Spring naar bijdragen

Earthcache:


Aanbevolen berichten

Is het dan geen idee om een doosje te verstoppen met wat vuurstenen, een zakje humus en wat blad van een honderdjarige kastanje? ;)

 

Is iedereen weer blij.

De doosjeszoekers hebben hun doosje.

De natuurliefhebbers hun humus en de culturisten hun steentje (bijgedragen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ROTFL!!! Je kan zo bij het cabaret, Roode Lantaarn ;)

 

Volgens mij zegt het woord al genoeg. Een Cache is tenslotte een (ver)bergplaats.

Volgens mij is het alleen nog wachten op het eerste bedrijf dat zijn GPS-wandelroutes als EarthCache gaat aanbieden. Helaas is er dan alweer een initiatieg gesneuveld.

 

Overigens snap ik alle commotie hierboven ook wel. Maar ach, als je snel punten wil scoren ga je je gang maar, vind ik. Ieder z'n meug, toch?

 

Overigens mag die wedstrijd van mij inderdaad in de 1e minuut klaar zijn, maar da's een heel ander verhaal.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kunnen we er niet van maken "in the earth cachen " ?

Dan gewoon alle waypoints ingraven kleine meter diep.

De eind cache uiteraard niet ingraven want dat mag niet. En dan bij ieder punt kijken hoeveel grond wormen enzo je tegen komt oh en uiteraard bij het volgende punt het aantal zand korreltjes tellen, enz enz.

Van alles wat toch of een tunnel graven met alle aanwijzingen erin ben je alleen wel wat lang met je cache bezig om um te maken en zal je zien als ie klaar is dat ie niet approved wordt omdat de punten niet ingegraven mogen worden ofzo....

Je hebt in ieder geval geen last van toestemmingen je cache loopt dan immers onder het gebied door :thumbup:

bewerkt door The Crow 666
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees het alweer.

Ideen genoeg. Wat te denken van een virtual Earthcache.

Een regenworm fotograferen om te voldoen aan de log :thumbup:

 

quote: ingraven kleine meter diep

Dat geeft een probleem want mijn Magellan kan geen negatieve hoogtes (lees dieptes) weergeven. Dus graag die jampot met pieren boven de grond houden aub.

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal leuke ideeen, maar hebben we een plek die in aanmerking komt voor een earthcache in Nederland?

ja zeker

de provincies hebben zgn aardkundige monumenten aangewezen.

een voorbeeld is het gebied van de

Bolle Cache van Zenz (helaas uit de lucht op dit moment) :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal leuke ideeen, maar hebben we een plek die in aanmerking komt voor een earthcache in Nederland?

In Nederland zijn legio locaties voor EarthCaches. We hebben weliswaar geen Grand Canyon, maar er zijn weinig gebieden op Aarde die op een bescheiden oppervlak een zo grote diversiteit van landschappen en onderliggende geologische structuren herbergen als onze Lage Landen. Van de slikken van de Waddenzee tot de mergelgrotten van de St. Pietersberg, er zijn in Nederland duizenden locaties die in aanmerking komen voor een EarthCache.

 

Van het merendeel van de betere Nederlandse geocaches kan zonder veel moeite een EarthCache-variant worden gemaakt. Populair zal EarthCaching echter nooit worden. Het is en blijft een tamelijk elitaire bezigheid (net als geocaching in het begin). Kwaliteitscontrole zal voorkomen dat EarthCaching afglijdt tot het bedenkelijke niveau waarop geocaching zich inmiddels bevindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief, bedankt voor de geschiedenisles, maar bij de oorsprong van geocaching denk ik niet aan het uitgekauwde verhaal over David Ulmer, dat in cachekringen inmiddels een mythische status heeft gekregen. Ik doel in mijn bijdrage van 30 december op ‘location-hunting’ met GPS-ontvangers, zoals dat begin jaren negentig werd bedreven in Finland (bron: geocaching.com).

 

Natuurlijk staat het iedereen vrij Ulmer te beschouwen als de eerste geocacher. Amerikanen zijn dol op primeurs en de onvolprezen Jeremy koestert zijn band met ‘founding fathers’ Dave en Mike (hoewel hij het bloed van Ulmer wel kan drinken). En ach, wat doet het er uiteindelijk toe dat halverwege de jaren negentig in Engeland al letterboxen (verborgen containers met logboeken) werden gevonden met behulp van GPS?

 

Wat maakt Dave Ulmer zo bijzonder? De grotere nauwkeurigheid van zijn GPS na het afschaffen van SA? Het feit dat hij coördinaten heeft gepubliceerd via Internet? Of zijn het misschien de ‘goodies’ in zijn doosje?

 

De essentie van geocaching ligt niet in het verstoppen en opsporen van doosjes, maar in de uitdaging van het navigeren naar bijzondere locaties (waypoints) met behulp van een GPS. Op die locaties kunnen doosjes liggen, maar die zijn niet essentieel (virtuele caches). Groundspeak spreekt in dit verband van ‘location based adventures’. De locatie en de inspanning om die plek te bereiken (het avontuur) bepalen het kaliber van een cache. Daarom zijn doosjes die je zo langs de weg kunt oprapen prullen, die alleen waarde hebben voor puntenjagers die bermen en parkeerplaatsen afstropen om hun score op te vijzelen

 

EarthCaching draait om het navigeren naar in geologisch opzicht interessante locaties en staat daarmee dichter bij de oorsprong van het cachen dan geocaching in zijn meest verwaterde vorm, waarbij de beleving van de ‘cacher’ zich beperkt tot de simpele redenering ‘waypoint = cache = puntje = status’.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief, bedankt voor de geschiedenisles, maar bij de oorsprong van geocaching denk ik niet aan het uitgekauwde verhaal over David Ulmer, dat in cachekringen inmiddels een mythische status heeft gekregen. Ik doel in mijn bijdrage van 30 december op ‘location-hunting’ met GPS-ontvangers, zoals dat begin jaren negentig werd bedreven in Finland (bron: geocaching.com).

 

Klopt helemaal, ik heb het verhaal van jouw bron, dezelfde geschiedenisles, ook gelezen. Maar, waar gaat het over? Geocaching.

En onze Fin heeft niets met het Geocachen op zich te maken gehad maar lekker klooien met een GPS. Wie heeft de naam geocachen bedacht en waarom? juist naar aanleiding van het op te zoeken doosje met goodies is het geocachen als spel en als naam bedacht en niet naar aanleiding van een Fin in de 90er jaren die de natuur in trok met een GPS.

Ik ben ook totaal niet Amerikageil, maar eerlijk is eerlijk. We spelen een spel dat Geocachen heet en die is bedacht door die lui van .com en hun regels handhaven we ook, we gebruiken zelfs hun database om onze caches aan te melden. En de origine van dat spelletje is het verstoppen van een doosje met goodies, coördinaten online zetten en een ander mag hem zoeken en wat goodies ruilen.

Helaas, jouw verhaal lijkt avontuurlijker, maar geocachen is maar een spelletje en geen "kijk mij eens een met de natuur zijn" avontuur.

 

Kruimel_tr_2.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kon niet slapen dus ben ik even aan het leren hoe deze forum werkt. En dit leek me wel een leuke discussie om op te reageren.

 

Het valt me op dat er binnen Geocachen twee stromingen ontstaan.

 

1) de drive-in variant waarbij het doel lijkt te zijn om zoveel mogelijk "te scoren"

2) de natuur variant waarbij het doel lijkt te zijn om je een stukje mooi natuur te tonen.

 

Misschien slim om binnen Geocaching deze twee stromingen ook zichtbaar te maken?!?!

 

Door bijvoorbeeld een categorie toe te voegen `What to see`

bij de drive-in cache is dat dus `blank` en bij een earth cache `earth`

 

Goed idee of kan ik beter weer gaan slapen ;-)

 

Groet,

Vinnie1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...