Spring naar bijdragen

Discussie n.a.v een reactie op reviewersbericht


GeoWolf

Aanbevolen berichten

Ik heb even de tekst aangepast van GeoPatra. Niet dat het zo verschrikkelijk was, maar het leek me beter om eventueel "gezeur" te voorkomen. Ik bemerk dat er wat misverstanden aan het ontstaan zijn in deze algoritmische discussie :dribble:

 

Ik begrijp niet veel van al dat programmeerprietpraat, maar begrijp dat Geowolf graag ziet dat Reintje de Vos, onze huisprogrammeur, de persoonlijke kaart zoveel filters gaat meegeven, dat Geowolf zijn persoonlijke kaart zo kan filteren dat voor hem alleen die caches die hij mooi vindt tevoorschijn komen. (Phoe, wat een zin.)

 

Dus, naar Geowolf zijn gevoel voor kwaliteit. Of dit voor een ander wel of niet geldt is niet relevant. Die kan weer andere filters gebruiken, toch?

Ik zou graag zien dat deze discussie niet verwaterd in een welles nietes discussie over de kwalitiet of kwantiteit van fotorolletjes, hit and runs enz.

Al deze zaken, zelfs caches gelegd door een bepaalde persoon, zijn helemaal niet aan de orde in deze discussie.

 

GRTZ

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ben het eigenlijk wel met GeoWolf eens.

Leuke, aangename, mannelijke of zeer moeilijke cache -> meer eigen investering -> leukere logs en meer aandacht.

Probeer maar eens een toppertje als 3 Dimensionaal, Ockhuizen of (voor mij destijds) Criistal & Stones op te lossen.

Leuke, lange logs, foto's, belangstelling, errug veel mail (!), en persoonlijke verhalen. Niet dat er iets mis is met de grootte van de cache, maar een micro is in zeker 70% van de gevallen te associeren met een H&R. De logs zijn navernant kort. Kan ook niet anders: wat kun je er aan toevoegen (het weer, je humeur, iets van de omgeving ?).

Voor mij zelf: ik vind het vaak zonde, maarrrrr.... in de avonduren ga ik graag (in het donker) een cacheje halen, en dat mag best een micro zijn. In het weekend: liefst echt geocachen !

 

P.s. probeer eens te cachen in het buitenland. Wat een verschil !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.s. probeer eens te cachen in het buitenland. Wat een verschil !

 

Jazeker, uitgebreid en meerdere malen gedaan.

 

En weet je: bijna allemaal traditionals!

En toch mooi.

Maar ook weer niet altijd.

Net als in Nederland!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jullie dan toch filters gaan maken, kunnen jullie dan ook wel even zorgen, dat als je subjectieve beoordelingen kunt infilteren, dat je dat dan ook kunt doen op "soort" geocachers die hebben beoordeeld. Om enkele voorbeelden te noemen: vrouwen/mannen, beginners/gevorderden, fietsers/automobilisten, natuur-/cultuurminnaars, jongeren/ouderen, mensen met veel vrije tijd/weinig vrije tijd, wandelaars/skaters, goed/slecht ter been. Want wat "leuk" is, is ECHT wel heel persoonlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het lukt om te maken wat Geowolf wil dan wordt het wel erg mooi en dan is het ook afgelopen met alle felle discussies over hit en run geocaches. Er zijn nu twee soorten geocachers en eigenlijk twee totaal verschillende sporten die alleen nog verbonden zijn door het gebruik van de GPS. Eigenlijk net als volleybal en voetbal. Bij beide sporten wordt een bal gebruikt maar op een totaal verschillende manier.

 

Oorspronkelijk was geocachen, net als letterboxen, vooral bedoeld om mensen tijdens lange wandelingen al puzzelend en navigerend met de GPS mooie of bijzondere natuurgebieden te laten ontdekken. Geocachers waren op de eerste plaats natuurliefhebbers en wandelaars en de meesten zijn dat nog steeds. Tegenwoordig zijn er echter bijna net zo veel GPS gebruikers die weinig of helemaal niets hebben met de natuur of wandelen en alleen maar zo snel en zo veel mogelijk caches willen loggen, het liefst met draaiende motor. Zij hebben van geocaching een wedstrijd gemaakt en zelfs een hele nieuwe sport. Eigenlijk zouden zij een eigen website met database moeten opzetten want wat zij leuk vinden heeft niets meer te maken met geocachen als avontuurlijk ontdekkingsspel. Maar ja, hun soort caches zit nu eenmaal in de database van geocaching.com, maar met de filters van Camelion en Geowolf lijkt het alsof er verschillende databases bestaan. Ieder zijn eigen database met kaarten en overzichten en dat is toch heel mooi? En dan hoeven ze hier op het forum ook niet meer te bekvechten over micro's en kwaliteit van caches wat daar kom je toch niet uit omdat het inmiddels neerkomt op het vergelijken van appels en peren.

 

Tien jaar geleden waren er alleen letterboxes. Door de GPS is er nieuw soort letterbox ontstaan, namelijk de geocache. Uit de geocache is weer een nieuwe soort voortgekomen: de scoorbox. Ik wil ook graag letterboxen en geocachen omdat ik van lange wandelingen in de vrije natuur hou en ik zou het heel fijn vinden als er iets wordt gemaakt waardoor ik tijdens het uitzoeken van mooie caches niet telkens scoorboxen voorgeschoteld krijg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het lukt om te maken wat Geowolf wil dan wordt het wel erg mooi en dan is het ook afgelopen met alle felle discussies over hit en run geocaches.

Die conclusie kan ik niet helemaal volgen.

Als het lukt wat Geowolf graag wil dan kan iedereen voor zichzelf in "Doe Het Zelf" zijn eigen kaart van Nederland zo instellen dat hij alleen die caches te zien krijgt die hij graag wil.

 

De discussie over wel of geen H&R, S&G enz hoeft daarmee niet over te zijn. De discussie zal oplaaien als er iemand die alle genoemde soorte eruit heeft gefilterd ineens komt klagen dat er bijna nooit een nieuwe cache bijkomt...

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief ;)Those are my principles. If you don't like them I'll have others.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dan gaan we even terug naar het begin van de discussie.

Ik heb trouwens even opgezocht wat reviewer betekend: recensent , boekbeoordelaar.

To review = overzien en ook wel herzien. En een review is een terugblik, recensie.

Het ging erover dat Hawkeyes zich afvroeg waarom in Nederland van de aangemelde nieuwe caches er maar zo'n 5% in een keer doorkomt, terwijl die verhouding in de rest van europa veel gunstiger ligt!

 

Dit item kon niet anders dan off topic gaan na de eerste reactie erop waarop een heel andere draai werd gegeven aan het onderwerp en meteen weer een aloude discussie werd aangezwengeld door het veroordelen van alles wat eigenlijk geen multi is, en vooral als er een micro aan verbonden is. Er werd een kwaliteitsoordeel gegeven- heel subjectief- dat ook alleen maar tot discussies kan leiden.

 

Wat dat betreft is het dus volkomen terecht dat Kruimeldief de zaak opgesplitst heeft, want we komen zo nooit meer bij de opzet van Hawkeyes uit.

 

 

Dat komt wellicht hard over, maar het is niet jouw taak om plaatsers op te voeden. Dat is verspilde energie, die je beter kunt besteden aan het verlenen van service aan plaatsers die zichzelf al hebben opgevoed.

 

Je kunt vast bevestigen dat je nauwelijks tijd hoeft te besteden aan caches die achteraf toppers blijken. Eigenaren van toppers (en degelijke caches in het algemeen) hebben doorgaans veel tijd en moeite in hun producties gestoken en die investering rendeert pas nadat een cache is goedgekeurd. Daarom zullen ze ook de plaatsingsregels op de site bestuderen en zorgen dat een cache aan alle eisen voldoet. Serieuze plaatsers doen hun huiswerk.

 

Jouw tijd gaat vooral zitten in het begeleiden van plaatsers die plaatsen in een opwelling. Meestal gaat het daarbij om berm- en andere flutcaches, die in een kwartier in elkaar worden gedraaid en net zo snel kunnen worden gevonden. De on-line tips en aanwijzingen worden gewoon niet gelezen en de cache wordt aangemeld onder het motto 'als het niet goed is hoor ik het wel'.

 

Tja, met dit soort opmerkingen diskwalificeert de schrijver toch wel erg veel mensen , die met goede wil caches willen plaatsen, maar daarbij niet kiezen voor een lange multi.

Dat is zijn mening, maar wel een mening die anderen kan kwetsen en tegen de borst stuiten en die feitelijk onjuist is. Zeker gezien het feit dat de schrijver ook nog eens een kwaliteitsoordeel heeft en deze caches doodleuk de grond instampt.

Niet erg aardig en zeker niet subtiel.

Daarnaast is datgene wat hij als kwaliteit bestempeld weliswaar ook puur zijn mening, maar ook hierover valt genoeg te discussieren. Tevens zal het vrij eenvoudig zijn om aan de hand van een groot aantal zonder meer geslaagde caches ,die toch buiten zijn kwalificatie voor goede caches vallen, te bewijzen dat ook die kwalificatie feitelijk onjuist is.

Die bewijzen lever ik hier niet, al is het maar dat ik geen enkele behoefte heb om hier veel tijd in te steken.

 

Het lijkt me dan ook van de gekke om voor dit soort ideeen speciaal uitsluitingscriteria te ontwikkelen.Dit mede omdat het er op zijn minst op lijkt dat schrijver dezes te lui is om even te zoeken. Immers , je hoeft op de kaart maar groen aan te klikken en het overgrote deel van de niet gewenste - of eigenlijk verwenste- caches valt al af!

 

Ik stel dan ook voor er beter maar van uit te gaan dat Reintje zijn tijd heel wat beter aan nuttiger en minder discriminerende bezigheden kan besteden !

 

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar het is niet jouw taak om plaatsers op te voeden. Dat is verspilde energie, die je beter kunt besteden aan het verlenen van service aan plaatsers die zichzelf al hebben opgevoed
Ik vond dit geen verspilde energie, ondanks het nalezen van alle regeltjes had ik toch wat moeite met mijn eerste cache goed gekeurd te krijgen. Heb er veel van geleerd, met Remco zijn aanwijzingen en dit ook kunnen gebruiken voor het plaatsen van de rest.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een reactie van "beginners" op deze discussie.

 

Wat is een "berm of flutcache"?

Wij zijn pas begonnen (27 caches sinds 19-09-04). Onze ervaring is dat een makkelijke "flutcache" voor een beginner best moeilijk kan zijn. Andersom kan een "moeilijke cache" van 5 km makkelijk zijn.

In Engeland hebben we 5 caches gedaan waarvan 3 zgn. berm caches, deze waren leuk omdat je in een totaal andere omgeving bent. Soms heb je zin om even te gaan cachen maar geen zin om een lange wandeling te maken of anders om.

Wel zou het handig zijn dat je weet of een cache een wandeling van een paar kilometer is of van een paar meter.

Maar dat de ene cache leuker, beter, slechter of mooier is vind ik een persoonlijke mening.

Dat begeleiding van nieuwe caches verloren of verspilde tijd is vind ik onzin dit komt de kwaliteit alleen maar ten goede.

 

Kortom: plezier aan het vinden van een cache, lang of kort, moeilijk of makkelijk staat bij ons voorop.

 

De Hammenaartjes. Beginnende Cachers ;);)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een reactie van "beginners" op deze discussie.

 

Wat is een "berm of flutcache"?

 

Gezien het vervolg in je reactie lijkt het me dat je naar de bekende weg vraagt ;)

 

verder is je punt duideljk en zal sommige plaatsers van de genoemde caches een plezier doen.

 

De aanduiding hoe lang een cache is, is op de cachepagina in ieder geval al een optie die de plaatser kan gebruiken. Dit kan hij ook via de "Doe Het Zelf" pagina.

 

Nogmaals, het gaat hier in dit draadje niet over de kwaliteit of kwantiteit van de verschillende caches. Het gaat hier dus niet over "berm of flutcache" maar over de mogelijkheid om wat voor caches ook, uit je eigen kaart te kunnen filteren. Er zijn namelijk al diverse mogelijkheden voor je persoonlijke kaart en er wordt eigenlijk om een uitbreiding van de functies gevraagd.

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief ;)Here's to our wives and girlfriends... May they never meet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Engeland hebben we 5 caches gedaan waarvan 3 zgn. berm caches, deze waren leuk omdat je in een totaal andere omgeving bent. Maar dat de ene cache leuker, beter, slechter of mooier is vind ik een persoonlijke mening.

 

Kortom: plezier aan het vinden van een cache, lang of kort, moeilijk of makkelijk staat bij ons voorop.

Ik heb de discussie een tijdje vanaf een afstand gevolgd en weet dat alles

al een keer gezegd is, maar kan het toch niet laten om even te reageren.

Ik ben het helemaal met "De Hammenaartjes"eens; het is en blijft subjectief.

 

Een regular cache kan een hele mooi en onbekende omgeving laten zien of juist opvallen door z`n creativiteit wat betreft de uitvoering.

Een mooi voorbeeld isTrek maar aan `t touwtje van Lady Cachetta of Zoek Stok van dezelfde maker. Deze caches blinken uit in originaliteit en kunnnen dus ook heel leuk zijn. Lees anders de logjes van de bezoekers,maar eens door van deze twee caches. Alleen maar positieve tot zeer positieve reacties.

 

En als je naar de bezoekersaantallen kijkt denk ik zelfs dat een meerderheid van de geocachers deze caches OOK kunnen waarderen. Natuurlijk blijft een multicache van 5 KM op een mooie zondagmiddag met lekker weer ook hartstikke leuk en doen we deze caches ook.

 

Ik durf te wedden dat een meerderheid van de cachers een eind met me mee kunnen gaan in bovenstaande mening. En anders hoor ik het wel.

 

En wat betreft het filteren van caches op hun eigenschappen. Klik inderdaad alleen de groene stippen aan en je bent de regular caches kwijt en houdt de multi`s over. Probleem opgelost lijkt me. En anders lees je de beschrijving toch even door van caches bij jou in de buurt? Lijkt me niet zo veel moeite.

 

Dit wou ik toch even kwijt ;)

 

Hoppertje

bewerkt door hoppertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal eens een nachtje of wat er over slapen (heb ff andere zorgen aan het hoofd) en proberen een verfijning te bedenken.

Ik heb heerlijk geslapen, dank u.

 

Hoe maak ik de kwaliteit van een cache meetbaar, zodanig, dat je een selectie kan maken van caches op die kwaliteit. Ik kan helaas niet tot een andere conclusie komen dat het vrijwel onmogelijk is, en voor zover het mogelijk is, zal het onbruikbaar zijn voor een deel van de cachers.

 

Nu kan ik een heel epistel gaan schrijven over waarom ik dat denk, etc. Dat kost me bergen met tijd en die heb ik niet. Maar ik kan het met één statement aardig benaderen:

 

De kwaliteit van een cache wordt bepaald door emotie, welke niet in meeteenheden is om te zetten. Emotie is onmeetbaar.

Leuk voorbeeld om uit te proberen bij vrouw/man/vriend/vriendin: "ik houd meer van jou dan jij van mij". Ook liefde is emotie en dus onmeetbaar. En dat is ook logisch en subjectief. Immers, ik houd meer van mijn vrouw, dan van de jouwe :no: . Is mijn vrouw daarom een betere vrouw dan een andere??!

 

Wat wel kan is een aantal eigenschappen bedenken van een cache die een zinvolle aanvulling kunnen zijn op de set eigenschappen die nu beschikbaar is. Het zwakke punt is en blijft dat deze eigenschappen onderhouden worden op geocaching.nl terwijl de cache zelf op geocaching.com staat beschreven. Een cacher kan uitstekend geocachen zonder gebruik te maken van geocaching.nl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Camelion:

 

Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens!!

 

 

Voor de gewenste filtering is er al de .NL kaart met diversegekleurde bolletjes.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een pocket query te bestellen als je voor $ 30 pj. lid wordt van Groundspeak

 

==> mogelijkheden zat!

 

Maar je moet natuurlijk wel willen !!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het licht is aan of uit. Dat is objectief en meetbaar (er van uitgaande dat we met ziende mensen werken en het object zich binnen het zichtsveld bevind; dit voor de miere.... ;) ). Het licht is nooit een beetje aan of uit. Of het licht aan is of uit, is voor iedereen hetzelfde. Als het licht aan is zegt iedereen (met een gezond verstand ;) ) dat het licht aan is.

Pardon, nooit van lichtdimmers gehoord? Dan kun je het licht een beetje aan doen... :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het licht is aan of uit. Dat is objectief en meetbaar (er van uitgaande dat we met ziende mensen werken en het object zich binnen het zichtsveld bevind; dit voor de miere.... ;) ). Het licht is nooit een beetje aan of uit. Of het licht aan is of uit, is voor iedereen hetzelfde. Als het licht aan is zegt iedereen (met een gezond verstand ;) ) dat het licht aan is.

Pardon, nooit van lichtdimmers gehoord? Dan kun je het licht een beetje aan doen... :no:

Dan nog is het of aan, of uit. Het draadje in het lampje gloeit wel op of niet op.

De vraag: geeft deze lamp veel of weinig licht is weer subjectief. Vraag maar eens aan een vuurtorenwachter wat hij van zaklamp vind, of aan een mol (bij wijze van spreken) wat hij van die zaklamp vind. Twee verschillende antwoorden denk ik.

 

Maar om deze discussie niet over dit soort dingen te gaan voeren. Het is maar een voorbeeld. Water kookt wel (>= 100 graden), of niet (<100 graden). Ander voorbeeld.

 

Een cache ligt op 5 kilometer van het startpunt. Dat is meetbaar. Dat iemand vervolgens 10 kilometer loopt omdat zijn richtingsgevoel wat minder is wil niet zeggen dat de cache ineens verder weg ligt.

 

Punt wat ik maak lijkt me toch wel duidelijk??!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...