Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hoe meer caches ik vind, hoe meer ik merk hoe erg ik caches waardeer waarbij de volgende twee eigenschappen goed zijn meegegeven:

1.    Een goede behuizing.

2.    Een duidelijk gemarkeerde plek waar de cache verstopt hoort te zijn.

Verder ben ik benieuwd naar de volgende cache eigenschappen, die voor de vinder minder zichtbaar zijn:

3.    Onderhoud en onderhoudsplan

4.    Afspraken grondeigenaar

Ik heb gezocht op dit forum over wat dat goed en duidelijk zou zijn. Als aanvulling van de standaard lijsten tips. Daarbij vooral veel geleerd over ergernis over slechte behuizingen. Ik zoek tips over wat goed is, of waar ook aan gedacht kan worden. Vandaar dit draadje. Meer goede caches in het veld vereist goede training lijkt me ;-).

1.    Wat draagt bij aan een goede behuizing (veel standaard, ik weet het):

• Heel, stevig en bestand tegen de elementen
  • Bevat logboek met plek voor log
  • Schoon en droog vanbinnen (dus waterdicht!)
  • Uitleg over geocaching aanwezig. Indien plek voor trackables: uitleg over trackables
  • Aangegeven formaat is gebaseerd op binnenkant van de cache, niet op omvang, niet op ruimte op de verstopplek en komt overeen met de verstopplaats/ verstoptechniek
  • Herkenbaar als cache (in ieder geval iets waar je aan mag zitten tijdens het zoeken)Bonuspunten voor schoon van buiten, formaat (groter = beter)
  • Bonuspunten voor degelijke camouflage of leuke buitenkant

2.    Duidelijke markering

Deze komt ergens direct na waterdicht. Ik hou van caches waarbij hierover nagedacht is. Ik bedoel niet dat er een hint op de locatie aanwezig is, maar bijvoorbeeld: 

• Afkadering in de grond waar cache in zit, of haak waar cache aan hangt
  • Behuizing die maar op 1 plek past, of huis of goed geplaatst/vastgezet gebruiksvoorwerp waar cache in zit
  • Eventuele deksel/ bedekking van de cache
  • Middel om te voorkomen dat cache verloren raakt (touw/ketting)
  • Alles wat helpt de buitenkant van de cache schoon en droog te houden

(Uitstapje naar locatie, locatie, locatie)

• Plek die de moeite van het bezoeken waar is.
  • Logboek pakken en ongezien loggen moet mogelijk zijn.
  • Plek voor goodies, dan is er meer plek om redelijk onopvallend je ding te doen nodig.
  • Bonuspunten voor goede combinatie van plek en cache.

3.    Onderhoud inschatten vind ik lastig.

Waar denk je aan als je een cache wilt ontwerpen met weinig onderhoud?

Hoe vaak moet een cache onderhouden worden? 

• Camouflage/buitenkant: is makkelijk erg gevoelig voor slijtage. Wat is de ervaring met ducktape ter camouflage bijvoorbeeld? Moet dit vaak vernieuwd worden?
  • Hoe verf je plastic goed? Of lijm je wat vast?
  • Laatst een clip/haak in een boom gezien waar de struik/boom na slechts een paar jaar al zo ver omheen gegroeid was dat de locatie ongeschikt is geworden voor de cache > de clip kneep de fotokoker kapot. Wat werkt wel op lange duur en is toch stevig/lastig te slopen?
  • Ik heb het gevoel dat een standaard doos/koker zonder goed gemarkeerde locatie sneller vernield zal worden/zal verdwijnen dan een creatieve box, of dezelfde koker op een plek die eruitziet alsof de koker daar hoort. Maar dat is nergens op gebaseerd. Wat zijn de ervaringen?

4.    Afspraken grondeigenaar

Toestemming voor plaatsing krijgen is leuk, maar waar moet je op letten bij afspraken maken als je de eigenaar gevonden hebt?

• Mag ik een container (formaat, eigenschappen) plaatsen op locatie…
  • Daar komen mensen op af, extra verkeer?
  • Welke route mogen ze wel/niet nemen? Hoe wordt dit geborgd.
  • Heeft de grondeigenaar nog ideeën over de uitvoering van de cache?
  • Ik vond een uitgebreide uitleg over waar rekening mee te houden in natuurgebieden op de site, daar staat al veel in.

Ik zoek dus geen ideeën voor fantastische caches, maar een uitgebreide handleiding voor het sturen van die ideeën. Welke punten zijn heel belangrijk, welke niet? Aanvullingen?

bewerkt door De_K
  • Leuk 1
Geplaatst
4 minuten geleden zei Linkalovers:

Volgens mij heb ik deze manier van vragen stellen al eens eerder gezien of is dat een Déjà vu ?

Misschien een ghost account die om aandacht vraagt? ^^:Just_Cuz_19:

Geplaatst

dit vind ik nu een nuttige bijdrage
heb natuurlijk wel wat op te merken, maar over het algemeen goed over nagedacht

en over de complot theorie denkers,
kijk eens op de K zijn account en dan weet je meer dan zomaar (leuke) #Kuch verdachtmakingen

Barny

• Leuk 1
Geplaatst
2 uur geleden zei De_K:

Ik zoek dus geen ideeën voor fantastische caches, maar een uitgebreide handleiding voor het sturen van die ideeën. Welke punten zijn heel belangrijk, welke niet? Aanvullingen?

Ik vind het een goede lijst.

Wat ik verder zelf heel belangrijk vind (en als daar niet aan voldaan wordt, dan laat ik een cache ook al gauw links liggen) is dat de cacheplek zó gekozen is dat bezoekende geocachers in de gelegenheid worden gesteld om de cache ongezien te vinden en te loggen.

B.v. een petling o.i.d. achter de bloembak van een café-terras (ik heb ze deze zomer in Oostenrijk weer gezien) vind ik persoonlijk dus helemaal niks. Ook een cache vlakbij een bankje op een drukke kruising van fietspaden laat ik al gauw liggen; behalve natuurlijk als er op dat moment verder niemand is.

Geplaatst

Ik ben wel benieuwd naar de vragen en vragensteller waar jullie het over hebben. Maar benieuwder naar inhoudelijke reacties. Dank daarvoor.

Peetee, tellen plekken waar logactiviteiten niet opvallen wel als mogelijk goede logplek?

Geplaatst
6 minuten geleden zei De_K:

Peetee, tellen plekken waar logactiviteiten niet opvallen wel als mogelijk goede logplek?

In principe wel natuurlijk. Maar vóór het loggen zit het vinden en lichten van de cache, en ná het loggen het terugplaatsen. En als dat niet of nauwelijks ongezien/ongemerkt kan (of je moet mogelijk lang wachten tot de muggles weg zijn), dan vind ik de plek minder geschikt.

Geplaatst

vroeger, was ik wel voorzichtig bij de cacheplaats en wachtte net zo lang dat mensen die een bedreiging voor de cache zouden kunnen zijn, weggingen,
tegenwoordig niet meer, en zeker niet als er geen duidelijke hint bij zit, loop ik tussen een groep jongeren door, maan ze aan de kant omdat ik daar moet zijn 
als de co het ook niet uitmaakt dat zijn cache geript word, waarom zou ik me als bezoeker daar wel druk om maken 
op plekken waar wel over nagedacht is, en aangevuld met een duidelijke hint, heb je dat soort problemen gewoonweg niet en kan je onzichtbaar loggen
't komt me gelukkig niet vaak voor omdat mijn selectie criteria* bijna altijd dit soort geocachers onterende troep, er uit filtert 

Barny

* cache's van het formaat smal en groter, zonder het verfoeide Privé grond icoontje 

Geplaatst
24 minuten geleden zei barny:

en zeker niet als er geen duidelijke hint bij zit

Ook een heel belangrijk punt: een duidelijke hint, die je ook werkelijk een stapje dichterbij het vinden van de cache brengt. Ik zie te vaak dat hij ontbreekt, of de tekst: Niet nodig.

Geplaatst
4 uur geleden zei De_K:
  • Welke route mogen ze wel/niet nemen? Hoe wordt dit geborgd.

Bij veel caches zal dit niet zo belangrijk zijn, maar waar dat wel het geval is denk ik denk dat de cacheplaatser hierin kan sturen door de manier waarop hij/zij de cachetocht opzet. Zeker ingeval van een multi.

Geplaatst
55 minuten geleden zei Peetee:
  5 uur geleden zei De_K:
  • Welke route mogen ze wel/niet nemen? Hoe wordt dit geborgd

elke route natuurlijk, het mooie is dat je de vrijheid heb om zelf je route te bepalen,
zolang hij maar legaal is,
dus in bossen op de paden blijven,
niet achter verboden toegang bordjes,  
het lijkt normaal, maar ik lees vaak het tegenovergestelde 

1 uur geleden zei Peetee:

een duidelijke hint, die je ook werkelijk een stapje dichterbij het vinden van de cache brengt.

en een duidelijke hint zorgt er voor dat de omgeving van de cache gevrijwaard blijft van vernieling van de zoekers
en zorgt voor dat het gevaar van het opvallen van zoekende mensen minimalceert, en daarmee het voortbestaan van de cache verbetert
en zorgt voor minder frustratie van de bezoeker
heeft men verkeerde idee van het spelletje en denk men dat geocachen vooral "zoeken" is, dan lees je de hint toch niet!
ook hier lees en zie ik vaak het tegenovergestelde, en vind men het leuk om de hint of niet te plaatsen, of zo cryptisch te maken dat ik en/of een buitenlander het totaal niet snapt, of pas duidelijk word als je de cache al heeft gevonden, of jou verteld waar de cache niet ligt (waar die niet ligt weet ik ook wel!) 

Barny
(geocaching vanuit de oorsprong) 

Geplaatst

Tja, ouderwetsche cacher ... met een voorkeur voor lekker grote containers zodat je niet naar een speld in een hooiberg hoeft te zoeken. Wie de nano heeft verzonnen ...

Wat meestal lang meegaat en robuust is: ammobox, lock-n-lockdoos, kanotonnetje, zelfgemaakte ronde containers van pvc-afvoermateriaal. Ducttape laat vaak los als het vochtig wordt, dus niet zo'n goede keuze. Verf gaat bijna altijd bladderen. Maar bij alle containers is het belangrijk dat de sluitranden schoon zijn (of worden gemaakt) bij het afsluiten, anders wordt de inhoud op den duur toch vochtig. Of je moet de container weer in een behuizing opbergen. Mijn persoonlijke favoriet: vogelhuisje met dichtgemaakt vlieggat. Niet verrassend, wel effectief!

Bij multi's gaat het wat mij betreft meer om de route en de bijzondere tussenpunten. Het eindpunt hoeft niet in de categorie bijzonder te vallen, wel in de categorie rustig en niet schadelijk voor de natuur. Aan de andere kant natuurlijk geen petling bij een prullenbak! Dat valt in de categorie "kosten en moeite zijn gespaard" (gevleugelde uitspraak van Mr. Aragorn).

Eigenlijk heb ik nog nooit gehoord van geocachers met een onderhoudsplan! Toen ik zelf nog multi's had liggen, ging ik er minstens eens in het kwartaal langs, of vaker wanneer iemand problemen rapporteerde. Het hangt samen met de aantallen bezoekers. Zo grofweg na 10, hoogstens 20 bezoekers is het slim om weer eens een kijkje te nemen. Bij langere multi's loopt de teller niet zo hard dus dan kom je met een kwartaalcontrole prima uit.

Ieder stukje grond in Nederland is van iemand en dus is er altijd een grondeigenaar waaraan je toestemming hoort te vragen. In natuurgebieden stellen beheerders vaak aanvullende eisen. Ga je rustig in overleg met de boswachter en laat je merken dat je begaan bent met de natuur en dat je de cache wilt leggen om anderen juist het mooie van een gebied te laten ervaren, dan zal het meestal best lukken. Al zijn er gebieden waarin men nu eenmaal geen (of weinig) caches wil hebben. Daar zijn dan vast heel goede redenen voor! Soms is wel mogelijk om door een gebied te lopen maar moet de eindcache daarbuiten liggen. Maak gebruik van de kennis die bij natuurorganisaties aanwezig is.

Geplaatst

Haha, ik dacht: als je een cache plaats, is het fijn als hij goed blijft. Dus moet er goed worden nagedacht over de cache, de manier van plaatsen en het onderhoud ervan. Hoeveel tijd moet je daar voor uittrekken? Kost een petling minder aandacht dan een fotokoker? Verdwijnen opvallende cachebehuizingen vaker dan camouflage? En ammoboxen vaker dan invriesdozen? Blijft het logboek goed droog in de laatste? Heb je voorraad nodig van logboeken en reserve caches? Of blijft alles goed liggen?

Ik lees wel verhalen over dingen die verdwijnen, en maintenance logjes. Maar heb geen idee wanneer het wel goed gaat. Of CO's vaker langs komen en wat er dan gebeurd. Zijn er manieren om een plek waar veel onderhoud nodig is, beter te maken? Is dat puur een kwestie van een andere locatie kiezen, of zijn er ook andere mogelijkheden?

De hint zag ik meer als aanvulling voor de cachepagina, maar logisch om daar in het veld al goed over na te denken, dus die hoort hier inderdaad ook.

Een goede hint.

Voor de liefhebbers van caches waar je niet te lang naar hoeft te zoeken, wat maakt caches met een hogere moeilijkheidsgraad dan leuk? De manier van openen?

Geplaatst

de plek is het allerbelangrijkste, als de plek niet leuk, interessant of bezienswaardig is, waarom zou je daar dan mensen naar toe sturen? 
daarbij is de stevigheid van de cache ook van belang, een vogelhuisje met dichtgemaakt gat is een van de beste plaatsen waar je een cache in kwijt kan
bijna elke andere plek geeft wel 1 of meerdere problemen 
als je veel bezoekers trekt heb je ook veel onderhoud, de sloopgraagte van de stress cachers is beangstigend hoog, die wil  je helemaal niet bij jou goed-nagedachte cache hebben 
plaats je een cache volgens de geocache beginselen dan ontloop je die stress cachers en alle anderen die geen benul hebben waar ze mee bezig zijn, en heb je bijna geen onderhoud en ook nog tref je het juiste publiek die jou wel gaan verblijden met logjes wat ze van jou cache vinden,

cache's met hoge moeilijkheid graad zijn gemaakt om hobbygenoten te treiteren, het slechtste in de mens naar boven te halen en slooppartijen van de omgeving te bevorderen, een geocacher die een beetje nadenkt verlaagt zich niet met die onzin    

Barny
(Geocaching vanuit de oorsprong) 

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...