Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zie dat anders, Sivota. Volgens mij gaat dit draadje vooral over het oplossen van een bepaald probleem met de middelen die je ter plekke, of in de listing ter beschikking worden gesteld. Gewild of ongewild. En ja, zo nu en dan kun je dan de kortere route nemen als je die ziet. Veel cachers zien die ook niet.

Soms zelfs is het de uitdrukkelijke bedoeling van de cacheplaatser; de listing begint dan vaak met de tekst "Lees de tekst vooraf goed door!". De cachers die vooraf niet goed gekeken hebben merken dan achteraf dat ze voor niks 3 kilometer omgelopen hebben.

Soms ook is het niet de bedoeling van de cacheplaatser (tenminste, dat vermoed ik toch) en wordt er veelvuldig melding van gemaakt in de logjes. Dat vind ik dan ook weer niet nodig.

Geplaatst

In het veld heb ik ruim 20 multi's neergelegd. Mijn doel is dat geocachers (veel) plezier beleven aan de geocaches. Dus ik kan me inleven in beide kanten: het (creatief) vinden en plaatsen van geocaches.

Er worden tegenwoordig (helaas) weinig nieuwe 'uitdagende' multi's gelegd. Over het algemeen WIL ik juist deze multi's beleven in het veld. Dat blijf ik het leukste vinden.

Heel soms zie ik een multi die via de opdrachten te veel verklapt. Tja - dan wordt het - bij wijze van uitzondering een LEUKE uitdaging om deze multi anders op te lossen.

Ik heb in dit geval de CO van deze multi gemaild hoe die met 1 hele kleine aanpassing ervoor kan zorgen dat geocachers niet meer in de verleiding komen om de multi thuis op te lossen.

DUS - als CO heb ik het doel dat geocachers plezier beleven. Wanneer iemand me meldt dat ik een opdracht niet handig heb gemaakt - dan verander ik die opdracht. Dat is al een aantal keren gebeurd - zodat geocachers daarrna daarvan kunnen profiteren.

Geplaatst

Ik twijfel niet aan jouw goede bedoelingen tjm1706, maar niet iedere cache eigenaar is in staat om de caches te maken op een manier dat jij dit doet en ik neem aan dat je niet wil zeggen dat eigenaren minder creatieve multies het aan zichzelf danken dat men hier kan leren hoe met de waypoints om te gaan zodat men de route niet hoeft te lopen.

Soms wordt via mail of zelfs een log hulp geboden, soms ook niet en we weten allemaal dat er legio cachers zijn die zo'n "makkelijke" multi, zonder veel te moeten lopen wel graag loggen (en die daarom helemaal niets zeggen en vooral geen hulp bieden)

Ik stel gewoon de vraag of oplossen (aan de keukentafel) op een dergelijke gedetailleerde manier op een openbaar forum als dit besproken c.q. toegelicht moet worden en vooral hoever "wij" daarin willen gaan (ook gezien het gegeven dat een gevraagde tip voor het oplossen van puzzels op dit forum bespreken in vele gevallen al heel snel "not done" is).

Waar ligt de grens?

Geplaatst

@Sivota - Prima dat je zo reageert.Goed voor de discussie.

Ik heb bewust de naam van de multi niet genoemd. Ik heb de CO geschreven dat wanneer die 1 letter verandert mensen niet meer in verleiding komen om de cache thuis op te lossen. Doet ie dat niet - prima - dan krijg je 2 soorten geocachers die >>plezier<< beleven aan deze geocache. Geen probleem toch?

Het voorkauwen en online beschikbaar zetten voor anderen ... dat lijkt me NOT DONE. Ik weet als CO dat er hele hordes zijn die multi's lopen via coordinaten-database. ==> Jammer, ze missen ZELF een leuke tocht. Misschien zijn punten dan belangrijker dan onderweg genieten.

Van de series Reis om de Wereld in 1 dag en Amazing world (waar ik in totaal een jaar aan gewerkt heb) stonden beide binnen 1 week met antwoorden online. So be it.

Ander inzicht: ik waardeer feedback op mijn geocaches enorm. Voorbeeldje: mijn eerste multi van 10 km werd opgelost zonder dat de FTF die liep. Heb ik van geleerd. Ik heb die feedback nodig om mooiere multi's te maken.

Geplaatst

Aangezien ik tot op zekere hoogte wil weten wat mij te wachten staat, lees ik de cachepagina altijd goed door. (Vooral wanneer het een cache van tjm1706 is.)

En dan loop ik wel eens tegen vragen aan die thuis gemakkelijk te beantwoorden zijn. Soms kan ik dan een inschatting maken waar de cache ongeveer of exact moet liggen, gebruik makend van de logica van formules. Dat is voor mij een uitdagend spel.

De Multi loop ik echter wel in zijn geheel, want de wandeling met mijn cachematen zou ik niet willen missen. En ik kan natuurlijk fouten hebben gemaakt.

Ik heb niet de indruk dat in dit topic puzzels worden opgelost. Maar misschien kunnen cachemakers er hun voordeel mee doen door zich bewust te zijn van zogenaamde slimmigheidjes.

Geplaatst

Tja en zo wordt door menig geocacher de multicaches aan de keukentafel opgelost.

Ik dacht eigenlijk dat dit draadje zo'n beetje ging over wat je in de praktijk in het veld zoal tegen kon komen en hoe je dat als geocacher kan aanpakken of interpreteren.

Algemene stategieen zoals die ook wel voor puzzels worden toegestaan op dit forum.

Inmiddels is er een complete uitleg toegevoegd over hoe je de opdrachten op een manier kunt bekijken zodat je de waypoints eigenlijk niet langs hoeft.

Niet dat het een geheim is, want een grote groep cachers is hier zeer bedreven in, maar ik vraag mij af of we in de geest van het spel handelen wanneer we dat alles hier op het forum gaan bespreken en steeds meer van dit soort voorbeelden compleet uitgewerkt gaan neerschrijven.

Ik vraag mij af wat er anders is aan het op het forum uitwerken van dergelijke oplossingen van Multi caches dan bijvoorbeeld aan het oplossen van puzzels.

Wat mij betreft zijn daar ook wat grenzen aan en is een uitgebreid bericht over hoe je een Multi uit kan rekenen toch iets anders dan uitleg over stapeltellen of de rekenregels...

Nog erger, een tijd terug heb ik een hele mooie fietscache gedaan. Een pittige route maar dan ook wel een prachtige omgeving en goed uitgezette wp's en extra traditionals.

De cache wordt helaaas niet zo vaak gevonden. Ookal zit er veel tijd in en is deze zeer de moeite waard.

Een week nadat ik de cache na een pittige tocht voldaan had gelogd was er een 'event' in de buurt.

De cache is toen door meerdere cachers gelogd, die ook nog eens in de log aangaven de route niet te hebben gedaan maar de coördinaten hadden doorgekregen van een andere cacher.

Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar ik begreep er niks van!

Op die manier is er toch geen eer te behalen zou je zeggen.

Geplaatst

Tja en zo wordt door menig geocacher de multicaches aan de keukentafel opgelost.

Ik dacht eigenlijk dat dit draadje zo'n beetje ging over wat je in de praktijk in het veld zoal tegen kon komen en hoe je dat als geocacher kan aanpakken of interpreteren.

Algemene stategieen zoals die ook wel voor puzzels worden toegestaan op dit forum.

Inmiddels is er een complete uitleg toegevoegd over hoe je de opdrachten op een manier kunt bekijken zodat je de waypoints eigenlijk niet langs hoeft.

Niet dat het een geheim is, want een grote groep cachers is hier zeer bedreven in, maar ik vraag mij af of we in de geest van het spel handelen wanneer we dat alles hier op het forum gaan bespreken en steeds meer van dit soort voorbeelden compleet uitgewerkt gaan neerschrijven.

Ik vraag mij af wat er anders is aan het op het forum uitwerken van dergelijke oplossingen van Multi caches dan bijvoorbeeld aan het oplossen van puzzels.

Wat mij betreft zijn daar ook wat grenzen aan en is een uitgebreid bericht over hoe je een Multi uit kan rekenen toch iets anders dan uitleg over stapeltellen of de rekenregels...

Sinds wanneer moet er eer te behalen zijn aan het vinden van een cache?

Geplaatst

Sinds wanneer moet er eer te behalen zijn aan het vinden van een cache?

Ach, je snapt wat ik bedoel. Ga het nou niet te letterlijk nemen.

Geplaatst

Nou ik begrijp het wel hoor. Er zijn namelijk cachers die het zoeken en daarna vinden van een cache leuk vinden. Dan is alles wat ervoor komt dus eigenlijk overbodige ballast.

Geplaatst

Poeh ... ik had niet gedacht dat mijn 'post' zoveel van deze reacties zou opleveren. Leer ik weer van ;-)

In mijn voorbeeld - ik wil graag multi's lopen. En heel soms anders creatief oplossen. Is ook erg leuk om te doen.

Geocaching is als het goed is voor het plezier ... en niet de ranking.

Mag ik als initiator van het draadje jullie vragen om terug te gaan naar het thema?

Heb jullie nog andere leuke ideeën die ons als geocachers in het veld (grinnik) kunnen helpen?

• Top! 1
Geplaatst

Nog maar eens alle slimmigheidjes bekeken voordat ik in herhalingen ga vallen.

Mag ik het even omdraaien? Slimmigheidjes voor cacheleggers.

Zorg ervoor dat cachers met enige wiskundige kennis vanachter hun computer niet de formules kunnen herleiden tot coördinaten.
Hou geruime afstand tussen het laatste waypoint en de cache, zodat carotten lastig wordt.
Of enkele zijpaden gebruiken.
Wanneer op de cachepagina zowel de coördinaten van de wp's als de bijbehorende vragen worden vermeld, dan kan het eindpunt soms thuis worden uitgerekend. Dus hooguit coördinaten vermelden, maar de vragen op locatie stellen. Of andersom.

Wordt waarschijnlijk vervolgd.

Geplaatst

@Od - Helemaal mee eens.

Na bovenstaande belangrijkste tip voor de CO's - nog eentje. Gebruik als CO geen variabelen in de graden of tientallen minuten. En het is meestal ook niet handig om een variabele voor de minuten (binnen de tientallen minuten) te gebruiken. Dus N52 ab.cde ... daarin is de kans groot dat de variabelen a en b eenvoudig te herleiden zijn.

En mocht je een keertje zo'n waypoint formule zien - dan is het mooi om dit terug te koppelen aan de CO. Zo maken we (samen) de geocaches beter.

Geplaatst

tjm1706, aan de ene kant ben ik het met je eens, maar wordt een cache echt beter wanneer je de waardes niet af kunt leiden uit een wp?

Ik heb er regelmatig een hulp aan gehad dat ik een waarde a of b uit de coördinaat kon afleiden.

Bij multies vind ik het fijn als je na een flinke wandeling, of lastige wp's onderweg op de een of andere manier de cache toch nog kunt vinden. Zeker als je ver van huis bent. Ik loop daar bijvoorbeeld graag een strafrondje voor om extra aanwijzingen te vinden. Ik baal er trouwens ook van wanneer ik een uur gereden heb en ik strand al bij wp 2 van de 10.

Dichter bij huis vind ik het niet erg om terug te gaan, desnoods meerdere keren als dat moet.

Ik moet erbij vertellen dat ik niet van de sociale media ben, dus ik kan in het bos niets googelen en ik heb ook geen database met hulplijntjes of oplossingen van caches.

Geplaatst

in vroeger tijd was geocaching een navigatie spelletje.

ik heb waarschijnlijk de afslag gemist dat geocaching is vervallen in een spelletje waarbij je je hobbygenoten het zo lastig mogelijk moet maken, en er nog trots op zijn ook.

Barny

• Top! 3
Geplaatst

Ik ben met Barny en Regenboog2 eens dat het niet het doel moet zijn om het spelletje zo moeilijk mogelijk te maken, maar om de cachers een leuke ochtend/middag/dag te bezorgen.

Vergeet ook niet dat de tips in dit draadje het resultaat zijn van de in de loop van de tijd door cachers opgedane ervaringen. Geef ook nieuwe cachers de kans om die ervaring op te doen, en maak eventuele nieuwe uitdagingen voor de ervarener cachers.

Daarnaast denk ik ook dat veel cachers het liefste de simpel en mooi opgezette wandeltochten lopen, waar niet het oplossen van de vraagstukjes, maar het genieten van de omgeving voorop staat.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...