Spring naar bijdragen

bearing en heading


Leonavi

Aanbevolen berichten

Ga nu naar het punt wat zich in NNW richting (325°) op afstand a plus 15 meter van je huidige positie bevindt (bearing = 145°)

 

 

Wat is nu het verschil tussen 325 graden en de bearing van 145 graden??

 

Ik zou kijken op mijn kompasroos (276C) en die op 325 graden gaan lopen. Maak ik nu een denkfout?

 

Leonavi

bewerkt door Leonavi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De 'bearing'-opmerking is bedoeld voor als je de GPSr hiervoor gebruikt, sommige modellen hebben een elektronische kompas. Dan kan je met de GPSr de huidige positie markeren, zodat de pijl naar de plek waar je eerst stond zal blijven wijzen. Het is dan de kunst zo te gaan lopen dat de pijl op de elektronische kompas 145 graden aanwijst, zodat je looprichting 325 graden is. Het verschil is nl. 180 graden, een halve cirkel. Snappie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peiling (=bearing) zegt iets over waar een bepaalde plek of object zich bevindt, ten opzichte van de plek waar je je op dat moment bevindt.

 

Als in een hint staat dat een cache zich bevindt op 500 meter, peiling 180 graden, dan betekent dat dat de cache zich op 500 meter bevindt, richting pal zuid (vanaf de plek waar je je op dat moment bevindt).

 

Je hebt twee soorten peiling, nl. de "true" peiling en de "magnetic" peiling.

 

True gaat uit van het werkelijke noorden, magnetic van het magnetische noorden. Het een wijkt namelijk iets af van het andere. Het magnetische noorden (waar het kompas naartoe wijst) ligt namelijk niet precies op de geografische noordpool.

 

In de hint hoort dus eigenlijk te staan of het het een of het ander betreft. Je kunt je gps op beide instellen. In de handleiding staat hoe. :angry:

 

Heading is hetzelfde als het Nederlandse (voorliggende) koers. Dat zegt iets over de richting waarin je loopt.

 

Het opgaafje zoals jij het in je stukje beschrijft klopt volgens mij dan ook niet.

Het moet volgens mij zijn:

"Ga nu naar het punt wat zich in NNW richting (325°) op afstand a plus 15 meter van je huidige positie bevindt (bearing = 325°) "

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel je zit in een boot want het verschil gaat duidelijk spelen aan boord van bootjes.

Ga je op zee de kortste weg varen van A naar B dan zal blijken dat je kompaskoers die je in A had (de bearing naar :angry: niet kan worden aangehouden. De (variërende)richting die je op gaat heet dan 'heading'.

Stel ik vaar op zee en ik zie een vuurtoren pal Oost staan. Dan heeft die bearing 90 graden. Ik zie ook een vuurtoren pal Zuid staan. Die heeft bearing 180 graden.

De richting die ik aan het varen was heeft geen invloed op dat moment op de waarde van de bearings.

 

Je kan het ook zo stellen: een kompas geeft je de richting waarin je loopt (heading) en je kan ook meten in welke richting een punt ligt waar je naartoe wilt gaan. Dat is dan de 'bearing' voor dat punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom bekruipt mij toch het gevoel dat Leonavi van dit draadje niet echt veel wijzer is geworden? :no::angry:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan wordt ik konkreet:

"Ga nu naar het punt wat zich in NNW richting (325°) op afstand a plus 15 meter van je huidige positie bevindt (bearing = 145°)"

De tekst is duidelijk: vanwaar je staat ga je die NNW richting op lopen.

Maar dan komt de verwarring: de bearing van 145 graden. Trek ik beide van elkaar af dan krijg ik 180 graden, dus precies de andere kant op van NNW.

Als je 15 meter de goede kant op loopt (NNW) dan is je bearing naar waar je stond toen je de opdracht vervulde 145 graden.

Ook kan bedoeld worden dat je huidige punt tov. van een vorig vermeld punt op een bearing van 145 graden ligt. Maar dan wordt het raadselachtig want dan liggen vorige, huidige en toekomstige op 1 lijn en had men de 'huidige'niet nodig gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Whoaaa ik ben heel veel wijzer maar snap er niks van :tooth: Hij komt inderdaad uit de Syp. Maar ik ben hem niet aan het doen hoor, gewoon nieuwschierig als ik iets tegenkom dat ik niet begrijp of anders is dan ik verwacht. Ik ga dit straks nog eens goed doorlezen en letter voor letter doorspitten en dan moet ik er vast uitkomen. Dat van die vuurtoren is mij in iedergeval duidelijk. Heb mijn 276c trouwens op voorliggende koers staan, dit is correct toch?

 

grtz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TuuronTour  Gisteren, 20:09 Post #3 

De 'bearing'-opmerking is bedoeld voor als je de GPSr hiervoor gebruikt, sommige modellen hebben een elektronische kompas. Dan kan je met de GPSr de huidige positie markeren, zodat de pijl naar de plek waar je eerst stond zal blijven wijzen. Het is dan de kunst zo te gaan lopen dat de pijl op de elektronische kompas 145 graden aanwijst, zodat je looprichting 325 graden is. Het verschil is nl. 180 graden, een halve cirkel. Snappie?

.

 

Zo is het helemaal bedoeld ........maar,

 

Peetee Geplaatst op Gisteren, 20:11

Het opgaafje zoals jij het in je stukje beschrijft klopt volgens mij dan ook niet.

Het moet volgens mij zijn:

"Ga nu naar het punt wat zich in NNW richting (325°) op afstand a plus 15 meter van je huidige positie bevindt (bearing = 325°) "

 

Zo kan je het ook lezen en dat is verwarrend.

 

Richting

De richting (eng: Heading) is de huidige loop, of rij-richting.

De richting veranderd als we tijdens het lopen een bocht maken en dus van richting veranderen.

Opm: Doordat de meeste GPS ontvangers niet uitgerust zijn met een ingebouwd magnetisch kompas, kan de kompas richting alleen bepaald worden tijdens verplaatsing, en niet bij stilstand.

 

Peiling

De peiling (eng: Bearing) is de te volgen kompas koers om vanuit de huidige positie naar een (Way)punt A te komen.

De peiling verandert naarmate onze positie t.o.v. het bestemmings Waypoint wijzigt.

Bijvoorbeeld : Als wij ons ten zuiden van het Waypoint bevinden zal de peiling een noordelijke koers aangeven, en als wij ons ten noorden van het Waypoint bevinden zal de peiling een zuidelijke koers aangeven.

 

SNAPPIE...... :tooth:

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even om het heel simpel te houden zonder dat je al te diep hoeft te denken bij zo'n opdracht. :tooth: Als de opdracht is : ga naar punt A op 500 meter heading(koers) 225 graden. Dan doe je het volgende stel je gps in op Bearing (peiling) Vervolgens trek je van de aangegeven graden 180 af of je telt er 180 bij op, de uitkomst moet in ieder geval tussen de 0 en 360 graden liggen. Vervolgens loop je in de richting die in de buurt van je uitkomst ligt todat je 500 meter verwijdert bent. dan ga ja naar links of rechts totdat je peiling klopt in dit geval 225-180 =45graden.

Greetings.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even om het heel simpel te houden zonder dat je al te diep hoeft te denken bij zo'n opdracht. :tooth:

 

Tja, het kan altijd gebeuren dat de opdracht niet helemaal duidelijk is. In dit geval is het nog makkelijk dat er maar 2 mogelijke cache-plekken zijn als je blijft twijfelen :lol:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...