Spring naar bijdragen

Windows10 Om Te Cachen.


ikke

Aanbevolen berichten

Hoi.

 

Je hoort veel over Windows 10.

Nu zit ik te prakidenken om die ook te installeren.

(Hoofdzakelijk op je pc, dus niet op tablet/phone om te Cachen zelf.)

 

Maar hoe zit het eigenlijk met allerlei plugins die 'wij' gebruiken voor Cache doeleinden ?

 

Dus allerlei 'gctours', printopties, streetviews, greesemonkey en andere plugins die vaak worden gebruikt in de browsers zoals firefox/chrome om Caches op te lossen, tours te plannen, foto gebruik, streetview(op cachepagina) en andere slimigheidjes.

 

Werkt dat allemaal probleem loos ?

Of zijn er een hoop plugins (kan ook niet geocache gerelateerd zijn) die in windows 10 niet meer werken ?

 

Heeft iemand hier ervaringen mee ?

:lookaround:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kom je vanaf windows 7 of vanaf windows 8.1? Windows 8.1 en windows 10 wijken niet zo bar veel af. Ik heb uiteindelijk geen problemen ondervonden. Omdat ik een HD scherm heb met 15.6 inch moet ik wél schalen naar 125% en daar heeft windows 10 moeite mee. (een bekende bug, erkend door Microdoft) Zodoende kreeg ik in bijv. GSAK vage letters... Dat is opgelost met een heel klein gratis hulpprogrammetje, dat in feite al de programma's, die daar last van hadden compatible maakt met 8.1. Verder zie ik heel af en toe een scherm voorbij komen, die de beeldadapter herstelt. Als het gebeurt, gebeurt het als ik te snel door de cachekaart van geocaching.com schiet..... Heel merkwaardig. Dat komt omdat de Intel driver voor mijn beeldscherm nog niet helemaal Windows 10 proof is. Er zal binnenkort wel een update komen. En voor de rest hangt alles wat jij noemt meer af van bijv. firefox dan van andere zaken. Firefox draait uitstekend. Zelfs de Garmin Communicator waar hier vaak over gesproken wordt werd probleemloos geinstalleerd en doet het ook nog eens prima. Ik heb uiteraard de allernieuwste Firefox. Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde scripts binnen firefox maar eigenlijk ga ik er zonder meer vanuit, dat wanneer die onder windows 8.1 en Firefox goed gewerkt hebben, deze je ook onder windows 10 en Firefox niet in de steek zullen laten. Voor sommigen onder ons zou alles wel eens iets beter kunnen werken, als windows 10 kaal wordt geinstalleerd. In augustus heb ik al eens een update van windows 10 over 8.1 uitgevoerd en dat werd een regelrecht drama..... Er ging van alles en nog wat mis.. Snel weer terug gegaan.... Vervolgens in oktober een schone installatie uitgevoerd (even goed lezen hoe je je validatiecode netjes overzet naar 10) en dat ging (afgezien van de paar items die ik noemde) flitsend en nu ben ik er wel blij mee. Maar als ik binnen de familie- en vriendenkring iedereen goed beluister, zijn de meningen over windows 10 op zijn zachts gezegd nogal uiteenlopend.... :-)

 

Ik zou zeggen, maak voordat je met Windows 10 aan de gang gaat met bijv een programma als Acronis Backup een image backup van je C partitie en installeer dan windows 10. Lukt het toch niet zoals jij dat voor ogen hebt dan ga je simpel weer terug naar 8.1 of 7.0. Ik heb zelf Acronis 2013 en zelfs deze toch al weer wat gedateerde versie van het programma doet zijn werk meer dan uitstekend onder windows 10!

 

Succes en hou ons op de hoogte! Het heeft niet direct met geocaching te maken, maar al die hulpmiddelen kunnen je plezier in het geocachen wél vergroten!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm.

 

Ik kom zelf van windows 7.

Gaat mij dus vooral of alle plugins en hulp programmatjes blijven werken.

(bv die ik wel es gebruik om een mysterie proberen op te lossen.)

 

En inderdaad hoor ik veel verschillende meningen.

Wel een hoop die positief zijn, een aantal niet.

Dat legt dan denk ik aan de layout, net als ik vind ik dat 'tile'(tegel) gedoe helemaal niks.

Maar dat schijnt in 10 redelijk te kunnen zetten naar '7' look.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn programmaatjes, zoals van Stardock, die het menusysteem, zoals je dat gewend was in windows 7 hanteren voor windows 10. Toch is het wel zo, dat de overgang van windows 7 naar windows best wel redelijk ingrijpend is. De "look" is op bepaalde punten wel anders en vereist wat gewenning. Maar dat doet mijn nieuwe fiets ook.... :-)

 

Misschien wil er nog iemand reageren, die de door jouw genoemde plugins en scripts zélf al gebruikt in windows 10. Die zijn er vast en zeker.

 

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Windows 10 zou niet in zo'n korte tijd zo populair zijn geworden als programma's die wel onder Windows 7/8(.1) wel werkten, onder Win10 niet zouden werken. De paar die 'minder compatibel' waren hebben ondertussen de nodige update(s) of upgrade(s) gehad. Tenzij je echt verouderde (pre-Vista) software draait zou ik me daar geen zorgen om maken.

 

Plug-ins en scripts zijn afhankelijk van de browser en niet van het OS. Ook die worden regelmatig geüpdatet. Of ze worden binnenkort geblokkeerd, zoals alle browsers langzamerhand de Garmin Communicator en andere NPAPI plug-ins gaan blokkeren. Maar ook dat is niet OS-afhankelijk. GCTour werkt bij mij niet meer, maar dat heeft volgens mij meer met veranderingen op gc.com te maken dan met Windows of Firefox.

 

Waar je op moet letten is dat na installatie van Windows 10 Microsoft Edge de standaard browser wordt. Die ondersteunt in zijn geheel geen plug-ins, dus als je nu Firefox gebruikt zou ik die weer standaard maken als ik jou was. Niet alleen in Firefox zelf, maar ook in het onderdeel Standaardprogramma's van Windows.

 

Geocaching- en GPS-programma's die ik vaak gebruik en het bij mij gewoon doen onder Windows 10: Basecamp, GSAK, GAPP, GCTool, Mapsource, Garmin Express, diverse JaVaWa tools, Google Earth.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, wat je nu zegt heeft er niets mee te maken.

Windows 10 is gewoon net zo goed bruikbaar als Windows 7 en 8

 

Echter de standaard browser van Windows 10 (Edge) ondersteunt geen plugins, dus de functie "sent to GPS" via de Garmin communicator zal niet werken.

Maar via "download" GPX werkt het wel om de caches naar de GPS te sturen

 

De plugin doet het wel als je een andere bruikbare browser gebruikt: Firefox (voor zolang de support nog duurt) of Internet Explorer

bewerkt door Heracross
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm.

Tja gpx zenden werkt niet naar een map60 dinges gps.

Daar gebruik ik met een paar enkele Caches nog steeds firefox voor.

(werkt prima tot nu toe)

Met meer dan wordt het inderdaad gsak of zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag eens geprobeerd om met de knop GPX een cache naar de GPS te sturen (Etrex 20), maar het is niet gelukt.

Als ik opslaan kies, wordt het document automatisch op de computer opgeslagen, waar ik het vervolgens niet kan openen. Ik krijg een schermpje dat dit niet kan omdat het niet ondersteund wordt of dat het document beschadigd is.

Als ik in plaats van opslaan voor openen kies, krijg ik hetzelfde schermpje (niet ondersteund of beschadigd).

Ik gebruik Windows 7 en IE.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij ontbreekt er wat info.

Niet openen is logisch omdat er waarschijnlijk niet (of niet de juiste) applicatie gekoppeld is aan de extensie .gpx

Kun je niet bij het opslaan er voor kiezen om de download op te slaan op de GPSr?

Anders moet je het "automatisch downloaden" in IE even uitzetten\aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gelukt. Ik moest kiezen voor opslaan als, in plaats van voor opslaan en dan kan ik inderdaad de GPS aanklikken. De cache staat er nu in.

Via de communicator vind ik toch wel gemakkelijker, maar nu weet ik in ieder geval hoe het ook anders kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.

 

Ook wel geprobeerd, gpx staat netjes op mijn gps kaartje (als ik dat bekijk) maar hij kan daar niks mee, verschijnt ook niet op scherm.

Maar goed dat ligt dan meer aan mijn gpsr dan aan windhoos natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...