Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Ik probeer nu al een tijdje een wegenkaart voor Ozi te maken.

Lijkt me makkelijk om van te voren te kijken waar ik ongeveer moet zijn en welke afslag ik het beste kan nemen.

Ben nu al weken aan het klungelen (of experimenteren zoals de Prof het zegt) maar het wil niet best lukken.

Ik heb van MapPoint alle kaartjes compleet van de Benelux via rechtsklik-Bestand opslaan als.

Nu heb ik geprobeerd om al die kleine (deel) kaartjes te plakken met PhotoStitch.

Die plakt wel maar hoe. Het lijkt wel een micadokaart. Project mislukt.

Vanavond een tweede poging met Panavieuw. Die maakt er ook een onooglijke zooi van. Project wederom mislukt.

Het probleem komt waarschijnlijk door de schuine kustlijn van Nederland.

Door alle deekaartjes 180 graden te draaien begint het plakken nu in Duitsland zodat het goed moet gaan. Helaas weer mislukt.

EDIT: Niet helemaal. Met force firtst colum and row wordt het al een stuk plezieriger. Helaas is het allemaal niet zo scherp meer maar ik krijg weer hoop.

Hoe kan ik dit efficient en makkelijk gaan oplossen?

Of is er misschien al zo'n kaart van 1:25.000?

Ger@ld.

bewerkt door de Roode Lantaarn

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Lijkt me makkelijk om van te voren te kijken waar ik ongeveer moet zijn en welke afslag ik het beste kan nemen.

Ben nu al weken aan het klungelen......

uhhh, TomTom ??
  • 0
Geplaatst

... Het lijkt wel een micadokaart. Project mislukt....

Ger@ld.

Waar je mogelijk last van hebt is het feit dat je oorspronkelijke materiaal geen Mercator projectie is. Als je dan over grotere afstanden probeert te stitchen gaat dat in het begin heel aardig, maar na verloop van tijd wordt het een chaos.

Als dat het geval is, bied ander materiaal vast uitkomst.

• 0
Geplaatst

Alle kaartjes los in de PDA zetten samen met de calibratie files. Ozi explorer springt dan vanzelf over naar de volgende. Je moet dan wel elk kaartje apart gecalibreerd hebben.

• 0
Geplaatst

Dat gewoon aan elkaar plakken lijkt me nogal een werk wat volgens mij dan ook makkelijker kan. De kaartjes bestrijken een gebied van ca 30x30 km dus dat zijn er nogal wat voor de benelux. (ongeveer 80).

Ze beschikken allemaal over een flinke overlap dus moet dat met een stitch progje toch goed gaan.

Ook al geprobeert om eerts allemaal stroken te maken, die 90 graden te draaien en dan de stroken te plakken maar dat werkt ook niet.

ik weet niet of het een Mercator porjectie is maar als ik een strook maak met Photostitch krijgt die strook wel de vorm van een breedte graad (ietwat rond dus).

Dit is op zich geen oprobleem want dan is de totalekaart weer recht te trekken met PSP.

Maar zodra ik de stroken ga plakken gaat het helemaal mis.

Ger@ld

• 0
Geplaatst

Het plakken van de vele kaartjes is gestopt.

Het bestand zou veel te groot gaan worden en om de afbeelding te verkleinen werd de bruikbaarheid weer nihil.

Ik ben nu overgegaan op het scannen van een FalkPlan wegenkaart.

Zo een in een boekje met van die handige tabbladen en zo'n ringbandje.

Alle 23 kaartjes gescand op 200 dpi.

En dan nog even calibreren in Ozi. :thumbup:

Ik heb nu de helft gedaan maar heb het gevoel dat het niet goed gaat.

Even de werkwijze uitleggen.

Mbv Mapsent een groot aantal cal. punten bepaalt die op de FalkPlan kaarten makkelijk terug te vinden zijn.

Deze (90) waypoints overgezet naar de GPS en via de GPS weer in Ozi geladen.

Mbv de overbekende kaarten een aantal van deze (ijk)WP's gecheckt maar die kwamen allemaal goed uit.

Per kaart heb ik nu dus 4 punten om te calibreren. Calibratie punt op het bedoelde punt gezet en het daarbij behorende WP en dus coordinaat opgegeven.

Mapdatum = WGS84 en Map Projection op UTM.

Het lijkt goed te gaan maar als, na het .map bestand te hebben opgeslagen, ik de (ijk)WP's projecteer krijg ik het vermoeden dat ze niet helemaal meer op de plaats staan.

Controleren met Check Calibration bevestigd dit. De cirkel staat nog precies op het bedoelde punt maar het (ijk)WP ligt niet meer in het hart van deze cirkel. Op iedere hoek van de kaart staan ze onafhankelijk van elkaar met een afwijking in de cirkel. Soms linksboven, soms rechtsonder enz. en soms zelfs buiten de cirkel.

Heb ook Map Projection al eens veranderd in Transverse Mercator en de Projection setup overgenomen van die overbekende kaarten maar dat gaf het zelfde resultaat.

Het vreemde is bovendien dat kaart nummer 1 Texel-Vlieland (die als laatste geijkt is) het wel goed doet maar zodra ik de oost-liggende kaart neem en ik kijk op de overlap van deze 2e kaart de (ijk)WP's van de 1e kaart ongeveer 15 km naar het zuiden zijn gezakt.

Als voorbeeld even het volgende punt. N52 30.578 E005 52.705

Dit punt ligt midden op een kruising Zuidelijk van Kampen maar het (ijk)WP wat hiervoor gebruikt werd ligt plotseling iets noordelijker van de weg.

De papieren FalkPlan kaart bevat geen gegevens over mapdatum en/of projectie.

Ik krijg hier nog geen slapeloze nachten van maar leuk is het ook niet. :P

Hoe krijg ik dit nu goed voor elkaar.

• 0
Geplaatst

Als het een konstante schuif was dan zou ik zeggen : mapdatum maar als de schuif her en der is dan is het: projectie. Haal eens bij http://members.optusnet.com.au/~johntserkezis/oziutils.html

de utility Ozi DAT Control Panel

Zet daar in tab Calibration de vinken Show calibration point on map image en show xy coords.

Dan zie je op de kaart de positie aangegeven van de ijkpunten met hun graden van de getoonde mapdatum. Zijn die anders dan wat je in check calibration krijgt?

• 0
Geplaatst

Enige maanden geleden ben ik ook bezig geweest om kaarten te calibreren voor oziexplorer. Daar ben ik dus mee gestopt. De kaarten die ik gebruikte zijn blijkbaar niet op schaal. Ondanks dat ik negen calibratie punten had ingevoerd zat er soms een flinke afwijking in van een tiental meters. En op een andere plaats was het weer goed. De calibratie punten heb ik zelf met de gps op gemeten door naar negen punten op de kaart te rijden. Helaas is dit dus niet erg nauwkeurig. Hoe het met de nauwkeurigheid van de Falk kaarten zit weet ik dus niet. Zelfs met een ingescande stafkaart is het nog lastig om het goed te krijgen.

• 0
Geplaatst

Ik heb vanavond even wezen "experimenteren" met OziDat Control Panel maar het coordinaat van het ijkpunt is gelijk in zowel ControlPanel (wat nu op de kaart weergegeven wordt) als in het Calibrate Panel. Ook het coordinaat van het WP is hiermee gelijk.

En toch komen ze op verschillende plaatsen op de kaart te staan.

De schuif heeft niet een echte regelmaat. Echter hoe verder je van een ijkpunt afkomt hoe groter wordt de afwijking. Dit gecontroleerd met name search en een aantal dorpjes in Friesland.

Ik heb ook eens gekeken hoeveel die afwijking nu eigenlijk is:

Vier calibratie punten gebruikt welke zover mogelijk bij de hoeken zitten en wel in deze volgorde: 1-2-3-4 = LiBo-ReBo-LiOn-ReOn.

Hieronder een tabel met de afwijkingen van twee willekeurige kaarten.

Afwijking van het WP in pixels ten opzichte van het ijkpunt (met gelijke coordinaten)

1 X+2 Y+1

2 X-2 Y-1

3 X-3 Y-1

4 X+3 Y+1

1 X-2 Y-1

2 X+2 Y-1

3 X+1 Y+1

4X-2 Y-1

Het lijkt niet veel maar met een kaart op 200 dpi en een schaal van 1:300.000 is dit toch al een flinke afwijking.

Voor de geintereseerden.

4 kaarten + de bbh .map bestanden en een .wpt met alle gebruikte ijkpunten vind je hier

• 0
Geplaatst

Ik zou haast zeggen, gooit 't es op het forum van de maker.

Als licentiehouder :beerchug: heb je kans op een reactie met oplossing.

• 0
Geplaatst

Ik heb kaart nummer 10 bekeken en er wat waypoints en tracks op geprojecteerd.

:beerchug: niets meer aan doen.

Natuurlijk klopt het niet helemaal, maar wat wil, je moet wel rekening houden met het bron materiaal.

De gebruikte kaarten zijn totaal niet nauwkeurig.

Deze kaarten zijn gemaakt om duidelijk de wegen weer te geven en dat doen ze ook.

Maar dat dan niet altijd we werkelijkheid benaderd wordt moet je dan wel op de koop toe nemen.

Volgens deze kaarten zou een snelweg 400 meter breed zijn :thumbup:

Je begon je verhaal met dat je de kaarten wilde gebruiken om te bepalen welke afslag je moet nemen.

Nou dat lijkt mij prima kunnen.

Of je moet net pech hebben dat een cache zo dicht bij de snelweg ligt dat deze aan de verkeerde kant van de snelweg geprojecteerd wordt.

• 0
Geplaatst

Ik heb vanavond ook eens een track geprojecteerd en ik moet zeggen "Dat valt niet tegen". :thumbsup:

Ik had hier nog niet eerder aan gedacht om dat te doen en heb als voorbeeld de track van Event in het noorden gebruikt.

99% van de track komt op (overheen) met de weg, maar ja als de snelwegen 400 mtr. breed zijn kun je nog wel met een EPE van een metertje of 50 een goed resultaat behalen. ;)

Blijft toch nog het feit dat als ik een WP gebruik als cal. punt dit WP even later niet mooi in het hart van de cirkeltjes ligt. Mij lijkt juist dat als je dichter bij het cal. punt komt het ook nauwkeuriger wordt. Misschien is dit een kleine bug in Ozi.

Hoe dan ook. Ik ga verder met de overige kaarten te calibreren. Ga ze ook nog even omzetten .gif naar .ozf2. Had ik misschien beter eerder kunnen doen vóór de calibratie maar met TexRep is dat probleem ook verholpen. :(

Tot slot nog even over die 400 mtr. brede wegen in Nederland:

Waarschijnlijk is dat ook maatbepalend geweest voor de hoogte van de wegenbelasting die we betalen. In de trand van m2 asfalt*kg auto=KASSA. :ph34r:

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Vanavond alle kaarten opnieuw gecallibreerd. Echter in plaats van 4 punten maar 3 punten gebruikt. :(

Het klinkt misschien onlogisch maar nu klopt het veel beter. :thumbsup:

Waarom??? Ik heb geen idee maar het werkt in iedergeval. :ph34r:

Binnenkort zet ik ze allemaal online in zowel .jpg als .ozf2

Hou dus dit draadje in de gaten voor de links.

bewerkt door de Roode Lantaarn
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...