Diederikus Geplaatst 9 juli 2016 Geplaatst 9 juli 2016 (bewerkt) Ik heb de indruk dat de dedicated gps steeds meer ontwikkelt in de richting van een slechte smartphone, en dat de smartphones zich ontwikkelen in de richting van een goede gps. Een smartphone heb ik sowieso nodig, dus het geld van de gps steek ik liever in een goede smartphone. Maar wat carambal ik. Ik gebruik nu een eTrex 10 en die doet alles wat ik op het moment wil. Enfin, ik zie de verhalen over kinderziektes met enig leedvermaak tegemoet. 9 juli 2016 bewerkt door Diederikus
Peetee Geplaatst 9 juli 2016 Geplaatst 9 juli 2016 Ik denk dat dat wel meevalt. Je houdt op deze manier juist een dedicated gps, met de mogelijkheid om via je smartphone (via bluetooth) met het internet te praten. Maar zoals je terecht opmerkt: je kan goed zonder deze mogelijkheid en het is afwachten hoe het in de praktijk werkt. Maar persoonlijk vind ik deze mogelijkheid in ieder geval zinvoller dan bv. de mogelijkheden die chirp biedt, en de mogelijkheid dat gps'en onderling gegevens kunnen uitwisselen.
Blade21 Geplaatst 11 juli 2016 Auteur Geplaatst 11 juli 2016 Is idd wel een handige uitbreiding. Vooral ook omdat je je eigen queries kunt binnenhalen.
Barry Geplaatst 11 juli 2016 Geplaatst 11 juli 2016 Ik snap uberhaupt niet dat mensen dure gps-en kopen. Mijn Etrexje doet alles goed en nauwkeurig en is in tegenstelling tot de foon waterdicht en crashproof. Goedkoop doet het evengoed (of zelfs beter qua batterijduur). Nog nooit een smartphone nodig gehad bij al mijn wandelingen. Voor de massacachers/autocachers etc snap ik dat het snel inpompen van caches in de gps een absolute must is. Stel dat je wat mist. Voor degenen die zoals ik genieten van een heerlijke wandeling is het overzetten van een enkel gpx-filetje geen enkel bezwaar. Overschrijven van coordinaten geeft me zelfs geen frustratie. ;-)
regenboog2 Geplaatst 11 juli 2016 Geplaatst 11 juli 2016 Het is maar net wat je het fijnste vindt. Ik heb zelf ook de voorkeur voor een meer eenvoudige GPS (etrex 20). De functies die daar op zitten zijn voor mij meer dan genoeg. Dat komt ook wel een beetje omdat ik niet zo handig ben met computers. Ik kan me wel voorstellen dat anderen wel uitgebreidere mogelijkheden willen hebben. Als je cloudcaches wilt lopen, een chirp wilt vinden of een Werigo wilt doen, heb je die gewoon nodig. Een enkele keer ga ik dan met een ander team mee.
gblanchaert Geplaatst 12 juli 2016 Geplaatst 12 juli 2016 Nou, de nieuwe Oregon 7x0 komt binnenkort uit. Ongetwijfeld zal alle sores opnieuw beginnen. ... Misschien is dit wel een heel goed toestel..... Maar deze keer zal ik niet een van de eerste zijn die hem koopt. Ze zijn ook vrij prijzig. En goedkoper zullen ze wel niet worden. dat is met de O6x0 ook nooit gebeurd. ... De 600 is destijds toch ook gezakt in prijs, een eerste maal een kleine 50€, later nog eens 20... Ik weet het trouwens zeer goed want die eerste prijsdaling kwam net voor mijn verlof en ik dacht: uitstellen tot nadien want op één dag leer je daar niet mee werken. Na mijn verlof kocht ik die met problemen in die bepaalde zaak inzake prijsafspraak en de maand nadien verkochten ze hem 20€ goedkoper. Ik moet er wel bij vermelden dat de officiële prijs weinig veranderd was maar het merendeel van de winkels verkochten hem lager. Guido
c0ldc0ne Geplaatst 12 juli 2016 Geplaatst 12 juli 2016 Ik snap uberhaupt niet dat mensen dure gps-en kopen. Mijn Etrexje doet alles goed en nauwkeurig en is in tegenstelling tot de foon waterdicht en crashproof. Goedkoop doet het evengoed (of zelfs beter qua batterijduur). Nog nooit een smartphone nodig gehad bij al mijn wandelingen. Voor de massacachers/autocachers etc snap ik dat het snel inpompen van caches in de gps een absolute must is. Stel dat je wat mist. Voor degenen die zoals ik genieten van een heerlijke wandeling is het overzetten van een enkel gpx-filetje geen enkel bezwaar. Overschrijven van coordinaten geeft me zelfs geen frustratie. ;-) Ik snap persoonlijk niet waarom mensen hun persoonlijke voorkeur op anderen projecteren en afwijkende wensen op voorhand diskwalificeren. Wellicht bieden de duurdere modellen mogelijkheden, gebruiksgemak, groter scherm, een interface of andere eigenschappen waar sommige mensen behoefte aan hebben? Draadloos bijwerken van cache-informatie ontslaat mij bijvoorbeeld van de verplichting om op vakantie mijn laptop mee te slepen. Evenals de RoundTrip Routing optie zodat ik spontaan een rondje kan gaan fietsen zonder hiervoor eerst naar de routeplanner van de fietsersbond te moeten en wederom het toestel aan de computer te moeten koppelen. 2
c0ldc0ne Geplaatst 12 juli 2016 Geplaatst 12 juli 2016 Ik heb de indruk dat de dedicated gps steeds meer ontwikkelt in de richting van een slechte smartphone, en dat de smartphones zich ontwikkelen in de richting van een goede gps. Een smartphone heb ik sowieso nodig, dus het geld van de gps steek ik liever in een goede smartphone. Maar wat carambal ik. Ik gebruik nu een eTrex 10 en die doet alles wat ik op het moment wil. Voordat een smartphone mijn GPS gaat vervangen zal hij toch echt eerst een scherm moeten hebben dat ook in direct zonlicht duidelijk leesbaar blijft en de dag door moeten kunnen komen zonder dat ik 'm aan de prik moet leggen en/of verwisselbare batterijen moeten kunnen slikken. Dat zie ik niet snel gebeuren. Daarnaast blijven de robuustheid en weerbestendigheid bij een outdoor GPS-toestel toch wel een pre ten opzichte van een smartphone. Enfin, ik zie de verhalen over kinderziektes met enig leedvermaak tegemoet. Een nogal discutabele houding als je het mij vraagt. Maar soit, misschien bedoel je het anders dan het klinkt. 1
herm Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 Die camera heeft geen zin (bij mijn huidige O650t zorgt deze regelmatig voor vastlopers) maar hoe zit dat met de TopoActive kaarten? Ik gebruik altijd de garmin open fietsmap kaarten. Mis ik iets als ik ga voor de simpelste uitvoering: de O700?
Peetee Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 Die camera heeft geen zin (bij mijn huidige O650t zorgt deze regelmatig voor vastlopers) maar hoe zit dat met de TopoActive kaarten? Ik gebruik altijd de garmin open fietsmap kaarten. Mis ik iets als ik ga voor de simpelste uitvoering: de O700? Volgens mij niet of nauwelijks. Als je de specs zo naast elkaar zet, dan is eigenlijk (buiten de camera en de topokaarten) de interne geheugengrootte de enige afwijkende eigenschap.
herm Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 Djw Peetee. Heeft het verschil in interne geheugengrootte nog invloed op de snelheid van het apparaat of is die uitsluitend nodig voor de TopoActieve kaarten?
@rend Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 @herm, je kunt via JaVaWa MapConverter de oude kaarten van je GPS halen en daarna op je nieuwe zetten. Volgens mij bepaald de processor hoe snel het ding is.
Peetee Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 Heeft het verschil in interne geheugengrootte nog invloed op de snelheid van het apparaat of is die uitsluitend nodig voor de TopoActieve kaarten? Volgens mij bepaald de processor hoe snel het ding is. Klopt. De snelheid wordt door de processor bepaald. Mogelijk dat de snelheid van het sd-kaartje ook nog wat uitmaakt. Al verwacht ik dat hier niet. Dat geldt vooral voor apparaten als foto- en videotoestellen e.d. waar gemaakte foto's/video's snel moeten kunnen worden weggeschreven.
Blade21 Geplaatst 13 juli 2016 Auteur Geplaatst 13 juli 2016 Nou, de nieuwe Oregon 7x0 komt binnenkort uit. Ongetwijfeld zal alle sores opnieuw beginnen. ... Misschien is dit wel een heel goed toestel..... Maar deze keer zal ik niet een van de eerste zijn die hem koopt. Ze zijn ook vrij prijzig. En goedkoper zullen ze wel niet worden. dat is met de O6x0 ook nooit gebeurd. ... De 600 is destijds toch ook gezakt in prijs, een eerste maal een kleine 50€, later nog eens 20... Ik weet het trouwens zeer goed want die eerste prijsdaling kwam net voor mijn verlof en ik dacht: uitstellen tot nadien want op één dag leer je daar niet mee werken. Na mijn verlof kocht ik die met problemen in die bepaalde zaak inzake prijsafspraak en de maand nadien verkochten ze hem 20€ goedkoper. Ik moet er wel bij vermelden dat de officiële prijs weinig veranderd was maar het merendeel van de winkels verkochten hem lager. Guido Bij Bever is hij nu pas, nu de 7x0 uitkomt, in prijs gezakt. Hij heeft altijd op 379 gestaan en staat nu op 299.
herm Geplaatst 13 juli 2016 Geplaatst 13 juli 2016 @herm, je kunt via JaVaWa MapConverter de oude kaarten van je GPS halen en daarna op je nieuwe zetten. Volgens mij bepaald de processor hoe snel het ding is. Prima tip. Djw. Heeft het verschil in interne geheugengrootte nog invloed op de snelheid van het apparaat of is die uitsluitend nodig voor de TopoActieve kaarten? Volgens mij bepaald de processor hoe snel het ding is. Klopt. De snelheid wordt door de processor bepaald. Mogelijk dat de snelheid van het sd-kaartje ook nog wat uitmaakt. Al verwacht ik dat hier niet. Dat geldt vooral voor apparaten als foto- en videotoestellen e.d. waar gemaakte foto's/video's snel moeten kunnen worden weggeschreven. De lees- en schrijfsnelheid van het sd-kaartje zou m.i. van belang kunnen zijn voor het laden van de kaarten door het toestel en het kopiëren van kaarten naar het sd-kaartje. Djw Peetee.
Aanbevolen berichten