Spring naar bijdragen

Berekening


Gast Stanley

Aanbevolen berichten

Stel ik heb 2 posities:

 

Positie 1: N52.2304999 E004.6688334

Positie 2: N52.2344560 E004.6764180

 

Hoe kan ik nu berekenen welke kand je op gaat ??

 

 

Alvast vriendelijk dank,

Stanley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

2 zaken:

 

1. Het noorderbreedte-deel van het coördinaat wordt iets (0,004) groter; de positie verplaatst zich dus iets naar het noorden.

2. Het oosterlengte-deel van het coördinaat wordt iets (0,01) groter; de positie verplaatst zich dus iets naar het oosten.

 

Conclusie:

Je gaat (globaal) in de richting oost/noordoost. B)

 

Of moet het preciezer?

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ze ook uitzetten op de kaart, dan kun je het zien. En waarschijnlijk kun je ze in je GPS plotten en dan berekend die precies je koers. Houdt er bij gebruik van geografische stafkaarten wel rekening mee dat er een jaarlijkse verandering is in het verschil tussen kaartnoorden en ware noorden. Als je met je kompas achter de kaartkoers aanloopt (of andersom), kun je, afhankelijk van de af te leggen afstand, nogal naast je doel uitkomen. De afwijking is vermeld in de legenda voor het jaar waarin de kaart gedrukt is. Daarbij wordt dan ook de jaarlijkse verandering genoemd. De afwijking voor het huidige jaar kun je dan berekenen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 zaken:

 

1. Het noorderbreedte-deel van het coördinaat wordt iets (0,004) groter; de positie verplaatst zich dus iets naar het noorden.

2. Het oosterlengte-deel van het coördinaat wordt iets (0,01) groter; de positie verplaatst zich dus iets naar het oosten.

 

Conclusie:

Je gaat (globaal) in de richting oost/noordoost.  B)

 

Of moet het preciezer?

 

Ja eigenlijk wel, ik ben bezig met een programma wat een gps ondvanger emuleerd, dus eigenlijk zoek ik een formule welke dit berekend en dan zo precies mogenlijk.

 

Alvast vriendelijk dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel ik heb 2 posities:

 

Positie 1:  N52.2304999 E004.6688334

Positie 2:  N52.2344560 E004.6764180 

 

Hoe kan ik nu berekenen welke kand je op gaat ??

 

 

Alvast vriendelijk dank,

              Stanley

 

Ik denk dat als de Bruine Beren deze topic lezen je alles hierover kunnen vertellen. Ik ken weinig geocachers die zoveel kennis hebben over omzetten van coördinaten en berekeningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel ik heb 2 posities:

 

Positie 1:  N52.2304999 E004.6688334

Positie 2:  N52.2344560 E004.6764180 

 

Hoe kan ik nu berekenen welke kand je op gaat ??

 

 

Oei, dat is helemaal niet zo simpel, maar ik neem aan dat het om kleine afstanden gaat en als je dan ook nog de afplatting van de aarde vergeet:

 

richting = mod (atan2(sin(lon2-lon1)*cos(lat2),cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon2-lon1)),2*pi)

bewerkt door jowi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei, dat is helemaal niet zo simpel, maar ik neem aan dat het om kleine afstanden gaat en als je dan ook nog de afplatting van de aarde vergeet:

 

richting = mod (atan2(sin(lon2-lon1)*cos(lat2),cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon2-lon1)),2*pi)

 

Ja het gaat inderdaat om kleine afstanden, maar goed werken doet het nog niet, ik gebruik in "VB" het volgende:

 

Richting = Atan2(Sin(Lon2 - Lon1) * Cos(Lat2), Cos(Lat1) * Sin(Lat2) - Sin(Lat1) * Cos(Lat2) * Cos(Lon2 - Lon1)) Mod (2 * PI)

 

Tevens ondersteund "VB6" atan2 niet, volgende functie voor gemaakt:

Public Function Atan2(ByVal op As Double, ByVal ad As Double) As Double

Const PI = 3.14159265358979

Dim At As Double

 

If ad = 0 Then

If op > 0 Then

Atan2 = PI / 2#

Else

Atan2 = PI * 1.5

End If

Else

At = Atn(op / ad)

If ad < 0 Then

Atan2 = PI + At

ElseIf op# < 0 Then

Atan2 = PI + PI + At

Else

Atan2 = At

End If

End If

End Function

 

De richting welke ik steeds krijg ligt tussen de 0 en de 5 !

 

Wat gaat er fout,

Alvast vriendelijk dank,

Stanley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De richting welke ik steeds krijg ligt tussen de 0 en de 5 !

 

Met het voornoemde coördinaten-paar? Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, als er een hoek berekend wordt. Die kan dan voor een richting iets ten noorden van het oosten (Oost/Noordoost) zo rond dat getal liggen.

 

Of krijg je die uitkomst bij alle coördinaten-paren?

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De richting welke ik steeds krijg ligt tussen de 0 en de 5 !

 

Met het voornoemde coördinaten-paar? Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, als er een hoek berekend wordt. Die kan dan voor een richting iets ten noorden van het oosten (Oost/Noordoost) zo rond dat getal liggen.

 

Of krijg je die uitkomst bij alle coördinaten-paren?

 

Ja het lijkt wel willekurig, maar ik krijg deze waarden inderdaat bij alle coordinaten-paren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De richting welke ik steeds krijg ligt tussen de 0 en de 5 !

 

Met het voornoemde coördinaten-paar? Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, als er een hoek berekend wordt. Die kan dan voor een richting iets ten noorden van het oosten (Oost/Noordoost) zo rond dat getal liggen.

 

Of krijg je die uitkomst bij alle coördinaten-paren?

 

Ja het lijkt wel willekurig, maar ik krijg deze waarden inderdaat bij alle coordinaten-paren.

 

Vergeet je niet om te rekenen van graden naar radialen en aan het eind weer van radialen naar graden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De richting welke ik steeds krijg ligt tussen de 0 en de 5 !

 

Met het voornoemde coördinaten-paar? Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, als er een hoek berekend wordt. Die kan dan voor een richting iets ten noorden van het oosten (Oost/Noordoost) zo rond dat getal liggen.

 

Of krijg je die uitkomst bij alle coördinaten-paren?

 

Ja het lijkt wel willekurig, maar ik krijg deze waarden inderdaat bij alle coordinaten-paren.

 

Vergeet je niet om te rekenen van graden naar radialen en aan het eind weer van radialen naar graden?

 

Hoe reken ik Graden om in Radialen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ik even omrekenen naar RD. En daar de elementaire meetkunde op los laten.

 

Wat je ook kunt doen is de twee punten invoeren in je GPS en vervolgens je positie handmatig in te stellen op de eerste locatie. Als je een GoTo geeft naar de tweede rekent de GPS het voor je uit.

 

Wat ik alleen niet begrijp is waarom je dit wilt weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...