Spring naar bijdragen

GPS onnauwkeurigheid; Afwijking van wel 80+ meter normaal?


Gast Markoes

Aanbevolen berichten

Gast Markoes

Hallo,

 

 

Ik ben eergisteren voor de 2e keer gaan geocachen met een vriend van me. De eerste keer was het mis gegaan. We hadden fouten gemaakt (misschien te moeilijk begonnen) en daarnaast het idee dat onze GPS ontvanger fouten maakte. Daar hebben we deze keer beter op gelet en we moesten concluderen dat onze GPS ontvanger een grotere afwijking vertoont dan wij verwachten. Ik vraag me af of dit normaal is of dat er iets mis is met onze ontvanger en zo ja, of daar iets aan gedaan kan worden.

 

De ontvanger is (meen ik) een Garmin eTrex Summit. Ik leen hem van mijn pa die 'm zelf nooit gebruikt voor absolute GPS coördinaten, alleen voor het in kaart brengen van wandelingen.

 

We gingen de cache GCA287 'the Wizard near Oss' doen. Ik had thuis gekeken met Microsoft Autoroute waar het beginpunt was. Volgens Microsoft is dat precies in de bocht van een weg. Dat punt hebben we gevonden en was ook absoluut het beginpunt van de cache. Maar volgens onze ontvanger moesten we nog 82 meter naar het zuidwesten! :beerchug: Dat was in een wei waar een schaap stond te grazen. Als we vlak bij dat punt staan, zegt de ontvanger dat we nog 18 meter de wei in moeten. Er staan dan misschien wel een paar bomen in de buurt maar het lijkt me een bijna ideale plaats voor ontvangst. Is dit normaal? Met zulke afwijkingen worden multi-point caches in de bossen wel een hele interessante uitdaging. :blush: Afwijkingen van deze grootte hebben we naderhand ook nog gezien bij de cache in Grave (op een plein), bij Alverna en thuis in de straat (controle met Autoroute).

 

Help! Is dit normaal?

 

 

groeten,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een afwijking is normaal. Je komt nooit tot op de cm. op de plaats van bestemming.

 

Jullie afwijking is wel erg groot, zou het kunnen zijn dat jullie de GPS niet ingesteld is op de juiste instelling.

 

Als je wilt kunnen we een keer afspreken om samen een cache te doen met beide GPS toestellen.

 

Wij hebben een Garmin Legend en de afwijking is gemiddeld 7 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Markoes

Ik moet bekennen dat ik als newbie niet bekend ben met Bessels ivm GPS. De stand Dutch zegt me niks, maar ik zal het zeker controleren. Stel dat-ie wel op Dutch staat, waar moet ik 'm dan wel op zetten?

 

Enne klompengatters, samen een keer een cache zoeken lijkt me leuk. Ik heb nog nooit ervaren geocachers in actie gezien. We waren trouwens Grave een motorrijder met Garmin navigatiesysteem tegen gekomen (bleek niet op zoek naar de cache). We hebben zijn GPS lokatie vergeleken met die van ons en ze kwamen niet overeen. We hadden verschillen van enkele hondersten van minuten. Dan gaat het toch over tientallen meters... :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RD of WGS-84

 

Er spelen 2 zaken:

het formaat van opgave

de datum (en daarmee de eliptische kromme)

 

RD is Rijksdriehoeksmeting (wat we veel toepassen), Dutch lijkt erop maar maakt gebruik van een andere eliptische benadering van de aarde (de bedoelde bessel-functie). Vandaar het verschil. Stel je gebruikt WGS-84 als opgave formaat, en je selekteert vervolgens Dutch als datum, dan heb je automatisch het bedoelde verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na wat allemaal een moeilijk gedoe.

18 meter afwijking is wat veel maar bij een slechtere ontvangst kan dat best wel kloppen.

Dat iemand met zijn GPS recht boven een cache uitkomt is eerder toeval dan regel. Zelfs de allerduurste GPSr's hebben afwijkingen van een aantal meters.

In de buurt van de cache ga je gewoon op je geestelijke vermogen verder :blush:

 

Trouwens, wie zegt dat Autoroute gelijk heeft?

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug: De eerste regel voor verstandig klussen: Bewaar alle onderdelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Markoes

Thex, thanx!

 

Kruimeldief, niet 18 meter maar 81 meter of nog meer! (helaas) :beerchug:. En dat terwijl de ontvanger zelf aangeeft dat-ie denkt een nauwkeurigheid van 6 meter te hebben... Ik heb me uiteraard ook afgevraagd of Microsoft wel gelijkt heeft. Maar omdat het werkelijke startpunt van de cache GCA287 exact klopte met het punt van Microsoft (wat echt precies in een bocht van een weg ligt te midden van een aantal weilanden), durf ik de gok wel aan dat Microsoft best goede resultaten geeft bij zoeken op GPS coördinaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thex, thanx!

 

Kruimeldief, niet 18 meter maar 81 meter of nog meer! (helaas) :beerchug:. En dat terwijl de ontvanger zelf aangeeft dat-ie denkt een nauwkeurigheid van 6 meter te hebben... Ik heb me uiteraard ook afgevraagd....

nou, ik meende gelezen te hebben dat je nog 18 meter de weide in moest, zodoende.

 

Weet je, Autoroute kan wel goed zijn voor wat punten op de weg betreft. Zo gauw je van de weg afgaat dan kan het zijn dat autoroute het echt niet meer weet.

 

Ik gebruik bijvoorbeeld TomTom on naar een cache toe te rijden. WP1 of de parkeerplaats van de cache staat dan in TomTom. Als het een punt is die TomTom als zodanig herkend, is het geen probleem, anders dropt TomTom mij zo dicht mogelijk bij dat punt en zegt dan dat ik er ben en dat kan ook wel 100 meter verschillen.

 

Een cache kan natuurlijk best wel een eind een weiland in liggen.

Zo vast zou ik me ook weer niet houden aan een Microsoftprodukt :blush:

 

Ik vond de uitleg van Thex nu ook niet direct duidelijk. Ik ben geen nieuweling maar ik snap geen jota wat hij daar schrijft. Dus als iemand een oplossing weet, dan graag op een manier van men neme knopje 1 en drukt 3x dan kies je huppeldepup enz.

 

De meeste garmin etrexen hebben eenzelfde basis, dus er zal toch wel iemand met een summit hier op het forum zitten die je de juiste instellingen kan geven zonder Bessels en wessels ;)

 

No hard feelings hoor Thex, maar jou uitleg is mij ook te moeilijk.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal het proberen uit te leggen, hopelijk zonder zelf de fout in te gaan.

 

1) De notatie: voor WGS84 is dit meestal Nxx xx.xxx Eyyy yy.yyy. Ook RD kan op deze wijze geschreven worden, maar dit is zeer ongebruikelijk.

2) De datum: hier wordt niet jaartal mee bedoeld, maar de benaderingsformule van de aarde. Deze is namelijk niet rond, en er zijn meerdere

kromme figuren mogelijk die de aarbolling zo goed mogelijk benaderen. Dit uit zich in verschillende bessel-functies. Laat dit maar voor wat het is. Er zijn verschillen, welke door keuze van de datum opgeroepen worden. Verkeerde datum bij verkeerde representatie => afwijking.

 

RD maakt van een andere benaderingsfunctie gebruik dan WGS-84. Dit is het punt. Nu kun je je op de GPS invoerformaat, representatie en Datum wijzigen. Hiermee wijzig je ook de interpretatie van waar je zit: namelijk een verschillende bessel-functie. Bekend probleem is RD versus WGS-84 welke op deze wijze ongeveer

120 meter verschil produceert. Het verleidelijke Dutch (ik was ooit zo stom bij mijn eerste cache deze aan te klikken, ach je weet niet beter) lijkt op RD, maar maakt gebruik van een andere besselfunctie. Dit levert je meteen een forse afwijking in het veld op. Onbedoeld overigens, je GPS weet ook niet beter.

Zelfde met instellingen en ijking van OziExplorer en OziCE. Oppassen indien de kaartdatum anders is ingesteld dan het bedoelde formaat.

 

Dus: invoer op xx xx.xxx, yyy yy.yyy zetten en Datum op WGS-84 of RD, en niet op Dutch.

 

Of dit overigens de bedoelde afwijking veroorzaakt, kan alleen de betreffende GPS ons vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal het proberen uit te leggen, hopelijk zonder zelf de fout in te gaan.

 

Goed, het is mij iets duidelijker, alleen denk ik dat Markoes beter ff met zijn/haar GPS naar een cacher kan gaan die het ding ff in zijn handen kan houden en voelen wat er aan mankeert.

 

 

2) De datum: hier wordt niet jaartal mee bedoeld, maar de benaderingsformule van de aarde. Deze is namelijk niet rond,

 

Bedenk wel dat bovenstaande nogal gevoelig ligt hier op het forum. Ook ik heb eens beweerd dat de Aarde niet rond was maar plat en dat als je maar ver genoeg doorreed er vanaf kunt vallen. Ben ik bijna bekeerd kom jij met je gebessel en de bewering dat de Aarde toch niet rond is. :lol1:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :wine:Beseffen dat je een idioot bent is een teken van intelligentie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of dit overigens de bedoelde afwijking veroorzaakt, kan alleen de betreffende GPS ons vertellen.
Als je een kabel tussen de gps en de computer heb, kun je het koordinaat van de cache met behulp van easygps in je gps laden. :lol1:

Vergelijk dan de koordinaten van het waypoint op het display van de gps met het waypoint op papier.

Als dit niet overeen komt dan staat er iets verkeerd ingesteld. :wine:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergelijk dan de koordinaten van het waypoint op het display van de gps met het waypoint op papier.

Als dit niet overeen komt dan staat er iets verkeerd ingesteld. :lol1:

Maar zelfs als het WEL overeenkomt, kun je nog een andere datum als instelling hebben, en dan zit je er met kloppende coords toch 120 meter naast.

Er zijn zelfs al enkele caches met die fout geplaatst. En in het veld wordt dit dan pas bemerkt.

Het is, net zoals Thex al aangeeft de bekende "RD-instinker". Check of je datum op WGS84 staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Markoes

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal eens flink gaan besselen. Als dat het niet oplost zal ik een andere cacher eens met mijn probleem opzadelen. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...