Spring naar bijdragen

Geocaching.com / Aanvullende spelregels - Praten helpt !


Rovertje

Aanbevolen berichten

Collega Hunters,

 

Een kleine week terug startte ik hier nog een grote discussie door te melden dat onze " Duivelscache " gearchiveerd werd nog voordat de pagina verschenen was op het net, reden omdat deze begravenwas. In eerste instantie was ik daar niet blij mee. Later kwam het besef dat praten beter is dan schieten en zodoende ben ik begonnen mailen met onze, intussen legendarische, erik 88l-r. Zijn laatste mail is hierbij gevoegd.

WAt heb ik hier van geleerd : Jullie weten net zoals ik dat er veel van onze cachen ondergronds zijn verstopt. Ik vind dat we bij deze methode inderdaad toch eens bij stil moeten gaan staan, respect voor de natuur is ook er geen, nodeloos, dingen  in begraven ! Of merktekens op bomen spuiten met verf ! Ik weet, ik heb mij al aan beiden gezondigd. Maar we kunnen enkel maar leren uit fouten. Is het niet ?

Verder heb ik geleerd dat er ook mensen aan de andere kant van de oceaan wonen, en vermoedelijk hebben zij net als ons dezelfde problemen al meegemaakt.

 

Rovertje, 

 

I posted your cache. The word "buried" seems to be a problem with Jeremy 

and the other approvers. I have been debating a German cache with the 

others for a week now. I think the feeling is that rules should be applied 

across the board - if the rules say no alcohol than that applies in Ireland 

as well as the US; the same with burying. I think most understand that 

burying something under soft sand at a beach or on a dune is no problem, but 

the feeling is that if geocachers are seen going into the woods with shovels 

the forest managers will want to stop geocaching. 

 

I think if you have permission to bury something it is no problem. Or if 

you don't say it is buried we would not know and would post the cache, but 

you might later get in trouble with those who manage the park or forest. We 

have found here that some of the things we did early in the sport resulted 

in the sport being banned in some areas. In the state where I live 

geocaching is not allowed in some parks because knives and drugs were found 

by the park rangers in caches. They use prisoners to clean the park and 

repair trails so finding knives was not good for the guards. We had not 

even thought of that as being a problem. The drugs in the cache was just a 

stupid move by one geocacher, but it hurt all of us. 

 

In the US we have a varied geography - from deserts to mountains to forests 

to flat grass praries, but we manage to hide caches without burying them. 

Sorry, I did not mean to start a lecture here! ;) 

 

I visited three bookstores last night and eventually found one that had 

three different Dutch/English dictionaries. I looked in all three and none 

of them had the English word "cache" in them. How strange. I did buy one 

anyway, but then found some of the words in that forum thread were not in 

the dictionary. I wonder if that means they were not very nice? :D 

 

Sure, send me the file to this e-mail address if it's not too large. I 

would appreciate it! Feel free to translate and post any or all of this 

e-mail on the forum if you like. 

 

All the best, 

 

erik 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sluit mij helemaal aan bij Rovertje. Vanmiddag een cache aangemeld die binnen 10 minuten door Erik werd goedgekeurd en gepubliceerd.

 

Omdat de cache is geplaatst in een 'archaeological area' heb ik de cachebeschrijving voorzien van een notitie om duidelijk te maken dat het niet gaat om een 'archaeological SENSITIVE area'. De notitie behelsde tevens het verzoek de notitie te wissen alvorens de cachepagina te publiceren.

 

Reactie van Erik:

Hi GeoWolf,

 I posted your cache.  It would be a good idea to encourage others on the Dutch/Belgian forum to make notes to the cache approvers like you did.  It might help to avoid misunderstandings and caches being archived or delayed while we e-mail back and forth for clarification.

Thanks!

erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319

Wat leer je hier van?  

Wil je je cache toch lekker begraven, vertaal hem dan niet in het Engels. Gebruik tevens zoveel mogelijk schuttingtaal want die puriteinse Amerikanen hebben geen woordenboeken met "vieze" woordjes.  Gebruik nummer het woord "piep" want piepjes zijn voor hen synoniem aan "vieze woordjes"  :laugh:  :laugh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een aantal caches in Engeland gedaan en een aantal hier in Nederland.

In Engeland waren de meeste of in een boom of onder een paar stenen verstopt. Aangezien je in Nederland weinig natuurlijke steenpartijen hebt zitten we meestal aan begraven vast. Volgens mij heeft dat gewoon met ons landtype te maken. En omdat bij ons veel meer gecultiveerd is, is het verstoppen in een boom ook lastig.

Zolang de omgeving daar geen last van heeft lijkt me dit toch geen probleem?

 

Overigens had ik alleen een Nederlands beschrijving van mijn cache en die was in 1 dag gepubliceerd.

 

Het verbaast me trouwens dat onze caches door Amerikanen geaccepteerd moeten worden. Waarom is dit niet aan een of meerdere Nederlanders uitbesteedt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319

Ik denk dat als we alle caches moeten archiveren die "begraven" liggen in Nederland we er maar weinig overhouden.  :D

De meeste caches liggen onder een dun laagje grond/zand.  Overigens gaan de meesten van ons niet op pad met een graafmachine, maar subtiel te werk met een prikstok.  Ze bedoelen het goed die Amerikanen maar ze snappen het soms niet helemaal.  Laten we ze dus ook maar niet vertellen dat wij "prikken". Gaan ze vast ook weer verbieden. Zijn ze bang dat we in onze dijken gaan prikken want dat verhaaltje van dat hollends jongetje met zijn vingertje in het gaatje zijn ze ook nog steeds niet vergeten.  Die taak van politieman van de wereld is ze toch op het lijf gescheven.... :laugh:

 

 

 

Edited By sjors on sept. 20 2002 at 16:18

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gezamelijk hobbies (Landrover en Geocaching) hebben Rovertje en Erik op één lijn gekregen en dat is een goede zaak. Onszelf een spiegel voorhouden kan af en toe geen kwaad. Ik vind Sjors´ zijn stukjes erg negatief.

 

Geocaching is in de VS ontstaan en wordt het meest daar bedreven. Zij hebben dus ook al heel wat ervaring opgedaan met de keerzijde van geocaching.

Zoals Geowolf ook laat zien is er in een goede dialoog veel te bereiken. Wat is immers het belang van Erik om hier zomaar geocaches af te keuren. Amerikaan en Europeaan bedrijven toch dezelfde hobby. Ik vind wel dat er een Nederlandse Cache beoordelaar moet komen. En die zal er heus wel komen als de kontakten en vertrouwen er zijn.

 

En wat bereik je met "je hakken in het zand zetten"? Als een landeigenaar/beheerder een geocache niet wenselijk acht, heb je geen poot om op te staan. Als ´begraven´ alleen een probleem is dan zou ik blij zijn met de toestemming en hem  snel gaan verstoppen.

 

De Vuursche Cache  was de eerste die wij vonden. Op zijn oude lokatie stond deze open en bloot in een greppel in het bos, geen enkel probleem. Onze OASE cache staat onder een struik die ´s winters kaal is. Is afgelopen winter geen probleem geweest. Idem met onze Oosterplas cache. Bij gebrek aan begroeiing hebben we onze strand cache wel begraven. Maar dat lijkt mij op het strand geen probleem.

 

We moeten ons ook realiseren dat een beschadiging in de natuur heel eenvoudig en zonder opzet kan ontstaan. De zeer populaire Loonse en Drunense Duinen cache heeft door de vele bezoekers een eigen pad gekregen. In dit geval zou je bv. de cache 100 meter kunnen verplaatsen om de natuur de kans te geven zich te herstellen. Neem bv. een camping. Vroeger moest je je tent om de 3/4 dagen verplaatsen om het gras groen te houden. Tegenwoordig zie in september geen grasspriet meer staan op een camping en kampeer je in de blubber.

Een ander probleem met begraven is de hoge grondwaterstand in Nederland. Een begraven cache is op veel plaatsen een garantie voor een vochtige inhoud.

 

Ik ben van mening dat er genoeg originele, bovengrondse verstop mogelijkheden zijn. Denk maar eens aan AWIP,  Natuurpad of G´ebbes.

 

 

 

Edited By Waterboys on sept. 21 2002 at 19:12

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319
De gezamelijk hobbies (Landrover en Geocaching) hebben Rovertje en Erik op één lijn gekregen en dat is een goede zaak. Onszelf een spiegel voorhouden kan af en toe geen kwaad. Ik vind Sjors´ zijn stukjes erg negatief.

O, jee. Dat heb je er nou van als je niet genoeg smilies mag plaatsen.  Gaan ze me weer te serieus nemen en word ik negatief.  Mijn nickname is sjors (ja die van de rebellenclub) Moet dus een beetje rebels zijn  :D  Is een goede uitlaatklep voor mijn dagelijkse bezigheid  :laugh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovengrondse verstopplekken zijn hier niet altijd een optie. Soms is een gebied schitterend en uitermate geschikt voor een cache, alleen... op elke vierkante meter is hier onderhand wel iemand aanwezig. Dat is een flink verschil met vele andere landen. In Hongarije hebben we caches gevonden die gewoon achter een boom stonden. Tja, op die locatie was dat prima te doen. Er komt geen hond op die plek, alleen een geocacher :D .

Hier ben je er dan in de meeste gevallen zeker van dat al het geld en de moeite die je erin hebt gestoken voor niets zijn geweest. Om dan een beetje grond weg te halen ter volume van een munitiekistje moet daarom toch prima kunnen. De deksel ligt dan aan het oppervlak en de meesten gebruiken prikstokken. Zie je ooit een gebied helemaal omgeploegd? Ik niet. De enige cache waarbij dat eens gebeurde is gelijk aangepakt.

Is er [b:post_uid0][i:post_uid0][u:post_uid0]wel[/u:post_uid0][/i:post_uid0][/b:post_uid0] een mogelijkheid om hem niet te begraven dan heeft dat natuurlijk wel de voorkeur. En gaat het om een gebied zoals Soesterduinen, nou dan is er helemaaaal niets aan de hand op zo'n zandvlakte.

Aan het woord begraven wordt hier volgens mij een veel te zware lading gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een waarschuwing naar een andere cacher gestuurd, om te voorkomen dat haar al langer bestaande cache gearchiveerd gaat worden. Dat zou ik zonde vinden.

 

===

 

Hier de tekst:

 

Ik weet niet of jullie de discussie op het forum volgen, maar kijk eens op http://www.geocaching.nl/cgi-bin....1;t=101

 

Het gaat over het begraven van caches, dat het voortaan verboden is door geocaching.com

Ik heb een aantal foto's gezien en daaruit blijkt dat XXX ook begraven is, jullie lopen het risico dat XXX gearchiveerd gaat worden.

Loop svp de tekst na en vermijd woorden die op begraven / burying duiden en delete foto's die daarop duiden, voordat het misgaat.

 

Groet,

 

gerardsmit / Geogerard

 

===

 

Ik vind het erg akelig dat het zo moet, ik heb mijn eigen caches ook al nagekeken op eventuele knelpunten. De lol gaat er echt zo af!

 

Ik heb de meeste van mijn caches al bij http://www.geocachingworldwide.com/ aangemeld en die worden dan per direct geplaatst.

 

 

 

Zoals U merkt, [b:post_uid11]praten helpt[/b:post_uid11], om de aanhef titel maar even te citeren...

 

 

 

Edited By gerardsmit on sept. 21 2002 at 15:42

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een bericht die ik aan een andere cacher gestuurd heb:

 

XXX Cache was inderdaad een paar dagen een Software Swap Cache, maar ik heb commentaar gehad vanuit het geocaching.nl forum, met als advies om hiermee te stoppen. Amerikanen zijn erg moeilijk met betrekking tot auteursrechten en gaan zelfs moeilijk gaan doen over CDs die bij tijdschriften horen. Ik zou het gezien de historie van dit cache zonde vinden als deze zou worden opgedoekt. Er zijn in de afgelopen weken een aantal caches gearchiveerd, zonder overleg met de eigenaars en zonder mogelijkheid tot het corrigeren van onregelmatigheden. Persoonlijk vind ik deze actie van de monitors het toppunt van onbeschoftheid.

 

Pas dus op met je eigen caches en lees de richtlijnen goed door.

 

Groet,

 

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel we eigenlijk de discussies hier op het forum niet meer lezen werden we door Gerard Smit hierheen getrokken. Toch maar een reactie geven:

 

Er is begraven en begraven. Als je een kuiltje in de grond maakt, de cache erin stopt, zodaning dat de cache boven de grond uitsteekt, slechts bedekt door naalden, bladeren en wat stokjes, denk ik niet dat dat een probleem is. Leg je echter de cache op een halve meter diep zodat de bezoekende Geocacher een half uur moet spitten, dan hebben wij daar ook problemen mee. Ook wij hebben opmerkingen gemaakt over caches die, zonder goede hint, zeer diep begraven liggen. Denk maar eens aan karrewiel waar de omgeving ook danig beschadigd is door spittende cachers.

 

In Nederland is het gewoon moeilijk om een andere natuurlijke verstopplek te vinden als zand. Als je land vrijwel geheel plat is en uit zandgrond bestaat. Onze caches ( Goordoor en Coca ) zitten ook gedeeltelijk in de grond maar niemand heeft een schop nodig om erbij te komen. Gewoon wat bladeren en naalden opzij schuiven en je kunt de cache openen zonder hem eruit te halen.

 

Ik vind het jammer dat de Geocaching.COM nu caches gaat afkeuren op "buried" of dergelijke woorden. Ik denk dat het probleem namelijk meer te maken heeft met ervaring. Wij raden (prospect)plaatsers altijd aan om eerst een stuk of 15 tot 20 caches zelf te doen alvorens er zelf een te verstoppen. Op die manier doe je ideeen op en mogelijkheden om een cache te verstoppen zonder schade aan de natuur toe te brengen.

 

Ik denk dat 50% van de caches in Nederland gedeeltelijk in de grond liggen maar zonder graven te bereiken zijn en nooit problemen geven. Ik heb persoonlijk ALTIJD een pioniersschop bij maar heb deze pas een paar keer nodig gehad ( b.v. FirstDutch, Karrewiel, Weerterheide ) waarbij ik opgemerkt wil hebben dat First Dutch geen enkel probleem is voor de natuur.

 

Als laatste blijft de verantwoordelijkheid van de plaatser. Als deze constateert dat zijn/haar cache schade aan de natuur toebrengt behoord deze in te grijpen. Denk maar eens aan Dolech ( complimenten aan de plaatser ) waar de vorige vindplaats ook verstoord werd door gravende en spittende cachers en de plaatser heeft besloten een andere plek te zoeken die minder gevoelig is. We zijn afgelopen week met een Basisschool-klas nog bij deze cace geweest en hebben de eerdere vindplaats nog eens gechecked. Deze is weer mooi rustig en de natuur heeft zich daar weer prima hersteld.

 

Hoewel er uitzonderingen zijn ( die de regel bevestigen ) denk ik dat de meeste problemen ontstaan door plaatsers die zelf geen ervaring hebben met cachen. Ik zou dan ook b.v. een regeltje dat een plaatser zelf minimaal 15 caches gevonden moet hebben voordat hij een cache plaatst wel toejuichen.

 

Al met al staat of valt het bij de redelijkheid en billikheid van iedereen. Het kan altijd fout maar gaat meestal heel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn beste Joseph, ik sluit me volledig bij je aan. Ik wil ook niet zeggen dat we geen cachen meer mogen begraven. Ik wil enkel dat we er eerst eens goed over moeten nadenken. Ik geeft toe al mijn cachen zijn ook ondergronds, maar met een systeem dat je ook niet direkt bergen zand moet gaan verplaatsen.

Tevens wou ik met deze thread aantonen dat er aan de andere kant ook cachers zitten. Het onozele is echter wel dat zij enkel op de taal reviewen. Dat dit problemen met zich meebrengt spreekt voor zich. En hier moet een oplosing voor komen ! Als we iedere keer vijf tot zes mails moeten gaan versturen om je cache rond te krijgen dan zijn we verkeerd bezig.

 

PS. Wat het begraven betreft. Hoe moet ik een cache verstoppen ???Bekijk stap 3 eens bij :  ... Staat daar niet :

Als je bij de plaats komt waar je de cache wilt begraven.....

 

Rovertje

 

 

 

Edited By Rovertje on sept. 23 2002 at 11:02

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...