Mr.Freeze Geplaatst 22 augustus 2005 Geplaatst 22 augustus 2005 Hoi, Ik wil een cache gaan plaatsen in een recreatiegebied bij mij in de buurt, zodra ik weet wie de officiele eigenaar van die grond is wil ik schriftelijk volgens de regels toestemming vragen. Omdat ik niet het wiel opnieuw wil uitvinden ben ik op zoek naar een standaardbrief voor vragen van toestemming voor het plaatsen van een cache. Wie helpt?
Team VDE Geplaatst 22 augustus 2005 Geplaatst 22 augustus 2005 Een standaardbrief bestaat niet volgens mij. Gewoon contact zoeken met de beheerder van de grond (bellen/mailen), uitleggen wat de bedoeling is en je cache voorbereiden op papier. Voorstel indienen (goed onderbouwd; vooral aangeven dat wij geen natuur en andere zaken vernielen etc) en dan afwachten maar. Geef een cacheplek op met wellicht een alternatief; heeft men nog wat invloed... Wellicht kun je je voorstel voorzien van wat foto's en vooral van waypoints. Gewoon goed onderbouwen, lekker voorkauwen en dan... geduld hebben! Wij hebben de eerste plaatsing bij SBB net achter de rug; heeft twee maanden geduurd. Zie ons draadje bij plaatsings vraagstukken.... (Toestemming SBB) Suc6 Team VDE
Mr.Freeze Geplaatst 22 augustus 2005 Auteur Geplaatst 22 augustus 2005 Een standaardbrief bestaat niet volgens mij. Gewoon contact zoeken met de beheerder van de grond (bellen/mailen), uitleggen wat de bedoeling is en je cache voorbereiden op papier. Voorstel indienen (goed onderbouwd; vooral aangeven dat wij geen natuur en andere zaken vernielen etc) en dan afwachten maar. Geef een cacheplek op met wellicht een alternatief; heeft men nog wat invloed... Wellicht kun je je voorstel voorzien van wat foto's en vooral van waypoints. Gewoon goed onderbouwen, lekker voorkauwen en dan... geduld hebben! Wij hebben de eerste plaatsing bij SBB net achter de rug; heeft twee maanden geduurd. Zie ons draadje bij plaatsings vraagstukken.... (Toestemming SBB) Suc6 Team VDE <{POST_SNAPBACK}> Hmmmm, da's een aardig projectje zeg maar het geduld is toch beloond. Dat zou balen zeg, alles uitgewerkt en men weigert...
Aventurijn Geplaatst 22 augustus 2005 Geplaatst 22 augustus 2005 Heeft iemand: 1) tijd over om zo'n 'standaard' brief te maken ? 2) voelt iemand zich geroepen ? 3) wil iemand zijn brief online zetten ? groeten, P@rick (Team LupuX)
Kapitein Haak Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 Nou volgens mij heb ik hem al eens geplaatst maar hier komt ie dan. ………., …….. 2005. t.a.v. ………. ...................... ...................... ...................... Betreft: Geocaching. Geachte mijnheer …….. Al eens gehoord van geocaching? Nee, dan even een korte uitleg wat geocaching is. Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos, met daarin een aantal min of meer begerenswaardige voorwerpen en met in ieder geval een logboek en soms ook een wegwerpcamera erin. Met zijn hand-GPS bepaalt hij de precieze coördinaten van de schuilplaats, die hij vervolgens publiceert op de Geocache-website, www.geocaching.com. Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vinden ze hem, dan mogen ze er een voorwerp uitpakken, maar ze moeten er ook weer één bij doen. Zo verandert de inhoud van de cache voortdurend. Vervolgens loggen ze hun bezoek op de speciale cache pagina om hun bezoek kenbaar te maken. Een geocacher is geïnteresseerd in een mooie wandeling in de natuur en natuurlijk in het vinden van de cache. Daarnaast staat de gemiddelde geocacher dicht bij de natuur omdat hij er vele uren in doorbrengt. Nu ben ik dus zo’n geocacher en het valt mij op dat er in de regio Arnhem weliswaar geocaches liggen verstopt maar toch erg spaarzaam vergeleken met andere gebieden in ons land. Nu heeft <plaatsnaam> op het gebied van natuurschoon en omgeving heel wat te bieden, ik ben ervan overtuigd dat u dat met mij eens zult zijn. Kortom ik zoek een mooie plaats in <plaatsnaam> waar ik in de natuur een mooie cache kan leggen, natuurlijk als ik daar van de Gemeente en eventuele terreinbeheerder toestemming voor krijg. Het formaat van zo’n cache is ca. 15cm (l) x 5 cm ( x 10 cm (h). Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan <lokatie>. Ik zou het bijzonder fijn vinden als de afdeling Natuurbeheer van de Gemeente <plaatsnaam> daar zijn gedachten eens over wil laten gaan. Natuurlijk is het de bedoeling dat men (de zoekende geocachers) de plaatselijke regels niet overtreedt, denk aan wandelen op paden, niet verstoren van de rust en bijvoorbeeld het aanlijnen van honden. Daarnaast zou ik ook gaarne bereid zijn de eventuele verstopplek samen met de terreinbeheerder te bepalen, zodat geen schade aan de natuur wordt aangebracht. Ik ben daarbij bijvoorbeeld zelf een tegenstander van graven. Mijns inziens is dit niet alleen voor de hobby geocaching een nieuwe uitdaging (nieuwe cache) maar zal op deze manier ook <plaatsnaam> gepromoot worden. Gaarne hoor ik dan ook van u of u zou meewerken aan een cache in één van <plaatsnaam>’s natuurgebieden of parken en zo ja welke. Daarnaast met wie ik dan verder kan communiceren hierover. Met vriendelijke groeten, ……………. ……………. ……………. ……………. ……………. Groeten kapitein Haak.
Ringeling Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 (bewerkt) Ik heb voor mijn multicache 'Huis ter Heide' Natuurmonumenten gebeld en moest toen een afspraak maken met de boswachter. (Dat gesprek was wel 3 maanden later ) Tevens moest ik een topografische kaart aanleveren met daarop de route en de cacheplek. In de cachebeschrijving moest ik aangeven dat men de natuur dient te respecteren en de gedragsregels op de borden van het gebied dient na te leven. Verder dat men op de paden dient te blijven tot men dicht bij de cache is. Toen de cachebeschrijving op internet klaar was moest ik daarvan een print toezenden met de URL. Tevens heb ik op de cachepage toegevoegd dat ik toestemming heb vd boswachter, met naam en telefoonnr. van deze man. Altijd handig wanneer cachers een andere boswachter tegen komen die vragen gaat stellen. 23 augustus 2005 bewerkt door hiker
Aventurijn Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 Ik zal eens kijken of ik ook zo lang moet wachten, ben nu bezig om mijn eerste cache uit te werken. Ik heb al verschillende mooie lokatie's gevonden dus de brieven kunnen de deur uit P@rick (Team LupuX)
Team Aragorn Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 Wij hebben voor onze laatste cache eerst contact opgenomen met de boswachter om te vragen of er in het gebied waar wij een cache wilden leggen, sowieso een cache geplaatst mocht worden, en of er nog gedeeltes waren waar de route/stash in ieder geval niet mocht komen. Kan een boel werk schelen... eerder hadden we in een ander gebied al de hele route af voordat we toestemming vroegen. Uiteindelijk ging het allemaal niet door, dat was dus een hoop werk voor niets.
Goedweerloper Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 (bewerkt) Ik zal eens kijken of ik ook zo lang moet wachten, ben nu bezig om mijn eerste cache uit te werken.Ik heb al verschillende mooie lokatie's gevonden dus de brieven kunnen de deur uit P@rick (Team LupuX) <{POST_SNAPBACK}> Een tip: laat het niet bij een brief zitten. Ze zijn misschien erg welwillend maar die brief verdwijnt toch wel eens zonder opzet onderop de stapel. Zorg dus eerst dat je een email adres of een telefoonnummer van de contactpersoon te pakken krijgt en verzoek na een week of 2 op een vriendelijke manier of ze er naar hebben gekeken. Het is mij nu al twee keer gebeurd dat ze de brief hebben weggelegd en na een telefoontje / mailtje dezelfde dag of kort erna een antwoord geven! 23 augustus 2005 bewerkt door Goedweerloper
Mr.Freeze Geplaatst 23 augustus 2005 Auteur Geplaatst 23 augustus 2005 (bewerkt) Bedankt zeg voor al jullie tips en tricks! Dit gaat mij enorm helpen... Mr.Freeze 23 augustus 2005 bewerkt door Mr.Freeze
Aventurijn Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 Suc6 Mr.Freeze. Laat maar weten of het een en ander een beetje vlotjes verlopen is. groeten, P@rick (Team LupuX)
Vinnie1 Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 Suc6 mr. Freeze En ik sluit me bij goedweerloper aan. Bellen is je weg naar succes. Dan mailen. Want zo´n boswachter is (soms) erg terughoudend met zijn toestemming. Pas als hij het naadje van de kous weet komt hij ermee. Als je belt kun je hem direct de details vertellen, hem overtuigen en eventuele tegen argumenten en vooroordelen direct verwerpen. Door te bellen had ik mijn toestemming binnen drie dagen geregeld. En dat was bij een boswachter die 4 maanden eerder een geocache had verwijderd. Dus het werkt :-) Groet, Vinnie1
Geopatra Geplaatst 23 augustus 2005 Geplaatst 23 augustus 2005 (bewerkt) Ik kan me volledig vinden in de opmerkingen van Vinnie en Goedweerloper. Eerst opbellen en eea. uitleggen. Dan aanbieden om alle bescheiden waaronder liefst ook een kaart met ingetekende wpts. en je eigen voorwaarden voor het plaatsen van een cache (!) te mailen waarmee je laat zien dat je over eea. hebt nagedacht: respect voor de natuur . Ook aanbieden langs te komen om eea. uit te leggen. Brieven sturen werkt niet mi. en heb ik ook nooit gedaan! En het spijt me voor kaptein Haak, maar ik vind die brief eerlijk gezegd helemaal niets. Je moet duidelijk maken wat , waarom en hoe etc. jij voor ogen hebt, en niet allerlei vaagheden. Concreet zijn. Geopatra. 23 augustus 2005 bewerkt door Geopatra
Kapitein Haak Geplaatst 24 augustus 2005 Geplaatst 24 augustus 2005 Ik kan me volledig vinden in de opmerkingen van Vinnie en Goedweerloper. Eerst opbellen en eea. uitleggen. Dan aanbieden om alle bescheiden waaronder liefst ook een kaart met ingetekende wpts. en je eigen voorwaarden voor het plaatsen van een cache (!) te mailen waarmee je laat zien dat je over eea. hebt nagedacht: respect voor de natuur . Ook aanbieden langs te komen om eea. uit te leggen. Brieven sturen werkt niet mi. en heb ik ook nooit gedaan! En het spijt me voor kaptein Haak, maar ik vind die brief eerlijk gezegd helemaal niets. Je moet duidelijk maken wat , waarom en hoe etc. jij voor ogen hebt, en niet allerlei vaagheden. Concreet zijn. Geopatra. <{POST_SNAPBACK}> De brief opent ook slechts de deur naar het contact natuurlijk. Er is door mij niet gezegd dat de brief de toestemming leverde, ik zeg wel dat het gevolg van de brief een mondelinge afspraak was bij mij, die een goed vervolg had. Me andere woorden, iedereen zo zijn ervaringen. Wat je zelf doet is niet altijd heilig. Groeten Haak.
Aanbevolen berichten