Spring naar bijdragen

Projecteren; Wat is het precies en hoe doe je het?


Gast Aduadariel

Aanbevolen berichten

Gast Aduadariel

Dit zal wel weer een echte Newbie-vraag zijn, maar goed, ik wil het toch graag weten.

 

Ik kom soms tegen dat je een waypoint moet projecteren. Nu vraag ik me af wat dat precies is en hoe je dat doet.

En of dat wel kan met een Geko 201.

 

Van de Engelse gebruiksaanwijzing snap ik niet zoveel. :thumbup:

 

Als iemand het me uit wil leggen, alvast erg bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kom soms tegen dat je een waypoint moet projecteren. Nu vraag ik me af wat dat precies is en hoe je dat doet.

En of dat wel kan met een Geko 201.

 

Projectie is inderdaad een functie die bij het geocachen regelmatig wordt gebruikt. Het betekent dat je je gps een nieuw waypoint laat berekenen vanuit de gegevens van een bestaand waypoint. Of anders gezegd: je laat de gps de coördinaten bepalen van een waypoint dat ligt op een afstand van X meters in de richting Y graden vanaf Waypoint Z.

Dat kan ook met de Geko 201, en wel in het Waypoint Edit schermpje. Daar staat bij de opties namelijk ook de Project-optie.

Kies je hiervoor dan opent zich een schermpje waarin je een afstand en een richting (in graden) kunt inbrengen. Druk je daarna op OK dan zul je zien dat je gps het nieuwe waypoint heeft aangemaakt met de daarbij behorende coördinaten.

 

Volgens mij kan dat bij een Geko 201 op 100 meter nauwkeurig; bij sommige andere gps'en kan dat op 10 meter nauwkeurig. Dat is natuurlijk niet heel erg nauwkeurig, maar er zijn weer andere truuks voor om dat nadeeltje te omzeilen.

 

Wordt er in de cache-beschrijving gevraagd om te projecteren vanuit een bepaalde positie (bv. vanaf een toren) i.p.v. een bestaand waypoint dan sla je de coördinaten van die positie natuurlijk eerst in een waypoint op.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb mijn Geko 201 even gecheckt. Jammer genoeg kan inderdaad de afstand maar op 100 meter nauwkeurig worden gezet. Dan wordt het dus precies zover lopen totdat je vorige waypoint het gevraagde aantal meters van je verwijderd is, waarbij je peiling verder goed is. Nou ja, valt (voor mij) mee te leven :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb mijn Geko 201 even gecheckt. Jammer genoeg kan inderdaad de afstand maar op 100 meter nauwkeurig worden gezet. Dan wordt het dus precies zover lopen totdat je vorige waypoint het gevraagde aantal meters van je verwijderd is, waarbij je peiling verder goed is. Nou ja, valt (voor mij) mee te leven :thumbup:

 

Op deze pagina lees je daar meer over.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb mijn Geko 201 even gecheckt. Jammer genoeg kan inderdaad de afstand maar op 100 meter nauwkeurig worden gezet. Dan wordt het dus precies zover lopen totdat je vorige waypoint het gevraagde aantal meters van je verwijderd is, waarbij je peiling verder goed is. Nou ja, valt (voor mij) mee te leven :thumbup:

 

Dat is gewoon een kwestie van prijs/prestatie. Ergens moet je een grens trekken natuurlijk.

 

De (nog) duurdere GPSr van Garmin kun je op 10 meter instellen. Ik weet niet of er al GPSr zijn die naar de door ons zo gewenste 1 meter kunt instellen :dribble:

 

En dan nog een mogelijkheid om snijpunten in de GPSr te kunnen bepalen, en we zijn weer een stap verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is gewoon een kwestie van prijs/prestatie. Ergens moet je een grens trekken natuurlijk.

 

 

Helemaal mee eens. Bovendien is een GPSr een hulpmiddel om onze hobby in al zijn eenvoud te ondersteunen en als dat ding ineens álles precies voor je gaat uitrekenen lijkt me het avontuurlijke ervan er ook een beetje af :thumbup:

bewerkt door MCMAL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste kompassen op GPS-en geven alleen richting aan, als je een bepaalde snelheid loopt. Een elektronisch kompas zit eigenlijk alleen op de duurdere modellen. Wij hebben naast de GPS een Recta DP-2 kompas aangeschaft. Die zijn nauwkeurig, degelijk en niet al te duur (ca. 35 euro). Hier:

 

http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=2903&hl=

 

kun je ook het e.e.a. lezen over kompassen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb mijn Geko 201 even gecheckt. Jammer genoeg kan inderdaad de afstand maar op 100 meter nauwkeurig worden gezet. Dan wordt het dus precies zover lopen totdat je vorige waypoint het gevraagde aantal meters van je verwijderd is, waarbij je peiling verder goed is. Nou ja, valt (voor mij) mee te leven :thumbup:

Je kunt het heel eenvoudig het probleem van 100 m oplossen.

Als voorbeeld Zwettepoel, je gaat dan voor die 509 m, een waypoint projekteren op 500 m, die laatste 9m loop je gewoon door totdat je bij een punt bent dat 9 m van het geprojekteerde punt af is.

De heok moet dan 360 - x zijn. (x = de heok van het te projekteren punt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt met iedere gps tot op de meter projecteren!

 

Als bestemming stel je het vertrekpunt in.

 

neem de datavelden voorliggende koers = het aantal graden van de richting waarin je loopt

en neem het dataveld afstand tot volgende bestemming.

Bij afstand wordt dan de verwijdering van de positie weer gegeven als deze weergave gewoon in meters is dan moet het gelukt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt met iedere gps tot op de meter projecteren!

 

Als bestemming stel je het vertrekpunt in.

 

neem de datavelden voorliggende koers = het aantal graden van de richting waarin je loopt

en neem het dataveld  afstand tot volgende bestemming.

Bij afstand wordt dan de verwijdering van de positie weer gegeven als deze weergave gewoon in meters is dan moet het gelukt zijn.

 

Met alle respect Dirk:

 

je methode werkt wel, daar niet van, maar echt projecteren is dat natuurlijk niet. Naar mijn mening betekent dat een nieuw waypoint aanmaken, zodat je er "achter je pijl" aan naar toe kunt lopen / fietsen / zwemmen of waggelen.

Da's met name voor beginners toch makkelijker dan de door jou genoemde manier.

Toch ? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Je kunt het heel eenvoudig het probleem van 100 m oplossen.

Als voorbeeld Zwettepoel, je gaat dan voor die 509 m, een waypoint projekteren op 500 m, die laatste 9m loop je gewoon door totdat je bij een punt bent dat 9 m van het geprojekteerde punt af is.

De hoek moet dan 360 - x zijn. (x =  de hoek van het te projekteren punt)

 

360-x lijkt me niet goed. b.v. als de hoek 0 graden is, komt er 360 uit. Terwijl het antwoord 180 zou moeten zijn...

Of begrijp ik je niet goed? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leo,

 

Echt projecteren in de zin van een coordinaat maken is het niet

maar in de meeste gevallen word je met graden en afstand naar een plek verwezen al waar dan een vervolgopdracht komt.

Het maken van een coordinaat is dan een tussen stap om op de bestemming te komen.

 

Mij ging het er om even uit vogelen of je zonder het specifieke tool projecteren

toch op de gewenste bestemming kunt komen op een redelijk betrouwbare manier, zonder dat je na hoeft te denken met rekensommen en dergelijke

 

Je raakt immers op je bestemming als je heading / voorliggende koers (richting waarin je gaat) gelijk is aan de bearing/peiling (de bestemmingsrichting)

 

Een gps bevat zoveel opties vaak dat als je daar beetje creatief mee leert omgaan

je er veel meer uithaalt.

 

Even voortbordurend op voorliggende koers en je (electronische) kompas bijvoorbeeld in relatie met het wegvallen van ontvangst.

 

Als je op je kompasscherm vier data velden instelt

voorliggende koers, peiling, afstand en miswijzing.

Met miswijzing kan je in een oogopslag zien dat de ontvangst minder wordt.

Peiling is het aantal graden naar de bestemming vanaf positie en afstand de afstand er naar toe vanaf positie

Als je het peilings getal , stel 115 graden en de afstand in de gaten houdt, wat verdwijnt bij het wegvallen van de ontvangst dan kan je bij het wegvallen van de ontvangst gewoon door blijven lopen door de voorliggende koers op 115 graden te houden. De afstand heb je vaak wel een gevoel bij of kan je tellen met stappen

Vaak komt onderweg in die richting lopend de ontvangst dan wel weer terug.

 

(het verschil in ontvangst tussen Garmin en Magellan met een kompas is dus niet zo relevant, de zuiverheid is veel belangijker.)

 

Waar ik dus mee wil zeggen dat je met het creatief omgaan met de basis datavelden van de gps je het jezelf makkelijk kunt maken.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt projecteren in de zin van een coordinaat maken is het niet

maar in de meeste gevallen word je met graden en afstand naar een plek verwezen al waar dan een vervolgopdracht komt.

 

--KNIP--

 

Waar ik dus mee wil zeggen dat je met het creatief omgaan met de basis datavelden van de gps je het jezelf makkelijk kunt maken.

 

Helemaal met je eens Dirk. :)

 

Maar, zoals gezegd, voor een beginner , en dat is/was de vraagsteller, kan dat allemaal :cry: wat tegenvallen. En dat is des te meer reden om veel te oefenen. (lees : :P cachen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...