Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Onze hobby trekt steeds meer publiek. In het begin waren er wat gadget-freaks, nerds, wandelaars, natuurliefhebbers maar nu gaan de deelnemers steeds meer een dwarsdoorsnede van de autochtone bevolking weerspiegelen. En zo zien we hoe de discussie over normen en waarden ook hier doordringt. In het begin moesten de eerste cachemakers nog even wennen aan het idee dat als een cache eenmaal geplaatst is het verdere verloop van alles eromheen uit je handen is. Het lot van je cache is in handen van de vinder en soms loopt dat slecht af voor je cache. Wil je geen spoilers dan is de enige plek waar je daar wat tegen kunt doen je logpage bij gc.com. Je hebt de macht om te verwijderen wat je maar wil uit de logs. En hier stopt je invloed. En nu duiken er dus personen op die een virtueel: 'verboden te fotograferen" bord bij hun cache hebben staan. En die het niet kunnen hebben dat ze hun zin niet krijgen in deze. Het is even schrikken voor me dat die personen zover hierin willen gaan dat ze niet terugdeinzen voor chantage en het bedreigen van andersmans cache: terreur dus. Dit is een betreurenswaardige ontwikkeling in onze maatschappij: deze doorgeschoten ego-autonomie die veel kapot maakt wat ons lief en dierbaar is. Nu lees ik dat Megaheks de lol is vergaan in het bijhouden van haar spoiler-site (als ik het zo mag noemen). Afschuwelijk dat het zo is gegaan. Gezien de geschetste gebeurtenissen lijkt mij de enige oplossing dat een groepje cachers de site voortzetten, zoveel mogelijk in de anonimiteit omdat we in de toekomst nog wel meer van die lieden zullen krijgen die last hebben van cache-gekte.
the hiking muppets Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Alhoewel ik regelmatig het forum lees maar niet vaak reageer wil ik toch ook even mijn mening kwijt omdat ik echt NIET BEGRIJP waarom Megaheks zulke reacties krijgt. Ik heb met plezier jullie site bezocht en als ik geen spoiler foto's wil zien ga ik daar gewoon niet kijken! Dat je rekening houdt met de wensen van je plaatser om geen spoiler foto's te plaatsen bij je log vind ik niet meer als normaal. Maar net als wat Kruimel zegt, ik heb ook wel eens een telefonisch lijntje uitgegooid toen ik een heel eind had gewandeld voor een cache En als je niets over "gezeur" wilt weten lees dan dit onderwerp niet! Scheelt je een boel tijd en ook kennelijk ergenis Zoals ook zo vaak wordt gezegd: een ieder beleeft zijn of haar hobby nou eenmaal anders, je doet dit tenslotte voor jezelf als een leuk tijdverdrijf! Chantal
Team Aragorn Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Om maar weer eens on topic te gaan: spoilers hebben vaak waarde. Laatst hebben we Spiders in Pagnevaart gedaan, we hielden twee mogelijkheden over voor de cacheplek. Nou toen we op de eerste mogelijke plek aankwamen was wel duidelijk dat we daar moesten zijn want het was daar een puinhoop. Er was wel een vage aanwijzing maar die was blijkbaar al eens kapot gegaan. De cache zelf doen is best veel werk, dus ik kan me voorstellen dat als je eenmaal op de goede plek bent gekomen, dat je dan ook een log wil zetten. En dan wordt wel eens een een stuk van 40x40 m omgeploegd. Als cacher heb ik dat ook wel eens gedaan, als natuurliefhebber baal ik ervan. We hebben bij onze eigen caches zelf al spoilers in de beschrijving gezet. Dat werkt soms tegen je, het gebeurt wel dat iemand de omgeving goed kent en daardoor zo naar de stash toe kan lopen. Zolang dat niet te duidelijk in de log staat, vind ik dat best. Aan de andere kant zien onze cachelokaties er op het cacherspaadje na nog prima uit en dat is ook heel wat waard. Een spoiler zorgt er ook voor dat cachers eerder in de gaten hebben wanneer een cache geript is. De spoiler hoeft daarvoor echt geen foto met pijltje te zijn, iets subtieler kan ook. En dan voor het off topic gedeelte: als iedereen er rekening mee houdt dat een post hier of een mailtje gemakkelijker verkeerd kan worden opgevat dan wanneer je hetzelfde in een gesprek zegt - omdat je niet elkaars gezichtsuitdrukking en gebaren ziet - dan zou het moeten lukken om de sfeer goed te houden. Toch?
Elastigirl Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Ik voel wel wat voor een boycot van de caches van dat soort types die je bedreigen. Immers, wat heb je aan een cache die amper of niet bezocht wordt? Niks toch? Anders doet wellicht het knopje "Cache should be archived" nog wonderen Aan de andere kant, kwaad met kwaad vergelden is het ook niet helemaal, maar het lucht wel op.
Kapitein Haak Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 spoilers is als TV, wil je het niet zien dan kijk je niet. Elke reactie als die bedreigend of onbeschoft is, en daarbij maakt me het thema niet eens zoveel uit, is uit den boze. Er is al genoeg oorlog in de wereld. Ik weet toevallig dat Megaheks (en ik ben natuurlijk niet de enige die dat weet) onze hobby een bijzonder warm hart toedraagt. kortom zij zou niets doen om de hobby te bezoedelen. Als zij spoilerfoto's plaatst op haar website is dat haar ding, ze waarschuwt bijzonder uitdrukkelijk op haar site over de aanwezigheid van spoilerfoto's. Dan ga je toch niet naar binnen op die site als je ze niet wilt zien. Bovendien blijkt uit eerdere reacties dat de ene cache eigenaar juist spoilers wil hebben, omdat het de natuur spaart en een ander juist weer niet. Nou dat is dus de cache eigenaar zijn goed recht om dat te vragen. Maar daar zit nou net de kneep, het vragen. De toon en de wijze bepalen het succes van zo'n vraag. Mensen die bedreigen of in onvriendelijkheid vervallen mogen wat mij betreft er uit worden geknikkerd, en dat betreft over elk onderwerp of thema. We zijn allemaal mensen, met emoties en problemen, de één psychisch sterk de ander zwak. En het staat NIEMAND toe om te oordelen over een ander laat staan hem of haar te bedreigen. Maar goed On Topic even dan: Ik gebruik de spoiler foto's met regelmaat, ik ga cachen met kinderen, en met kinderen cachen betekent dat je moet proberen ook echt te vinden. Anders geven ze er zo de brui aan, en weg is de mooie hobby. Kortom als ik hem nodig heb zal ik hem bekijken en zo niet dan niet. Je zou dus ook kunnen zeggen dat als de verstopplaats duidelijk is, er ook geen spoilerfoto nodig is. Maar dan loop je natuurlijk weer het risico van dat je cache geript wordt. Ik ben van mening dat caches gelegd worden om gevonden te worden, dus er moet een redelijk lage drempel zijn. maar ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Groeten van Kapitein Haak die het dus geheel niet leuk vind dat Megaheks niet meer logt om deze reden.
De Roode Loper Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Kapitein, ik ben het helemaal met je eens. Ook wij gaan met junior op pad en willen wel graag iets vinden. Bij onze cache heb ik juist een spoilerfoto geplaatst om de natuur te sparen. Ben er maandag nog geweest en alles ziet er netjes uit. Geen omgeploegd bos of zo. De geplaatste spoiler laat natuurlijk nog wel iets te raden over. Ik hoop dan ook dat Megaheks gewoon blijft loggen en dat er ook een BBQevent komt.
JandeBeHanger Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Om maar weer eens on topic te gaan: spoilers hebben vaak waarde. <{POST_SNAPBACK}> Helemaal mee eens!Laatst hebben we Spiders in Pagnevaart gedaan, we hielden twee mogelijkheden over voor de cacheplek. Nou toen we op de eerste mogelijke plek aankwamen was wel duidelijk dat we daar moesten zijn want het was daar een puinhoop. Er was wel een vage aanwijzing maar die was blijkbaar al eens kapot gegaan. De cache zelf doen is best veel werk, dus ik kan me voorstellen dat als je eenmaal op de goede plek bent gekomen, dat je dan ook een log wil zetten. En dan wordt wel eens een een stuk van 40x40 m omgeploegd. Als cacher heb ik dat ook wel eens gedaan, als natuurliefhebber baal ik ervan. <{POST_SNAPBACK}> Zo af en toe heb kom ik bij een cache die ik niet kan vinden en na een tijdje zoeken kom ik overal sporen van mij zelf tegen.Dan vind ik het tijd om te vertrekken of een telefonisch hulplijntje te gebruiken. Ik vind een tijd zoeken prima, maar ik ga niet het landschap omgraven. Een spoiler zorgt er ook voor dat cachers eerder in de gaten hebben wanneer een cache geript is.De spoiler hoeft daarvoor echt geen foto met pijltje te zijn, iets subtieler kan ook. <{POST_SNAPBACK}> Ik vind die Thuiswerkcaches dan ook zo leuk, als je de goede lokatie hebt gevonden dan is er een foto die er voor zorgt dat je het landschap niet hoeft om te graven.Ik heb onlangs Thuiswerk MR-CL 3 / Homework MR-CL 3 gedaan, om uit te proberen of ik dit concept leuk vind. Geweldig! Het is een eindje rijden, maar de rest van die caches ga ik echt wel doen!
Kruimeldief Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 (bewerkt) We hebben bij onze eigen caches zelf al spoilers in de beschrijving gezet. ..... Een spoiler zorgt er ook voor dat cachers eerder in de gaten hebben wanneer een cache geript is. De spoiler hoeft daarvoor echt geen foto met pijltje te zijn, iets subtieler kan ook. <{POST_SNAPBACK}> Je hebt gelijk, maar dat is weer een ander onderwerp. Volgens mij ging het niet over spoiler(s) zetten bij je eigen cache, maar spoilerfoto's plaatsen bij caches van anderen in een log, waardoor de moeilijkheidsgraad van de cache van ik weet niet hoeveel sterren gereduceerd wordt naar 0,0... En, eigenlijk ging het alleen "maar" over Megaheks die van alle caches die ze gedaan heeft de foto's online heeft staan op haar eigen site. Megaheks die het leuk vond om op alle mogelijke manieren spoilerfoto's te maken van de cache, de waypoints en de vindpaats. En, zoals ik begrepen heb, vonden er best wel meer cachers het leuk om de foto's te bekijken en er eventueel de spoiler vandaan te halen om een moeilijke cache gemakkelijker te laten worden. Dat deed Megaheks uit eigen wil en op eigen site en volgens mij is dat nog altijd haar goed recht. De spoilerzoekers dus idem dito. Men moet dus extra moeit doen om die foto's te kunnen inzien. Dat is dus heel anders dan ze te pas en te onpas in logjes tegen te komen. Dat vind ik dus niet leuk. Tenminste, als het een cache is die ik nog wil doen. Ik lees graag logjes en zie ook graag de foto's, maar liever geen spoilers. Die mogen komen als ik met de handen in het haar zit en de cache gewoonweg niet kan vinden. En wat de eigen geplaatste spoilerfoto's betreft met pijltjes, ach dat zijn er maar 2 van de 4. De pijltjes en de foto's horen echt bij de cache en de beschrijving. De cache heet puntje erbij en dat is dan ook alles. In de beschrijving van de plaatser staat al niet voor niets dat hij/zij het zelf een cache van niks vind. En wat die gasten betreft die uit pure pisnijd en rancune een ander zijn cache vernielen, die mogen wat mij betreft dus ook verdwijnen. 25 mei 2005 bewerkt door Kruimeldief
Team Firefox Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Dat is dus heel anders dan ze te pas en te onpas in logjes tegen te komen. Dat vind ik dus niet leuk. Tenminste, als het een cache is die ik nog wil doen. Het kan handig zijn, als iemand een spoiler plaatst in een log. Wij weten het in ieder geval niet te waarderen bij onze eigen caches, want je cache van zoveel sterren gaat er inderdaad in moeilijkheid op achteruit. In dit soort gevallen krijgt de cacher een mailtje van ons om het logje toch iets aan te passen, zodat de waarde behouden blijft voor de volgende cachers. Wordt een logje niet aangepast, dan zit er maar één ding op: verwijderen van het complete log. Gelukkig hebben wij dat nog niet meegemaakt. Is er geen mogelijkheid in te bakken dat de cache eigenaar logjes kan editen?
harrie Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 harrie Geplaatst op Gisteren, 22:03 Wat een belevenis op dit forum, het ene gezeur is nog niet afgelopen en het andere begint weer. Kunnen we hier geen soap over maken? zoals Onderweg naar cachen of goede cache slechte cache. Bel firma de Mol want hier zit geld in. Gr Harrie DoS Geplaatst op Gisteren, 22:27 HaHaHaHa.. dude goeie titels hahahaha.. Is wel errug hier op 't board met al die zeurtypes zeg oF mag ik dat niet schrijven ben hier nog maar errug kort.. maar wat ik van me kennis kreeg te horen was leuker dan dat ik tot nu toe allemaal ziet dudes ga lekker schatzoeken. Dus wanneer ik jullie goed onderbouwde en oprechte logjes lees, noemen jullie het verbaal wegpesten van twee respectabele geocachers: Camelion en Megaheks (want die twee items zijn onlangs uitvoerig besproken) allemaal GEZEUR Volgens mij ligt hier dan de basis voor het ontstaan van dit "wegpesten"...... Ja.....kom maar op....laat de discussie maar eens verder gaan met al die zeurders.....en tegenzeurders..... Forum = weerspiegeling geocache community = het echte leven = inderdaad een soap <{POST_SNAPBACK}> Dit is dus nou het "begin punt" van het gezeur want nu voel ik me een beetje aangevallen en ik heb geen naam genoemd en laat iedereen in zijn waarde en als iemand mijn antwoord verkeerd leest of verkeerd begrijpt dan ligt dat niet aan mij want ik reageer gewoon op een aantal meldingen zoals ik erover denk. En ik voel me vrij om te kunnen reageren want waar is anders dit forum voor, en als ik een vraag stel en een antwoord ontvang "ga maar Googlen" dan vraag ik me af waar is een forum eigenlijk voor? En nu zal ik zeker ook geen namen gaan noemen want ik reageer gewoon op het toevallige bovenstaand voorbeeld. Gr Harrie
Kruimeldief Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Dat is dus heel anders dan ze te pas en te onpas in logjes tegen te komen. Dat vind ik dus niet leuk. Tenminste, als het een cache is die ik nog wil doen. Is er geen mogelijkheid in te bakken dat de cache eigenaar logjes kan editen? <{POST_SNAPBACK}> Loop je dan niet de kans dat men de logjes van een ander zo gaat aanpasen dat het eigenlijk niet meer de log van de ander is? Even er op voortborduren.... Ik kan van iedere cacher zijn log deleten als het mijn eigen cache betreft. Niet editen, maar deleten. Dan lijkt me het niets meer dan billijk dat je dan ook één of meerdere foto's van een log moet kunnen deleten. Dan ben je ook klaar, of eigenlijk, dan ben je klaar Het is nu alles of niets. Zal het daar op .com eens gaan voorstellen.
Team Firefox Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Loop je dan niet de kans dat men de logjes van een ander zo gaat aanpasen dat het eigenlijk niet meer de log van de ander is? Even er op voortborduren.... Ik kan van iedere cacher zijn log deleten als het mijn eigen cache betreft. Niet editen, maar deleten. Dan lijkt me het niets meer dan billijk dat je dan ook één of meerdere foto's van een log moet kunnen deleten. Dan ben je ook klaar, of eigenlijk, dan ben je klaar Het is nu alles of niets. Zal het daar op .com eens gaan voorstellen. <{POST_SNAPBACK}> Heb je gelijk in, gaat in feite ook op voor een spoilerfoto die door een vinder in een log geplaatst wordt. Die zou je als cache eigenaar moeten kunnen deleten, zonder het gehele log te moeten verwijderen. Het log moet inderdaad wel leuk en leesbaar blijven. Het verwijderen van een compleet log is wel erg rigoreus, omdat de cacher ook de moeite heeft genomen om jou cache te bezoeken, maar als het niet anders kan zou een edit mogelijkheid wel handig zijn! Ook wij vinden het uiteraard jammer dat Megaheks geen aanvullingen op haar site meer doet. Iedereen is vrij om die site al dan niet te bezoeken. Ik weet niet of ze voorheen om toestemming vroeg om een spoiler te plaatsen, maar dat zou wel zo billijk.
TheFamily Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 Wat megaheks beschreef over wat haar is gebeurd met haar logs en dreigementen en dergelijke, dat is toch wel heel erg dat dat is gebeurd....
inkesa Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 (bewerkt) ######## Bericht aangepast door moderator ######### (sorry hoor) wat een gezeik ,het is net wat megaheks zegt als je niet wil kijken ,kijk dan niet!! Als wij een cache verder weg gaan doen en er staat een spoilerfoto bij dan ga ik hem echt ff bekijken want ik zou het zonden vinden als ik dat niet doet en ik moet er weer 100 km of meer voor rijden! Dus mensen ,probeer iedereen eens in zijn waarde te laten en bemoei je met zaken die echt belangrijk zijn voor het cachen! Zodat we onze hobby ook onze hobby houden en er niet allemaal frustratie is! Geniet van het cachen en zorg niet dat je er geen plezier meer in hebt! groetjes inkesa 25 mei 2005 bewerkt door Kruimeldief
Kruimeldief Geplaatst 25 mei 2005 Geplaatst 25 mei 2005 (bewerkt) ######## Bericht aangepast door moderator #########(sorry hoor) wat een gezeik ..... ....... Dus mensen ,probeer iedereen eens in zijn waarde te laten en bemoei je met zaken die echt belangrijk zijn voor het cachen! groetjes inkesa <{POST_SNAPBACK}> Even wachten hoor, ik kan het nu even niet meer volgen. Waar is dat gezeik dan? Ik heb het hele draadje doorgespit en ben geen gezeik tegen gekomen. Ik heb me namelijk voorgenomen om alle zeikberichtjes, waar dan ook en van wie dan ook, direct te deleten. Ik dacht dat de zeikerds over mega's fotosite hier niet in dit draadje zaten te posten... 25 mei 2005 bewerkt door Kruimeldief
Aanbevolen berichten