Spring naar bijdragen

graden teken


teamscheven

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Morgen Teamscheven,

Die maak je door de linker Alt-toets ingedrukt te houden en dan op het cijfertoetsenbord de cijfers 2, 4 en 8 in te tikken. (Kort gezegd: Alt-248)

Je krijgt dan: °

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wist ik ook niet.

Maar aan de andere kant, ik heb het ook nog niet nodig gehad. Tot nu toe kon ik de oplossingen altijd invoeren zonder dat teken te gebruiken. Een spatie achter bijvoorbeeld N 51 of E 004 heeft nog altijd gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei regenboog2:

Maar aan de andere kant, ik heb het ook nog niet nodig gehad. Tot nu toe kon ik de oplossingen altijd invoeren zonder dat teken te gebruiken. Een spatie achter bijvoorbeeld N 51 of E 004 heeft nog altijd gewerkt.

Zo is het ook. Iedereen weet wat er bedoeld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oude ASCII tabel loopt van cijfer 1 t/m 255. Ik meen me te herinneren, dat er officieel altijd 3 cijfers moesten worden ingevoerd ( dus 32 invoeren als 032 ), maar tegenwoordig is dat niet nodig.
De eerste 31 codes zijn speciale, niet zichtbare karakters. Daarna komt het hele moderne toetsenbord langs en als laatste de extra tekens.

Voor het invoeren van een coördinaat is het graden teken zelden/nooit nodig. Omdat het bekend, dat de ingevoerd reeks een coördinaat is ( waarvan de layout bekend is ) kan bijna altijd ook een spatie worden gebruikt i.p.v. het graden teken, om in de reeks cijfers de graden te splitsen van de rest.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

9 uur geleden zei Peetee:

Die maak je door de linker Alt-toets ingedrukt te houden en dan op het cijfertoetsenbord de cijfers 2, 4 en 8 in te tikken. (Kort gezegd: Alt-248)

Je krijgt dan: °

7 uur geleden zei StefandD:

Grappig, ik gebruik altijd Alt+0176.

In het MSDOS tijdperk werd er gebruik gemaakt van diverse uitbreidingen van de ascii tabel (die loopt namelijk maar tot teken 127). Op de PC werd daar vaak codepage 437 voor gebruikt, waarin het grootste deel van de gebruikte letters met accenten zit. Deze tabel is verder nog uitgebreid met diverse extra symbolen en handige tekens.Deze kun je allemaal oproepen met ALT-1 tm ALT-255

Voor windows werd een andere codetabel gebruikt (nml 1252) waardoor de speciale tekens opeens op een andere plaats zitten. Iedereen was al gewend aan de 'oude codes' en dus werd verzonnen dat je voor de nieuwe codes een extra 0 moet gebruiken. Je gebruikt dus de windows code tabel als je ALT-032 tm ALT-0255 gebruikt.

Ondertussen zijn de computers echter overgegaan naar Unicode waarin alle letters en tekens (zelfs emoji's) opgenomen zijn in één heel grote tabel. Met een kleine aanpassing in Windows kun je die codes direct ingeven door ALT gevolgd door de numerieke + en dan de hexadecimale code van het teken (voor het gradenteken dus 00BA). Je typt dan dus de volgende toetsen: ALT + 0 0 b a
(in windows10 zit het programma 'speciale tekens' die het wat makkelijker maakt om de juiste tekens op te zoeken en in te plakken in je tekst)

De codes zijn dus:
MSDOS: 248
Windows: 176
Unicode: 00BA (wat eigenlijk weer gelijk is aan de msdos versie)

Maar in de meeste gevallen kun je in coordinaten de graden tekens en de minuuttekens gewoon weglaten en zal het programma/website zelf daar een zinnige invulling op geven.

bewerkt door kalkendotters
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...