Spring naar bijdragen

Tomtom 5 komt eraan!


rhgs

Aanbevolen berichten

De chipset wordt meer gebruikt: Global Sat

onder de naam BT338. Het kastje is anders (TomTom ontwerp?) maar van binnen is het gewoon OEM spul.

Even wat ronkende reclametaal:

BT-338 contains a built-in SiFRIII Low Power Chipset for high sensitivity. It communicates with Host Platform (PDA, Laptop, and etc.) via Bluetooth Serial Port Profile. It also contains a replaceable battery with a large capacity (1700mAh), which enables BT-338 to run up to 17 hours. A slide battery lid makes it easy for battery removal. With the petite and sophisticated design, it would definitely be your best choice!

 

Het gewicht is 75 gram van deze. Grotendeels vanwege de Li-Ion accu.

De specificaties zijn idem dito:

Frequency L1, 1575.42 MHz

C/A Code 1.023 MHz chip rate

Channels 20 all-in-view tracking

Tracking Sensitivity -159 dBm

Hot start 1 sec., average (with ephemeris and almanac valid)

Warm start 38 sec., average (with almanac but not ephemeris)

Cold start 42 sec., average (neither almanac nor ephemeris)

Reacquisition 0.1 sec. average (interruption recovery time)

Improved sensitivity

The SiRF Star III provides dramatic improvements in sensitivity, resulting in fast satellite acquisition and fixes that are stronger than ever. Instead of the customary 12 channels, the BT-338 supports 20 channels (up to 20 satellites can be acquired at one time).

 

En het allerbelangrijkste voor de lezers: de prijs.

Limited Time Summer Special at $154.99, Sale price: $189.95, CAD$229.95, a price of £137.00 plus VAT ( £160.98 ) , $396.00 inc GST within Australia, Price: £129.99 (£152.74 Inc. VAT), prijs: 185,00 EUR

 

Voor een bespreking: review.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er is in diverse draadjes zo terloops naar verwezen en naar de BT GPS die erbij is. Een GPS die 20 sats kan ontvangen en zo'n goed ontvangst heeft dat het in een dichtgebouwde stad tussen de gebouwen door het gewoon blijft doen..

Dan moeten er toch echt nog wel een flink aantal GPS satellieten gelanceerd worden. :blink:

Waarom? Er zitten er 26 aktief te zijn

Door de satellietgeometrie. De banen zijn zo gekozen dat er een aantal satellieten "achter elkaar aan" lopen. Als wij er op een gegeven moment 20 kunnen zien zijn ze in bijv. Nieuw Zeeland niet zo blij. Ze zijn dus dusdanig verdeeld dat op elk moment er overal een aantal satellieten zichtbaar zijn. In de stad heb je dan nog een probleem dat je geen vrij zicht hebt en het nog een stuk slechter wordt.

In de bergen heb je hetzelfde probleem, op de top een fantastische dekking. Maar dan weet je meestal wel waar je zit. Onderweg in de kloven is het een heel andere zaak.

Die 20 kanalen is zeker weer een "marketing feature" :beerchug: Dit alles onder het mom van "wij moeten meer kanalen hebben dan de concurrentie"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is in diverse draadjes zo terloops naar verwezen en naar de BT GPS die erbij is. Een GPS die 20 sats kan ontvangen en zo'n goed ontvangst heeft dat het in een dichtgebouwde stad tussen de gebouwen door het gewoon blijft doen..

Dan moeten er toch echt nog wel een flink aantal GPS satellieten gelanceerd worden. :blink:

Waarom? Er zitten er 26 aktief te zijn

Door de satellietgeometrie. De banen zijn zo gekozen dat er een aantal satellieten "achter elkaar aan" lopen. Als wij er op een gegeven moment 20 kunnen zien zijn ze in bijv. Nieuw Zeeland niet zo blij. Ze zijn dus dusdanig verdeeld dat op elk moment er overal een aantal satellieten zichtbaar zijn. In de stad heb je dan nog een probleem dat je geen vrij zicht hebt en het nog een stuk slechter wordt.

In de bergen heb je hetzelfde probleem, op de top een fantastische dekking. Maar dan weet je meestal wel waar je zit. Onderweg in de kloven is het een heel andere zaak.

Die 20 kanalen is zeker weer een "marketing feature" :beerchug: Dit alles onder het mom van "wij moeten meer kanalen hebben dan de concurrentie"

 

En daarom moeten er meer satellieten gelangeerd worden?

 

Het ontvangst van deze nieuwe GPSr is gewoon beter en daar ging het me om toen ik het bericht in maart poste. 10 weken geleden was het nog redelijk hotnews en had TT dit apparatuur nog maar net aangekondigd. Ik ga er vanuit dat er nu wel in de stad tussen hoge betonnen blokken genavigeerd kan worden.

Maar goed, ik ga ook niet voor de hardware maar voor de software. Hardware genoeg hier. Heb als 3 GPSr in de auto ;) Enough is enough

@Lupardi: Hier 16 kanaals met dezelfde chipset voor 95 euro aan huis bezorgd ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja er moeten dan meer satellieten gelanceerd worden want er staan er nooit 20 boven de horizon (of 18 als WAAS/EGNOS ooit nog eens wat wordt). En dat zie ik nog niet gebeuren. Daarom lijkt mij die 20 kanalen vrij nutteloos, wel eens meegemaakt dat je een lock hebt op 12 satellieten? Is een zeldzaamheid, is mij in 8 jaar GPS bezit een keer gelukt ergens hoog in de bergen.

Dit kan je controleren met die leuke proggies die op het internet te vinden zijn, of het narekenen.

 

De 9 dB extra versterking zal wel wat helpen, met name bij een bladerdek. Maar zo'n betonnen blok in de stad houdt een L1 signaal toch echt wel tegen.

 

Misschien is een gecombineerde ontvanger die ook Galileo ook doet (De eerste chipsets schijnen te bestaan) wel beter, want dan heb je mogelijk meer satellieten in je (beperkte) gezichtsveld in de stad.

bewerkt door jowi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wel eens meegemaakt dat je een lock hebt op 12 satellieten? Is een zeldzaamheid.....

Hmmm, zeldzaamheid? Valt wel mee. Ik heb geregeld 12 sats in beeld op mijn Garmin. Ik gebruik daarbij wel een externe antenne. En nee, niet in de stad.

 

Ook de Emtac BT GPS die ik achter een koplamp heb zitten en 24/7 aan is, geeft geregeld 12 satellieten en die heeft geen externe antenne.

Zo verschrikkelijk uniek vind ik dat niet. Het is geen regel maar wel regelmatig.

Er zijn maar een paar plekken in Nederland waar ik op de autoweg zo weinig signaal heb dat er geen fix is. Verder heb ik altijd rond de 9 a 10 satellieten.

En WAAS/ENOS zal naar mijn mening nooit wat worden. Die zou er komen ter overbrugging naar Galileo en als het zo door gaat is Galileo er eerder.

 

 

De 9 dB extra versterking zal wel wat helpen, met name bij een bladerdek. Maar zo'n betonnen blok in de stad houdt een L1 signaal toch echt wel tegen.

 

Die 9 dB zegt mij niet zoveel. 9 dB van wat en vergeleken met welke antenne :beerchug: Als ze me nu zeggen dat het 9 dB meer signaal ontvangt dan de antenne in de Garmin Emap 76 of de Garmin Etrex, dan maakt het al weer verschil. De Emap 76 serie heeft een beter antenne en een betere ontvangst dan welke Etrex ook.

 

Als je de ingebouwde antenne van een Emtac BT al weer vergelijkt met de antenne in een Fortuna BT dan mag volgens mij de fortuna we al een versterking van 9 dB hebben wil het net zoveel satellieten ontvangen dan de Emtac.

Dan ga ik er gemakshalve vanuit dat het verschil in ontvangst aan de kwaliteit van de ingebouwde antenne ligt en niet aan andere hardwareonderdelen. Ik meende dat de chipset dezelfde was toen ik beide apparaten teste.

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las net op de site van Tomtom, dat de upgrade naar tomtom 5 morgen beschikbaar is voor PDA.

En...... gratis voor TTN2 en TTN3 gebruikers...

 

Wel zonder kaartmateriaal. Als je nieuw optodate kaartmateriaal wil hebben dan moet je wel betalen.

 

Zal wel weer net zoveel zijn als toen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 (59 euro) En gebruikers die het binnen een aantal maanden geleden aangeschaft hebben, natuurlijk ook gratis. ;)

 

Heb de creditcard al weer klaar staan ;)

 

Waar lees je dit ?

Ik zie alleenmaar € 59,= :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor TTN2 en TTN3 gebruikers...

 

Zal wel weer net zoveel  zijn als toen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 (59 euro) En gebruikers die het binnen een aantal maanden geleden aangeschaft hebben, natuurlijk ook gratis. ;)

 

Heb de creditcard al weer klaar staan ;)

 

Waar lees je dit ?

Ik zie alleenmaar € 59,= :thumbdown:

 

59 euro met kaartmateriaal, dis op SD of CD. Het software, dus de update van 2 naar 5 of 3 naar 5 zou gratis zijn. Ik heb daar 2 of 3 maanden trug een mailtje over gehad van TomTom. Ik heb dat toen ook al ergens hier op het forum geschreven.

Software verschilt weinig met nu. Paar functies erbij en de plusmogelijkheid zit er nu standaard is.

 

Maar, zoals ik in hetzelfde bericht al schreef, heb de creditcard al klaar liggen, de upgrade zal wel 59 euro kosten zoals het al jaren kost.

 

Kan natuurlijk dat verrekte mailtje niet terugvinden. Heb het ook niet meer. Die staat op een van de harde schijven die uitgebrand zijn ;)

 

Online bij TT kan ik er niets over vinden.

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor TTN2 en TTN3 gebruikers...

 

Zal wel weer net zoveel  zijn als toen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 (59 euro) En gebruikers die het binnen een aantal maanden geleden aangeschaft hebben, natuurlijk ook gratis. ;)

 

Heb de creditcard al weer klaar staan ;)

 

Waar lees je dit ?

Ik zie alleenmaar € 59,= :thumbdown:

 

59 euro met kaartmateriaal, dis op SD of CD. Het software, dus de update van 2 naar 5 of 3 naar 5 zou gratis zijn. Ik heb daar 2 of 3 maanden trug een mailtje over gehad van TomTom. Ik heb dat toen ook al ergens hier op het forum geschreven.

Software verschilt weinig met nu. Paar functies erbij en de plusmogelijkheid zit er nu standaard is.

 

Maar, zoals ik in hetzelfde bericht al schreef, heb de creditcard al klaar liggen, de upgrade zal wel 59 euro kosten zoals het al jaren kost.

 

Kan natuurlijk dat verrekte mailtje niet terugvinden. Heb het ook niet meer. Die staat op een van de harde schijven die uitgebrand zijn ;)

 

Online bij TT kan ik er niets over vinden.

 

Dat waren idd de geruchten, ze zouden dat zelf op een beurs gezegt hebben.

Maar bij de Smartphone is ook alleen een betaalde versie beschikbaar (€ 79,=) .

Commentaart van tomtom is dat het kaartmateriaal de geheugenkaart veel geldkosten. (SD 128 MB kost € 15,= )

Lekker antwoord op de vraag maar goed, geen gratis "software only" dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt dus als een bus.

 

Ik heb dus een paar maanden geleden een emailtje van hun gehad dat het software, dus TomTom als applicatie en niet het kaartmaterial, gratis zou zijn. Dan zou dus de upgrade gelijk aan een "gewone" update zijn.

 

Waar betaal je altijd voor? Dat is dus het kaartmateriaal.

 

De opzet was dat iedereen die TTN2 en TTN3 had, dus gewoon TTN5 er overheen kon draaien en ermee verder kon. Wilde men ook het vernieuwde kaartmateriaal dan moest met de beroemde upgrade bestellen van op CD of SD.

 

Het verschil zat hem toen in de aankondiging in wel of geen nieuw kaartmateriaal.

 

Men gaf dus aan dat het kaartmateriaal van TTN2 en TTN3 op TTN5 zou werken.

 

Het blijkt wel dat dit dus nu toch een fabeltje is of was, of dat de afgelopen maanden de plannen zijn gewijzigd, omdat nu expliciet wordt vermeld dat het kaartmateriaal niet uitwisselbaar is.

Jammer van een kant, omdat ik over mijn kaartmateriaal zo tevreden ben dat ik het geen probleem vind dat ik linksaf moet terwijl er in tussentijd een rotonde is gekomen.

Aan de andere kant maakt het me ook weer niets uit omdat ik een "alles-up-to-date-wil-hebben-tik" heb.

Ik heb nu tussen mijn beide berichten door het pakket al besteld en afgerekend ;)

 

Ik heb alleen nog geen bevestigingsmail en dat verontrust me een beetje. Zoiest komt normaal binnen een paar tellen.

TomTom heeft al eerder problemen ondervonden met een stormloop aan bestellingen op een dag en toen liep alles in de soep. Degene die betald had kon bij wijze van spreken weken tot maanden wachten en degene die niets besteld had kreeg het zo in huis en ik weet al niet wat voor gekl**i

 

Enfin, heb een screenshot van de betaling :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hep nog ff de wepsite gechecked, en ben erg nieuwsgierig naar de eerstkomende nieuwsbrief van Tom:

 

Alle Europese eigenaars van de volgende producten:

TomTom Navigator 2

TomTom Navigator 3

TomTom Navigator for palmOne

TomTom HP Navigation Pack (HP iPAQ rz1710 and HP iPAQ hx2110)

krijgen de mogelijkheid hun versie te upgraden naar de nieuwste versie NAVIGATOR 5. Dit upgrade-programma gaat in mei 2005 van start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hep nog ff de wepsite gechecked, en ben erg nieuwsgierig naar de eerstkomende nieuwsbrief van Tom:

 

Alle Europese eigenaars van de volgende producten:

TomTom Navigator 2

TomTom Navigator 3

TomTom Navigator for palmOne

TomTom HP Navigation Pack (HP iPAQ rz1710 and HP iPAQ hx2110)

krijgen de mogelijkheid hun versie te upgraden naar de nieuwste versie NAVIGATOR 5. Dit upgrade-programma gaat in mei 2005 van start.

 

Hmmm. Waarom zou je de eerstvolgende nieuwsbrief afwachten? Je loopt volgens mij achter.

Het is al geen mei meer maar juni en de "upgrade-programma" gaat niet van start maar is al van start gegaan.

Ik ben vandaag al nummer 5000 zoveel die dus vandaag de upgrade heeft gekocht cq besteld. :thumbdown:

 

Zie hieronder een screenshot van de site van "Mijn TomTom". Ik heb alle gegevens die jullie niet aan gaan ff weggegumd ;)

 

Screenshot000080.jpg

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig man! En is het alweer juni???

 

Maar er staat mij iets van bij dat TomTom had aangekondigd dat een upgrade (excl. kaartmateriaal) gratis zou zijn (en volgens mij ging jij hier gisteren zelf ook nog vanuit...)

 

Hoe dan ook, ik zal de dames en heren daar een mailtje sturen hoe e.e.a. nu in elkaar steekt.

 

BTW: Dan loop IK niet achter, maar de site van TomTom. Ik heb daar geen redaktionele invloed op hoor.... :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig man! En is het alweer juni???

 

Maar er staat mij iets van bij dat TomTom had aangekondigd dat een upgrade (excl. kaartmateriaal) gratis zou zijn (en volgens mij ging jij hier gisteren zelf ook nog vanuit...)

 

Hoe dan ook, ik zal de dames en heren daar een mailtje sturen hoe e.e.a. nu in elkaar steekt.

 

BTW: Dan loop IK niet achter, maar de site van TomTom. Ik heb daar geen redaktionele invloed op hoor.... ;)

 

Ik zou zeggen, lees de berichtjes maar eens die vandaag zijn geschreven, na mijn opmerking dat het software gratis zou zijn. Dus een paar berichtjes terug ;). Dan zie je dat de conclusie is dat het gratis upgrade a la update niet meer door gaat. Kaartmateriaal is niet uitwisselbaar wat eerst wel aangekondigd was.

 

Je loopt wel achter als je schrijft dat het van start gaat in mei. Het is juni.

Ik heb toch duidelijk jouw bericht gekwoot en dat was geen kwoot van de site van TomTom ;)

 

Je mag ze mailen, maar dan krijg je hetzelfde antwoord als DeBruineBeren hierboven al heeft geschreven. En, ervaring hebbend met TomTom, ten tijde van de upgrades zijn ze daar overbelast :thumbdown: Het lijkt alsof ze daar van manager tot de postkamer allemaal bezig zijn de upgrades snel te branden en te verzenden.

Tja, die directeur heeft niet voor niets een verpakte jaarinkomen van naar ik meen bijna 2 miljoen euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, volgens mij heb ik een upgrade in de aanbieding. Het mooie van upgrades van TomTom is dat het gewoon volledige versies zijn en je, om deze versie te kunnen installeren, de oude niet nodig bent.

 

Geachte Mr. Evert Kruimeldief,

 

Wij hebben een positieve authorisatie ontvangen van uw betaling voor ordernummer 355344.

 

Bezoekt u http://support.tomtom.com/nl om naar de status van uw order te informeren:

Ga naar MijnTomTom in de kolom aan de linkerkant.

Vul hier uw emailadres en wachtwoord in.

Kies voor orders: hier vindt u een overzicht van uw geplaatste orders via de TomTom mail-order shop.

U kunt nu gedetailleerde informatie over een order bekijken als u dubbelklikt op het ordernummer.

 

Met vriendelijke groet,

TomTom afdeling mail-orders

http://www.tomtom.com

 

Geachte Mr. Evert Kruimeldief,

 

Wij hebben een positieve authorisatie ontvangen van uw betaling voor ordernummer 355345.

 

Bezoekt u http://support.tomtom.com/nl om naar de status van uw order te informeren:

Ga naar MijnTomTom in de kolom aan de linkerkant.

Vul hier uw emailadres en wachtwoord in.

Kies voor orders: hier vindt u een overzicht van uw geplaatste orders via de TomTom mail-order shop.

U kunt nu gedetailleerde informatie over een order bekijken als u dubbelklikt op het ordernummer.

 

Met vriendelijke groet,

TomTom afdeling mail-orders

http://www.tomtom.com

 

Gaat weer lekker daar. Komt waarschijnlijk doordat de traffic op de site zo hoog ligt dat zo nu en dan de site al helemaal plat ligt. Heb tijdens het verzenden halverwege, vanwege overbelasting van de site, alles opnieuw in moeten vullen.... :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of wij als "geocacher" behalve van het kaart materiaal wel zoveel beter worden van TomTom NAVIGATOR 5, gezien het wegvallen van onderstaande functie.

 

Breedte-/Lengtegraad Navigatie

 

Dit is niet langer beschikbaar in NAVIGATOR 5.

Daarentegen kunt u in wel navigeren naar:

 

Kruisingen

Gemeente centrum

Een willekeurig punt op de kaart

Een Nedelerlandse of Britse postcode

Nuttige Plaatsen

Graag jullie mening hierover.

Ruud :thumbdown:

bewerkt door Biertjuh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...