Spring naar bijdragen

Scannen kaarten illegaal?


Wimmert

Aanbevolen berichten

Blijft bij mij nog wel de vraag: wat is een copie en wat is natekenen.

...

Een soort kip en ei situatie dus.

Niks kip/ei. Reproductie is verboden. Natekenen is reproductie mits het een exacte kopie is. Ik denk dat het lastig wordt voor leveranciers als jij wegen en paden gaat toevoegen/weglaten. Maar ik ben geen jurist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Natekenen is inderdaad reproductie en indien exact nagetekend een copy maar....

 

De heren kaartenmakers reproduceren dan toch ook het nederlandse wegennet.

Kortom de kaart is al een reproductie van de werkelijkheid. (en blij toe anders had je er geen bal aan)

 

Vandaar Kip/Ei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natekenen is inderdaad reproductie en indien exact nagetekend een copy maar....

 

De heren kaartenmakers reproduceren dan toch ook het nederlandse wegennet.

Kortom de kaart is al een reproductie van de werkelijkheid. (en blij toe anders had je er geen bal aan)

 

Vandaar Kip/Ei.

Even mierenander woord voor voortplanten dan... ;)

Kaartenmakers maken geen reproductie van het wegennet. Zij maken een twee-dimensionale afbeelding van de werkelijkheid. Dat is overigens iets wat jij en ik ook mogen doen. Stappen we in het vliegtuig, maken wat luchtfoto's en we tekenen die over op het papier. Of we gaan met een GPS rondjes rijden en tekenen de tracklog over op een blanco kaart. Mag allemaal (behalve bij eigendommen van het Koninklijk Huis en militaire objecten).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het draadje krijgt gelukkig weer inhoud. ;)

 

Maar is het niet zo dat, voordat je een weg aanlegt, dit ook uitgetekend wordt.

Al was het alleen maar voor de stratenmaker om te weten waar hij zijn bocht moet beginnen.

Vliegen we er nu overheen en maken we hier weer opnieuw een tekening van, teken je het toch eigenlijk gewoon over.

 

Vb1. Als ik de Erasmusbrug overteken en daarna exact volgens mijn tekening na ga bouwen in Timboektoe zal ik toch wel in de problemen komen met de architect van het orgineel. ;)

 

Vb2. Een uitgever van kaarten vliegt over NL een fotografeert alles wat onder hem doorkomt. Ook mijn huis wat ik zelf ontworpen heb. (Ja ik ben een knappe kop). Op het ontwerp van dit onderkomen heb ik copyright. Maar zij zetten het zonder pardon over op hun stafkaart. Mijn huis wordt nu dus ook na getekend het zij op zeer kleine schaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plagiaat zomaar in je mailbox?

En anders had je woord zelf wel bedacht of is dat ook plagiaat?

 

Fijn dat juristen mogen meepraten? Wat is een jurist eigelijk? Iemand die Haak heet? Die naam komt net als Donner daar wel voor? Of dat wel in de haak is?

Nee, dit is geen flamen, maar een woordspeling. Ik ben naar de nacht van de poezie geweest samen met dominee Ting Ting.

En mag je wel meepraten als je geen jurist bent? Moet je Prof zijn in dit sprookje.

En heb je gelijk als je wel bent.

Als je het bent, ben dan je niet te stom geweest om een echte studie te kiezen.

En laten we "ons" dan door een gestudeerde &^%$*@#% vertellen wat wel of niet met scannen mag? Kunnen we die hufters die altijd maar denken dat ze meemogen praten niet gewoon een ban geven. Een id, kunnen eindelijk ons eigen opsporingsapparaat uittesten om de gestolen Vista van onze ooster buur te traceren.

He eindelijk is er weer beetje nivo.

 

Nou maar weer off topic.

Wat is er over van het eigen gebruik van de gescande Falkplan kaart?

waar de vraag mee begon? Die ene consument die thuis een kaartje in zijn Garmin hobbiet.

En nu er weer een kwartje valt dat plagiaat heet zijn, we aan belandt bij de "gecopieerde" kaart met eigen tintje die we ons eigen werk gaan noemen.

 

Mijn visite fragt Wo der Kroemel ist?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plagiaat zomaar in je mailbox?

En anders had je woord zelf wel bedacht of is dat ook plagiaat?

 

Fijn dat juristen mogen meepraten? Wat is een jurist eigelijk?  Iemand die Haak heet?  Die naam komt net als Donner daar wel voor? Of dat wel in de haak is?

Nee, dit is geen flamen, maar een woordspeling. Ik ben naar de nacht van de poezie geweest samen met dominee Ting Ting.

En mag je wel meepraten als je geen jurist bent? Moet je Prof zijn in dit sprookje.

En heb je gelijk als je wel bent.

Als je het bent, ben dan je niet te stom geweest om een echte studie te kiezen.

En laten we "ons" dan door een gestudeerde &^%$*@#% vertellen wat wel of niet met scannen mag? Kunnen we die hufters die altijd maar denken dat ze meemogen praten niet gewoon een ban geven. Een id, kunnen eindelijk ons eigen opsporingsapparaat uittesten om de gestolen Vista van onze ooster buur te traceren.

He eindelijk is er weer beetje nivo.

 

Nou maar weer off topic.

Wat is er over van het eigen gebruik van de gescande Falkplan kaart?

waar de vraag mee begon? Die ene consument die thuis een kaartje in zijn Garmin hobbiet.

En nu er weer een kwartje valt dat plagiaat heet zijn, we aan belandt bij de "gecopieerde" kaart met eigen tintje die we ons eigen werk gaan noemen.

 

Mijn visite fragt Wo der Kroemel ist?

Het zal wel weer aan mijn simpele ziel liggen, maar volgens mij mag iedereen hier meepraten. Verder begrijp ik niet veel van het bericht; zinnen zijn incompleet of kloppen grammaticaal niet. Het enige wat ik er uithaal is een bepaald soort frustratie.

Doe mij, en wellicht ook anderen, een plezier en vat de kern van je betoog eens samen in één zin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien hebben we het nog steeds over de vraag in hoeverre het scannen van kaartmateriaal legaal of illegaal is.

 

Bij zo'n discussie kom je vanzelf bij de productie van dit materiaal en dus ook de bron. En daar kom ik bij de kern. Wat is de bron en dus het orgineel.

De werkelijkheid?? Die is toch ook al door iemend bedacht/getekend?

 

Ondanks dat ik electromonteur en geen jurist ben hoop ik dat ik nog steeds mee mag praten in dit draadje. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dat betreft doet Reintje dat slimmer;  Lekker hobbien met kaarten en geknuffeld worden door iedereen en jullie meten je de rol aan van roomser dan de paus en voortdurend in de stress liggen, terwijl dat niet hoeft.

Ik ben dol op knuffelen, maar ik doe het niet slimmer en ben minstens net zo rooms.

 

Zoals een enkeling zich misschien kan herinneren zijn we in mei/juni vorig jaar "opeens" van kaart veranderd.

We, de Stichting Geocaching Nederland, had een vriendelijk mailtje van Falkplan-Andes gekregen met het verzoek contact met ze op te nemen. Uiteraard heb ik dat gedaan. Ik heb te horen gekregen dat wij de kaarten gebruikten uit een "consumenten product" van Falkplan-Andes.

Ik heb uitgebreid met de betreffende medewerker gesproken. Falkplan-Andes is actief op zoek naar gebruik van hun kaarten op internet, zonder dat daar afspraken over zijn gemaakt.

Zo'n afspraak zou kunnen zijn een klein bedrag per hit op een kaart van hen. Dat zou voor ons in de duizenden euro's gaan lopen, dus dat was geen optie. Daarop hebben we even gedacht aan een "Closed User Group". Als het om een selecte groep ging kon het mogelijk goedkoper. Voor ons was dat nog steeds te duur en de "Closed User Group" stond ons niet echt aan.

 

Om te voorkomen dat we voor de rechter zouden komen, zijn we toen overgegaan naar kaarten waarvan we hebben onderzocht of ze rechten vrij zijn. Als stichting willen we namelijk geen toestanden over auteursrechten. Het is in ieder geval niet mijn hobby om juridisch in de slag te gaan.

 

Maar persoonlijk ben ik natuurlijk ook klant van Falkplan-Andes. Ik vind dat ze goede kaarten hebben en ik heb daar een aantal van in de kast. Als ik ergens in Nederland op vakantie ga, is een van de eerste dingen die ik doe, zo'n kaart van de omgeving kopen. Als ik die nog niet had natuurlijk. Voor het vervolg op Het hoogtepunt heb ik laatst een aantal A4 kopietjes gemaakt van een van de kaarten om de cache positionering met geodriehoek en kaarthoeklezer in te tekenen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar een probleem mee zou hebben. Het scannen van een kaart om vervolgens te laden in je eigen GPS ontvanger dito.

 

Wat kan dan volgens mij niet? Een verhandeling van iemand over hoe je van heel Nederland in een half uur alle topografische kaarten op je systeem hebt staan. (PM sturen heeft geen zin want ik weet ook niet hoe dat moet en als ik het al wist zou ik het niet vertellen).

 

Reintje, die niet zo rooms is dat hij op zondag zijn straatje niet sneeuwvrij gaat maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gisteren ook nog wezen stappen en zei tegen de kroegbaas, toen hij zei dat we beter ergens anders konden gaan discussieren over dit onderwerp dat een HOERENJONG als hij, geen recht van spreken had, omdat hij een IQ van nul heeft.

 

Ik ben nog even aan het bijkomen van het fysieke kontakt dat we hadden.

goeie tip van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gisteren ook nog wezen stappen en zei tegen de kroegbaas,  toen hij zei dat we beter ergens anders konden gaan discussieren over dit onderwerp dat een HOERENJONG als hij, geen recht van spreken had, omdat hij  een IQ van nul heeft.

 

Ik ben nog even aan het bijkomen van het fysieke kontakt dat we hadden.

goeie tip van je.

 

Dan zal ik ook wel IQ van nul hebben als ik hier iets van begrijp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gisteren ook nog wezen stappen en zei tegen de kroegbaas,  toen hij zei dat we beter ergens anders konden gaan discussieren over dit onderwerp dat een HOERENJONG als hij, geen recht van spreken had, omdat hij  een IQ van nul heeft.

 

Ik ben nog even aan het bijkomen van het fysieke kontakt dat we hadden.

goeie tip van je.

Whahaha, zal ik de volgende keer maar meegaan dan? De meeste kroegbazen zijn lange niet zo dom. Dat hoop ik ook maar want met een IQ van 0.0 zal de biertap niet aan de biertank gekoppeld worden.

Anyway, laten we maar weer ontopic gaan.

 

En voor diegene zie niet begrijpen waar het over gaat... paar berichten terug heb ik nog iets geschreven over een kroegbaas en een hoerejong. Daar wordt aan gerefereerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het duurt even meneer Vos. Je hoeft het niet persoonlijk op te pakken, want je wordt niet aangevallen en de modjes ook niet.

 

En dit is geen kat, maar in plaats van voortdurend te kijken (je naam staat eronder) had je door veel eerder in de discussie met dit verhaal te komen de angel uit het verhaal gehaald. Wij kunnen niet ruiken dat Falkplan op zoek is en jou daar mogelijk op aangesproken heeft, en dat dat mede daarom gevoelig ligt.

 

Maar het ging tenslotte om de enkele consument die ter lering en vermaak een kaartje maakte voor zijn Garmin. Dat beeld is wel duidelijk.

 

En daarnaast zijn een aantal opmerkingen geplaatst dat je ook op een bepaalde manier over deze "auteursrechtelijke" onderwerpen, zullen we maar even zeggen, kunt praten, zonder het misbruik te stimuleren.

 

Waarom komen dit soort problemen steeds naar voren op geocaching .nl en niet op geocaching.be of op duitse sites of amerikaanse sites. Omdat ze daar officiele Topo's hebben gemaakt om in je Garmin te stoppen.

 

Als uit deze discussie een aantal handige jongens die weten bij wie ze wezen moeten, zouden zijn opgestaan om een platform te scheppen voor de officiele versie van een te maken Garmin Topo Nederland dan had menig geocacher dat fantastisch gevonden. Helaas ligt dat niet op mijn weg.

Daar gaat het in dit soort discussies om en niet om deze of gene geocaching figuur te schofferen?

 

Op het Belgische forum is dat ook zo gegaan en er is een officiele Garmin Topo Belgie. Ingeschat wat de belangstelling is en klaar. Misschien kan Falkplan daar wel een rol in spelen ? Ook weer een goeie vorm van knuffelen.

 

De verwantschap met de problemen op het forum over dit soort vraagstukken

en de afwezigheid van een officiele Nederlandse Garmin Topo zijn wat mij betreft duidelijk.

Nu hopen dat meer mensen dat in gaan zien.

 

 

maar desondanks bedankt.

Zeg vaker wat.

 

Mocht iemand in de gelegeheid zijn om " is gewijzigt" nog te veranderen

in "is gewijzigd' ?

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was gisteren nog op de Uit&Actief-beurs. Bij de Garmin-stand wisten ze me te vertellen dat Topo Nederland later dit jaar komt, zomer of najaar. Prijs nog niet bekend.

 

Op www.gps-garmin.nl, beetje onderaan op de "Software"-pagina staat die aankondiging ook:

 

Naar verwachting komen de topografische kaarten van Nederland in de zomer van 2005 beschikbaar.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...