne werkt zeker verbeterend.

Aangesloten op de 60 CS is het signaal sterker dan de helix. Er zijn ook modellen

welke je met een lus om de helix heen legt. De lus zend dan a.h.w. op de interne antenne in.

 

Wel is mijn ervaring:

Een goedkoop product Signapore op batterijen deedt het binnen de auto prima,

terwijl een variant op auto-accu nagenoeg niets zag op dezelfde ontvangsplek (je weet wel, warmte werende voorruiten). Die 'slechte' antenne gemonteerd op het dak: ook prima ontvangst en maximale verbetering.

Deze laatste was door Waypoint aangeboden en speciaal aanbevolen, dus wees op je hoede !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met wegvallende satellietenontvangst moet je twee soorten onderscheiden:

1. het signaal van bepaalde satellieten wordt voortdurend geblokkeerd (urban canyon)

2. het signaal van alle (of de meeste) satellieten wordt af en toe heel tijdelijk (

Een externe antenne levert niet echt veel meer signaalontvangst gevoeligheid op. Het voordeel is dat je die antenne op een betere plek kan plaatsen. In het algemeen: hoe hoger hoe beter. Maar ja, in hoge bossen blijf je ook dan door de takken de satellieten niet meer continu zien.

Hoe de GPS ontvanger omgaat met situatie 2 hangt heel erg af van de software (digitale signaalverwerking).

Verwacht dus geen wonderen van een externe antenne als je buiten loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verwacht er ook niet zo veel van. Tenzij ze die dingen leveren met een kabel van minimaal 10 meter zodat ik hem op zo'n uitschuifbare fiberglas stok kan plakken en die dan kan uitschuiven. Werkt natuurlijk prima voor een fix in het bos, maar ik zie me er niet mee rondlopen tussen de bomen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, wat is wijsheid? Ik gebruik een Garmin GPSMap 60CS en gisteren in het bos viel, uiteraard, mijn verbinding af en toe weg.

 

Niet doen en wel hierom

 

De 60cs biedt de optie om gecombineerd met het kompas te werken en die wordt niet optimaal benut.

 

De gebruikelijke navigatie is een ga naar niet via wegen naar een waypoint.

 

Mijn advies is allereerst op het kompasscherm de volgende datavelden te gebruiken;

-voorliggende koers (= richting waarin de gps wijst)

-peiling = de richting naar het waypoint vanuit de beginpositie

-afstand naar volgende punt = de afstand tot het waypoint

-miswijzing= kwaliteit van de ontvangst.

 

practische oplossingen

Als je regelmatig kijkt, zie je de kwaliteit van de ontvangst verslechteren

Hou dan de afstand en de peiling in de gaten; gesteld dat vlak voor uitval of op een goed punt de peiling is 189 graden; en de afstand 300m

 

twee opties waarbij het kompas onderweg gebruikt kan worden om de weg te vervolgen

 

1) De ontvangst valt weg tijdens de navigatie; zorg er dan voor dan de voorliggende koers op 189 graden blijft en schat de afstand in; let op

de kompaswijzer verdwijnt ook. Je let hier alleen op het getal bij voorliggende koers en probeert deze op 189 te houden.

 

Vaak komt gaande weg de ontvangst wel weer terug en je vervolgd de navigatie

 

2) Navigatie beeindigen

Tweede optie is vanaf een goed satellietontvangstpunt de peiling van het waypoint

hier 189 graden te gebruiken voor "Peil en Ga"

Richten /peil en ga enter (houdt rekening met de ene 1 punt die erbij opgeteld wordt)

 

Tijdens ontvangst zijn alle data velden gevuld

 

Nu valt de ontvangst weg en hou je voorliggende koers over EN de kompaspijl die de 189 graden vasthoudt.

Voor de goede richting hoort de pijl recht vooruit te wijzen en de voorliggende

koers gelijk te zijn aan 189.

Tijdens het lopen wijkt dat regelmatig af, omdat je niet dwars door het bos naar je waypoint kan maar via paden gaat.

 

Het prettige is nu dat je toch een Koerswijzer hebt in tegenstelling tot de "Ga naar" navigatie en je afwijking kunt zien met voorliggende koers.

 

Voorwaarde; kalibreer je kompas bij goede ontvangst

Nadeel van methode 2 is als de ontvangst weer goed is, je geen correcte afstand

hebt staan, maar een "standaard" afstand die niets met het waypoint te maken heeft.

 

Bij ontvangst "peil en ga" beeindigen en weer gewoon navigeren met "ga naar"

waypoint.

 

 

Bij totaal geen ontvangst helpt zelfs de gevoeligste versterker niet.

 

methode 1 en 2 bieden dan wel ondersteuning om de weg te vervolgen.

 

 

Voor slechte ontvangst bij de cache vindplaats;

 

-uitpeilen vanuit meerdere punten peiling en afstand

-lijn dichtlopen op de kaart

-gps enige tijd laten liggen tot hij stabieler is;

 

Vaak komt de cachelegger zo aan de coordinaat

 

conclusie bij de juiste gps en goed gehanteerde mogelijkheden van de gps kom je mogelijk verder dan met een ondersteunende antenne versterker.

In de auto in verband met de kooi van hoe heet ie ook al weeer ... ja, die, ontkom je er niet aan.

Maar hier ging het slechte ontvangst in het bos.

 

Mogelijk biedt een sirf III toepassing betere opties dan de gewone antenneversterker;

 

maar probeer eerst alles uit je gps te halen.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een externe antenne is bedoeld voor daar waar geen goed signaal is. Als je GPS in het veld geen goed signaal krijgt, krijgt een antenne dat ook niet. Iets wat er niet is, kun je ook niet versterken.

Gebruik de zoekfunctie eens van dit forum en je zult veel berichten over antennes tegenkomen.

Als je de externe antenne het bovenop de rugzak het wel zal doen, doet je GPS het op dezelfde plek net zo goed.

Er wordt een denkfoutje gemaakt met externe antennes. Men denkt dat die het signaal versterken. niets is minder waar. Ze pakken hetzelfde signaal dat ook door je GPS gepakt wordt. Er zit geen antenneversterker ingebouwd.

De hele opzet van een antenne is in feite voor in de auto. Sommige auto's geven een slechte ontvangst en dan kun je zo'n antenne op je dak plaatsen en hetzelfde signaal dat wat je GPS op het dak zou ontvangen, ontvangt nu de antenne. Die geeft het gewoon door aan je GPS en dat is het.

Ik gebruik altijd al een externe antenne bij diverse GPSr en het versterkt in geen geval.

Ik ben inmiddels met mijn 3e antenne bezig omdat ze nogal een gevoeilige stekertje hebben, dat nogal snel kapot gaat als je het een beetje snel in de GPSr wilt prikken :D Je hebt dit soort antennes al voor een bedrag tussen de 25 en 35 euro.

 

Met andere woorden, als je denkt dat een antenne bovenop je rugzak het wel goed zou doen, zou je als optie ook je GPS zo hoog kunnen hangen.

Je hebt meer baat bij even een open plekje zoeken, een fix afwachten en verder gaan. Dit wat je nu ervaren hebt, ervaart iedere cacher die in eenbebladerde of dichte bos zit. Zo nu en dan heb je gewoon een slecht signaal of even helemaal geen signaal. Er zijn zelfs plekken in Nederland dat zelfs in open terrein altijd een slecht signaal geeft.

 

Er is geen enkele antenne dat het signaal versterkt. Ook een re-radiating antenne niet , Ee re-radiating antenne is een antenne dat gevoed moet worden door een accu en het is bedoeld voor GPSr dat geen antenne aansluiting heeft. De antenne gaaat op het dak, een kabeltje gaat naar de 12 V sigarettenaanstekeraansluiting en een kabeltje gaat met een klein staafantennetje dat je in de buurt van de GPSr hangt. Dat staafje zendt het ontvangen signaal weer uit.

Ook geen versterkte signaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit weekend ben ik met geoPirat op pad geweest in Duitsland. Naast Laptop en drie navigatiesystemen had hij ook een re-radiating antenne in zijn bus. Dit is ideaal voor de passagiers want de andere vier inzittende hadden hierdoor ook een goed ontvangst en hoeven dan niet iedere keer met hun GPS omhoog aan het raam te zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het niet mee eens. Ik heb 2 reradiating antennes. De een is slappe hap, de andere versterkt, zowel binnen de auto als buiten in het bos aanzienlijk. Wat er niet is kun je niet versterken, maar wat er wel is wel. GPS 60 CS onder voorruit is erbarmelijk, maar Hrng heeft een GPS (type weet ik FF niet) en onder het zelfde raam werkt die feilloos.

Geldt tevens voor het verschil tussen mijn beide reradiating antennes. Ik wou dat de niet batterij versie aangesloten zat op de module van de batterij versie.

 

Je kunt niet alle antennes over 1 kam scheren.

Overigens: in het bos met een losse antenne is knap onhandig lopen. Doe ik dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Thex, ik scheer ook geen enkele antenne over 1 kam :D Ik heb diverse geprobeerd van goedkoop tot verschrikkelijke duur. Er zit geen verschil in. Het enige verschil is prijs en merk. Een Garmin antenne is 2x zo duur dan een onbekend merk.

 

Als ik in mijn auto de GPSr gebruik dan heb ik soms 6 sats, soms 10, soms volle bak. Zeg maar een gemiddelde van 8 a 9. Met antenne zit ik op een gemiddelde van 11.

Dat wil niet zeggen dat de antenne mij 2 sats xtra geeft, dat zegt dan dat het ontvangst op het dak van mijn auto 2 xtra sats geeft.

Als ik de GPSr op het dak van de auto leg, dan heb ik met en zonder geen verschil.

 

Zo worden trouwens GPSr ook getest of ze wel of niet werken in de auto.

 

Ook niet met de re-radiating, waarvan ik er 3 types heb getest. Er zit geen antenneversterkers in de beide soorten antennes. Heb je een beter signaal dan is of de antenne in je GPSr van inferieure kwaliteit, of je GPSr doet het op dezelfde plaatst als waar de antenne hangt het net zo.

 

Klopt wat er niet is kan noet ontvangen worden. maar, wat er wel is, wordt doorgestuurd, maar echt niet versterkt.

 

Als jouw re-radiating binnen in de auto, een beter signaal geeft dan je GPSr in de auto, zegt dat iets van de antenne in je GPSr, maar niet van je re-radiating antenne.

Ik weet niet of je het geprobeerd hebt, maar wat doet je GPSr als je hem op dezelfde plek hangt als de re-radiating?

Er zullen vast en zeker antennes zijn of GPSr zijn die beter ontvangen in de auto. die in de auto wel gevoeliger zijn, of iminde gevoelig voor de storing die er in sommige auto's optreedt. Het ligt niet altijd aan de metalcoating in de voorruit.

Maar, het beter ontvangen zegt nogmaals weinig van de antenne, het zegt meer van de kwaliteit van het orginele apparaat. Maar er is nog steends geen enkele GPSantenne dat een slecht signaal kan verbeteren.

 

De boel verneu*en door allerlei apparatuur er aan hangen en zo 1 a 2 sats meer ontvangen is wel leuk, maar probeer het maar eens op een plek, buiten de auto, waar je geen fix hebt met je GPSr, of je dan met een antenne op dezelfde hoogt wel een fix zou hebben... Ik geef je op een briefje dat je teleurgesteld zult zijn :D

 

Trouwens, een re-radiating antenne binnen in de auto hangen als ontvangende antenne, en een meter verderop het staafje dat uitzendt.... dat kan wel eens een heel vertekend en verkeerd beeld geven. Dat wordt ook altijd afgeraden. er is zelfs een versie re-radiating dat niet eens werkt als je een gewone personenwagen hebt. Dan zit het ontvangst en het zend gedeelte altijd te dicht bij elkaar. Deze is bedoeld voor grote vrachtwagens en/of schepen. Als je die in een personenwagen hebt hangen dan heb je altijd 12 sats, maar geen fix. Dus compleet op de hobbel.

 

En lopen met een externe antenne? Dat kan. De kabel van 3 meter rol je gewoon op. De kabel is maar een paar streep dik en 3 meter opgerold is en blijft een klein rolletje. De antenne is zo groot als een luciferdoosje en er is ooit een pet voor op de markt gebracht. Onder de pet zit een vakje war de antenne in past. Draadje over de rug naar je GPS en de antenne doet zijn werk.... Hetzelfde ontvangen als wat je GPSr ook ontvangt als je hem onder de pet zou stampen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de GPSr op het dak van de auto leg, dan heb ik met en zonder geen verschil.
En zo ben ik dus mijn eerste eTrex Summit kwijtgeraakt :D (maar dat was omdat ik hem per ongeluk ook tijdens het rijden op het dak had laten liggen).

 

Het verliezen van ontvangst hoort gewoon bij het spel, maar kan soms ERG ergelijk zijn.

Ik heb ook regelmatig geen ontvangst, of de Vista stopt er gewoon 'even' mee.

Dan toch de cache vinden: kicken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de GPSr op het dak van de auto leg, dan heb ik met en zonder geen verschil.
En zo ben ik dus mijn eerste eTrex Summit kwijtgeraakt :crybaby: (maar dat was omdat ik hem per ongeluk ook tijdens het rijden op het dak had laten liggen).

Je bent niet de enige. Ik heb al veel gekkere verhalen gehoord.

Ik heb een aantal jaren teug op een andere forum uitgelegd hoe je kunt testen of je ook een externe antenne nodig bent en er zijn een aantal echt gaan rijden met de GPS op het dak.

Dat was dus nu juist net niet de bedoeling. ;) Ik heb trouwens van een gehoord die 100 kilometer gereden heeft en na het uitstappen gewoon de GPSr weer van het dak pakte om dat te doen wat hij er mee wilde doen, testen....

Ik weet niet hoe die gereden heeft, zal wel niet een keer echt even extra gas hebben gegeven :)

 

Zo heb ik na een paar kilometer rijden ook wat via de dakgoot zien wegschieten. Auto aan de kant, de straat over en weer en... gevonden. Een stylus van de pocketPC... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, genoeg leesvoer hierboven voor de vroege ochtend. Dat krijg je als je s'avonds geen tijd meer hebt :crybaby: Ik kan dus concluderen dat een externe antenne voor mij niet nodig is en ik dus nog veel meer de raad van Dusee moet opvolgen.

 

Thnx voor alle meningen, adviezen en alle andere onzin ;):):blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een aantal jaren teug op een andere forum uitgelegd hoe je kunt testen of je ook een externe antenne nodig bent en er zijn een aantal echt gaan rijden met de GPS op het dak.

Dat was dus nu juist net niet de bedoeling. :)  Ik heb trouwens van een gehoord die 100 kilometer gereden heeft en na het uitstappen gewoon de GPSr weer van het dak pakte om dat te doen wat hij er mee wilde doen, testen....

 

 

Ook ik weet nu weer hoe het zat.

Op het andere forum was inderdaad een figuur die voorstelde om de GPS ”dan maar op het dak te leggen” dat was gij dus Kruimel

Ik volgde je raad stipt op en dit was het resultaat.

 

7625fc18-57dd-4459-b9f2-e91ec161d57f.jpg

 

Nergens was er een regeltje (hoe klein ook) dat je niet mocht rijden.

Dusseh ik verwacht gehele schadeloosstelling en mijn bankgegevens komen per PM naar je toe.

 

In volle vertrouwen dat het geheel naar tevredenheid word opgelost

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...