Spring naar bijdragen

Cache codes logica?


blazez

Aanbevolen berichten

Na eev tijdje met de zoekfunctie op het forum bezig te zijn geweest heb ik m'n antwoord nog niet gevonden :lol1:

Dus dan zel maar eens de vraag stellen.

Iedere cache heeft een code (GC7528 voor tracer bij ons in de buurt bijvoorbeeld).

Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat er een logica in deze code zit, maar voor ons is het nog steeds abracadabra.

Is er een logica in deze codes en is er een beschrijving van hoe deze codes te lezen zijn?

 

Cheers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgensmij beginnen ze allemaal met GC en zijn de laatste 4 tekens de echte onderscheidende tekens. Dit kunnen alle tekens van A t/m Z en alle 10 de cijfers zijn, waarbij 0 het laagst is en Z het hoogst. Ze worden op volgorde aan nieuwe caches uitgedeeld en inmiddels zijn ze bij de P aangeland, waardoor de nieuwste caches dus waypoints hebben van de vorm GCP...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgensmij beginnen ze allemaal met GC en zijn de laatste 4 tekens de echte onderscheidende tekens. Dit kunnen alle tekens van A t/m Z en alle 10 de cijfers zijn, waarbij 0 het laagst is en Z het hoogst. Ze worden op volgorde aan nieuwe caches uitgedeeld en inmiddels zijn ze bij de P aangeland, waardoor de nieuwste caches dus waypoints hebben van de vorm GCP...

 

Lijkt mij grotendeels waar, maar niet helemaal. :lol1:

Je kunt met A t/m Z en 0 t/m 9 volgens mij 36 x 36 x 36 x 36 = 1.679.616 verschillende combinaties maken. Er zijn tot dusver totaal bijna 200.000 cache-codes uitgegeven. Als ze vooraan zijn begonnen, kunnen ze nu nog lang niet bij de P zijn. Ze zijn wel met de P bezig, dat klopt wel. Conclusie: ze zijn niet vooraan begonnen. Of klopt mijn redenering niet? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Conclusie: ze zijn niet vooraan begonnen. Of klopt mijn redenering niet?  :lol1:
Je redenering is gedeeltelijk juist.

Ze zijn vooraan begonnen. Maar... Ze zijn eerst een tijdje in Hex formaat aan de gang gegaan. Toen bleek dat daarmee te weinig caches gedefinieerd konden worden, zijn ze over gegaan op het systeem dat jij beschrijft. Dat was bij GCFFFF.

Iedere cache heeft naast een GC nummer ook een guid en een id. Laat het id van cache gc1006 nu net 4102 zijn. De ID kun je ergens uit de cache pagina peuteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, in die beredenering zie ik het volgende bij de uitleg staan:

 

Geocaching uses a suggested waypoint for a cache, created automatically when a cache has been created. Because most GPS units have restricted names to 6 characters or less, we generate a waypoint name based on the ID of the cache. It is optional, but makes it easier to locate a cache on the geocaching web site.

 

Het/de ID van de cache kan ik niet vinden.

 

Terugkomend op mijn eerste idee. Als je dus een code van een cache hebt kan je er dan iets mee? ik denk het dus niet. je kan het niet gebruiken in het zoeken van locaties (toch?)

 

Cheers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terugkomend op mijn eerste idee. Als je dus een code van een cache hebt kan je er dan iets mee? ik denk het dus niet. je kan het niet gebruiken in het zoeken van locaties (toch?)

 

Cheers

Volgens mij kan je er qua locatie niets mee. Je kan er hoogstens globaal aan zien hoe oud een cache is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij kan je er qua locatie niets mee. Je kan er hoogstens globaal aan zien hoe oud een cache is.
Voor de locatie heb je niets aan het GC nummer. Het is een volgnummertje waar aan je kunt zien wanneer een cache is aangemaakt op geocaching.com in relatie tot andere caches. De plaatsings datum staat los van het volgnummertje. Meestal wordt het nummertje uitgegevenen in de dagen/weken voorafgaande aan de plaatsingsdatum. Vergelijk het met 2969, het id van JoJoGirl op het forum. Dat is ook maar een nummertje, maar dat kwam later dan 689 wat mijn id is.

 

Wat de lol is om een cache met 3 verschillende nummertjes te identificeren is mij niet helemaal duidelijk. Dat zal wel een stukje historie zijn van de gc.com site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de locatie heb je niets aan het GC nummer

 

Niet helemaal niets vind ik

1. Bij het laden van waypoints in je GPS krijgt de cache meteen een naam mee (bestaande uit die 6 letters en cijfers) en hoef je dat zelf niet meer te verzinnen.

2. Je kunt er heel goed op zoeken. Zoek je in een bepaald gebied alle caches, dan kun je er 1 als zoekargument opgeven (Hide and Seek a Cache - "Or by waypoint") en dat is dan het centrum van je gebied. Zo heb ik GCG0HE genoteerd als een cache in het Sauerland, waar ik binnenkort heen ga, en met dit referentiepunt sta ik snel tussen de Sauerlandse caches.

 

Heb pas trouwens pas een klein onderzoekje naar de alleroudste caches gedaan: hoewel GC8 het allerlaagste id is met een nog bestaande cache, gelegd op 28-5-00, zijn er meerdere hogere id's eerder uitgegeven. Zo heeft de oudste nog bestaande cache in Kansas (11-5-00) nr GC30

In het begin, toen er nog geen geocaching.com was, werd er namelijk per Amerikaanse staat eerst een setje uitgegeven en ook nog een paar aan overige landen (zoals aan Ierland, waar de eerste Europese cache is). Pas bij ongeveer GC50 ging men gewoon chronologisch uitgeven.

bewerkt door MCMAL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van GC1 tot GCFFFF is een hexadecimale code gebruikt (16-tallig stelsel), daarna is men overgestapt op een 30-tallig systeem (ongeveer, heb het niet exact nagezocht maar enkele jaren geleden al eens ontcijferd). Dus van GC code naar ID is vrij simpel (van radix N naar 10tallig stelsel).

Hoe dat de GUID is opgebouwd heb ik nooit proberen te ontcijferen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...