Heirbaut Hunters Geplaatst 15 augustus 2004 Geplaatst 15 augustus 2004 Voor alle caches is toestemming nodig voordat je ze submit."By submitting a cache listing, you assure us that you have adequate permission to hide your cache in the selected location" is de allereerste guideline die er staat in de lijsten... Hier denk ik al tijden over na, en eigenlijk kom ik hier niet uit. * Als ik een cache in mijn tuin leg, dan mag ik dat want het is mijn tuin. No problemo. * Als ik een cache in de tuin leg van mijn buren, dan mag ik dat ook want ik heb gevraagd of dat mocht. Het mocht. No problemo. * Als ik een cache leg in de "tuin" van Gelders landschap/SBB/NM, mag ik deze niet aanmelden bij gc.com. Want ik heb geen toestemming. * Als ik een cache leg in de "tuin" die openbare weg heet, moet ik dan toestemming vragen? Aan wie? Voor een provinciale weg bij de provincie? Voor de rijksweg/autosnelweg bij RWS/het ministerie? Van wie zijn de uiterwaarden van de rivier? RWS, gemeente, provincie, het rijk, NM (want het ook nog een broedgebied) of bij Defensie (want het ook nog oefenterrein). Bestaat niet? Jawel, bij Welsum. Ook in de US kan ik me niet voorstellen dat iedereen op die schaal toestemming vraagt. John Doe tijdt route66 af, en hij komt een grote rots tegen, midden in de woestijn. Hij plempt daar een cache neer. Van wie is die grond, van een boer, een grootgrondbezitter, de state, SBB, NM? En denk je nou echt dat die Amerikaan dat heeft uitgezocht en nagevraagd? Ik geloof daar geen barst van. Voor mij zijn Amerika en hypocrisie wel synoniemen. Dus nu de hamvraag. Hoe strikt dient de approver hier mee om te gaan? Als ik wel toestemming heb van de gemeente maar niet van Gelders Landschap, mag ik er dan wel of geen cache neerleggen? En ik heb ook toestemming van de bewoner van de boerderij waar de cache ligt, maar deze persoon huurt de boerderij van GL en eigenlijk is die dus de eigenaar? Bovenstaand regeltje is mijn ogen niet veel meer dan een formele indekking.
mgr Geplaatst 15 augustus 2004 Geplaatst 15 augustus 2004 Het is ook niet SBB die iets tegen .com zegt, maar het zijn afspraken tussen stichting geocaching nederland (die toevallig de NL approver goed kennen) en sbb. Nu vraag ik mij dus weer eens af of ik wel zo blij moet zijn dat g.nl allerlei afspraken maakt met SBB. Vooral als je als individuele cacher, die zich nooit bij g.nl ingeschreven heeft, hier verder geen enkele invloed op hebt. De afspraken die op de bekende groene bordjes staan ken ik al, maar welke afspraken zijn er eigenlijk nog meer? A. Mogen we méér dan op de bekende groene bordjes staat? B. Mogen we minder dan op de groene bordjes staat? C. Of precies evenveel, en als je iets wilt dat daarbuiten gaat, dat je het even aan de lokale boswachter moet vragen? Mocht het antwoord C zijn, wat is er dan zo byzonder aan die afspraken van g.nl met SBB? "We approven een cache, mits er toestemming van de boswachter is". Tja, maar dat lijkt me nou net een open deur. Ik kan slechts hopen dat die ingewikkelde relatie wel zo serieus is dat men eventuele kabouterproblemen (die zijn nog niet bekend, maar laten we zeggen 'wat voor problemen men in de toekomst maar weet te verzinnen') als grote mensen weet op te lossen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is, gezien het belang dat telkens weer aan dit overleg wordt gehecht. Maar als die afspraken er alleen maar toe leiden dat ze bij SBB, Geldersch landschap, Fryske Gea, of wat dan ook, nu een boeman hebben gevonden voor alles wat men niet wil, dan dient g.nl wat mij betreft even achter het oor te krabben wat men heeft aangehaald. Gr.M.
Peetee Geplaatst 15 augustus 2004 Geplaatst 15 augustus 2004 Nu vraag ik mij dus weer eens af of ik wel zo blij moet zijn dat g.nl allerlei afspraken maakt met SBB. Vooral als je als individuele cacher, die zich nooit bij g.nl ingeschreven heeft, hier verder geen enkele invloed op hebt. Je stipt hier m.i. inderdaad een zaak aan, waaraan een (klein?) deel van de cachers zich stoort: 1. .nl praat met de beheerders, weliswaar naar hun overtuiging vóór de cachers en hun hobby, maar niet námens hen. 2. de wensen van de cachers en cacheplaatsers zijn volstrekt ondergeschikt aan die van de .com en de beheerders. Als de regels van de beheerders nog niet bekend zijn dan zijn de regels van de .com onherroepelijk zaligmakend. Bereid om daar zelf kritisch over na te denken is men niet. Immers: .com's wil is wet! 3. de afgesproken/bepaalde regels staan vervolgens op geen enkele wijze ter discussie, met als gevolg dat overleg met de cachers als volstrekt overbodig en verloren tijd wordt beschouwd. Het feit dat op dit forum ook niemand van .nl verslag doet van de gesprekken met de beheerders en al helemaal geen ruggespraak houdt met de "achterban" (hooguit via enkele uiterst suggestieve polls) toont dat m.i. aan. Ik snap dus best wel dat men ervan overtuigd is dat men op deze wijze de belangen van het geocachen in Nederland zo goed als mogelijk dient. Maar het feit dat op geen enkele wijze overleg wordt gevoerd met de cachers, dat ergert. Dat ergert in hoge mate! Ook het feit dat men overleg voert namens de "geocaching-community" zonder die community ooit gevraagd te hebben om namens hen op te mogen treden, ook dat ergert. Oh ja, oprotten kan natuurlijk ook nog. Maar die kende ik al!
mgr Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Bedoel je dat GC.nl beter zijn mond had kunnen houden? Een probleem is dat ik dat niet kan beoordelen, omdat ik (en anderen met mij) de kwaliteit van de relatie niet ken. Maar als ik hoor dat er zomaar problemen kunnen onstaan uit zaken die buiten de schuld van geocaching.* omgaan, dan raak ik absoluut verontrust. Ik had namelijk een hogere pet op van het gevoerde overleg en de opgebouwde relatie. Eigenlijk heb ik alleen maar het idee dat het véél te kort door de bocht is om problemen te verwachten van zoiets kleins. Maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Gr.M.
deBruineBeren Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Zo ver als ik begrepen heb zijn de afspraken tussen de Stichting Geocaching Nederlans (SGN) en Staats Bos Beheer (SBB) als volgt. SGN ziet toe dat er geen caches geapproved worden zonder toestemming van SBB. SBB stelt hier voor data beschikbaar zo dat de approver makkelijk kan zien of dat een cache wel of niet in een door SBB beheerd gebeid ligt. SBB belooft het gesprek aan te gaan als zij benaderd worden door een cacher die een cache wil plaatsen in een door SBB beheerd gebeid. Zoals ik in mijn vorige post al schreef een vreemde afspraak om dat SGN geen bevoegdheden heeft t.o.v. de .com database. En boswachter die open staan voor geocaching het gesprek toch wel aan zouden gaan. Ik ben van mening dat .com regels stelt ten aanzichten van het hebben van toestemming die in de praktijk niet haalbaar zijn. SGN gaat niet met .com in overleg om dit voor de Nederlandse cacher te vergemakkelijken. Nee, SGN gaat met SBB in overleg een krijgt tools in handen welke de approver kan gebruiken om regels van .com te handhaven. Dit is wat ik noem "Het braafste jongetje van de klas houding" en dat is heel wat anders dan "Roomser dan de paus willen zijn". SGN zal zeggen dat ze wel voor de Nederlandse cacher bezig is door juist afspaken met SBB te maken en daar door het spelletje leefbaar te houden. Helaas is dit volgens mij met de huidige afspraken mislukt en is niet de Nederlandse cacher maar alleen .com beter van geworden. Immers als SBB een cache vindt in een door hun beheerd gebied en zij hebben daar geen toestemming voor gegeven. Dan zal SBB bij SGN aankloppen en niet bij .com. En dan nog even over het plaatsen van een cache in mijn achter tuin. Kijk de achtertuin is ook van mijn. Dat SBB de opvatting heeft dat de door hun beheerde gebieden van hun zijn is als fout. De naam zegt het al : Staats - van ons allen dus. Bos Beheer – beheer en niet eigenaar. De discussie of dat er een cache gelegd mag worden is dus al een foute discussie. De enige vraag die over blijft is waar. Helaas heb ik uit eigenervaring mogen ondervinden dat sommige boswachters van SBB daar heel anders overdenken. Op de vraag om eens te kunnen komen praten over geocaching was het antwoord natuurlijk kom maar langs. (ze houden zich dus aan de afspraken met SGN). Maar het antwoord staat al vast en zal niet veranderen. Benieuwt naar het antwoord: NEE.Er ligt hier al een door SBB gemaakte route, en aan de reacties te zien is er niet zo veel belangstelling voor. Mocht die belangstelling er wel komen dan zijn wij (SBB) in bezit van de benodigde apparatuur een maken we zelf wel een nieuwe. Dit alles om de wildgroei van caches te voorkomen. En als we een cache vinden dan zullen de manuren en de schade in rekening worden gebracht. Zo als je ziet heb ik in dit geval dus niet aan de afspraken tussen SGN en SBB. Sterker nog mocht ik de cache toch willen plaatsen dan zal gecontroleerd worden of dat ik idd toestemming heb, die heb in dit geval natuurlijk niet en dus zal de cache niet geapproved worden. In het kort: .com stelt regels, niet dat ze verwachten dat ze gehandhaafd kunnen worden maar om zich juridische in te dekken. SGN zorgt er voor dat de regels gedeeltelijk wel uitgevoerd kunnen worden, en maakt het daar door voor de Nederlandse cacher moeilijker.
deBruineBeren Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Voor een ieder die het nog nergens gevonden heeft (of nog niet de zoekfunctie gebruikt heeft om de afspraken te vinden): Dit forum is een grootte hooiberg van berichten, en de zoek functie is niet zaligmakend. En dan alle cacher niet helemaal nooit op het forum komen. Zou deze info moet gewoon op de site van .nl moeten staan. op Natuur @ Geocaching.nl of nog beter gewoon op de index van .nl
mathlener Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 En dan nog even over het plaatsen van een cache in mijn achter tuin.Kijk de achtertuin is ook van mijn. Dat SBB de opvatting heeft dat de door hun beheerde gebieden van hun zijn is als fout. De naam zegt het al : Staats - van ons allen dus. Bos Beheer – beheer en niet eigenaar. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als jij je huis huurt, ben je niet de eigenaar van je achtertuin, maar de beheerder. Jij mag als beheerder wel zeggen dat iemand anders niets in jouw achtertuin mag neerleggen. Zo mag Staatsbosbeheer als beheerder van het terrein regels stellen. Helaas heb ik uit eigenervaring mogen ondervinden dat sommige boswachters van SBB daar heel anders overdenken.Op de vraag om eens te kunnen komen praten over geocaching was het antwoord natuurlijk kom maar langs. (ze houden zich dus aan de afspraken met SGN). Maar het antwoord staat al vast en zal niet veranderen. Benieuwt naar het antwoord: NEE.Er ligt hier al een door SBB gemaakte route, en aan de reacties te zien is er niet zo veel belangstelling voor. Mocht die belangstelling er wel komen dan zijn wij (SBB) in bezit van de benodigde apparatuur een maken we zelf wel een nieuwe. Dit alles om de wildgroei van caches te voorkomen. En als we een cache vinden dan zullen de manuren en de schade in rekening worden gebracht. Zo'n soortgelijke reactie kreeg ik ook. Staatsbosbeheer wil de caches eigenlijk zelf leggen. Het terrein waar ik het neer wilde leggen vonden ze niet geschikt, omdat het een landgoed is waar je beslist niet van de paden afmag. Daar kan ik inkomen, maar de cache zou gewoon bij het pad komen te liggen. Toch leg ik me bij de beslissing van SBB neer, omdat zij als beheerders nu eenmaal de regels bepalen. Ik denk alleen dat SBB een andere opvatting heeft over geocaching dan de meeste geocachers. SBB vindt dat er geen wildgroei moet komen van caches. Als er op de Utrechte Heuvelrug één GPS-route met eventueel een geocache ligt, vinden ze dat genoeg. Het gaat SBB dus eigenlijk om de wandeling die ze uitzetten. De meeste geocachers zullen het denk ik niet erg vinden dat er veel meer dan één cache ligt op de Utrechtse heuvelrug. Het gaat erom dat ze een leuke wandeling hebben en of die toevallig in ongeveer hetzelfde gebied ligt als een andere cache, zal volgens mij niet zoveel uitmaken. Misschien is het verstandig om SBB duidelijk te maken hoe geocachers over geocachen denken. Dus dat we wel degelijk meerder caches in hetzelfde gebied willen plaatsen, zolang ze maar niet te dicht bij elkaar liggen. Binnenkort gaan we nog een keer een cache plaats uitzoeken in één van de door SBB beheerde uiterwaarden om te kijken of die er wel doorkomt. Waarschijnlijk wordt daar wat minder moeilijk over gedaan, omdat je daar wel van de paden af mag. Het resultaat zal ik hier dan nog wel laten weten. André
gr2 Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Wat een gedoe zeg, met die onderling kissebissende terreinbeheerders en die strenge Amerikanen. Het Cairnteam zet toch stevig in op zijn kaboutercaches, geplaatst in de fraaiste natuurgebieden en gepubliceerd op de eigen website.
EastWoodTeam Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Wij zijn ook weer bezig met een nieuwe cache, maar we zitten er druk over te denken om de uiteindelijke cache-locatie BUITEN het 'beschermde' gebied te plaatsen, dit scheelt denk ik al de helft van het gezeur.
Gast Yvonne (GOTCHA) Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Tweede: is niet helemaal het geval, als je contact op neemt met een beheersgebied en je wilt in die omgeving een cache plaatsen (met een flinke wandeling eraan vast anders wil sbb het idd niet) kan dat volgens mij wel geregeld worden (zie ook deze cache die in samenwerking met sbb gemaakt is en dus ook een linkje heeft naar de betreffende sbb pagina en als het goed is komt er ook een linkje op sbb naar de cache pagina). Is dit niet gewoon de GPS route lopen die door SBB gemaakt is? Op de site van SBB wordt zelfs bij alle door hen gemaakte routes melding gemaakt van een cache die bij een van de paaltjes binnen een straal van 10 meter ligt. Enige verschil met de SBB is dat je deze kunt loggen? Beetje raar hoor om als cachemaker mee te liften op dingen die de SBB toch al doet. En erg jammer dat dit nu als voorbeeld wordt gesteld voor geocachers hoe je een cache zou kunnen maken. Rennen jongens.... welke SBB route neem jij? Ik heb er een negatief gevoel bij, we laten ons door SBB toch niet verleiden tot het promoten van hun GPS routes?
Gast Yvonne (GOTCHA) Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Sorry, maar dan vind ik het dus bijzonder onbehoorlijk dat SBB het op deze pagina http://www.staatsbosbeheer.nl/pagina.asp?i...E-BEF6AE26A26B} presenteert als één van de GPS routes van staatsbosbeheer. Het concept van de route is ook nog eens exact gelijk aan het concept van de routes van SBB. Kortom: als wat jij zegt waar is, heeft de maker van deze cache werk gedaan voor SBB en gaat SBB met de veren pronken. Grote bezwaar dat ik tegen deze route heb is trouwens niet de samenwerking maar het niet weten waar de cache zich bevind. Wij houden van puzzelen niet van zoeken binnen een cirkel met een doorsnede van 20 meter en dan ook nog niet weten welke cirkel. Maar goed, elk wat wils, deze slaan we wel gewoon over.
Geopatra Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Wat is het toch jammer. Dit lijntje blijft doorstromen -prima zaak. Alle argumenten gaan over en weer , mn. Hawkeyes probeert de zaak goed te verduidelijken met uitleg en argumenten. Een aantal anderen dragen ook hun steentje daartoe bij. Het lukt zelfs om de sfeer goed te houden. Maar helaas het aantal "dwarsliggers" dwz. absolute tegenstanders van het .com en daaruit voortvloeiende .nl beleid , komen geen millimeter uit hun stellingen. Maw. hoe de argumenten en verduidelijkingen ook gebracht worden, altijd is er een reden om er tegen in te blijven gaan cq. het er niet mee eens te blijven zijn. Je zou zeggen: onwil?! Wat meneer Gr 2 cs. maar niet willen begrijpen is dat voor de eigenaren en terreinbeheerders een geocacher een geocacher is , een cache een cache etc. Ze kennen en maken geen onderscheid in goede,slechte, lieve, stoute,mooie,lelijke ,knappe ,domme en volgens .nlregels werkende of zichzelf tot vrije cachers uitgeroepen types. Dus als er een paar dingen niet naar hun zin blijven gaan , vooral bij de wat conservatievere organisaties en/of personen, dan slaat dat terug op alle geocachers in het algemeen. En niet op die paar lui die menen zich nergens iets van aan te moeten trekken en dwars tegen alle afspraken, regels en goed fatsoen in toch hun gang gaan. In die zin zou de impact van deze -zo te zien- minimale groep wel eens veel groter kunnen zijn dan verhoudingsgewijs verwacht wordt. Waarom toch zo dwars blijven liggen ? Als ik voetbal ineens leuk ga vinden wordt ik lid van een club -> regels. Competitievoetbal -> knvb en fifa(?) regels. Of ik ze leuk vind of niet. Of ik het ermee eens ben of niet. Als je bij een bibliotheek gaat -> regels. Als je je in het verkeer begeeft -> regels. Houd je je daar niet aan-> bekeuring of rechter, boete of ontzegging, etc. Ook daar zijn mensen die het er niet mee eens willen zijn -> tzt. worden die gepakt. Dat laatste is in het geocaching wereldje niet mogelijk. Je wordt ook nergens lid van, maar je maakt wel gratis gebruik van het netwerk en alle faciliteiten van .com. Om dat te laten blijven functioneren zijn een aantal spelregels nodig, waar ik het ook niet altijd mee eens ben. Maar ik accepteer ze wel. Net als verkeersregels en belasting betalen. Mensen die daar dwars tegen in gaan ..... , tja wat doe je ermee? Het is meer wat doen ze er zelf mee! Zo te zien aan de bijdragen in dit lijntje: helemaal niets. Wat er ook aangedragen wordt, het wordt zo gedraaid dat de conclusie steeds hetzelfde blijft: we doen het lekker toch tegen de draad in. Dat is dus jammer......... voor de goedwillenden onder ons! Geopatra.
deBruineBeren Geplaatst 16 augustus 2004 Geplaatst 16 augustus 2004 Grote bezwaar dat ik tegen deze route heb is trouwens niet de samenwerking maar het niet weten waar de cache zich bevind. Wij houden van puzzelen niet van zoeken binnen een cirkel met een doorsnede van 20 meter en dan ook nog niet weten welke cirkel. Blijkbaar maakt het niet meer uit als je een maal van de paden af mag dan mag je ook wel een x aantal keer 20 meter grond door zoeken. SBB zou zich natuurlijk aan kunnen melden op .com Dan kunnen hun routes ook gelogd worden en worden deze op die manier misschien wat aantrekkelijker. Of is dat te veel hullen met de vijand.
Aanbevolen berichten