Spring naar bijdragen

Scannen kaarten illegaal?


Wimmert

Aanbevolen berichten

Betekent dat dan ook dat je draadje over Zelf kaarten maken van de Bruine beren

gaat verbieden.?

En alles wat vanuit Ozi met het scannen van kaarten te maken heeft?

Alles wat Lupardi in deze daarover gezegd heeft? En zo kan je wel doorgaan.

Daar is wel over nagedacht. Er is ook een vraag gesteld richting leverancier. Er is nochtans geen reden in te grijpen.

Verder is het forum een discussie platform waarin mensen aangaande de onderwerpen hun mening kunnen geven en daar is de stichting Geocaching.nl

niet verantwoordelijk voor, mits ze zich maar distancieerd van duidelijk aantoonbare bedoelingen tot misbruik en andere verboden zaken. Mits  je ze maar niet aanzet.

En wat is aanzetten.

 

Jullie zitten daar veel te verkrampt in. Relax.

Dat wordt toch hartstikke onwerkbaar allemaal.

Relax? Ik ben wel relaxed hoor. Het is "maar" een hobby, dus echt gek krijg je me niet snel, of het moet persoonlijk worden. En volgens mij werken de beide andere moderators net zo.

 

Het forum is inderdaad een discussieplatform. Ik vind (persoonlijk) dat hier ook alles gezegd mag worden, MITS (jaja, daar is 'tie :no: ) binnen de afspraken die vooraf zijn vastgesteld. De forumregels. Die mag iemand best strak vinden. Zal me worst wezen. Het zijn de vastgelegde afspraken. En jij weet net als elke intelligente medebezoeker dat men soms probeert de boel op te fokken (zelf ook wel schuldig aangemaakt ;) ). En dan verkramp je wel eens, ja.

 

Als je naar de kroeg gaat, of zo, en je roept dat de kroegbaas een hoerejong is (om wat voor reden ook, en misschien is het zelfs letterlijk zo), krijg je vermoedelijk eerst klappen en word je dan buiten gezet. Terecht. Zo gedraag je je niet; het is zijn kroeg en die ga jij niet naar de %^&*@#%nis helpen. Maar roep je dat hij een lamzak van een vent omdat hij je te weinig geld terug geeft, zal je dat waarschijnlijk niet zo worden aangerekend. Wat ik bedoel te zeggen, is dat er een grijs gebied is in wat je wel en niet kan zeggen, afhankelijk van de boodschapper en de ontvanger. En sommige mensen weten de bedoel bewust op scherp te zetten. Dat geeft ook geen pas in een nette manier van discussieren.

En als dat gebeurd, dan verkrampt de boel wel eens. Maar doorgaans niet.

Wat dat betreft doet Reintje dat slimmer;  Lekker hobbien met kaarten en geknuffeld worden door iedereen en jullie meten je de rol aan van roomser dan de paus en voortdurend in de stress liggen, terwijl dat niet hoeft.

Reintje is inderdaad erg slim. Zowel technisch als vwb positie. Die mensen moeten er ook zijn. Maar er zijn ook van die bullebakken, etters, matenaaiers, etc. nodig die mensen blijven wijzen op de regels, controleren van tijd tot tijd of er nog openstaande vragen staan, SPAM verwijderen en oneindige PB-discussies voeren over een meningsverschil.

 

En nee, ik ben niet roomser dan de paus (ik was rooms en de paus wil ik niet eens zijn).

Maar stel dat ik post: "Het is me gelukt. Ik heb de kaarten gescanned en gecalibreerd, dus ik heb ze hoor ;) ", dan vraag ik toch impliciet om mailtjes of PB's met het verzoek om die kaarten?!

Er is een verschil tussen braaf doen en braaf zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

P.s. Om een post als deze mag je mij best neersabelen hoor, ik heb een dikke huid.

Neuh, waarom?! Beetje pittig discuteren is toch niet erg?! Ik voel me geenszins neergesabeld of onheus bejegend. Dus waarom zouden we/ze dat met jou wel doen?

Een beetje discussie helpt om elkaars standpunten te leren begrijpen. En inderdaad, zoals jij keurig verwoord, zijn mijn persoonlijke meningen niet altijd in overeenstemming met wat ik als moderator verkondig.

Rijdt een politieman nooit te hard?!

Stookt een brandweerman nooit een fikkie?!

We zijn allemaal mensen. Uniek (gelukkig ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zul je echter dezelfde persoon op MSN of Skype spreken dan zal dat ongetwijfeld een heel ander gesprek worden.

Het lijkt me logisch dat als men teksten van een moderator hier op het forum leest men natuurlijk ook moet bedenken in welke positie de medewerker zich bevindt. Hij heeft misschien een stelling te verdedigen die met gezond boerenverstand soms bijna niet te verdedigen is. Dus een beetje begrip voor elkaars mening en positie is, zeker in dit soort zeer lastige discussies, (vooral omdat in dit soort zaken ook vaak jurispredentie wordt toegepast) echt een must.

En zo is het helemaal. Ik heb nog even geprobeerd een bericht van mij op te zoeken van ergens in oktober of ziets. Daar heb ik hetzelfde beweerd.

Wat je privé hebt aan software en hoe je er aan komt zal mij een zorg zijn. Wie illegaal wil, zal mij ook een zorg zijn. Ik vind persoonlijk alles prima. Maar, doe het dan stilletjes en schreeuw het niet van de daken op iets zo verschrikkelijk publiekelijks als het forum.

Het lijkt zo geheim, zoals we hier allen achter een password zitten te tikken.

Een keer op google intikken van Kabouter, of OziExplorer of iets dergelijks en je krijgt hits naar o.a. geocaching.nl.

Al die internetsoftwarenantipiratenagentjes gebruiken zoekmachines waarbij Google een lachertje is en hebben het zo door als er hier op het forum erover wordt geouwehoerd.

Als er dan niet door deze of gene als moderator ingegrepen wordt, heb je in notiime een gesloten site en forum. Zo simpel is het.

Het is niet eens modje pesten het is jezelf de das omdoen.

Veel van die gasten die daarover continu zitten te zeiken, denken dat we ons eigen mening zitten te verkondigen en dat we willen doen voorkomen als wij brandschoon zijn en vinden ons daarbij hypocriet. Of nog erger, ze denken dat we zitten te genieten van onze acties en worden we ook nog eens beticht van machtsmisbruik. Tja, kan dan maar een ding denken, die gasten moeten werkelijk een IQ van 0,0 hebben. Denken kan ik dat alleen maar natuurlijk. Zeggen op het forum kan ik dat niet, dus doe ik dat niet... ;)

 

{OffTopicmode on}

Enne, wat illegale software betreft, ik ben de enige die brandschoon is.

 

Ik heb hier momenteel in huis geen kruimel software dat niet legaal is ;) Zelfs geen gedownloade MP3tje....

 

De reden is dat mijn "Server" gisteravond in brand heeft gestaan en 500 gieg verloren is gegaan. Geen enkele backup

Het enige wat ik over gehouden heb is bijna 10 gieg aan foto's van ons geocachingavonturen door de jaren heen.Die stonden toevallig nog op een Externe HD.

{OffTopicmode off, Ontopicmode on}

 

Maar huh, je wordt niet afgerekend op je mening hoor Haakmans

 

Koffie slecht voor je? Ga een ander in de snelfiltermaling nemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Veel van die gasten die daarover continu zitten te zeiken,

...

 

Zow. Het zijn toch wel de nieuwelingen die er inhoudelijk over beginnen. Die zijn het wel snel duidelijk te maken dat verspreiding van illegale praktijken niet kan hier.

 

Maar ik denk dat je -om alles in de hand te houden- niet zó hard moet knijpen dat het zand je tussen de vingers wegglipt en je uiteindelijk een lege hand overhoudt. Om maar eens een een standaard huwelijkspraatje er tussendoor te gooien. Niet zelluf bedacht, zal wel wat inzitten dan?

 

Grtz,

M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Veel van die gasten die daarover continu zitten te zeiken,

...

 

Zow. Het zijn toch wel de nieuwelingen die er inhoudelijk over beginnen. Die zijn het wel snel duidelijk te maken dat verspreiding van illegale praktijken niet kan hier.

 

Maar ik denk dat je -om alles in de hand te houden- niet zó hard moet knijpen dat het zand je tussen de vingers wegglipt en je uiteindelijk een lege hand overhoudt. Om maar eens een een standaard huwelijkspraatje er tussendoor te gooien. Niet zelluf bedacht, zal wel wat inzitten dan?

 

Grtz,

M.

 

Nee, de meeste nieuwelingen reageren meestal wel positief als ze worden gewezen op de forumregels. Het zijn vaak al de wat oudgedienden die doorblijven gaan.

En zo hard knijpen we echt niet. We hebben maar een paar regels waaraan we ons moeten houden en dat zullen we ook gewoon blijven doen. De reden heb je in mijn vorig bericht kunnen lezen.

Net als in een huwelijk, wie zich niet wil conformeen aan de afspraken en deze willens en wetens probeert met de voeten te treden loopt de kans dat de partner zegt, Je kunt gaan....

Ach zand tussen de vingers wegglippen? Er is zand genoeg op aarde en het kost niets. Soms lijkt het wel of er alsof je helemaal niets hoeft te doen en er is weer een berg zand uit zichzelf ontstaan.

 

Het gaat ook maar om een handjevol hoor ;) Don't panic.

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarbij aansluitend vind ik en zo heb ik dat eerder ook bedoeld.

 

Waarom jezelf opstellen als zijnde het verlengstuk van een software / kaart leverancier? Uit angst dat de boel op slot gaat?

 

(Je maakt het de leveranciers wel erg makkelijk.

Voor ze werken en niet eens een leuke bijdrage voor de site?)

 

Dan maak je het jezelf erg moeilijk.

-je moet voortdurend op jacht

-je moet overal de oplossing voor geven en dat kan niet

 

Ik vind ook dat deze vorm van handhaving niet in het belang van de marktwerking

is om zo nieuwe en betere producten te krijgen. Te weinig prikkel voor de leverancier. Ze mogen best door ons geprikkeld worden.

We geven ze vaak tips genoeg.

 

Terug naar de oorspronkelijke vraag?

Mag dat een kaart scannen, had ook beantwoord kunnen met zoiets "bel je rechtsbijstand " met alle respect daar gaan wij niet over maar wij zijn tegen het schenden van de rechten van anderen.

 

Daarmee behoud je de mogelijk het scannen technisch te bespreken met Ozi en Zelf Kaarten Maken, wat overal kan en heb je al die spreekwoordelijke apen niet op je rug en hoeven discussies

over de vraag of het nu of niet mag niet op het forum plaats te vinden.

 

En zodra men een dergelijk draadje start kan je als moderator zeggen dat het niet toegestaan is om merknamen van te gebruiken materiaal te noemen maar de techniek van het programma wel en het programma wel.

Anders kan je je ook gaan afvragen of mensen die over welke software dan ook praten wel een licentie hebben? Te moeilijk. Hoeft niet allemaal.

 

En zo kan een discussie op een forum een bron zijn voor leveranciers

om hun marketing aan te passen.

Wij zijn blijven hangen in het kaboutertijdperk en in Duitsland en Belgie zijn

gewoon Garmin Topo's en bij ons komt dat maar niet van de grond.

Ook ander illegaal gebruik zou mogelijk beter te verhelpen zijn als men beter keek naar de behoefte van gps gebruiker en bepaalde software goedkoper aanbiedt.

Aspid uit Portugal zag die behoefte wel, maar is terug gefloten.

Daar draaien ze de kraan dicht in plaats van het signaal op te pakken.

En in dat verhaal moet je niet gaan uitleggen waarom de leverancier dat doet en hun zij zo hun belangen hebben. Daar gaat geocaching.nl toch niet over.

 

Het is in het belang van geocachers dat leveranciers gaan nadenken wat ze kunnen doen om ons de software en gps'en voor een lagere prijs aan te bieden.

 

In de supermarkt"oorlog" vinden we dit proces ook normaal, terwijl wij nog steeds tegen winkeldiefstal zijn. We vinden de prijzen te hoog. We willen een andere product samenstelling.

 

En zo bedoel ik het nut van de discussie en de rol van iedereen die daaraan deel neemt, leden en moderatoren, waarbij we het accent moeten houden op het spelen van de bal en ons houden aan het spelen binnen de spelregels.

Het is ook goed voor de sfeer te onder kennen waar onze gemeenschappelijke belangen liggen.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarbij aansluitend vind ik en zo heb ik dat eerder ook bedoeld.

 

Waarom jezelf opstellen als zijnde het verlengstuk van een software / kaart leverancier? Uit angst dat de boel op slot gaat?

 

(Je maakt het de leveranciers wel erg makkelijk.

Voor ze werken en niet eens een leuke bijdrage voor de site?)

 

Dan maak je het jezelf erg moeilijk.

-je moet voortdurend op jacht

-je moet overal de oplossing voor geven en dat kan niet

 

Het zou wel zo handig zijn als je in je bericht praat over een je en jij, je de naam van de bedoelde persoon erbij zet, of hem gaat quoten.

 

Ik kan hier niet uithalen tegen wie je het hebt en al helemaal niet waar het over gaat of wat je ermee wilt zeggen.

 

Het staat onder mijn reply aan mgr en dan zou je kunnen denken dat het weer een reply daarop is en dus tegen mij en dan over wat ik schreef. Helaas begrijp ik er dan geen woord van.

Het is net alsof je het begin van je verhaal per ongeluk niet gepost is.

 

Een ding wil ik wel op reageren, als het tegen mij is en je denkt dat ik me als een verlengstuk van de software of kaartenboer opstel, dan ben je mis.

Wanneer lees jij nu eens niets meer en niets minder dan dat we ons aan de forumregels houden?

Als er in de forumregels zou staan dat we illegale software moeten promoten dan zou ik dat doen.

Waarom nu steeds verder gaan en dieper terwijl het zo stupid simple is?

De forumregels hanteren mijn Dirkje, dat is het enige wat we doen.

Ik werk niet voor welke leverancier dan ook, ik modereer hier een forum en probeer zo goed en zo kwaad het gaat de forumregels te hanteren.

Bij de een hoef ik maar een keer te zeggen en de ander moet ik het 10 x vertellen.

Kijk, het is heel simpel. Toen je lid werd van dit forum heb je eerst de regels moeten lezen en je moets ze accepteren. Daarme ben je accoord gegaan. Klaar, over en uit.

Als je niet met de regels eens bent, had jij je niet moeten aanmelden en als je achteraf niet met de regels eens bent, moet je gewoon opzouten.

Voor jou 10 anderen. Het is hier geen democratie, er is geen inspraak. Je accepteert ze en je kunt lekker binnen de marge van het toelaatbare posten.

Als je over de grens gaat, dan wordt je aangesproken. Als je te vaak over de grens gaat wordt je een schrijfverbod opgelegd als de moderator je welwillend is. Als de moderartor flauw van je is, ben je exlid.

Een discussie aangaan over de forumregels is niet mogelijk. Het is nu eenmaal zo.

 

Goed, als je weer antwoorden wilt dan maar weer via email als het tenminste eens andere koek is.... Dit is een draadje over kaarten scannen wel of niet legaal en niet jouw favoriete onderwerp regels verkrachten en modjesafzeiken.

Heb al een paar berichten terug tegen je gezegd dat dit niet jouw draadje is, gun een ander zijn draadje en zijn onderwerp en verdraai niet steeds de topic naar garmin/forumregels/slecht modereren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...  die doorblijven gaan.

En zo hard knijpen we echt niet. We hebben maar een paar regels waaraan we ons moeten houden en dat zullen we ook gewoon blijven doen...

 

Don't panic.

 

Nee, het is geen tijd voor paniek. Dat doorgaan, heb je het dan over het inhoudelijk ingaan op illegale software? Ik wel namelijk. Ik ken daar eigenlijk geen voorbeelden van.

 

Ik ken wel een voorbeeld van het maar doorgaan op het gebruik van het woordje 'kabouter' en mijn gevoel zegt dat jij daar op doelt. Er zijn daar inderdaad wat oudgedienden lage tijd nogal jolig geweest, onder andere ikzelf. Nota bene mister braaf himself, Heirbaut Hunters, heeft toen een ban opgelopen. Niet dat jij daar wat aan kon doen, dat weet ik ook wel. Overigens mag het woordje nu wel weer, dus het heeft wel wat opgeleverd :beerchug: Niet dat dat verder belangrijk is.

 

Maar om het dan maar over gasten te hebben, zeiken en IQ's van nul, dan zeg ik even zow! Het was toen slechts een niet zo gewaardeerde joligheid.

 

Maar als je het wel hebt over het alsmaar doorgaan op illegale software, dan heb je beter gelezen deafgelopen tijd dan ik. Maar dat kan best hoor.

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om het draadje weer een beetje ontopic te sturen.

 

Ik heb antwoord van Falkplan-Andes.

-knip-

of anders te gebruiken dan waarvoor ze ontwikkeld zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

-knip-

 

 

Waarvoor zijn ze ontwikkeld?

Om te wandelen en te navigeren toch.

Hoe je dat dan doet maakt naar mijn mening dan ook niets uit.

Of dit nu met een sextant en een papieren exemplaar gebeurt of met een gescande kaart op een laptop gekoppeld aan een GPS.

Als je de kaart maar gebruikt waarvoor hij ontwikkeld is. Navigatie.

Dus niet als behang of WC-papier.

 

Ook kwam er aan de orde om zelf kaarten te maken/tekenen.

Maar wat is nu, met de huidige technische omstandigheden nog tekenen.

Er lopen nu al generaties rond die geen eens weten wat een Rotring setje is.

Dus tekenen we met de PC en een grafisch pakketje.

En wat nu als we een bestaande kaart na tekenen. Is hij dan gecopierd of is het vanaf dat moment een eigen productie.

Het scheelt je in iedergeval de huur van een vliegtuigje om over dat gebied te vliegen. Foto's te maken en deze omzetten met een vector-georienteerd pakket.

Kan je dus beter een paar foto's maken van je gekochte kaart en die omzetten naar vectors.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om het draadje weer een beetje ontopic te sturen.

Waarvoor mijn dank.

 

..........Het scheelt je in ieder geval de huur van een vliegtuigje om over dat gebied te vliegen. Foto's te maken en deze omzetten met een vector-georienteerd pakket.

Kan je dus beter een paar foto's maken van je gekochte kaart en die omzetten naar vectors.

Tja, allereerst ben ik het met je eens. Voor eigen gebruik zal niemand je gaan lastig vallen. Dat is al bewezen in de muziek- en filmindustrie, en die zal vast niet afwijken van de anderen met hun copyrights.

Misschien dat Falkplan nu juist wel de copyrights heeft omdat deze wel de moeite heeft genomen om met een gehuurde vliegtuig foto's te maken en die omzetten naar vectors... :beerchug:

 

Success is not forever, and failure is not fatal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik een voorbeeld geven:

Mozart is al tijden dood. Als zo lang dat er geen auteursrechten meer door iemand geclaimd kunnen worden (net zoals Shakespeare)

Er zijn muziekbladenuitgevers die de muziek op papier uitbrengen (notenschrift).

Jij hebt een zangkoor. Een partituur moet door 100 leden geoefend worden.

Kan je nu voor eigen koor-gebruik 1 gekocht (vreselijk duur) exemplaar 100 maal copieeren?

Buma/Stemra e.d zeggen van NEE.

Dit naar aanleiding van het voorbeeld van een scoutinggroep die de topokaarten multipliceert voor eigen gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je nu voor eigen koor-gebruik 1 gekocht (vreselijk duur) exemplaar 100 maal copieeren?

Buma/Stemra e.d zeggen van NEE.

Dit naar aanleiding van het voorbeeld van een scoutinggroep die de topokaarten multipliceert voor eigen gebruik.

Daar zit 'm toch de kneep? Bij onze scoutinggroep worden de kaarten niet gekopieerd voor gebruik (alleen zwart/wit kopiën van delen van de kaart als er op getekend moet worden). De kaarten kosten een paar EUR bij de Topografische Dienst (12 EUR of zo). Dat is te doen en die kaarten kun je de komende 10, 15 jaar makkelijk gebruiken. We kopen dan iets van 8 kaarten. Ben je 100 EUR kwijt voor 10 jaar. Dat is te doen en ook te verdedigen bij de mensen die de contributie van onze vereniging betalen.

Nu weet ik niet wat die papiermuziek kost, maar ik kan me wel voorstellen dat de lokale fanfare geen duizenden EUR's wil neertellen net als wij ook geen duizenden EUR's kunnen en willen betalen voor kaarten. Maar het Nederlands Symfonie Orkest is toch een heel ander soort organisatie. Die gebruikt de muziek voor winstbejag, net als andere organisaties (routeplanner fabrikanten, toeristische organisaties, etc) de kaarten voor winstbejag kunnen gebruiken.

 

Vroeger, toen alles beter was ;) , had je nog WordPerfect 4.2 en 5.1. Uiteraard mocht je dat niet kopiëren, maar we deden het toch. Immers, 1200 gulden voor een softwarepakket was schandalig veel. WordPerfect greep niet in bij particulieren, en omdat de mensen het thuis gebruikten, werd er op het werk ook om gevraagd. Het kweekt dus een vraag naar je software. Daarom is WordPerfect een hele grote geworden in Nederland. Vroeger...

 

Ik denk niet dat de Topografische dienst of FalkPlan of welke kaartfabrikant dan ook ingrijpt als jij je kaart voor persoonlijk gebruik kopieert of inscanned. Een rechtzaak tegen Meneer X te Y is gedoe en een kale kip kan je niet plukken. Bepaal maar eens wat je dervingskosten zijn die meneer X je heeft geleverd. Bovendien, een beetje standaard kopieerapparaat gaat tot A3 formaat. En een stafkaart is groter. Knippen, plakken, hele toestanden. Kaart kopen is goedkoper (hoewel meestal de kopieerapparaat van de baas wordt geleend).

Waar leveranciers gewoon huiverig voor zijn is de digitale vorm van kaarten. Die verspreiden te gemakkelijk voor praktisch gratis. En dan hebben we het niet meer over dat ene kopietje voor backup, in de auto of voor je tweede computer. We kunnen met zijn allen wel een Rooms Pauselijk gezicht trekken, maar die kaarten gaan van hand naar hand. Daar richt je wel degelijk schade mee aan bij de kaartleverancier. Simpelweg niet omdat ik ooit van plan zou zijn om heel Nederland in stafkaarten aan te schaffen (die heb ik al als oude afgedankte versie uit het leger, met zonder de Zuidelijke-Flevopolder en zonder A50; fijn bruikbaar ;) ), maar omdat ik nu ook niet meer die ene kaart van Heerde/Wezep koop.

 

Vandaar dat wij, als geocaching.nl, een strak beleid blijven vormen t.a.v. het aanbieden van digitale stafkaarten. Wil je een stafkaart? Gewoon kopen in de winkel (Beversport heeft ze o.a.) en als je 'm digitaal wilt, dan scan je 'm maar in. Of het mag, nee dus, maar dat is volledig voor je eigen verantwoording. Je gaat maar bij je eigen rechtsgevoel te rade of je de wet wilt overtreden. Het aanbieden of vragen van digitale stafkaarten of delen daarvan, via dit forum, is en blijft ten strengste verboden en zal altijd worden gestraft! Bij twijfel krijg je daar altijd het nadeel van.

 

Om een soortgelijk voorbeeld te stellen: op de snelweg mag je 120. Punt uit. Dat je pas bij 128 km/uur geflitst wordt en bekeurd wordt, wil niet zeggen dat je daarom dus 128 km/u mag rijden. Daarom zal de ene netjes 120 rijden en de ander de grens van 128 opzoeken. En er blijft die groep die steevast 150 blijft rijden. Geocaching.nl zegt: je mag niet harder dan 120.

 

Intussen is het nu al zo vaak uitgelegd hoe de vork in de steel zit over die kaarten, dat het me nu wel duidelijk lijkt. Zo niet? Dan ben je in mijn ogen of dom, of naïef, of recalcitrant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft bij mij nog wel de vraag: wat is een copie en wat is natekenen.

Een copie is duidelijk maar wat nu als je de bestaande kaart natekend en het bos blauw maakt, heide groen en water paars. We laten hoogte data weg en enkele andere kenmerken. Ploffen er een nieuw raster overheen en produceren een nieuwe legenda. Hebben we dan voor de wet een kopie of een nieuwe kaart?

Hoewel deze laatste dan wel als plagiaat kan worden aangemerkt.

Met een PC is bovenstaand proces snel verwerkt dus dat is het probleem niet.

Maar is het strafbaar als je deze kaarten onder eigen beheer zou uitbrengen.

De heren van Falkplan plegen dan ook een soort plagiaat aangezien die de contouren van een bestaande weg natekend. Een weg die door een duur betaalde architect ontworpen is.

 

Een soort kip en ei situatie dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...