Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Anekdote:
Oops, vandaag werd ik keurig op een niet-zo-slimme vraag gewezen in 1 van mijn geocaches. Lees en huiver.
Ik vroeg de geocachers om te kijken in welke richting een bepaalde tak van een boom wees. De graden zouden een veelvoud zijn van 45 graden. En dat antwoord stapeltellen tot 1 cijfer.

Die vraag ziet er toch redelijk 'vossen'-slim uit, toch?

De bewuste geocachers hadden dus de mogelijke antwoorden geprobeerd, hé, hé, hé! Dus truc nummer ...
Laat nou stapeltellen (ST) van 45 = 90 = 135 = 180 = 225 = 270 = 315 = 360 ... in alle gevallen precies 9 zijn! :cool2: Natuurlijk = 0 = 0, die was het niet.

Waarom is dit ontdekt? ... omdat de boom omgezaagd was :clown:

Ik moet nog veel leren ... ha ha.

PS: ik zal de beschrijving aanpassen en er wat humor voor in de plaats zetten.

bewerkt door tjm1706
Geplaatst

Elk veelvoud van 9 stapeltelt altijd naar 9. Dus veelvouden van 45 ook omdat dat weer een veelvoud van 9 is. Ik heb dit trucje al vaker gebruikt (in eigen caches bedoel ik dan).

Geplaatst

Nog een handig trucje wanneer je moet stapeltellen tot 1 cijfer:

alle cijfers die samen 9 geven mag je schrappen

kan je alle cijfers schrappen dan is de uitkomst 9

Voorbeeld 1:

3636454512727636354549991881999234432 = 181 = 10 = 1

snelle manier: schrap alle cijfers die samen 9 geven

36 36 45 45 1 27 27 63 63 54 54 9 9 9 18 81 9 9 9 234 432 -> 1 blijft over, uitkomst = 1

Voorbeeld 2:

363645452727636354549991881999234432 = 180 = 9

snelle manier: schrap alle cijfers die samen 9 geven:

36 36 45 45 27 27 63 63 54 54 9 9 9 18 81 9 9 9 234 432 -> alle cijfers zijn geschrapt, uitkomst = 9

Geplaatst

Wat grappig Johan, ik dacht dat je dat als grapje in de cacheroute had gezet. Want voor een beetje rekenkundig onderlegde cache is direct duidelijk dat de uitkomst altijd 9 is.

Als je woordwaardes moet stapeltellen kun je ook vaak gebruik maken van de trucjes die Danpan geeft. Een r en een i kun je gewoon overslaan, een s = 1, een t = 2 etc. DE mag je ook overslaan. Als je bij 50 bent, dan kun je met 5 verder gaan. Als je bij een veelvoud van 9 bent: bij 0 verder gaan.

Geplaatst

Eigenlijk zijn alle belangrijke tips al opgenomen in de lijst. Maar op verzoek van Johan toch even een berichtje met onze "tips":

• Lees eerst (thuis) de listing helemaal door. Zo voorkom je dat je er in het veld achter komt dat je thuis nog wat voorwerk had moeten doen of een bepaalde tool had mee moeten nemen of dat je bijvoorbeeld boomklimgereedschap nodig hebt waar je helemaal niet over beschikt.
• Zorg dat je je GPSr kent. Weet hoe je moet projecteren en hoe je andere coördinaatstelsels kunt instellen.
• Dit is de meest belangrijke voor ons, hier komt het vaak op neer: Denk logisch na. Het is niet logisch als een volgend waypoint plots op een hele grote afstand ligt terwijl dat bij de voorgaande waypoints niet het geval was. Het is niet logisch als waypoints een kilometer uit elkaar liggen als je een wandeling van twee kilometer hebt met tien waypoints. Het is niet logisch als je ineens totaal de andere kant op moet. Het is niet logisch als een waypoint achter een hek ligt waar je duidelijk niet overheen hoort te gaan. Wat zou je zelf doen als jij de CO was? (Vergeet niet dat niet elke cache legger even logisch te werk gaat, het kan dus wel eens voorkomen dat iets onlogisch toch gewoon de bedoeling is.)
• Kijk waar andere caches en waypoints in de omgeving liggen. Je weet dat een fysiek waypoint of een cache niet binnen een straal van 160 meter van een ander punt mag liggen. (Uitzondering daargelaten. Jaren geleden was die afstandsregel er nog niet, dus oude caches kunnen wel binnen die afstand liggen.)
• Stel, je hebt bij een WGS waypoint één ontbrekend cijfer, dan kun je in je gps alle mogelijke cijfers voor die positie invoeren. Je krijgt dan een lijn met meerdere waypoints. Kijk welke het meest logisch is. Het is vaak niet logisch als het volgende waypoint in de richting ligt waar je vandaan komt. Het is meestal logisch als een van die punten dus logisch op de te verwachten route ligt, bij voorkeur in de buurt van een pad. Een waypoint op een snelweg, in het water of in een gebouw kun je hoogst waarschijnlijk wel wegstrepen. (Het kan natuurlijk zijn dat er een tunneltje onder een snelweg doorloopt waar je moet zijn, dus als de locatie heel logisch op de route lijkt te liggen kun je in zo’n geval toch even gaan kijken.)
• Kijk of er een hint voor het probleem waypoint is. (Als er bijvoorbeeld staat: “In de hoek van het hek”, dan kun je op de kaart kijken bij welk mogelijk waypoint een hek zou kunnen zijn.)
• Bekijk de foto’s. Soms kun je bijvoorbeeld duidelijk zien dat iets bij het water is, of bij een brug of een huisje. Dat is natuurlijk makkelijker zoeken. Dan moet het natuurlijk wel zeker zijn dat die foto bij het punt hoort dat jij zoekt, wat soms te zien is aan het fotobijschrift. Bekijk of er foto’s bij zijn met EXIF informatie waar een coördinaat in staat. (Even googelen voor een Exif uitlees programma of website.) Let er op dat je zelf de gps functie uit hebt staan op je camera of telefoon, je wilt toch zelf geen echte spoiler foto’s plaatsen? Als cache eigenaar kun je, als je foto’s met coördinaat informatie niet bij je cachepagina wilt hebben, regelmatig kijken of zulke foto’s zijn geupload en kun je die foto’s verwijderen.
• Lees de logs (niet de algemene logs die voor alle caches die een cacher op die dag heeft gevonden zijn geschreven, maar de logs die wel iets over de cache te vertellen hebben). Hebben mensen ook problemen ondervonden met hetzelfde waypoint? Staat er iets over hoe ze het hebben opgelost? (Je kunt ook zoeken in de logs, als je een bepaald woord als zoekopdracht geeft hoef je niet alles te lezen.)
• Maak foto’s van alle informatie die je vind. Als halverwege de route blijkt dat er iets niet klopt kun je nog nakijken of je soms een fout hebt gemaakt door te kijken wat er echt te zien was op het waypoint. Dan hoef je niet helemaal terug.
• Sommige letters en cijfers lijken op elkaar. Zeker bij bepaalde lettertypen kunnen een I, een l en een 1 of bijvoorbeeld een g en een 9 erg op elkaar lijken.
• Goed lezen.
• Als je niet goed bent in rekenen en je hebt de beschikking over mobiel internet, typ dan de ingevulde som in bij Google, zet er het =-teken achter en druk op enter. Als de som juist is ingevuld laat Google de uitkomst zien. (Vermenigvuldigen geef je weer met een *-teken en niet met een x-teken, delen geef je weer met een /-teken en niet met een :-teken, voor machtsverheffen gebruik je het ^-teken, vergeet de haakjes niet, gebruik geen spaties.)
• Als de uitkomst van een som voor de laatste drie cijfers (seconden) van een WGS waypoint bijvoorbeeld op 14 uit komt, dan vul je in principe 014 in, maar er zijn cache eigenaren die dit niet logisch toepassen en die er 410 van maken. Dus als je op de eerste mogelijkheid niets vind, probeer dan eens de minder logische keuze.
• Als je er echt niet uit komt kun je natuurlijk een mailtje sturen naar de Cache eigenaar in de hoop dat die toevallig heel snel reageert.

Geplaatst

Hoi team Draculix,
Leuk dat je ingaat op de uitnodiging ... tijdens onze ontmoeting afgelopen vrijdag.

Bericht----je ... ok, dit is een echte. Dank je wel. Die ga ik bestuderen! :thumbup:

Geplaatst

man man man, je zou bijna vergeten dat het spelletje om het genieten van de omgeving zou kunnen gaan. ipv het elkaar zo moeilijk mogelijk maken

Barny

Geplaatst

@Barny - ach, wanneer je als gewone geocacher niet in het bezit bent van de eindcoordinaten, dan is het wel zo leuk om de cache ook te vinden. :xmas:

En dit helpt.

Sterker nog, het is soms hartstikke leuk om een geocache toch nog op een alternatieve manier te vinden. Dat hoor ik vaker ;-)

Happy caching!

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

• Als de uitkomst van een som voor de laatste drie cijfers (seconden) van een WGS waypoint bijvoorbeeld op 14 uit komt, dan vul je in principe 014 in, maar er zijn cache eigenaren die dit niet logisch toepassen en die er 410 van maken. Dus als je op de eerste mogelijkheid niets vind, probeer dan eens de minder logische keuze.

Dit vind ik wel een mooie (even afgezien van de foute benaming, het zijn GEEN seconden, en de verwisseling van de getallen, 14 en 41). Met name de volgorde van wat je hier logisch noemt en wat niet. Ik vind het namelijk precies andersom logisch en zal ook even uitleggen waarom.

De coördinaten die we standaard gebruiken zijn genoteerd als graden en decimale minuten. We hebben het hier over de laatste 3 cijfers van de minuten, dit zijn GEEN seconden, dit zijn de decimalen van de minuten. Bij decimalen blijft het getal hetzelfde, hoeveel nullen je er ook achter zet en niet als je er nullen voor gaat zetten. Kortom 3,5 en 3,50 en 3,5000000000 is precies hetzelfde, terwijl 3,05 en 3,000005 totaal andere getallen zijn.

Nu even een concreet coördinaten voorbeeld. Stel de formule is N55 35.A en de waarde van A blijkt 28 te zijn. Ik zou in dit geval N55 35.280 invullen. Immers N55 35.280 is precies dezelfde locatie als N55 35.28, alleen mijn GPS wil 3 decimalen, dus zet ik er een 0 achter. In mijn ogen is het dus onlogisch om daar N55 35.028 van te maken wat een compleet andere plek is.

Ik weet het, het wordt vaker andersom gedaan dan ik hier nu aangeef. Dit komt door het feit dat het getal A als los getal wordt gezien en dus 028 dezelfde waarde heeft als 28, terwijl 280 juist een heel andere waarde is. Het is dus maar net of je naar A als een 'los' getal kijkt of het daadwerkelijk als decimalen van de minuten ziet.

Kortom, het advies blijft gelijk, probeer het allebei als je vreemd uitkomt, maar wat onlogisch is, dat hangt van je visie op de getallen af.

bewerkt door Japiejoo
Geplaatst

Voor ROT13 is er in het veld ook een trucje als je geen mobiele tool ter beschikking hebt, maar dan moet je wel de letterwaardes in het alfabet kennen en die ken ik gelukkig uit mijn hoofd.

Bij een letter kan je 13 optellen of aftrekken, maar niet allebei.

E = 5 + 13 = 18 = R

P = 16 - 13 = 3 = C

Maar je kan natuurlijk ook een ROT13-briefje in je tas stoppen als je de letterwaardes niet uit je hoofd kent.

Geplaatst

Japiejoo, je hebt natuurlijk gelijk.

De zin kan beter worden verandert in:

• Als de uitkomst van een som voor de laatste drie cijfers van een WGS coördinaat bijvoorbeeld op 14 uit komt, dan is de 014 de meest gebruikte invuloptie (de laatste drie cijfers worden dan gezien als een los getal), maar als die keuze niet goed blijkt dan kun je ook de waarde 140 proberen (de laatste drie cijfers worden dan gezien als decimalen van de minuten van de WGS notatie).

Enneeeeh, bedankt voor je mooie toolbox. We gebruiken hem regelmatig.

Geplaatst

man man man, je zou bijna vergeten dat het spelletje om het genieten van de omgeving zou kunnen gaan. ipv het elkaar zo moeilijk mogelijk maken

Barny

Mee eens, de wereld draait door en ook in onze hobby. Laat eens los en geniet.

Geplaatst (bewerkt)

Sure ... en genieten kan juist op meerdere manieren. Jouw manier is wellicht anders dan die van anderen.

Als je bedoelt ... op het moment dat je een geocache MOET vinden ... met of zonder trucs ... dan is de lol er waarschijnlijk er (snel) af. Eens.

By the way ... tegenwoordig krijg ik zelfs logjes voor mijn multi geocaches waarin de "vinder" schrijft dat ie de coördinaten uit een database haalt. Dus dit schijnt tegenwoordig weer een nieuwe manier te zijn om plezier te beleven. :clown:

bewerkt door tjm1706
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...