Spring naar bijdragen

Caches na verloop van tijd ontmantelen?


Peetee

Lijkt het je wenselijk om caches na verloop van tijd te ontmantelen?  

131 leden hebben gestemd

  1. 1. Lijkt het je wenselijk om caches na verloop van tijd te ontmantelen?

    • Ja, strak plan!
      9
    • Ja, misschien. Maar alleen iemand me concreet die vraag stelt...
      8
    • Ja. Misschien tijd om een vaste periode per cache af te spreken? bv. 2 of 3 jaar?
      14
    • Nee, waarom? Daar is nu toch helemaal geen reden toe?
      72
    • Nee, ben je mal! Wie het eerst komt, die het eerst maalt ...
      28


Aanbevolen berichten

Ja, da's een rare policy. Ik denk verder dat je het beleid best zo kunt maken dat je stats daar niet onder te lijden hebben.

Welja, een heel systeem op de kop gooien over de hele wereld omdat in Nederland er iemand is die zijn woonplaatst niet wil verlaten. Het is natuurlijk niet alleen een kwestie van beleid. Dat wordt een operatie van jewelste.

Maar je mening is duidelijk.

 

Je lijkt ene Ruud wel, die wordt ook niet goed als hij zijn Amsterdam uit moet. Gelukkig weet zijn Marja hem mee te lokken door zo nu en dan hem een speeltje te geven. (Boys and Toys) En dan zijn ze er ook nog niet zuinig op....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Jane: Eigenlijk bedoelde ik dat niet helemaal. Ik heb mijn eigen verhaal en doelde niet op de tekst die iemand anders eerder al heeft geschreven.  Bovendien vindt ik opmerkingen in de trand van "je kunt niet lezen" niet echt bijdragen tot de discussie.

 

Hmm dan ben je toch verkeerd bezig. Hoe kun je aan een discussie deelnemen als je weigert een ander zijn verhaal te lezen? Dat zou je een hoop typwerk hebben gescheeld.

 

Ik dacht dat in de regel mijn bijdragen wel iets meer te betekenen hadden dat de opmerking die ik heb geplaatst.

 

Lees nu eerst maar eens wat er geschreven wordt. Als je niet leest en je wilt toch meepraten dan wordt het echt niets.

 

Je mening is duidelijk punt. Onuitvoerbaar punt. Oneerlijk voor de cachers die en cache hebben die maar een paar keer per jaar gelogd worden punt. Oneerlijk tegenover hen die de cache al eens gelogd hebben punt(je kwijt)

Oneerlijk voor hen die de cache nog niet gedaan hebben maar op hun ToDo lijstje hebben staan, maar nog geen tijd hebben gehad.

 

Je schreef eerder: HEt is jammer dat vele cache-eigenaren "hun bezit" verkiezen boven het algemeen belang!

Ik vind het jammer dat je het algemeen belang noemt, maar je eigen belang bedoeld. Want daar heb je het over. Het is in jouw belang dat de caches geruimd worden omdat je na een paar jaar jouw omgeving wel leeg hebt gevist. In jouw belang wil je dat er dan nieuwe caches komen.

Voor het Algemeen belang kunnen we beter zorgen dat de door jou gewenste regel niet gaat komen.

Ik heb al een paar jaar caches op mijn lijstje staan die ik met alle geweld nog wil doen. Moet er niet aan denken dat ik in tijdnood kom omdat de cache aan het einde van zijn periode is en weg moet.

 

Een cache-eigenaar ruimt zijn cache heus zelf wel op als het ding nooit meer bezocht wordt. Dan is de lol voor hem wel over. Dan verschijnt er meestal een vernieuwde en opnieuw te loggen cachen. En anders is de plek wel te adopteren.

 

Maar ruimen omdat zijn 2 jaar voorbij is kan eeuwig zonde zijn voor een mooie cache. We hebben 2400 caches in Nederland. Ik heb er nog geen 10% van gedaan. Zo zijn er veel meer cachers. In het algemeen belang zou je er alleen al voor zijn om ze te laten bestaan.

 

 

Ik heb nooit gezegd dat ik de verhalen van een ander niet wil lezen. Ik lees ze weldegelijk, maar houdt er gewoon een andere mening op na.

Om dan opmerkingen in de trand van "je kunt niet lezen" te krijgen, vind ik jammer en niet bijdragen tot de discussie.

 

Dat het opdoeken van een cache oneerlijk is voor degene die hem al heeft gedaan. Tja, dat is dus te danken aan het verkeerde beleid.

Het lijkt me zo simpel: cache gedaan is cache loggen en puntje erbij.

Als de cache later wordt verwijderd, moet je dat puntje gewoon blijven behouden natuurlijk. Maar ja, een beleid veranderen? Mensen houden nu eenmaal niet van veranderingen :blush:

 

En mensen die de cache al jaren op hun to-do lijstje hebben... tja, te laat :-(

Shit happens. Komt vast wel weer een andere leuke voor in de plaats.

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben voor mezelf altijd het ideaal blijven ophouden dat een geocache een verborgen kist is, die er ALTIJD zal zijn, en waar je na lange tijd weer eens naar terug kunt keren. Een plek om herinneringen op te halen, terwijl je zelf intussen veranderd bent. Waar je naar kunt verwijzen onderling, omdat het een vast "baken" is in het landschap. Een degelijk ontworpen cache, op de juiste lokatie, die goed onderhouden wordt, voldoet aan dat beeld. DAT zijn voor mij geocaches. En gelukkig, bestaan er daarvan genoeg. Maar evenzo, kunnen er nog veel meer bij. Alleen even de impuls-uitzetters aan banden leggen dan.

Dat is een aardige omschrijving van gevoel bij een cache. He ja, herinneringen. Weet je nog? Kijk daar ligt die en die cache. Wanneer was dat? 2002? 2003? Even kijken hoe het erbij ligt.... En dan ineens een bordje tegenkomen met een kruis. Deze cache is geruimd omdat hij belegen is. Pff moet er niet aan denken. Niet omdat het een klotecache was, niet omdat het een gevaarlijke plek betrof, nee, gewoon belegen. Mijn 2 jaar oude cache vergelijken met een gekke kip dat geruimd moet worden. Waar halen ze het lef vandaan :blush:

 

Je hebt toestemming voor de plek. Als ooit het ding in de weg ligt omdat de infrastructuur veranderd, en het wordt geruimd, dan is het wat anders. Maar de plek is eigenlijk altijd van jou....

 

Dat met die baken ervaar ik ook zo. Waar ligt de cache? Waar zijn we? Nah, daar ligt die en daar ligt die, dan is de weg daar.... Man ben geen GPS meer nodig :yes:

 

En laten we he nu maar niet over de impulscaches hebben, dat is een discussie die al gevoerd is en die wil ik liever niet herhalen :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nooit gezegd dat ik de verhalen van een ander niet wil lezen. Ik lees ze weldegelijk, maar houdt er gewoon een andere mening op na.

Om dan opmerkingen in de trand van "je kunt niet lezen" te krijgen, vind ik jammer en niet bijdragen tot de discussie.

Nee, je hebt ook niet gezegd dat je ze niet wilt lezen. Dan ga ik weer terug naar mijn eerste uitspraak.

Een andere menig hebben is prima. Zoals ik al schreef, je mening is duidelijk. punt. Maar, onuitvoerbaar punt.

En nu niet zitten te pielen over mijn uitspraak dat lezen niet je sterkste kant is. Ik heb meer geschreven en jouw verhaal liet duidelijk merken dat je er geen woord van gelezen hebt. Punt. Discussie gesloten dan toch? Punt.

 

@ALL:

 

Discussie gesloten, moet je lezen als discussie tussen Nahal en Kruimel is bij deze gesloten. :blush:

 

 

Een memo wordt niet geschreven om de lezer te informeren, maar om de schrijver te beschermen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg bij enkele reacties het idee dat hardlopers, doodlopers worden ;) tenzij je een lease auto met tankpasje hebt. Een hobby kost geld, en ja, op gegeven moment heb je alles binnen een bepaalde cirkel gevonden.

Maar nu wordt de cache opgeruimd omdat "men" nieuwe punten wil scoren in hetzelfde bosje.....wie gaat de nieuwe cache dan maken? IK NIET :blush: en om je eigen cache te gaan loggen erug flauw :yes:

Bovendien even uit de duim; op 16 hectare kun je 9 caches leggen; dat zijn dan 2.335.837 caches voor heel Nederland :eek: Dus wat nu vol?

 

Zo, en nu ga ik ff dromen waar ik die zal gaan leggen :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reden waarom ik geocaching zo leuk vind, is dat het hele spel geheel onafhenkelijk is. Je kan cachen wanneer je wilt. Een potje voetbal met 22 man moet van te voren afgesproken worden, maar cachen kan je doen wanneer je maar wilt. Er zijn ook geen scheidrechters of andere leiders in het hele geocaching- gebeuren die voor je beslissen. Er zijn mensen die een kistje vestoppen en andere mensen die het kistje weer opzoeken zonder tussenkomst van anderen. Die vrijheid vind ik juist zo leuk aan geocachen. Dat je op leuke plaatsen komt, mooie verhalen tegen komt en leuke dingen mee maakt en zo is natuurlijk ook erg leuk, maar de vrijheid is toch wel de reden waarom ik geocaching zo leuk vind.

Daarom zou ik het helemaal niet leuk vinden als er een regeltje komt dat mij vertelt wat ik wel en niet moet doen. Daar heb ik al ouders en leraren voor, en ik heb geen behoefte aan nog meer doe-dit-en-doe-dat-niet mensen in mijn vrije tijd. Natuurlijk zijn bepaalde regels wel nodig, regels die je toch wel zou uitvoeren zoals je cache niet een meter naast een spoorweg leggen, maar dit zijn natuurlijk heel andere regels dan het opleggen van tijdlimieten.

 

Q :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reden waarom ik geocaching zo leuk vind, is dat het hele spel geheel onafhenkelijk is. Je kan cachen wanneer je wilt. Een potje voetbal met 22 man moet van te voren afgesproken worden, maar cachen kan je doen wanneer je maar wilt. Er zijn ook geen scheidrechters of andere leiders in het hele geocaching- gebeuren die voor je beslissen. Er zijn mensen die een kistje vestoppen en andere mensen die het kistje weer opzoeken zonder tussenkomst van anderen. Die vrijheid vind ik juist zo leuk aan geocachen. Dat je op leuke plaatsen komt, mooie verhalen tegen komt en leuke dingen mee maakt en zo is natuurlijk ook erg leuk, maar de vrijheid is toch wel de reden waarom ik geocaching zo leuk vind.

Daarom zou ik het helemaal niet leuk vinden als er een regeltje komt dat mij vertelt wat ik wel en niet moet doen. Daar heb ik al ouders en leraren voor, en ik heb geen behoefte aan nog meer doe-dit-en-doe-dat-niet mensen in mijn vrije tijd. Natuurlijk zijn bepaalde regels wel nodig, regels die je toch wel zou uitvoeren zoals je cache niet een meter naast een spoorweg leggen, maar dit zijn natuurlijk heel andere regels dan het opleggen van tijdlimieten.

 

:blush::blink::yes::eek:;) (meer smileys mag niet....;-((((((((((((( )

bewerkt door dwarreltje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het helemaal met Dwarreltje eens. Dit is een hobby die geheel onafhankelijk

is, heb je zin dan trek je wandelschoenen aan, stapt in de auto of op de fiets. Er zijn al zoveel regels, waarom er nog bij maken.

 

Wat betreft Nederland vol, ik zie op de kaartjes dat er inderdaad gebieden zijn die vol

liggen, maar er zijn ook gebieden waar er bijna geen liggen, wat kan betekenen dat

er weinig mensen zijn die deze hobby uit oefenen en om dan een tijdslimiet op een

cache te zetten, lijkt mij geen geen goed idee, want je dan bereikt is dat zulke gebieden

misschien nog leger worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel makkelijk om toch een cache in hetzelfde gebied te leggen als een gearchiveerde cache, gewoon een paar honderd meter verder. De exacte plek is vergeven, maar het gebied is niet vergeven!

 

En dan heb ik nog een idee. Is het misschien een goed plan om de locaties van gearchiveerde caches in zee te verplaatsen? Dan blijven de punten tellen en komt het oude gebied toch helemaal vrij!

Dit idee is niet helemaal uit de lucht gegrepen, want ik heb een cache gezien van Geowolf (9: de Plateaux) die ooit verplaatst is en een ander coordinaat heeft gekregen, kilometers verderop. Dat kan dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het helemaal met Dwarreltje eens.

 

Je bedoelt waarschijnlijk dat je het met Quarens eens bent. Dwarreltje heeft zijn berichtje alleen maar gekwoot ;)

 

 

Wat betreft Nederland vol, ik zie op de kaartjes dat er inderdaad gebieden zijn die vol liggen, maar er zijn ook gebieden waar er bijna geen liggen, wat kan betekenen dat er weinig mensen zijn die deze hobby uit oefenen en om dan een tijdslimiet op een cache te zetten, lijkt mij geen geen goed idee, want je dan bereikt is dat zulke gebieden

misschien nog leger worden.

Waar en niet waar. Natuurlijk zijn er ook gebieden die niet vol liggen. gelukkig maar. Dat kan betekenen dat er weinig (lees minder) cachers in die omgeving zitten. Het kan ook betekenen dat het SBB en andere beheerders daar moeilijker doen, hetzij omdat er daar meer natuurgebied is waar nooit een cache zal komen te liggen, hetzij een niet gelijk afgestemd beleid.

Ik ben het helemaal met je eens dat een ijdslimiet in dergelijke, gelukkig nog niet volle gebieden er alleen maar voor zal zorgdragen dat er dan nog minder caches komen te liggen.

In feite heb ik hetzelfde bedoeld met de uitspraak dat het maar wat sneu zou zijn voor hen die buiten de randstad wonen en wiens caches mog maar een paar keer bezocht zijn.

 

Je hebt nu eenmaal caches die een bepaalde moeilijkheidsgraad hebben dat er bij sommige al een voorbereiding van maanden nodig is om of conditioneel de cache aan te kunnen, of na maanden pas de puzzel opgelost hebben.

En niet iedereen is direct actief als er een nieuwe cache online komt.

Ik ga als cacher uit Noord Nederland me echt niet bezighouden met een cache in Limburg. Als ik met een jaar eens plan om naar Limburg te gaan, dan kijk ik op de kaart en zoek in caches op die me leuk toe lijken. Daarbij heb ik natuurlijk een aantal in een ToDo lijstje staan omdat een cacher mij al eens op die en die cache heeft gewezen, onder het mom van, als je daar eens in de buurt bent, moet je die doen, die is prachtig.

Nu zijn er al caches die verdwenen of opgeheven zijn als ik ooit eens in de omgeving kom of als ik eens tijd heb. Als de tijdslimietregel ingesteld zou worden dan loop ik nog meer kans om die mooie aanbevolen caches niet meer te kunnen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel makkelijk om toch een cache in hetzelfde gebied te leggen als een gearchiveerde cache, gewoon een paar honderd meter verder. De exacte plek is vergeven, maar het gebied is niet vergeven!

Er is een "regel" dat zegt dat een cache minstens 200 meter uit de buurt van een andere cache moet blijven, met een aanvulling dat het ook weer niet de bedoeling is dat op iedere 200 meter een cache komt te liggen.

Als de grondbeheerder daar nog meer meters tussen hebben wil, telt zijn wens.Hij moet immers toestemming geven en daar ben je in eerste instantie al van afhankelijk.

 

En dan heb ik nog een idee. Is het misschien een goed plan om de locaties van gearchiveerde caches in zee te verplaatsen? Dan blijven de punten tellen en komt het oude gebied toch helemaal vrij!
Je zou hem ook gewoon kunnen adopteren en aanpassen en opnieuw als nieuwe cache aanbieden. Zie een aantal berichten van mij terug en zie hierna ;)

 

Dit idee is niet helemaal uit de lucht gegrepen, want ik heb een cache gezien van Geowolf (9: de Plateaux) die ooit verplaatst is en een ander coordinaat heeft gekregen, kilometers verderop. Dat kan dus.

Het is niet alleen dat het kan, het is niet alleen een cache van Geowolf waar dat bij gebeurd is, het gebeurt bij veel caches. Zowel bij gearchiveerde caches die geadopteerd zijn, zowel bij niet gearchiveerde caches die ook geadopteerd zijn, als bij eigen bestaande caches die door de plaatser weer aantrekkelijk wordt gemaakt omdat er om de en of andere reden niemand meer komt, of door de plaatser aangepast is omdat de omgeing zover veranderd is dat de cachecoördinaat en of route wel aangepast moet worden om de cache als cache te kunnen behouden.

 

Een voorwaarde voor dit soort caches is, dat als het eindcoördinaat, startcoördinaat of cachetype veranderd, deze cache weer gewoon als "nieuwe" cache aangeboden wordt bij GC.com om opnieuw gereviewed te worden.

 

Het is immers met alleen al een andere eindcoördinaat een andere cache, met misschien weer een ander geldend regel voor de plek. En dan wordt er natuurlijk niet gezeikt over een meter ;) Dat is een afwijking die je met de GPS al niet zuiver kunt krijgen. Het zou zelfs kunnen dat je dan van de grondeigenaar ook weer opnieuw toestemming moet hebben.

 

En wat het cachetype en de begincoördinaten betreft, die kun je zelf niet veranderen, daar heb je de hulp van een reviewer bij nodig om dit voor je te doen.

 

Een ander voorwaarde is dat de logs van het aantal founds, van de cache in oude vorm, niet gedeleted mogen worden, omdat zoals duidelijk is, het aantal geregistreerde founds afhankelijk is van het feit of de log er wel of niet meer staat.

 

Als voorbeeld, ik heb een van mijn caches een jaar geleden de route 2x zo groot gemaakt en de eindcache op een heel andere plek neergelegd. Dit moest wel omdat de omgeving zodanig werd verandrd dat de cache anders geen bestaansrecht had. Nadat ik de cacheroute heb veranderd, heb ik de subtitel van de cache veranderd in "heulemaol verneit" en ik heb in het verhaal erbij gezet dat de cache weer door iedereen te loggen is, ook door heb die hem al eens eerder gevonden is. Daarna de cache opnieuw onder de aandacht gebracht en dankzij de DHZ functie op onze site weer opnieuw laten inlezen en klaar.

En binnenkort komt een andere cache van mij, die al gearchiveerd is, weer terug als nieuwe cache, heulemaol verneit. ;)

 

Als je een cachelisting veranderd dan komt de oude cache als nieuw cache automatisch binnen via je emailnotification van gc.com. Als je daar tenminste je op hebt geabonneerd. Het mailtje dat je dan wekelijks krijgt met "nieuwe" caches in je omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De poll zo na een dag of wat bekijkend, en daarnaast de reacties lezend, denk ik dat er in ieder geval enkele conclusies getrokken kun worden:

 

- Verreweg de meeste cachers zien het door mij geschetste probleem niet als een werkelijk probleem.

- De grote meerderheid van de cachers die aan de poll hebben meegedaan, zo rond de 80%, ziet op dit moment dan ook volstrekt geen reden om caches na verloop van tijd te ontmantelen.

- Veel cachers vinden dat Nederland nog lang niet "vol" is, waar het caches in natuurgebieden betreft.

- Zo rond de 20% van de deelnemende cachers vindt dat het ontmantelen van caches bespreekbaar moet zijn als daarmee het plaatsen van nieuwe caches mogelijk wordt gemaakt.

- Maar praktisch niemand vindt dat dat automatisch na een vooraf bepaalde periode zou moeten.

- Nieuwe regels die dat gaan regelen moeten er al helemaal niet komen. Al was het alleen maar omdat de cache-dichtheid per regio zo sterk verschilt, dat het doorvoeren van centrale afspraken in veel gevallen volslagen absurd zou zijn.

- Het maken van afspraken omtrent een "cache-periode" zou stuiten op technische problemen bij de .com, en daardoor in ieder geval nu praktisch onuitvoerbaar zijn.

 

Conclusie voor mij?

Blijkbaar is het probleem dat ik meende te constateren niet of nauwelijks aanwezig. Daarnaast is het ook duidelijk dat veel cache-plaatsers aan het uitzetten, plaatsen en onderhouden van caches veel plezier beleven. Natuurlijk mag verwacht worden dat ook onder de nieuwe cachers de behoefte ontstaat om zelf eens een leuke speurtocht uit te zetten. Daarom zie ik (en enkelen met mij) hier en daar toch wel een grotere kans op probleempjes ontstaan. Er zijn immers enkele regio's in Nederland die al wel behoorlijk vol zijn.

 

Mocht het probleem bij één of meerdere van mijn caches gaan spelen, dan is het weghalen ervan voor mij zeker bespreekbaar. Maar niet eerder dan dat het mij gevraagd wordt. :thumbsup:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Er zijn immers enkele regio's in Nederland die al wel behoorlijk vol zijn.

 

Precies. :beerchug:

Zie het als het algemene file probleem.

In de Randstad veel auto's, lees veel files.

In Friesland weinig files, lees weinig auto's.

Moet dit een reden zijn voor een Randstedeling om zijn auto na een aantal jaar te moeten inleveren.

 

De praktijk heeft het geleerd.

 

Ger@ld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...