Spring naar bijdragen

GPS onnauwkeurigheid; Afwijking van wel 80+ meter normaal?


Gast Markoes

Aanbevolen berichten

Gast Markoes

Ik kreeg net een belletje van mijn pa; hij is ook blij want het probleem is opgelost met de andere bessel! Yes!! :rolleyes: De gemeten positie komt precies overeen met de positie in MS Autoroute.

 

Thex, nogmaals bedankt. :beerchug:

 

Volgens mij gaan er nu heel wat caches 'onveilig' gemaakt worden. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
ReizenReizen

RD maakt van een andere benaderingsfunctie gebruik dan WGS-84. Dit is het punt. Nu kun je je op de GPS invoerformaat, representatie en Datum wijzigen. Hiermee wijzig je ook de interpretatie van waar je zit: namelijk een verschillende bessel-functie. Bekend probleem is RD versus WGS-84 welke op deze wijze ongeveer

120 meter verschil produceert. Het verleidelijke Dutch (ik was ooit zo stom bij mijn eerste cache deze aan te klikken, ach je weet niet beter) lijkt op RD, maar maakt gebruik van een andere besselfunctie. Dit levert je meteen een forse afwijking in het veld op. Onbedoeld overigens, je GPS weet ook niet beter.

Zelfde met instellingen en ijking van OziExplorer en OziCE. Oppassen indien de kaartdatum anders is ingesteld dan het bedoelde formaat.

 

Dus: invoer op xx xx.xxx, yyy yy.yyy zetten en Datum op WGS-84 of RD, en niet op Dutch.

Bij mijn Garmin GPSMAP76 kan je als positieformaat Ned. RD Grid keizen. De kaartdatum wordt dan automatisch op Dutch gezet en kan niet meer gewijzigd worden. Tja, is het dan RD of niet?

 

Tjong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk wel dat bovenstaande nogal gevoelig ligt hier op het forum. Ook ik heb eens beweerd dat de Aarde niet rond was maar plat en dat als je maar ver genoeg doorreed er vanaf kunt vallen.

Sterker nog, ik las ooit een boek getiteld: 'Pleidooi voor een platte aarde'. En verdomd als het niet waar is, volgens mij is de aarde echt plat! Het boek was daar duidelijk in.

 

Kruimel, je hebt gelijk hoor, aan de rand moet je oppassen! Het is één groot komplot! :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RD maakt van een andere benaderingsfunctie gebruik dan WGS-84. Dit is het punt. Nu kun je je op de GPS invoerformaat, representatie en Datum wijzigen. Hiermee wijzig je ook de interpretatie van waar je zit: namelijk een verschillende bessel-functie. Bekend probleem is RD versus WGS-84 welke op deze wijze ongeveer

120 meter verschil produceert. Het verleidelijke Dutch (ik was ooit zo stom bij mijn eerste cache deze aan te klikken, ach je weet niet beter) lijkt op RD, maar maakt gebruik van een andere besselfunctie. Dit levert je meteen een forse afwijking in het veld op. Onbedoeld overigens, je GPS weet ook niet beter.

Zelfde met instellingen en ijking van OziExplorer en OziCE. Oppassen indien de kaartdatum anders is ingesteld dan het bedoelde formaat.

 

Dus: invoer op xx xx.xxx, yyy yy.yyy zetten en Datum op WGS-84 of RD, en niet op Dutch.

Bij mijn Garmin GPSMAP76 kan je als positieformaat Ned. RD Grid keizen. De kaartdatum wordt dan automatisch op Dutch gezet en kan niet meer gewijzigd worden. Tja, is het dan RD of niet?

 

Tjong

Ja hoor. Coordinaat komt dan precies overeen met de coordinaten op een stafkaart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dus: invoer op xx xx.xxx, yyy yy.yyy zetten en Datum op WGS-84 of RD, en niet op Dutch.

Bij mijn Garmin GPSMAP76 kan je als positieformaat Ned. RD Grid keizen. De kaartdatum wordt dan automatisch op Dutch gezet en kan niet meer gewijzigd worden. Tja, is het dan RD of niet?

 

Tjong

Ja hoor. Coordinaat komt dan precies overeen met de coordinaten op een stafkaart

Daar ben ik inderdaad altijd wel vanuit gegaan. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterker nog, ik las ooit een boek getiteld: 'Pleidooi voor een platte aarde'. En verdomd als het niet waar is, volgens mij is de aarde echt plat! Het boek was daar duidelijk in.

 

Tja, het moet ook wel: alle kasten zouden anders gaan wiebelen als de aarde rond zou zijn.. ;)

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...